Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Men det er jo ikke batteriet som er problemet, det er personen som glemmer å lade :p

 

Dette er noe som går på automatikk hos meg, i tillegg får jeg beskjed i det jeg legger meg om bilen ikke lader slik at jeg ikke opplever noe tull. Jeg har dog ett langt større batteri enn jeg trenger til vanlig. 

Ikke bare er det personen som har glemt å lade det, men det er også bruken til bilen som er problemet, har du en bil som bruker veldig lite strøm med ett stort batteri så kommer du langt på 10%, samt at ladingen fra 10% til 100% går kjapt selv ved mindre ampere.

 

Jeg skjønner hva WiiBoy prøver å komme frem til, men er fortsatt toalt uenig, og syntes det er en for stor brist i logikken hans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare er det personen som har glemt å lade det, men det er også bruken til bilen som er problemet, har du en bil som bruker veldig lite strøm med ett stort batteri så kommer du langt på 10%, samt at ladingen fra 10% til 100% går kjapt selv ved mindre ampere.

 

Jeg skjønner hva WiiBoy prøver å komme frem til, men er fortsatt toalt uenig, og syntes det er en for stor brist i logikken hans.

Fint om du kan forklare hva som «er en for stor brist i logikken».
Lenke til kommentar

Min opprinnelige påstand..

Ang. kurser og lading. Større batteri betyr mindre behov for kraftig lading, ikke omvendt.

 

 

At du legger alt for stort press på alt annet enn selve forbruket, de andre tingene spiller nesten ingen rolle, det er forbruket som faktisk regulerer hvordan samspillet blir.

Nei, det er jo bare tull..

Dersom et fulladet batteri holder til to uker normal kjøring, så må du "rekke" å lade nok til å tilsvare et fullt batteri i løpet av to uker. Det klarer du helt fint på en normal kurs.

Dersom et fulladet batteri holder til 1,5 dag med normal kjøring, så har du et mye kortere vindu for lading

og dersom man glemmer å sette inn laderen/strømmen går/bilen må brukes iløpet av natten++ så har man nesten ikke marginer med en normal kurs.

 

Uansett så vil de aller fleste klare seg med en normal kurs med alle nyere elbiler, men et større batteri vil gi en langt mer fleksibilitet rundt ladingen.

 

Min bensinbil klarer 750km på full tank, men det er ikke noe problem å kjøre den når det er kvart tank heller. Det samme kan man si om en Kona/Tesla/Ampera.. man trenger ikke "full tank" til en hver tid, slik det i større grad er med de bilene som har mindre batteri.

Lenke til kommentar

Min opprinnelige påstand..

 

 

 

Nei, det er jo bare tull..

Dersom et fulladet batteri holder til to uker normal kjøring, så må du "rekke" å lade nok til å tilsvare et fullt batteri i løpet av to uker. Det klarer du helt fint på en normal kurs.

Dersom et fulladet batteri holder til 1,5 dag med normal kjøring, så har du et mye kortere vindu for lading

og dersom man glemmer å sette inn laderen/strømmen går/bilen må brukes iløpet av natten++ så har man nesten ikke marginer med en normal kurs.

 

Uansett så vil de aller fleste klare seg med en normal kurs med alle nyere elbiler, men et større batteri vil gi en langt mer fleksibilitet rundt ladingen.

 

Min bensinbil klarer 750km på full tank, men det er ikke noe problem å kjøre den når det er kvart tank heller. Det samme kan man si om en Kona/Tesla/Ampera.. man trenger ikke "full tank" til en hver tid, slik det i større grad er med de bilene som har mindre batteri.

Hva er det du ikke skjønner?

 

Det samme gjelder din bensinbil, har du en motor som drikker suppe så kommer du utrolig mye kortere på den samme tanken.

 

En elbil med lite batteri og lavt forbruk vil fort kunne ha behov for mindre kraftig lading.

 

Større batteri = mer vekt = større forbrukt = mer behov for hurtigere lading.

Lenke til kommentar

OK, du skjønner ikke hva du snakket om.. da er du unnskyldt.

 

Vekten av ekstra batteri er ikke noe som helst i nærheten av å spise opp de ekstra kilometerne de gir.

Det er heller ikke hele påstanden, de bilene i dag som har større batteri veier såpass mye mer enn feks ioniq at vinningen forsvinner

Lenke til kommentar

Det er heller ikke hele påstanden, de bilene i dag som har større batteri veier såpass mye mer enn feks ioniq at vinningen forsvinner

Etter hva jeg kan finne på nett så veier Ioniq 1,435 kg mens kona 1,500 kg.. altså 65 kg mer eller 4,5%.

 

Du bommer virkelig, virkelig her altså..

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan finne på nett så veier Ioniq 1,435 kg mens kona 1,500 kg.. altså 65 kg mer eller 4,5%.

 

Du bommer virkelig, virkelig her altså..

Ioniq og Kona bruker mer eller mindre nøyaktig samme mengde strøm per 100km, altså ca. 15,4kwh, mens feks en tesla 60D bruker ca 20,13kwh.

 

På den samme distansen bruker teslaen da langt mer faktisk energi, og selv om batteriet er større må den lades like ofte, men siden batteriet er større så trenger man kraftigere lading for å få likt resultat.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Ioniq og Kona bruker mer eller mindre nøyaktig samme mengde strøm per 100km, altså ca. 15,4kwh, mens feks en tesla 60D bruker ca 20,13kwh.

 

På den samme distansen bruker teslaen da langt mer faktisk energi, og selv om batteriet er større må den lades like ofte, men siden batteriet er større så trenger man kraftigere lading for å få likt resultat.

 

Hvor har du tatt disse tallene i fra? 

Lenke til kommentar

Det er heller ikke hele påstanden, de bilene i dag som har større batteri veier såpass mye mer enn feks ioniq at vinningen forsvinner

Ioniq og Kona bruker mer eller mindre nøyaktig samme mengde strøm per 100km, altså ca. 15,4kwh

Så to relativt like biler, med veldig forskjellige batteristørrelse og nesten lik vekt bruker likt like vel da?

 

Redigert: Nå så jeg på tallene dine, og Kona med langt større batteri bruker jo minder enn ioniq.. Du glemte å nevne det ja.  :lol: 

 

 

..mens feks en tesla 60D bruker ca 20,13kwh.

 

På den samme distansen bruker teslaen da langt mer faktisk energi, og selv om batteriet er større må den lades like ofte, men siden batteriet er større så trenger man kraftigere lading for å få likt resultat.

Så om du vil snakke om Tesla, så kan vi godt det;

 

(60D), 400 km(NEDC), 60 kWh, 2100 kg.

 

(100D), 632 km(NEDC), 100 kWh, 2,196 kg

 

Altså 100D har 58% lengre rekkevidde og har et 66,7% større batteri, men veier kun 4,6% mer.

Så selv her så bommer du virkelig, virkelig grovt..

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar

Så to relativt like biler, med veldig forskjellige batteristørrelse og nesten lik vekt bruker likt like vel da?

 

 

 

 

Så om du vil snakke om Tesla, så kan vi godt det;

 

(60D), 400 km(NEDC), 60 kWh, 2100 kg.

 

(100D), 632 km(NEDC), 100 kWh, 2,196 kg

 

Altså 100D har 58% lengre rekkevidde og har et 66,7% større batteri, men veier kun 4,6% mer.

Så selv her så bommer du virkelig, virkelig grovt..

To biler fra samme produsent, ja...

 

Og 100D bruker altså 30% mer strøm på samme strekning

 

Vet ikke om du ikke kan å lese eller bare totalt ignorerer det jeg skriver, men det er altså EFFEKTIVITET jeg har snakket om hele veien, det er du som driver å surrer med alt mulig annet.

 

EDIT; 

 

 

 

Redigert: Nå så jeg på tallene dine, og Kona med langt større batteri bruker jo minder enn ioniq.. Du glemte å nevne det ja.   :lol: 

Har du røyket sokkene dine eller har du glemt uketuren til specsavers?

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Poenget til Wiiboy slik jeg tolker det har med hvor mye/lite km kjøring man får dyttet inn i bilen pr time med dårligste saktelading kan bli problem for de som bruker bilen til annet en begrenset fast tur retur hjem/arbeid/hjem i det daglige.

Altså at man kjører flere km i døgnet på flere tidspunkt enn kun hjem/arbeid enn man klarer få tid til å lade med det dårligste lade alternativet som vel er vanlig it nett kurs på 10A..

Lenke til kommentar

 

To biler fra samme produsent, ja...

 

Og 100D bruker altså 30% mer strøm på samme strekning

 

Vet ikke om du ikke kan å lese eller bare totalt ignorerer det jeg skriver, men det er altså EFFEKTIVITET jeg har snakket om hele veien, det er du som driver å surrer med alt mulig annet.

Du påstår jo at ekstra batteri fører til økt vekt(dermed redusert effektivitet). Det har jeg bevist for deg flere ganger nå at ikke er riktig hverken mellom bilmerker, eller mellom modeller innen for samme merke.

 

Det er heller ikke hele påstanden, de bilene i dag som har større batteri veier såpass mye mer enn feks ioniq at vinningen forsvinner

 

Grunnen til at Tesla S/X er mindre effektiv en ioniq er IKKE pga. større batteri, men fordi det er en helt annen type bil.

 

Dessuten er det du som har dratt inn dette med vekt. Min opprinnelige påstand er at større batteri gir mindre behov for kraftig lading. Dette fordi at de dagene du bruker mer enn du lader, henter du igjen på de dagene du bruker mindre enn du lader. Har du lite batteri, så har du mindre marginer og er langt mer avhengig av å etterfylle overforbruket ditt med det samme.

Lenke til kommentar

Du påstår jo at ekstra batteri fører til økt vekt(dermed redusert effektivitet). Det har jeg bevist for deg flere ganger nå at ikke er riktig hverken mellom bilmerker, eller mellom modeller innen for samme merke.

 

 

Grunnen til at Tesla S/X er mindre effektiv en ioniq er IKKE pga. større batteri, men fordi det er en helt annen type bil.

 

Dessuten er det du som har dratt inn dette med vekt. Min opprinnelige påstand er at større batteri gir mindre behov for kraftig lading. Dette fordi at de dagene du bruker mer enn du lader, henter du igjen på de dagene du bruker mindre enn du lader. Har du lite batteri, så har du mindre marginer og er langt mer avhengig av å etterfylle overforbruket ditt med det samme.

Men så fint, da kan jo du vise meg dette magiske batteriet ditt som kan utvides evig uten at det veier noe mer? Du må gjerne si fra deg patentet også, det er bare verdt noen milliarder.

 

Selvsagt går teknologien fremover, det har ingen nektet på, så det blir litt bedre fra år til år, men det du påstår er jo helt på jordet.

 

 

Ja, jeg har dratt inn vekt, men det var heller aldri hovedpoenget mitt, og er fortsatt ett gyldig poeng.

 

 

Om du ikke skjønner poenget mitt så kan vi dra inn gamle mobiltelefoner, en nokia holdt mye lengre på ett langt mindre batteri da strømforbruket var langt lavere, samme prinsipp her...

Lenke til kommentar

Men så fint, da kan jo du vise meg dette magiske batteriet ditt som kan utvides evig uten at det veier noe mer? Du må gjerne si fra deg patentet også, det er bare verdt noen milliarder.

 

Selvsagt går teknologien fremover, det har ingen nektet på, så det blir litt bedre fra år til år, men det du påstår er jo helt på jordet.

 

 

Ja, jeg har dratt inn vekt, men det var heller aldri hovedpoenget mitt, og er fortsatt ett gyldig poeng.

 

 

Om du ikke skjønner poenget mitt så kan vi dra inn gamle mobiltelefoner, en nokia holdt mye lengre på ett langt mindre batteri da strømforbruket var langt lavere, samme prinsipp her...

Jeg forstår at du synes det er flaut å tape en diskusjon, men det er over.

 

Jeg har ikke påstått at et større batteri ikke veier mer, men forskjellen er minimal og gir ikke noe nevneverdig negativt utslag på effekten. Din påstand er at vinningen går opp i spinningen med større batteri, noe som er helt fullstendig feil. Dette har jeg vist deg med både faktiske tall og omregnet til prosenter.

 

Mobiltelefonianalogien din er et så desperat forsøk på å finne et halmstrå, men det er helt irrelevant i denne sammenhengen.. Innse tapet og ikke dum deg ut mer nå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår at du synes det er flaut å tape en diskusjon, men det er over.

 

Jeg har ikke påstått at et større batteri ikke veier mer, men forskjellen er minimal og gir ikke noe nevneverdig negativt utslag på effekten. Din påstand er at vinningen går opp i spinningen med større batteri, noe som er helt fullstendig feil. Dette har jeg vist deg med både faktiske tall og omregnet til prosenter.

 

Mobiltelefonianalogien din er et så desperat forsøk på å finne et halmstrå, men det er helt irrelevant i denne sammenhengen.. Innse tapet og ikke dum deg ut mer nå..

Herregud, du skjønner ikke at du har tapt når du må ty til hersketeknikk på barnehagenivå?

 

Du svarer ikke på noe som helst heller og kommer bare med svada, og de eneste tallene du har vist til er en bil fra 2016 mot en bil fra 2018.

 

Enten så får du ta deg sammen og diskutere sak og ikke person, eller så kan du gå å ta deg en bolle mens du tenker over hvordan du prater til folk og på hvilket punkt foreldrene dine totalt feilet i oppdragelsen din.

 

og IGJEN, siden du NEKTER å svare, dersom påstanden din stemmer, hvor er elbilen med 2000km rekkevidde, dette burde være fullt mulig dersom det du sier stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...