Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Tesla's regional market share fell to 3.2% from 4.0%. However, September sales improved from August's total of 14,831 units, reflecting a modest monthly rebound.

Som sagt, du svare på noe helt annet enn jeg spurte om, nemlig hva man tror om Teslasalget i Europa fremover. Vil det fremdeles være et kraftig fall som vi har sett ellers i 2025, eller om de nå er tilbake på topp igjen fremover?

Jeg spurte ikke om hvordan det har vært frem til nå, for det vet vi jo allerede. Din link er altså mer eller mindre bare en oppsummering av frem til nå, og ikke spesifikt om Tesla-salget for siste måned, og hva som sannsynligvis skjer resten av året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Som sagt, du svare på noe helt annet enn jeg spurte om, nemlig hva man tror om Teslasalget i Europa fremover. Vil det fremdeles være et kraftig fall som vi har sett ellers i 2025, eller om de nå er tilbake på topp igjen fremover?

Jeg spurte ikke om hvordan det har vært frem til nå, for det vet vi jo allerede. Din link er altså mer eller mindre bare en oppsummering av frem til nå, og ikke spesifikt om Tesla-salget for siste måned, og hva som sannsynligvis skjer resten av året.

Hvem vet det? Da må du spørre tesla hvor lang leveringstid de har. Så kan du regne det ut basert på produksjonskapasitet

Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Hvem vet det? Da må du spørre tesla hvor lang leveringstid de har. Så kan du regne det ut basert på produksjonskapasitet

Derav spørsmålet, hva tror dere? Selvsagt skjønner jeg at ingen av oss kan vite. Men kanskje man har noen kvalifiserte gjett, eller synspunkter?

Men noen har kanskje plukket opp noe om noen av de tingene som holdt salget tilbake, som de nevnte EV-incentivene som gjorde at Teslakjøpere ikke fikk del i "EV Credits", som gjorde at utleveringene har stått på vent...

Altså, igjen! Hva tror man om Teslas salg i Europa fremover? Er Tesla-skam og/eller EM-boikott nå mer eller mindre en saga blott? Eller vil de fremdeles slite fremover?

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Derav spørsmålet, hva tror dere? Selvsagt skjønner jeg at ingen av oss kan vite. Men kanskje man har noen kvalifiserte gjett, eller synspunkter?

Men noen har kanskje plukket opp noe om noen av de tingene som holdt salget tilbake, som de nevnte EV-incentivene som gjorde at Teslakjøpere ikke fikk del i "EV Credits", som gjorde at utleveringene har stått på vent...

Altså, igjen! Hva tror man om Teslas salg i Europa fremover? Er Tesla-skam og/eller EM-boikott nå mer eller mindre en saga blott? Eller vil de fremdeles slite fremover?

Model 3 og Y er vel i sluttfase av levetid. De ligger langt bak på mye også rene el ting de burde vert i forkant på som batterikapasitet og ladehastighet. Model Y selger vel litt på volum/pris forhold mens model 3 er vel gunstig på pris/rekkevidde. 

Har ikke hørt at de kommer med noe nye modeller eller oppdateringer som kan øke salget vesentlig

Det som går rykter om er at andre  med mere moderne biler selger godt for tiden. Noen har solgt ut hele 2026 produksjonen. Så markedet er der for de som innoverer

Skrevet
trikola skrev (10 minutter siden):

Derfor skrev jeg 'iaf'.

Tesla selger vel også mer og mer annet enn bare biler. Megapack-markedet har jo eksplodert har jeg lest.

Joda, Tesla har flere bein og stå på, så alt står ikke og faller på elbilsalget, selv om de er store der.

Dog ikke klar over at de var blitt så stor på dette i Europa selv om noen få Europeiske land har fått importør/representater og montører som leverer løsninger for husbatteriene. Tror ikke jeg har set noen som leverer til Norge ennå...

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Slikt pickup-utstyr ER dyrt. Men du får vel ikke brukt både rullelokk og hardtop samtidig, så jeg tipper jeg hadde klart meg fint med bare rullelokk.

Mest spent på om de vil oppgradere SW med forvarmings-løsning, for det vil definitivt hjelpe på både vinter-rekkevidden og ladetid om vinteren. Er er steg tilbake med den rekkevidden, når man er vant med liten bil med grei rekkevidde. Men om sommeren er det jo halve ladetiden nesten, så det hjelper på.

Ellers så ser jeg få/ingen alternativer, som har spesielt bedre rekkevidde og samme prlasen og praktikaliteten. Men klart, når man slenger mellom 5 og 600K på en bil, så må man se an behovene, og om man heller velger en mer begrenset bil men med mer rekkevidde.

Ioniq 5 gir f.eks. 530-540 km rekkevidde på AWD, og 570 km med bare bakhjulstrekk. Den er i tillegg lynkjapp på lading, ihvertfall om man forvarmer. Den vet jeg at jeg får grei plass i til å sove i, og vil sove komfortabelt med "utility mode" (Hyundai/Kia sin versjon av camper mode). Den vil og klare seg bedre på motorvei (mindre rekkeviddetap i % og km?), og er likeverdig priset ca.

Så er selvsagt stor usikkerhet på hva jeg egentlig vil trives best med, og om rekkevidden blir i praksis så liten at det hemmer meg på de turene jeg nå tar med min Kona, som til gjengjeld er litt vel liten plass i for min del. Og lader drit-tregt, dog merker sjeldent noe til merkbart tregere lading om vinteren. Noe lengre tid, men den er rask med å varme batteriet når man er plugget inn, om det ikke er alt for kaldt, og man rekker å kjøre 30-60 minutter før man plugger i.

Joda det er sant. Kombinasjonen av pickup og 5 seter er vanligvis en god del dyrere enn det her. Og nei du må selvsagt velge mellom hardtop og rullelokk. Hardtop er ikke klar før neste år en gang men pris er 40k skal man ha det fremfor rullelokk. Men ja enig i det. Selgeren jeg snakka med nevnte noe om at det (muligens) var på vei. Jeg ser heller ingen lignende alternativer når det hjelper denne typen bil. Du har vel Isuzu kanskje men de er igjen enda dyrere og har faktisk kortere rekkevidde enn Mussoen(!).

Jeg ser faktisk veldig mot Ioniq 5 selv nå. Mye bil for pengene så synes jeg den ser veldig tøff ut.  Og kvaliteten på interiør også ser meget bra ut. God å kjøre også. Hjelper så klart med hvor mye utstyr som følger med også hehe. Så det kan fort hende jeg ender på den! I fargen ecotronic grey matte, N-line versjonen 😮‍💨

Endret av Iterion
  • Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Snowleopard said:

Dog ikke klar over at de var blitt så stor på dette i Europa selv om noen få Europeiske land har fått importør/representater og montører som leverer løsninger for husbatteriene. Tror ikke jeg har set noen som leverer til Norge ennå...

Megapacks er ikke husbatterier.

Det du tenker på er Powerwall

Endret av trikola
Skrevet
11 minutes ago, Snowleopard said:

Forresten, sterke rekkeviddetall på KIA PV5 Cargo, med all nyttelast utnyttet, og både ladeport og varerom forseglet. 693,38 km på 22 timer og 30 minutter, som tilsier en snittfart på 75,22 km/t:

https://www.tv2.no/broom/kjorte-over-22-timer-satte-guinness-rekord/18232721/

Er veldig spent på om de klarer å støte til på forhandlersiden, og så gruse Benz eVITO omtrent av markedet eller ikke.

Skrevet
del_diablo skrev (1 minutt siden):

Er veldig spent på om de klarer å støte til på forhandlersiden, og så gruse Benz eVITO omtrent av markedet eller ikke.

Vet ikke om det er mulig på kort sikt, og om MB rekker å svare på lengre sikt. Men blir en spennende sak, det der. Og spesielt om KIA får fabrikk i Europa for produksjon av disse.

Tror det blir vanskelig å kjempe prismessig om man skal sende masse av så store kjøretøy halve kloden rundt. Det blir fort mye luft å flytte... 😎

kremt skrev (1 minutt siden):

BOS selger både MB og Kia....

Godt punkt, det glemte jeg av! 😁

Skrevet
Iterion skrev (9 minutter siden):

Joda det er sant. Kombinasjonen av pickup og 5 seter er vanligvis en god del dyrere enn det her. Og nei du må selvsagt velge mellom hardtop og rullelokk. Hardtop er ikke klar før neste år en gang men pris er 40k skal man ha det fremfor rullelokk. Men ja enig i det. Selgeren jeg snakka med nevnte noe om at det (muligens) var på vei. Jeg ser heller ingen lignende alternativer når det hjelper denne typen bil. Du har vel Isuzu kanskje men de er igjen enda dyrere og har faktisk kortere rekkevidde enn Mussoen(!).

Jeg ser faktisk veldig mot Ioniq 5 selv nå. Mye bil for pengene så synes jeg den ser veldig tøff ut.  Og kvaliteten på interiør også ser meget bra ut. God å kjøre også. Hjelper så klart med hvor mye utstyr som følger med også hehe. Så det kan fort hende jeg ender på den! I fargen ecotronic grey matte, N-line versjonen 😮‍💨

Tror du blir veldig godt fornøyd med en Ioniq 5. Selv hadde jeg nok ikke tatt meg råd til N-line, men stoppet på den vanlige i Premium LR-ugave, og da spørsmålmom 2WD eller AWD.

Isuzu har vel bare 330 km selv om det ikke ser ut som de oppgir noe offentlig ennå, men får ihvertfall 3,5 T hengerkapasitet. Men håper jeg tar feil på rekkevidden, og den blir godt mere. Liker fronten, men masse andre ting er fremdeles ukjent. Prisen kommer dog vel mot rundt 750K.

https://elbil.no/elektrisk-pickup-fra-isuzu-lanseres-forst-i-norge/

Om man ikke har noe mot kinesiske, så virker Maxus T9 til å være mye bil for pengene med rundt 430 km rekkevidde, 3,5T tilhengerkapasitet, og gedigen frunk. Kommer vel og rundt 750K.

https://elbil.no/varebil-test-av-maxus-eterron9/

JAC som jeg så på messa, ser litt trang ut bake, men er ikke noe jeg ville prydd meg veldig om for egen del. Den kommer vel på ca 500K, men rekkevidden er dårligere enn KGM, som er sør-koreansk og derved mer spiselig for meg politisk.

https://elbil.no/den-firehjulsdrevne-femseters-elektriske-pickupen-legger-seg-under-halvmillionen/

Så spørs hva som ellers kommer fremover!

Skrevet
Duriello skrev (6 minutter siden):

Måtte google litt, fant ut at de har kansellert Dodge Ram EV'n... 🙄

https://www.motor1.com/news/772185/ram-electric-truck-dead/

 

(Edit* Sikkert gammelt nytt)

Var egentlig klar over dette, men det er/var jo amerikansk størrelse pickup som i likhet med F1 Lightning og andre, blir litt vel store/tunge for Norge/Europa og våre regler.

Dog, tror ikke den er lengre borte enn at de kan plukke frem planene  igjen, om det blir lysning for BEV i USA, og spesielt på driftskostnader og pris.

Rivian er vel nesten maks størrelse som vil kunne passe her, men den kunne nok også hatt godt av enten romsligere regler (4250/4500 kg) eller lettere batteripakker med mer rekkevidde som resultat! Med dagens begrensninger, blir det lite nyttelast i praksis!

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Var egentlig klar over dette, men det er/var jo amerikansk størrelse pickup som i likhet med F1 Lightning og andre, blir litt vel store/tunge for Norge/Europa og våre regler.

Dog, tror ikke den er lengre borte enn at de kan plukke frem planene  igjen, om det blir lysning for BEV i USA, og spesielt på driftskostnader og pris.

Rivian er vel nesten maks størrelse som vil kunne passe her, men den kunne nok også hatt godt av enten romsligere regler (4250/4500 kg) eller lettere batteripakker med mer rekkevidde som resultat! Med dagens begrensninger, blir det lite nyttelast i praksis!

I motsetning til Lightning så har/hadde den iallefall akseptabel rekkevidde. 👍 Måtte helt sikkert opp på lappen for lett lastebil da... 😅 (Som på Chevy Silverado)

Rivian ja... Når kommer den hit tro? 😂

Skrevet
Duriello skrev (21 minutter siden):

I motsetning til Lightning så har/hadde den iallefall akseptabel rekkevidde. 👍 Måtte helt sikkert opp på lappen for lett lastebil da... 😅 (Som på Chevy Silverado)

Rivian ja... Når kommer den hit tro? 😂

Allerede spottet en...! 😉

Men, ja! Det er et godt spørsmål. Selv den er ganske tung og ganske dyr...

Men er vel håp for at de kommer i 2026/27 med R2 og/eller R3/R3-X, som dog er SUV, ikke pickup!

https://www.carscoops.com/2025/09/rivians-r2-will-start-brands-global-expansion/

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...