Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Momsfritaket for elbiler senkes fra 500.000 kroner til 300.000 kroner i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026, fortalte TV 2 mandag kveld i en budsjettlekkasje.

Men i budsjettet er det også lagt opp til at resten av fordelen forsvinner i 2027. Da blir det altså full moms for hele beløpet for en elbil, skriver både TV 2 og Dagens Næringsliv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
freedomseeker skrev (16 timer siden):

Elbiler er fortsatt fritatt for avgifter

Og sånn bør det være til mesteparten av bilparken kjører utslippsfritt. Nå er 75% av bilparken fortsatt biler med forurensende  forbrenningsmotorer.

  • Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Og sånn bør det være til mesteparten av bilparken kjører utslippsfritt. Nå er 75% av bilparken fortsatt biler med forurensende  forbrenningsmotorer.

Nei, verdens rikeste stat trenger penger... Eller noe slikt.

  • Hjerte 1
Skrevet
Jarmo skrev (7 timer siden):

Momsfritaket for elbiler senkes fra 500.000 kroner til 300.000 kroner i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026, fortalte TV 2 mandag kveld i en budsjettlekkasje.

Men i budsjettet er det også lagt opp til at resten av fordelen forsvinner i 2027. Da blir det altså full moms for hele beløpet for en elbil, skriver både TV 2 og Dagens Næringsliv.

Da kan det lønne seg å kjøpe elbil til rundt 500 000 før nyttår. Fra 1.1.2027 vil den ilegges 125 000 kr i mva, så det kan tenkes at bruktprisen øker tilsvarende. Verditapet fra desember 2025 til januar 2027 vil sannsynligvis ligge i størrelseorden 10-15%, altså 50-94 000 kr og inflasjonen er rundt 3% (15 000 kr) så man får i praksis gratis bil i 1-2 år.

_________

Alternativt kan man ta sikte på å kun utnytte én av de to avgiftsendringene. Da er det de 300 000 ved årsskiftet 2026/2027 som er mest lønnsom å utnytte. Kjøp bil i desember og legg den ut for salg i januar: 75 000 kr i verdiøkning og nesten null verditap (som følge av alder og inflasjon).

I begge tilfeller må man regne med at bilene blir noe tungsolgte i tida etter avgiftsendringen så man kan risikere å bli sittende med bilen lengre enn man planlegger. Det er uansett billig bilhold å kjøpe rett før avgiftsendringene. Verditap er vanligvis den soleklart største kostnaden i et bilhold.

Skrevet
Hanhijnn skrev (45 minutter siden):

Og sånn bør det være til mesteparten av bilparken kjører utslippsfritt. Nå er 75% av bilparken fortsatt biler med forurensende  forbrenningsmotorer.

25% mva er normal-tilstanden til alle varetyper. Redusert mva eller fullstendig fritak ser jeg på som et subsidie. Ekstra avgifter ut over disse 25% ser jeg som en slags straffe-avgift for uønsket adferd. Kanskje best illustrert av alkohol og tobakks-avgifter.

Jeg synes staten normaliserer mva-satsen for elbiler i for store trinn. De burde tatt det i mindre trinn over lengre tid.

Samtidig mener jeg vektavgift og sånt er helt feil å innføre.

Særlig hybride har blitt for svært grovt avgiftsbelagt (straffe-avgift). Det henger ikke på greip med klimautslipp. Pris pr kg CO2 bør kobles til drivstoffet alene og ikke til bilen eller så indirekte som bilens vekt.

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (56 minutter siden):

Og sånn bør det være til mesteparten av bilparken kjører utslippsfritt. Nå er 75% av bilparken fortsatt biler med forurensende  forbrenningsmotorer.

Så lenge det er 90-95% elbilar som blir solgt av nye bilar så vil det løyse seg sjølv over tid. Mange drivstoffbilar har mange år igjen på veien, så det vil sjølvsagt ta tid før elbilane tar over den statistikken.

Spørsmålet er kva som skjer når momsfritaket blir senka og på sikt fjerna heilt, som mykje tyder på at me vil få ein indikasjon på no om momsfritaket blir senka til 300 000. Då vil alle bilar bli dyrare, men eg trur det blir elbildominans på statistikken likevel. Delvis fordi det blir færre drivstoffbilar på marknaden, delvis fordi elbilar framleis er billegare i drift enn drivstoffbilar, og mykje fordi mange synest det er betre bilar å kjøre.

Eit interessant tema er lading. Blir det bygd ut nok ladeanlegg og er infrastrukturen klar for 3-4 ganger fleire elbilar enn i dag?

Det blir nok kamp om bilane dei klarar å levere fram til nyttår om grensa blir senka til 300k. Eg synest dei heller burde senka den med 100k i slengen.

Eg har lyst å skifte ut min 23-mod TMY, i utgangspunktet til ein brukt i tilsvarande prisklasse, men det blir litt meir å tenke på om desse endringane kjem. Spesielt om momsfritaket går frå 300k til 0 i 2027.

Endret av Zeph

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...