Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Ladehastighet har egentlig vært løst lenge. Helt fra da Tesla model S ble lansert for 13 år siden så har ladehastigheten vært bra nok til praktisk bruk på langtur. Fra ca 2018-2020 så var problemet utryddet og petrolheadsene debunket.

Det er artig at Xpeng tar dette et steg videre for å virkelig gni det inn, men strengt tatt var det godt nok fra før.

Ja vi som kjører (eller har kjørt) elbil vet jo dette, men det er fortsatt et velbrukt argument MOT elbil, av noen av de som aldri har  eid/kjørt elbil. Så bra at utviklingen fortsatt går i riktig retning.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Hadde de bare klart å fikset den ubrukelig adaptive cruise kontrollen så kunne nok G9 ha trekt det lengste strået når jeg skulle ha ny bil nå nylig, men å leve med en bil hvor ACC oppfører seg som en bestemor som er allergisk mot noen form for G-krefter i en sving ble uaktuelt. 

Blir vel rettet i en oppdatering etterhvert, men sikkert sjukt irriterende fram til da.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (18 minutter siden):

Blir vel rettet i en oppdatering etterhvert, men sikkert sjukt irriterende fram til da.

Problemet er bare at G9 har vært på det norske markedet i 2 år nå uten at det har blitt fikset, så da begynner jeg å bli litt skeptisk på om det noengang blir fikset eller om det er slik de vil at cruise kontrollen skal oppføre seg 😅 

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Hadde de bare klart å fikset den ubrukelig adaptive cruise kontrollen så kunne nok G9 ha trekt det lengste strået når jeg skulle ha ny bil nå nylig, men å leve med en bil hvor ACC oppfører seg som en bestemor som er allergisk mot noen form for G-krefter i en sving ble uaktuelt. 

Jøss, overraskende! Jeg tippet det var techno-bil med sånt i orden. Det er en funksjon som er såpass ofte i bruk at for min del er det også et stort minus.

Skrevet
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Jøss, overraskende! Jeg tippet det var techno-bil med sånt i orden. Det er en funksjon som er såpass ofte i bruk at for min del er det også et stort minus.

Mitt inntrykk er at de fleste kinabilene har utrolig dårlig software. Hjelper ikke med masse høyteknologisk hardware hvis softwaren er dårlig. Mener å ha hørt at det er det samme underselskapet som leverer software til nesten alle de merkene, men kan ta feil

• Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (52 minutter siden):

Den nye BMW ix3 så fin ut på specs

skullen ønske jeg hadde 750’ + vinterhjul å bruke på bil

https://www.motor.no/bil/bmws-nye-klasse-setter-en-ny-standard/327729

Ser ut som den er samme størrelse som en Model Y?

Absolutt en bil jeg glatt hadde brukt ca 800K på (med litt oppgraderinger) om jeg hadde hatt råd! ;)

Er jo nesten samme størrelse som X3, og mer boksete enn TMY. Om de er sammenlignbare i størrelsen, kan jeg ikke svare på, men virker som taket skråner mer på TMY enn denne!

Med støtte for inntil 22 kW AC-lading og bare 21 min på 10-80% på såpass stort batteri (nesten 109 kWh netto) så har man jo rekkevidde til å dra henger OG lade raskt på pausen.

onkel_jon skrev (6 minutter siden):

Ja er det, flere som kaller det model y killer men koster jo rundt 200 000 mer 😛 

På mange måter vil jeg si de pengene er det verdt, når man både får V2L, HUD OG lynrask lading i tillegg til temmelig mye lengre rekkevidde. Og endel andre ting og, med tanke på at "bimmern" kal være mer i premium-klassen der Tesla er mer i klassen rett under premium-nivået. 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Snowleopard said:

Absolutt en bil jeg glatt hadde brukt ca 800K på (med litt oppgraderinger) om jeg hadde hatt råd! ;)

Er jo nesten samme størrelse som X3, og mer boksete enn TMY. Om de er sammenlignbare i størrelsen, kan jeg ikke svare på, men virker som taket skråner mer på TMY enn denne!

Med støtte for inntil 22 kW AC-lading og bare 21 min på 10-80% på såpass stort batteri (nesten 109 kWh netto) så har man jo rekkevidde til å dra henger OG lade raskt på pausen.

På mange måter vil jeg si de pengene er det verdt, når man både får V2L, HUD OG lynrask lading i tillegg til temmelig mye lengre rekkevidde. Og endel andre ting og, med tanke på at "bimmern" kal være mer i premium-klassen der Tesla er mer i klassen rett under premium-nivået. 

Vel sammenlign med smart #5 da, ja er ikke like premium men man får v2l, hud og 400kw lading for 500k nok :p Ja går ikke like langt men når man får ladet til 80% på 20 min så kanskje ikke så viktig.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Den nye BMW ix3 så fin ut på specs

skullen ønske jeg hadde 750’ + vinterhjul å bruke på bil

https://www.motor.no/bil/bmws-nye-klasse-setter-en-ny-standard/327729

Ser ut som den er samme størrelse som en Model Y?

Neue Klasse blir garantert fantastisk gode elbiler. BMW har den nødvendige teknologien og knowhow. Bakdelen blir jo som du sier prisen. Men FLOTTE GODE biler for de som har så mye penger å bruke på bil.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Ikke noe feil med prisen, absolutt godt priset i forhold til konkurrenter. Men hjelper ikke når man ikke har pengene. 😐 

Får vente til den er et par år gammel, og kommer ned i mitt prissegment. Nødt til å spare de 3000,- ekstra i måneden denne koster til pensjon. Om jeg skal ha håp om å pensjonere meg litt før jeg er 72år

Skrevet
bzzlink skrev (26 minutter siden):

Ikke noe feil med prisen, absolutt godt priset i forhold til konkurrenter. Men hjelper ikke når man ikke har pengene. 😐 

Får vente til den er et par år gammel, og kommer ned i mitt prissegment. Nødt til å spare de 3000,- ekstra i måneden denne koster til pensjon. Om jeg skal ha håp om å pensjonere meg litt før jeg er 72år

Er godt kjent med det å mangle de pengene! 💸✈️😎

Forøvrig, pensjonsalderen skal jo opp etterhvert som vi blir eldre og eldre, så er ikke sikkert du rekker å bli 72 før reglene er endret slik at man ikke kan førtidspensjonere seg før en blir 87! 😁

Skrevet
2 minutes ago, Snowleopard said:

Er godt kjent med det å mangle de pengene! 💸✈️😎

Forøvrig, pensjonsalderen skal jo opp etterhvert som vi blir eldre og eldre, så er ikke sikkert du rekker å bli 72 før reglene er endret slik at man ikke kan førtidspensjonere seg før en blir 87! 😁

Ja begravelsebyråenes nye tagline blir: "Vi henter deg på jobben!"

• Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Ja begravelsebyråenes nye tagline blir: "Vi henter deg på jobben!"

Ja, er vel den nye målsetningen til det offentlige, så man slipper å benytte pensjonsfondet Utland når regninga ellers ville kommet!

Skrevet
54 minutes ago, Duriello said:

Da var bilen tilgjengelig i konfiguratoren til bmw. 👍

Havna på 825' før jeg hadde snudd meg gitt.

Kunne jo egentlig tenkt meg raffere felger og sportsstolene, men ble fort dyrt

https://configure.bmw.no/no_NO/configure/NA5/31HR/FSFI7,P0C7T,S0230,S0248,S02PA,S02VB,S02VD,S02XH,S0302,S0337,S03AC,S03DP,S03M1,S03PE,S0413,S0420,S0428,S0494,S04FM,S04T2,S04UR,S0534,S0548,S05AT,S05AV,S05DN,S0617,S061B,S0654,S0674,S06AE,S06AF,S06NX,S06S4,S07EW,S0885,S08R3,S0ZFC/EI0027WO,SE000001

• Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Synes egentlig at felgene man kan velge var kjedelige, spesielt på 21".

Og synd man ikke kan få Bowers & Wilkins anlegget fra Ix som tilvalg. 🙄

Ellers kunne det fint stått opplyst om nøyaktig hva de forskjellige interiør stilene faktisk er. (Ikke helt fan av rattdesign heller forsåvidt.) (Edit* Eller er det bare jeg som er "blond" idag?)

Generell betraktning og ikke en diss av hva du har satt opp. 👍😉

Endret av Duriello
Skrevet

Sverige har moms fra første krone. Norge moms over 500 tusen + vektavgift + vrakpant. Så det blir vanskelig å sammenligne direkte. Men historisk sett har bmw sine priser i Norge de siste årene vært ganske gode sammenlignet med andre land. Husk også at standard utstyr og pakker sjelden er likt for andre land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...