Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da nærmer det seg tiden for å gå til innkjøp av bil for min del.

Kjører i en Ford Transit Connect som jeg har hatt de siste 8 årene. Jeg er nå møkk lei av å ha samme bil privat og i jobbsammenheng med alt rotet og skit det medfører. Skal jeg inn i bilen med hverdagsklær så må den jo vaskes først, og baki er det alltid fylt med diverse ting fra jobb.

Så jeg ønsker nå en bil som er egnet for 2 voksne og en ungdom, og etterhvert kun 2 voksne. Liten nok til at den er praktisk i parkeringshus, og stor nok til at det ikke blir noe irritasjonsmoment når en skal på ferie, skitur eller diverse dagsturer der en gjerne er 2-4 voksne i bilen.

Jeg kjører ikke veldig mye på privaten, så jeg har et håp om å holde totalprisen med vinterdekk under 500k. 

Ønsker en bil som ikke føles utdatert på teknologi og tilhørende app, gir kjøreglede, komfort og grei støydemping, noe jeg savner stort hver gang jeg sitter meg inn connecten 😅

Ønsker også hengerfeste, helst elektrisk så det er skjult de 360 dagene i året jeg ikke bruker det.

Rekkevidde, så er det stort sett hytten som er lengste kjøretur. En uke på hytten så ryker ca 250-350 km, inkludert tur/retur og alt av kjøring på stedet. Har ingen lademulighet her, så ønsker nok rekkevidde til at det ikke blir noe problem, hverken på sommer eller vinter. Skal vi på langturer så plager det meg ikke å ta en 30-40 minutter pause etter 5 timer bak rattet.

Hva er de åpenbare kandidatene for min del, som er tilgjengelig nå eller blir tilgjengelig i løpet av året?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, kina-biler kan også være aktuelle. F.eks Xpeng G6 RWD standard range. 435 km rekkevidde, mye teknologi, elektrisk innfellbart hengerfeste, ca 445k inkludert vinterhjul.

(Personlig har jeg ikke vurdert kina-bil av moralske betenkeligheter. Inkludert ting som barnearbeid, folkemord, støtte til krigen i Ukraina, osv.)

Kan også nevne at 350 km over en uke uten lading hele året er utfordrende. Model Y RWD kan muligens klare det, tviler på at G6 RWD standard range klarer det. Ville nok helst gått for bil med nærmere 600 km rekkevidde, eller planlagt med ett hurtigladestopp på veien hjem.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp en Kia EV6 GT som familiebil 2 voksne + 2 barn. Kan varmt anbefale den om du er opptatt av kjøreegenskaper. Av ting jeg har kjørt tidligere, minner den mest om BMW M4. Har kost meg gløgg på svingete veier de siste dagene. 

Går 400 km, lader raskt og har etter min mening fantastisk design. Ganske pene priser på nesten nye biler. 

Skrevet
On 6/23/2025 at 3:28 PM, Simen1 said:

Screenshot2025-06-23at15-25-18TekniskUkeblad-Nyheteromteknologiognorsketeknologibedrifter.thumb.png.753366b598215173fe1bb1981452bcea.png

Innholdet er skjult bak betalingsmur. Lurer på hvor disse har blitt av. Om problemet er skjøvet under teppet, ut av syne ut av sinn kanskje utenlands, eller om det faktisk er prosessert, gjenvunnet og behandlet på et eller annet vis.

Jeg lurer på om det er en måte å sjekke om biler har gjennomført batteri-recall som skulle ha vært på det. Noe sted man kan sjekke med regnr. VIN?

Når man bor i blokk eller rekkehusrekke, med garasjer integrert i hvert hus som er blitt så populært i det siste, så vil jeg gjerne vite at naboen har byttet det farlige batteriet sitt. 

Verdt å ikke sove i samme bygg som noen som har 
i-pace
Kona
e-tron
Ampera

https://www.nrk.no/video/her-brenner-elbil-i-garasje_8b951eca-4789-407d-a8a5-a035ba4d3581?t=3

 

 

Skrevet
2 hours ago, ProphetSe7en said:

Da nærmer det seg tiden for å gå til innkjøp av bil for min del.

Kjører i en Ford Transit Connect som jeg har hatt de siste 8 årene. Jeg er nå møkk lei av å ha samme bil privat og i jobbsammenheng med alt rotet og skit det medfører. Skal jeg inn i bilen med hverdagsklær så må den jo vaskes først, og baki er det alltid fylt med diverse ting fra jobb.

Så jeg ønsker nå en bil som er egnet for 2 voksne og en ungdom, og etterhvert kun 2 voksne. Liten nok til at den er praktisk i parkeringshus, og stor nok til at det ikke blir noe irritasjonsmoment når en skal på ferie, skitur eller diverse dagsturer der en gjerne er 2-4 voksne i bilen.

Jeg kjører ikke veldig mye på privaten, så jeg har et håp om å holde totalprisen med vinterdekk under 500k. 

Ønsker en bil som ikke føles utdatert på teknologi og tilhørende app, gir kjøreglede, komfort og grei støydemping, noe jeg savner stort hver gang jeg sitter meg inn connecten 😅

Ønsker også hengerfeste, helst elektrisk så det er skjult de 360 dagene i året jeg ikke bruker det.

Rekkevidde, så er det stort sett hytten som er lengste kjøretur. En uke på hytten så ryker ca 250-350 km, inkludert tur/retur og alt av kjøring på stedet. Har ingen lademulighet her, så ønsker nok rekkevidde til at det ikke blir noe problem, hverken på sommer eller vinter. Skal vi på langturer så plager det meg ikke å ta en 30-40 minutter pause etter 5 timer bak rattet.

Hva er de åpenbare kandidatene for min del, som er tilgjengelig nå eller blir tilgjengelig i løpet av året?

Skoda Elroq tror jeg er en god kandidat for deg!

Jeg ville kikket nøye på den

 

IMG_1611.jpeg

Skrevet
6 minutes ago, bzzlink said:

Skoda Elroq tror jeg er en god kandidat for deg!

Jeg ville kikket nøye på den

 

IMG_1611.jpeg

Problemet med elroq er at mye er ekstra utstyr samt at de ikke tilbyr den beste renta heller, 3,99 effektiv rente.

Fikk et prisoverslag fra lokale forhandleren, var ikke snakk om noe rabatt eller inkludere vinterhjul som mange andre gjør.

Skrevet (endret)
29 minutes ago, onkel_jon said:

Problemet med elroq er at mye er ekstra utstyr samt at de ikke tilbyr den beste renta heller, 3,99 effektiv rente.

Fikk et prisoverslag fra lokale forhandleren, var ikke snakk om noe rabatt eller inkludere vinterhjul som mange andre gjør.

De har kampanje på Enyaq i hvertfall.
Det skader ikke å sende noen mailer rundt omkring der du etterspør vinterhjul inkludert i prisen og muligheten til å legge på utstyr. :) 

image.png.e362ae1cfbdb6c75931fcbd8abdeeb1a.png

Endret av Fantomtegningen
Skrevet
39 minutes ago, onkel_jon said:

Problemet med elroq er at mye er ekstra utstyr samt at de ikke tilbyr den beste renta heller, 3,99 effektiv rente.

Fikk et prisoverslag fra lokale forhandleren, var ikke snakk om noe rabatt eller inkludere vinterhjul som mange andre gjør.

Den er veldig agressivt priset i utgangspunktet tror jeg. 

Kikket på den såvidt, var noen som kom kjørende med den på en fest jeg var på. Den var overraskende stor!
Er jo rett og slett en Enyaq frem til B stolpen, og den er ikke såå mye kortere bakover heller

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om det er en måte å sjekke om biler har gjennomført batteri-recall som skulle ha vært på det. Noe sted man kan sjekke med regnr. VIN?

Når man bor i blokk eller rekkehusrekke, med garasjer integrert i hvert hus som er blitt så populært i det siste, så vil jeg gjerne vite at naboen har byttet det farlige batteriet sitt. 

Verdt å ikke sove i samme bygg som noen som har 
i-pace
Kona
e-tron
Ampera

https://www.nrk.no/video/her-brenner-elbil-i-garasje_8b951eca-4789-407d-a8a5-a035ba4d3581?t=3

Kan stryke Kona av den "anti-lista" de, de har gjennomført batteribytte-kampanje, så der skal problemet være ute av huset. Den har dog en rekkevidde som kan være i grenseland om vinteren.

Jeg ville ført opp Kia EV3 på lista over aktuelle biler. Den er jo en fin-fin hyttebil, hare greit med plass og lang rekkevidde med det store batteriet. Og ellers ser den jo flott ut i tillegg, ihvertfall i mine øyne! Og snart er vel og Kia EV5 lansert, men her kommer jo an på prisen de ber om den!

Den har og V2L, som kan gi litt reservestrøm til hytta om strømmen er gått. Det skal den klare samtidig som du har strøm igjen til å komme deg hjem eller ihvertfall til ladestasjon om det skulle knipe på etter å ha delt strøm over litt tid. Det har forøvrig flere av bilene du har fått forsalg på, men EV3 er vel den som kan gi mest strøm med ca 3,6 kW effekt. Gir mulighet til å gi strøm til flere enheter samtidig.

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Dassen said:

Jeg kjøpte nettopp en Kia EV6 GT som familiebil 2 voksne + 2 barn. Kan varmt anbefale den om du er opptatt av kjøreegenskaper. Av ting jeg har kjørt tidligere, minner den mest om BMW M4. Har kost meg gløgg på svingete veier de siste dagene. 

Går 400 km, lader raskt og har etter min mening fantastisk design. Ganske pene priser på nesten nye biler. 

Hvordan er de teknologisk da? "What you see is what you get" som før eller har de begynt med gjenvlige OTA og slikt nå?

Skrevet (endret)
54 minutes ago, Snowleopard said:

Kan stryke Kona av den "anti-lista" de, de har gjennomført batteribytte-kampanje, så der skal problemet være ute av huset. Den har dog en rekkevidde som kan være i grenseland om vinteren.

Poenget mitt er at alle disse bilene har vært igjennom batteribyttekampanje, men hvordan vet jeg at eieren av akkurat den bilen som står parkert under soverommet til ungene mine har fulgt opp?

Ref. videoen av en i-pace som brenner i kjelleren til en boligblokk. (Som heldigvis var en ny boligblokk med skikkelig sprinklersystem)

Endret av bzzlink
Skrevet
ProphetSe7en skrev (4 timer siden):

Da nærmer det seg tiden for å gå til innkjøp av bil for min del.

Kjører i en Ford Transit Connect som jeg har hatt de siste 8 årene. Jeg er nå møkk lei av å ha samme bil privat og i jobbsammenheng med alt rotet og skit det medfører. Skal jeg inn i bilen med hverdagsklær så må den jo vaskes først, og baki er det alltid fylt med diverse ting fra jobb.

Så jeg ønsker nå en bil som er egnet for 2 voksne og en ungdom, og etterhvert kun 2 voksne. Liten nok til at den er praktisk i parkeringshus, og stor nok til at det ikke blir noe irritasjonsmoment når en skal på ferie, skitur eller diverse dagsturer der en gjerne er 2-4 voksne i bilen.

Jeg kjører ikke veldig mye på privaten, så jeg har et håp om å holde totalprisen med vinterdekk under 500k. 

Ønsker en bil som ikke føles utdatert på teknologi og tilhørende app, gir kjøreglede, komfort og grei støydemping, noe jeg savner stort hver gang jeg sitter meg inn connecten 😅

Ønsker også hengerfeste, helst elektrisk så det er skjult de 360 dagene i året jeg ikke bruker det.

Rekkevidde, så er det stort sett hytten som er lengste kjøretur. En uke på hytten så ryker ca 250-350 km, inkludert tur/retur og alt av kjøring på stedet. Har ingen lademulighet her, så ønsker nok rekkevidde til at det ikke blir noe problem, hverken på sommer eller vinter. Skal vi på langturer så plager det meg ikke å ta en 30-40 minutter pause etter 5 timer bak rattet.

Hva er de åpenbare kandidatene for min del, som er tilgjengelig nå eller blir tilgjengelig i løpet av året?

Kia EV6 på det du beskriver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...