Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (1 minutt siden):

Halvert rekkevidde er det ikke på dagens biler, og det største problemet på vinteren er ikke batteriet. Det er luftmotstand i kald luft og høyere behov for varme. Det kan ikke batteriteknologi gjøre noe med.

Høyere behov for varme er en betydelig sabotør ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (28 minutter siden):

Det har ikke med batteriteknologi å gjøre. Redusert rekkevidde i kulda skydes økt forbruk ikke redusert kapasitet (I noen særlig grad) Mer varme produksjon, mer rullemotstand, mer luftmotstand. Halvering er dog en overdrivelse.

Økt forbruk helt klart ja men også batteri som ikke yter i kulde.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Powertrainer said:

Økt forbruk helt klart ja men også batteri som ikke yter i kulde.

I liten grad. Batterier får litt økt indre motstand når det er kaldt. Det gjør at man taper litt energi til å varme opp batteriet, men så når det en grei operasjonstemperatur og videre tap til indre motstand stopper opp.

Lenke til kommentar
kremt skrev (25 minutter siden):

Lest på electrek: Fisker kutten prisen over 20 tusen dollar. Er det sluttsalg? Føler meg ganske sikker på at dette blir kroken på døra i løpet av et par år. 

De må hvertfall ha en rik onkel. Eller oppkjøpskandidat.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

I liten grad. Batterier får litt økt indre motstand når det er kaldt. Det gjør at man taper litt energi til å varme opp batteriet, men så når det en grei operasjonstemperatur og videre tap til indre motstand stopper opp.

I liten grad til 10-15minus, min erfaring er at under det er det betydelig grad

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 minutt siden):

Kommer ann på hvilken type bil de har. Er det en førstegenerasjons leaf så vil jeg tro de sliter temmelig kjapt.

Hvilken bil er det du tar utgangspunkt i når du sier at 50% redusert rekkevidde om vinteren er for kort?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Powertrainer said:

I liten grad til 10-15minus, min erfaring er at under det er det betydelig grad

Hvor har du måledataene dine fra? Hvordan korrigerte du for økt forbruk?

Her er en typisk impedanskarakteristikk for en li-ion celle: image.png.83c8bd4a23f2488bfb690615a82c0ce4.png

[Y aksen ble klippet, den viser mOhm)

 

Og ja det er betydelig mye mer indre resistans ved -15, men
A: Tap til indre resistans er i utgangspunktet ganske lite*. 3-4x dette tapet betyr fortsatt ikke så allverden mye.
B: Dette går direkte til å varme opp cellene så de forblir ikke -15 veldig lenge om det går merkbar effekt i indre motstand.

*) I figuren ovenfor, om du lader ut på 0.25C gir 100mOhm et spenningsfall på 55mV eller 1.4% av nominell spenning.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (4 timer siden):

Jeg gidder ikke krangle om tall. 

Det er et ubestridelig faktum at det stresser lithium ionebatterier å presse de ut mot deres kapasitetsgrenser både i utladet og fulladet tilstand. Årsaken er at det blir en høyere andel av uønskede kjemiske reaksjoner som gir irreversible endringer i batterikjemien jo mer man presser batteriet mot dets kapasitetsgrenser. Det er derfor sterkt anbefalt fra mange elbilkompetente hold at man søker holde batteriets ladestatus "i midten". De fleste anbefaler mellom 20 og 80 %, slik som f.eks. denne kilden.

Ikke dermed sagt at man ødelegger batteriet med å lade opp til 100 % eller kjøre det helt ned en gang i blant. Jeg lader batteriet i min bil til 100 % når jeg skal på langtur og kan kjøre det ned til 10 % før jeg tar en ladestopp. Men til hverdags setter jeg bilen på saktelading (maks 7 kW) når batteriet kommer ned i 20-30 % ladetilstand  og har satt maks ladenivå til 80 %. Det gjør at mitt batteri høyst sannsynlig degraderes saktere enn den som har til vane  å alltid lade opp til 100 % og/eller å kjøre det ned i under 10 % før man lader. 

Ikke dermed sag at det ikke vil fungere å lade til 100 % hver gang, vi snakker om relativt små endringer i degraderingshastigheten. Men etter noen år kan forskjellen i batterikapasiteten akkumuleres til en kapasitetsforskjell som  kan bety mye for hva du kan få for bilen når du skal selge den. Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøpe en brukt elbil uten å først få NAF eller andre til å undersøke batteriets tilstand. Jeg råder andre til å gjøre det samme. Hvis man må bytte hovedbatteriet kan det fort koste mer enn hva man ga for bruktbilen. 

Dei fleste elbilar har ein buffer, 5-10% kanskje, så det er i mange tilfelle ikkje mogleg å lade til 100%.

Tesla endra for ei tid sidan anbefalinga om lading i det daglege frå 90% til 80%, men dei har så vidt eg veit ikkje buffer i toppen heller, så der kan du faktisk lade til 100%.

Eg har lese at det er først og fremst lading til 100% (reellt eller ei) der den blir ståande sånn over lengre tid som er mest farleg, gjerne med pluggen i så den heile tida blir toppa opp. At den blir lada til 100% kort tid før ein kjøretur som tar kapasiteten under 80-90% var mindre problematisk.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk råd med forhandler når jeg kjøpte Kia E-Soul i 2020 om å i det daglige lade til 80% og noen ganger i året lade til 100% for å la BMS balansere batteriet, og det er det jeg har fulgt siden. Vet ikke hvilket råd (om noen) som gjelder for BMW men følger likevel samme prinsipp når jeg lader denne, utover det ofrer jeg ikke mange tanker til det. Samme gjelder forøvrig iPhonen min, den lader jeg til 80% av den enkle grunn at jeg i det daglige ikke har behov for mer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hvilken bil er det du tar utgangspunkt i når du sier at 50% redusert rekkevidde om vinteren er for kort?

Om det potensiellt er for kort er jo avhengig av pendlerdistanse i forhold til hvilken batterikapasitet bilen har. Leste en vintertest av polestar 2 for en tid tilbake, det endte med 22,5mil i 13minus hvis jeg ikke husker mye feil, den var oppgitt til 47mil.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Hvor har du måledataene dine fra? Hvordan korrigerte du for økt forbruk?

Her er en typisk impedanskarakteristikk for en li-ion celle: image.png.83c8bd4a23f2488bfb690615a82c0ce4.png

[Y aksen ble klippet, den viser mOhm)

 

Og ja det er betydelig mye mer indre resistans ved -15, men
A: Tap til indre resistans er i utgangspunktet ganske lite*. 3-4x dette tapet betyr fortsatt ikke så allverden mye.
B: Dette går direkte til å varme opp cellene så de forblir ikke -15 veldig lenge om det går merkbar effekt i indre motstand.

*) I figuren ovenfor, om du lader ut på 0.25C gir 100mOhm et spenningsfall på 55mV eller 1.4% av nominell spenning.

Jeg prater utelukkende basert på erfaringer fra min omgangskrets og personlig erfaring+ pluss at man har lest noen skremmende vintertester da. Grafen viser motstand i gitte temperaturer og ikke i driftsmodus over tid i ekstrem ekstern kulde, men man ser jo en tydelig trend hva som skjer under ulike batteritemperaturer.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg fikk råd med forhandler når jeg kjøpte Kia E-Soul i 2020 om å i det daglige lade til 80% og noen ganger i året lade til 100% for å la BMS balansere batteriet, og det er det jeg har fulgt siden. Vet ikke hvilket råd (om noen) som gjelder for BMW men følger likevel samme prinsipp når jeg lader denne, utover det ofrer jeg ikke mange tanker til det. Samme gjelder forøvrig iPhonen min, den lader jeg til 80% av den enkle grunn at jeg i det daglige ikke har behov for mer :) 

Kia har vel buffer i toppen? Så nesten litt rart at det kalibreres ved å lade til 100% da. Men kanskje buffer deaktiveres om man ikke lader fult så ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...