Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

hatredFan911 skrev (14 minutter siden):

skal fungere og faktisk fungere ser ikke ut til å være tilfellet. Kanskje det er work in progress, men eg foretrekker å møte eldre biler any day.
Det er den blinkingen av lysene som irriterer, du ser den forsøker å tilpasse lyset, men det kommer litt lys på deg likevel for den klarer ikke reagere fort nok når det er svingete og smalt slik som det er her i distriktet.

Blinking er irriterende, men ikke farlig. Det som er farlig er kraftig blending sånn at øynene dine får tid til å justere seg. Matriselys er en stor forbedring av sikkerheten. Jeg har ikke noe personlig erfaring med det i mine biler, men jeg har sett både gode og dårlige erfaringer på YouTube, og jeg regner med det blir tweaket godt på biler fremover til det blir en tilnærmet perfekt løsning. Svingete/smale veier er gjerne enklere enn motorveier. Det er lettere å identifisere møtende biler på mørke veier, enn veier med midtrabatt og forstyrrende gatebelysning. Det er heller ikke samme behov for langlys på opplyste motorveier.

Se her for et eksempel:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål om lading hjemme:

På min garasjemonterte (privat garasje, 230V, 2-fase foreløpig) ladeboks fra Easee har jeg så langt hatt mine to egne biler til lading. Første bil var en Volvo XC60 hybrid. På boksens app viste den 3.4kW lading.

På neste bil, en helelektrisk Lexus RZ450e, viser den samme ladehastighet. I bilene er innstillingen max ladehastighet (11kW AC, 150kW DC). 

Men da jeg hadde besøk av en VW ID3 i garasjen, viste boksens app 4kW. Dro ut kabel og plugget inn igjen, samme resultat. Prøvde igjen dagen etterpå, samme resultat. 

Så hvordan kan denne siste bilen da lade raskere enn de to andre? Alle innstillinger er like, alt er stilt på max.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Pop said:

Spørsmål om lading hjemme:

På min garasjemonterte (privat garasje, 230V, 2-fase foreløpig) ladeboks fra Easee har jeg så langt hatt mine to egne biler til lading. Første bil var en Volvo XC60 hybrid. På boksens app viste den 3.4kW lading.

På neste bil, en helelektrisk Lexus RZ450e, viser den samme ladehastighet. I bilene er innstillingen max ladehastighet (11kW AC, 150kW DC). 

Men da jeg hadde besøk av en VW ID3 i garasjen, viste boksens app 4kW. Dro ut kabel og plugget inn igjen, samme resultat. Prøvde igjen dagen etterpå, samme resultat. 

Så hvordan kan denne siste bilen da lade raskere enn de to andre? Alle innstillinger er like, alt er stilt på max.

Hvor stor sikring har du da? Og hva er Eeasee laderen juster til?
For å få 11kW må du nok ha 3fase. Ellers kan det nok være litt forsjell i hvordan de har bygget laderne i bilene sine.

Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Hvor stor sikring har du da? Og hva er Eeasee laderen juster til?
For å få 11kW må du nok ha 3fase. Ellers kan det nok være litt forsjell i hvordan de har bygget laderne i bilene sine.

Det er kun 16A, og Easee-boksen gir det maximale den får fra nett når bilen ikke har lavere grense. Skal jeg ha 11kW må jeg nok ha både 3-fase, 32A og TN400 vil jeg tro. Men det er ikke spørsmålet. 

Spørsmålet er hvorfor en bil kunne dra 4kW, mens to andre (og langt dyrere) biler får 3,4.

Lenke til kommentar
Pop skrev (18 minutter siden):

Så hvordan kan denne siste bilen da lade raskere enn de to andre? Alle innstillinger er like, alt er stilt på max.

Jeg har sett noe lignende på Tesla skjermen; jeg ser som oftest 11kW, men en sjelden gang når nettspenningen er høy, 12kW!
Bilen runder opp til 12kW mens appen ikke gjør det, og viser 11kW samtidig.
Så dette kan være fordi nettspenningen hos deg var litt høyere...

240V og 16A vil gi 3840 watt, mens f.eks. hvis spenningen er 218V vil effekten være 3488 watt...

EDIT: og spenningen varierer ganske mye etter belastningen i området

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Just now, ozone said:

Jeg har sett noe lignende på Tesla skjermen; jeg ser som oftest 11kW, men en sjelden gang når nettspenningen er høy, 12kW!
Bilen runder opp til 12kW mens appen ikke gjør det, og viser 11kW samtidig.
Så dette kan være fordi nettspenningen hos deg var litt høyere...

240V og 16A vil gi 3840 watt, mens f.eks. hvis spenningen er 218V vil effekten være 3488 watt...

Så du tenker at dette mest sannsynlig var tilfeldigheter med tanke på ladetidspunkt og slikt? Mulig, jeg vet ikke. 

Bare merkelig at med mine to egne biler gjennom snart 4 år har jeg aldri sett 4-tallet på lading. Mulig jeg burde sjekke som deg, og gå ut i bilen og se hva den sier om den pågående ladingen...

Lenke til kommentar
Pop skrev (2 minutter siden):

Så du tenker at dette mest sannsynlig var tilfeldigheter med tanke på ladetidspunkt og slikt?

Skal du faktisk få 4kW på en 16A kurs, må spenningen være 250 volt! Det er sjeldent...
Så vi snakker nok uansett om en boks eller app som rundet opp til 4 her!

Du er sikker på at når du så 4 tallet så var det på ladeboksen din sin app der du alltid selv ser under 4!
Det var ikke i bilen du så 4 tallet? For litt rart at boksen din plutselig skulle runde opp på den bilen, og aldri på din egen...

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Viser den kun effekt, ikke strøm og spenning? At den er stilt inn på 16 ampere betyr ikke at bilen trekker 16 ampere. 

Det er sant! Kan være dine (dyrere) biler legger seg litt under for å spare kursen!
Men uansett vil det være umulig å få 4kW... spenningen er aldri 250 volt!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fant noen flere detaljer i appen. På denne ladeøkten viser den så langt fra 223 til 233V og stødig på 15,3A.

 

Edit: Dere har nok rett i at 4kW ikke kan være reelt ja. 250V skal ikke være mulig her.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Teoretisk tankespoofing., men med 16A 230V får du 3,6 kW effekt på en fase. På "3-fase" skal den ifølge ladekalkulatoren lenket til under kunne oppnå 6,3 kW. Når du selv antyder at du har "2-fase", så vil du få rundt 2,1 kW per fase, så avrundet kan dette fort bli 4 kW. Det kommer egentlig an på hvordan bilen takler 3-fase på 230V. Sånn uoffisielt støtter MEB-bilene å lade på flere faser også på 230V. Så kan det være det som har slått til her?

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

image.thumb.png.58555acfc2ff7c5d5b91c14073eecfa9.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, ozone said:

Tror nok han tenkte på "2 ledninger"... For enten har man én-fase, eller så har man tre-fase.

Hehe, du treffer nok bra her. Jeg kunne vel heller sagt "jeg har ikke 3-fase til huset ennå, jeg har det som kommer før...".

Altså Easee-boksen og kabelen til bilen takler 3-fase, men det hjelper vel ikke om jeg ikke har 3-fase til huset? Ja, jeg må lese meg opp...

Lenke til kommentar
ozone skrev (Akkurat nå):

Tror nok han tenkte på "2 ledninger"... For enten har man én-fase, eller så har man tre-fase.

Jeg så for meg problematikken rundt hvordan man kobler "3-fase" med IT, som i praksis gir noe mellom 2 og 3-fase når vi snakker hastigheter. Ja, der man med Easee-boks kobler slik at N kjøres over L3.

image.png.6d1d0d0427a9e25b9f637511407dfd4a.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, J-Å said:

I Easee appen kan en se strømmen i hver leder, så da kan en se om bilen lader tofase eller trefase. Trykk midt på skjermen, der det er bilde av ladeboksen, eller effektverdi.

Ah, da tror jeg at jeg skjønner mer. L1, L2 og L3 er altså lederne..? Der det nå står 0 på L1 og 15,6A på L2 og L3. Spenningstallene er plassert litt uoversiktlig innimellom der.

På toppen av den siden står det forresten IT 3-fase. Men da skulle vel også L1 hatt strøm? 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg så for meg problematikken rundt hvordan man kobler "3-fase" med IT, som i praksis gir noe mellom 2 og 3-fase når vi snakker hastigheter. Ja, der man med Easee-boks kobler slik at N kjøres over L3.

image.png.6d1d0d0427a9e25b9f637511407dfd4a.png

Har dessverre ingen anelse om hvordan det er koblet. Jeg hadde elektriker til den jobben, heldigvis...

Lenke til kommentar
On 1/18/2024 at 9:38 AM, Axefjord said:

Poenget mitt er litt at bz4x er et dårlig kjøp, både ifjor og i år. Men også at man ALDRI skal forhåndskjøpe en bil, ihvertfall om den ikke er testet nøya av uavhengige tredjeparter.

image.png.f8eb72210963748fa7cb26cee9b53580.png

Da stoppet bz4x (wltp 460km) etter kun 68% av wltp. Det ser ut til å bli desidert dårligst såvidt jeg ser. Den stoppet ca samtidig eller før biler med wltp på 395-415km. Greit at bilen har kjørt 33k, men en slik rekkevidde på nært 0°C kan vel være grunn til reklamasjon?

Edit: Denne posten er basert på feiltolkning fra min side. Beklager.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...