Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (50 minutter siden):

Hender seg det dukker opp inventory-biler man kan få litt rimeligere, men akkurat nå lå det kun litt dyrere pga fargevalg etc.

Ca 420,6 K for billigste jeg så der nå, mens faktisk får man en TMY billigere til 412,5 K.

Det er ikke lenge siden dollaren var 6kr. Prøv å se hva de burde ha kostet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 time siden):

 

Det er vel derfor den selger bedre sikkert......

Ja bedre salg, da må den være bedre. Toyota corolla er da mye mye bedre bil enn en mercedes c-klasse.

De som har råd til å kjøpe ny bil er ofte eldre folk med familie. De kjøper bil av praktiske årsaker, og de siste årene har det helst vært store SUVer. Men det er en grunn til at bilentusiaster ikke er så glad i SUVer, og mange liker kjøreegenskapene bedre på model 3 enn Y. Dog hvis praktisk og stor = bra bil, er jeg enig.

 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Juni 2014 faktisk. Hvis tett på 10 år ikke er lang tid for deg så lurer jeg på hvor gammel du er @Trestein? :p

 

Spøk til side, så er jeg skeptisk til å relatere alt til USD. EURO og mange andre valutaer finnes også og bør nok også være en del av "målet" på kroneverdien, selv om Tesla er en amerikansk aksje. Mye av verdiskapningen deres (deler og arbeid) gjøres enten i Euro-land eller Yuan-land.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Juni 2014 faktisk. Hvis tett på 10 år ikke er lang tid for deg så lurer jeg på hvor gammel du er @Trestein? :p

Trodde det var i 2012. 10 år er ikke lenge. Nest siste bilen jeg kjøpte var i 2012. BMW F30

 

10år er ikke lenge med mindre du er tenåring

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (6 minutter siden):
Trestein skrev (25 minutter siden):

Det er ikke lenge siden dollaren var 6kr

Haha! Vi snakker 2015 altså 

Kommer jo an på hvor gammel man er. Ikke alle som synes 9 år er lenge siden...!

:thumbs:

Men du må nok enda et år tilbake i tid, så vi snakker 10 år siden! Det er 1/3-dels mannsalder siden! ;)

image.thumb.png.235078c70f654404f4a49ea2d6255b1f.png

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Trodde det var i 2012. 10 år er ikke lenge. Nest siste bilen jeg kjøpte var i 2012. BMW F30

Store "oljecracket" skjedde i 2014, og sendte dollarprisen godt over nivået den hadde ligget på en stund!

Simen1 skrev (5 minutter siden):

Juni 2014 faktisk. Hvis tett på 10 år ikke er lang tid for deg så lurer jeg på hvor gammel du er @Trestein? :p

 

Spøk til side, så er jeg skeptisk til å relatere alt til USD. EURO og mange andre valutaer finnes også og bør nok også være en del av "målet" på kroneverdien, selv om Tesla er en amerikansk aksje. Mye av verdiskapningen deres (deler og arbeid) gjøres enten i Euro-land eller Yuan-land.

Nå har alltid USD vært den valutaen handelen har gått i. Selv med innføring av Euro, så er det fremdeles mye som kun selges i USD på internasjonale markeder. Så selv om EU ønsket at Euro skulle overta for USD, så holder den seg veldig godt som verdens handelsvaluta!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (40 minutter siden):

Den første ble levert i 2012. I 2014 gikk bilene fra å koste 4-500 K til å hoppe opp til rundt 8-900 K som følge av oljecracket og den medfølgene prisstigningen på USD mot NOK.

Poenget er at det er ingenting som hindrer at en slik dollarkus kan komme tilbake. Det som var interessant var hva en model 3 ville ha kostet i 2014 med samme dollarkurs, For eksempel kostet min BMW F30 det samme som en S klasse tesla. Om model 3 hadde eksistert hadde den kostet 230 tusen eller det samme som en Mazda CX30. En S klasse det samme som min I4 ca 600 000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Poenget er at det er ingenting som hindrer at en slik dollarkus kan komme tilbake. Det som var interessant var hva en model 3 ville ha kostet i 2014 med samme dollarkurs, For eksempel kostet min BMW F30 det samme som en S klasse tesla. Om model 3 hadde eksistert hadde den kostet 230 tusen eller det samme som en Mazda CX30. En S klasse det samme som min I4 ca 600 000

Man kan sikkert leke "gjett prisen om", men alt av biler og andre varer har jo blitt dyrere. Og det å bruke €, £ og $ i utlandet, har gjort ferieturer i utlandet dyrere. Valutakurser vil alltids svinge, så å ikke tro på det, er forsiktig talt naivt.

Men vi må jo forholde oss til hva kursen er i dag, det er det eneste som reelt sett betyr noe, om en ikke er i posisjon til å spekulere med store summer for å tjene på små kurskorrigeringer. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Man kan sikkert leke "gjett prisen om", men alt av biler og andre varer har jo blitt dyrere. Og det å bruke €, £ og $ i utlandet, har gjort ferieturer i utlandet dyrere. Valutakurser vil alltids svinge, så å ikke tro på det, er forsiktig talt naivt.

Men vi må jo forholde oss til hva kursen er i dag, det er det eneste som reelt sett betyr noe, om en ikke er i posisjon til å spekulere med store summer for å tjene på små kurskorrigeringer. 

Poenget er vel at ingen helt forstår hvorfor krona er så svak og at ting kunne sett fullstendig annerledes ut om norske krona var som den danske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (57 minutter siden):

Poenget er vel at ingen helt forstår hvorfor krona er så svak og at ting kunne sett fullstendig annerledes ut om norske krona var som den danske. 

Tja, DKK er jo låst mot Euroen, og til tross for at oljeprisen gikk opp igjen, så har NOK og SEK vært for små valutaer med for store endringer samtidig som mange har spekulert mot "sikrere" valutaer, til at spekulanter har satset på våre valutaer.

Jeg vil og tro at stadig mer av risikovillig kapital har vært svært fokusert mot bl.a. Bitcoins og annen kryptovaluta, så det har heller ikke hjulpet oss.

Sist men ikke minst har det vært mye endringer som har strammet inn på hvor mye man kunne tjene på å satse på på norske selskaper, med stadig endrede vilkår, som regel til det værre. Det har jo vært gjennomgangstonen ihvertfall de aller siste årene.

Sikkert veldig mye mere man kunne trukket inn her, men det tror jeg er de største årsakene.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

Jeg har sagt det før, men det kan ikke gjentas ofte nok. Tesla selger riktignok biler, men de har liten forståelse og respekt for hva det vil si å følge opp et kjøp dersom det oppstår problemer, misnøye etc. De utviser også manglende forståelse for norsk og europeisk rettsystem, forbrukerrettigheter og arbeidstakerrettigheter.

Forbrukerrådet ut mot Tesla: – Tesla viser manglende respekt for å løse konflikter

Saken krydres med ennå en kundes opplevelse med Tesla i rettsystemet. Og som vanlig, Tesla velger å ikke kommentere saken - noe som i seg selv er sykt arrogant og unorsk. Selv de verste bruktbilselgere er sjeldent så arrogant avvisende og standhaftig. Tesla trenger å lære mye - blant annet folkeskikk.

</rant>

Edit: <rant> Ennå et nylig eksempel. Denne uheldige Tesla-eieren gjorde omtrent som meg, erstattet Teslaen med en eldgammel fossil SUV. </rant> Jeg og andre som har gått i Tesla-fella slutter kanskje aldri med å rante om det selskapets kunde"service". Det er helt utrolig hvordan et selskap klarer kunststykket å behandle enkelte ivrige entusiaster så dårlig at de blir bitre fiender av selskapet. Hvilke andre selskaper i nyere tid har klart samme kunststykke gang på gang på gang? Tesla er sin egen verste fiende!

En slik holdning har ikke noe med manglende forståelse å gjøre. Dette er forretningsmodellen deres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er et amerikansk selskap med amerikansk kultur, så så lenge de slipper unna med det i norge (selger godt) så vil ikke det endre seg. Minner om Lidl, dog de var tyske.

Når man kjøper bil kan man leve med dårlig service om bilen holder høy kvalitet. Hvis den ikke gjør det kan man fortsatt fint leve med det om servicen er i toppklasse. Med tesla kan det virke som man risikerer å få ingen av delene.

Og fortsatt selger det som varmt brød. Tydelig specs er det viktigste for elbilmarkedet.

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Service, garantisaker og søksmål mot egne kunder er alle ting som gjør at jeg tenker meg om to ganger før jeg handler Tesla. En annen ting er hvordan de behandler egne ansatte. Jeg kommer aldri til å handle Tesla så lenge de knuser fagorganisering og hindrer tariffavtale. Hvordan går det egentlig med Tesla-streiken i Sverige? 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (3 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å handle Tesla så lenge de knuser fagorganisering og hindrer tariffavtale. Hvordan går det egentlig med Tesla-streiken i Sverige? 

Tesla har full rett til å ansette hvem de vil.
Det er ingen lov i Sverige som pålegger dem å ansette fagorganiserte.
Og så vidt jeg vet har vel ikke Tesla brukt tvang mot noen for å hindre dem i å organisere seg?
Hvis et selskap følger loven, og det selskapet "gjør" oppleves så ille, så må vel loven endres da?

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (8 minutter siden):

Og fortsatt selger det som varmt brød. Tydelig specs er det viktigste for elbilmarkedet.

Flertallet av kundene er vel heller ikke klar over at de kjøper en bil uten fungerende vindusviskere, cruise control, parkeringssensorer og alt mulig annet som man tar som en selvfølge på en Toyota Corolla. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...