Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (6 timer siden):

Eviny er billigere ved å ta det gjennom dems egen app (4,99) ihvertfall så lenge det er dems egen lader, eller elbilforeningens "lille sorte", eller NAF-brikken om man heller bruker den. Eller annen universal ladebrikke som kan kobles mot Eviny-kontoen din. Ulempen er altså at man MÅ ha eviny-konto, og at man må legge til brikkene som man ønsker å benytte.

Samme er med E.On (5,- per kWh), mens Uno-X er klart billigere, og kun krever et kort med Bank Accept, Visa eller Mastercard for å få ladet.

Mer er 12,88 øre dyrere om man har Coop-rabatten koblet til den kontoen, men de har og ekstra bonus for de som lader over visse grenser, som tas med til neste måned før det ev. "fader ut" om man ikke lader opp til satt nivå. Mer kan altså ende opp som billigere der.

Man står altså igjen med Ionity og Circle K som de dyreste om man ikke kan få en lavere pris gjennom en slik 3.parts ladeoperatør, og Kople, Mer og Recharge som man da kan spare litt via en 3.parts-operatør.

Selv er jeg dog gått helt over til Tesla SuC med unntak av der jeg kan droppe innom en Uno-X lader, som mest sannsynlig er billigere eller ca like dyr/billig som Tesla SuC, men har ingen månedsavgift. Har man Tesla, så er det litt oftere at SuC blir billigst. Dog, Uno-X er foreløpig få steder, mens en Tesla SuC finner du "nesten" overalt.

Supercharge er vel så få steder, at de er stort sett bare å se bort fra, og spesielt siden de opererer med samme pris som Ionity. Dog, Ionity kan man få billigere via Elly Charge, BMW Charge etc, eller Ionity sitt eget Ionity Passport og månedsabonnement.

Elbilforeningens blå ladebrikke synes jeg er en stor vits, da det er i beste fall svært minimalt å spare på å bruke de. F.eks. hos Recharge er besparelsen 19 øre mot direkte konto hos de. Hos Kople, Ionity og flere, er faktisk Elbilforeningen dyrere, rigtignok bare med ett øre. Dessuten krever det medlemskap i Elbilforeningen, så med mindre man uansett er medlem, så blir det en dyr "kortavgift".

Og dessuten om man har en annen avtale, så er den mest sannsynlig billigere enn "den lille blå". Så lenge den ikke kan brukes overalt, så er det altså liten vits å benytte den, da man uansett må ha egne konti hos flere av operatørene. Og med det forsvinner det største fortrinnet med den brikken.

Takk for innspill.

Jeg hadde nok brukt Northe om jeg ikke allerede hadde medlemskap i Elbilforeningen, de dekker samme operatører så langt jeg har sett. Men Northe har tydeligvis bedre avtaler med f.eks. InCharge Vattenfall og andre ladeoperatører i Sverige. Northe prøver nok å ta markedsandel i de nordiske landene og har per nå hatt greie priser. Jeg bor nord-på så det blir naturlig å dra oftere til Finland enn Sverige. Eviny er foreløpig få eller litt usentrale i Troms og Circle K lokasjonene har god konkurranse fra Mer og andre, så strengt tatt er Mer kanskje viktigst av de når jeg tenker meg om. Supercharge har vi lite av men det kommer noen slike via Enova-midler og disse skal visstnok støtte bankkort heldigvis.

BMW Charging hadde vært fantastisk, men Volkswagen tilbyr bare WeDrive og de er helt på jordet når det gjelder priser om dagen. Så det ser ut til at jeg er litt i limbo, men venter på universalbrikke (sort fra Elbilforeningen), det vil redusere litt kompleksitet .. inntil WeCharge justerer ned prisene igjen da må hele opplegget kanskje sees igjennom en gang til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rockPaperScissors() skrev (10 timer siden):

Er det noen som har funnet den ultimate kombinasjonen av apper og brikker som er nogenlunne oversiktlig og rimelig?

Hvor mye har du tenkt å hurtiglade egentlig? Nå kjører jeg Tesla på langturer så den "innebygde" funksjonen med lading på Teslas egne er både rimelig, praktisk og har god dekning. Men hurtiglading skjer uansett veldig sjeldent. Er det egentlig særlig vits å bruke så mye tid på? Nå kommer jo også nye stasjoner med kortbetaling så forhåpentligvis blir det enklere etterhvert. Jeg ville bare gjort det enkelt med mindre du vet at du må hurtiglade mye.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Hvor mye har du tenkt å hurtiglade egentlig? Nå kjører jeg Tesla på langturer så den "innebygde" funksjonen med lading på Teslas egne er både rimelig, praktisk og har god dekning. Men hurtiglading skjer uansett veldig sjeldent. Er det egentlig særlig vits å bruke så mye tid på? Nå kommer jo også nye stasjoner med kortbetaling så forhåpentligvis blir det enklere etterhvert. Jeg ville bare gjort det enkelt med mindre du vet at du må hurtiglade mye.

Blir vel borte-lading omtrent annen hver måned, og litt tungvindt å holde seg til ett ladenettverk siden det er avhengig av hvilken retning jeg kjører og hvor det er gunstig å stoppe. Tenker nok også at jeg kompliserer det litt men vurderer alle ladekombinasjoner nå dels fordi elbil er nytt for meg. Vil nok revurdere ladepris/planlegging versus innsats etterhvert.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (3 timer siden):

Takk for innspill.

Jeg hadde nok brukt Northe om jeg ikke allerede hadde medlemskap i Elbilforeningen, de dekker samme operatører så langt jeg har sett. Men Northe har tydeligvis bedre avtaler med f.eks. InCharge Vattenfall og andre ladeoperatører i Sverige. Northe prøver nok å ta markedsandel i de nordiske landene og har per nå hatt greie priser. Jeg bor nord-på så det blir naturlig å dra oftere til Finland enn Sverige. Eviny er foreløpig få eller litt usentrale i Troms og Circle K lokasjonene har god konkurranse fra Mer og andre, så strengt tatt er Mer kanskje viktigst av de når jeg tenker meg om. Supercharge har vi lite av men det kommer noen slike via Enova-midler og disse skal visstnok støtte bankkort heldigvis.

BMW Charging hadde vært fantastisk, men Volkswagen tilbyr bare WeDrive og de er helt på jordet når det gjelder priser om dagen. Så det ser ut til at jeg er litt i limbo, men venter på universalbrikke (sort fra Elbilforeningen), det vil redusere litt kompleksitet .. inntil WeCharge justerer ned prisene igjen da må hele opplegget kanskje sees igjennom en gang til.

Ser Supercharge brukes mot Boreal i Tromsø og Alta samt en 50 kW på Hesseng, og så har du Supercharge ladestasjon på Hansnes, Honningsvåg og Nordkapp, og Refsnes Fergekai i Kvæfjord. De var altså flere steder i Troms og Finnmark enn jeg trodde.

Eviny er blitt endel større i Nordre Nordland som kom med E10-utbyggingen de fikk, de i nordre Nordland mer spesifikt ut mot Lofoten (der Kople fikk området lengre sør), selv om de og finnes i Leinesfjorden, Bogøy (50 kW) og Skogvatn vest for Narvik. Ellers finner du de på Setermoen, Lyngseidet og i Lyngen, men som en forlengelse fra Narvik, finner du noen i Sverige nå, bl.a. Kiruna, Gällivare og rundt Lulea er det flere. Har og en i Nära Lahtis og Haparanda. Dessuten mange lengre sørover. 

Ellers er det Kople (E10-utbyggingen de fikk) og Recharge (mye gamle 50 kW-ladere) som mer eller mindre er de samme , bortsett fra i Nord-Troms og Finnmark hvor det er Ishavsveien, men som har betalingsløsning/avtale med Kople. Mer ser ut til å ha noen i Troms og nordre Nordland, før et hopp mot Trofors. Igjen, mye (gamle) 50 kW-ladere.

Tesla er jo grei langs hovedveiene i alle tre landene, men er nok tidvis litt langt unna, og spesielt dersom man helst vil lade nær ankomststed eller på litt mer perifere steder.

Ellers finner man noen DEFA-ladere hos Møllers utsalgssteder.

Er vel begynt å bli grei dekning i Nord, men man må forholde seg til mange operatører for å få dekket ladebehovet. Er vel nesten bare kombinasjonen Recharge og Kople som man kan klare med bare en ladeavtale, da de som sagt er felles eiere på nå. Og med Kople sin avtla med Ishavsveien, så er man altså også dekket med Fortum, Recharge eller Kople-app/avtale. Selv bruker jeg Fortum, som jo er eier av Recharge i utgangspunktet.

Endret av Snowleopard
Setningsoppbygging
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Er vel begynt å bli grei dekning i Nord, men man må forholde seg til mange operatører for å få dekket ladebehovet. Er vel nesten bare kombinasjonen Recharge og Kople som man kan klare med bare en ladeavtale, da de som sagt er felles eiere på nå. Og med Kople sin avtla med Ishavsveien, så er man altså også dekket med Fortum, Recharge eller Kople-app/avtale. Selv bruker jeg Fortum, som jo er eier av Recharge i utgangspunktet.

Enig, Kople og Recharge er må-ha nettverk i nord. Heldigvis er begge disse gode på å slippe til roamingtilbydere.

Ser også at Eviny er gode å ha når man kjører litt lengre sør, samt i Sverige. Vil tro at de fortsetter å bygge ut nordover på sikt.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Syar-2003 said:

For meg har det en verdi med kun ett rfid kort,  kun en app og kun en mnd faktura med samtlige ladesesjoner. I tillegg til å ha BMW Charging «har» jeg installert Tesla og Elton appen og opprettet bruker med registrert betalingskort som backup (enda ikke brukt noen av de)

Har Tesla for hurtiglading vanligvis.

Ellers er jeg med i elbilforeningens Ladeklubben og den har overrasket meg positiv.

  • en mindre by i Tyskland står det en saktelader på en parkeringsplass foran rådhuset. Plugger inn, tæpper med brikken - ladingen starter
  • parkeringsplassen til Lidl i/nær Arvika i Sverigen har en hurtiglader. Plugger inn, tæpper med Ladeklubben-brikke - ladingen starter

Forekommer jo ikke ofte, men jeg har sluttet å sjekke appen, jeg bare prøver og så langt har det fungert hver gang. Faktura kommer fra Ladeklubben. Brikken funger også i et mistet-nøkkel-opplegg til Elbilforeningen.

Lidl som er representert i alle europeiske land bortsett fra Norge har en gang for flere år siden skrevet at de skal tilby lading på alle sine parkeringsplasser. Det skal jeg huske nå - nærmeste Lidl-butikk hvor som helst i Europa = lademulighet med brikke for meg.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Har Tesla for hurtiglading vanligvis.

Ellers er jeg med i elbilforeningens Ladeklubben og den har overrasket meg positiv.

  • en mindre by i Tyskland står det en saktelader på en parkeringsplass foran rådhuset. Plugger inn, tæpper med brikken - ladingen starter
  • parkeringsplassen til Lidl i/nær Arvika i Sverigen har en hurtiglader. Plugger inn, tæpper med Ladeklubben-brikke - ladingen starter

Forekommer jo ikke ofte, men jeg har sluttet å sjekke appen, jeg bare prøver og så langt har det fungert hver gang. Faktura kommer fra Ladeklubben. Brikken funger også i et mistet-nøkkel-opplegg til Elbilforeningen.

Lidl som er representert i alle europeiske land bortsett fra Norge har en gang for flere år siden skrevet at de skal tilby lading på alle sine parkeringsplasser. Det skal jeg huske nå - nærmeste Lidl-butikk hvor som helst i Europa = lademulighet med brikke for meg.

Koster jo 500+ kr i året å være medlem av elbilforeningen (nødvendig for å få tilgang til dems ladebrikke)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Koster jo 500+ kr i året å være medlem av elbilforeningen (nødvendig for å få tilgang til dems ladebrikke)
 

Er klar over det og det er ikke selvfølgelig at jeg er med der i fremtiden pga den prisen. Men Ladeklubben, nøkkelservice holder meg der enn så lenge. Andre medlemsfordeler har jeg ikke prøvd om jeg husker rett.

Forlater heller NAF som også koster en del.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 timer siden):

Hvor mye har du tenkt å hurtiglade egentlig? Nå kjører jeg Tesla på langturer så den "innebygde" funksjonen med lading på Teslas egne er både rimelig, praktisk og har god dekning. Men hurtiglading skjer uansett veldig sjeldent. Er det egentlig særlig vits å bruke så mye tid på? Nå kommer jo også nye stasjoner med kortbetaling så forhåpentligvis blir det enklere etterhvert. Jeg ville bare gjort det enkelt med mindre du vet at du må hurtiglade mye.

Nå brukes jo brikker også til saktelading, jeg bruker min mest til det. Var f.eks på campingplass (med vogn) på Öland i sommer og der var det mange ladeplasser fra e.On. Der fikk jeg fint ladet med min sorte brikke. Har også brukt den til saktelading på så forskjellige steder som Lena og Sørreisa. Og en drøss andre plasser. Sakteladestasjonene kommer neppe tol å få kortterminal...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Nå brukes jo brikker også til saktelading, jeg bruker min mest til det. Var f.eks på campingplass (med vogn) på Öland i sommer og der var det mange ladeplasser fra e.On. Der fikk jeg fint ladet med min sorte brikke. Har også brukt den til saktelading på så forskjellige steder som Lena og Sørreisa. Og en drøss andre plasser. Sakteladestasjonene kommer neppe tol å få kortterminal...

Det var jeg ikke klar over. Til saktelading har jeg stort sett brukt EasyPark-appen som jeg har uansett for ordinær parkering.

Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (5 minutter siden):

Man kan spare inn kontigenten til Elbilforeningen om man bruker noen av medlemsfordelene. F.eks. 25% rabatt hos BilXtra er vanskelig å finne maken til andre steder.

For oss som må ha brikke for bompassering, så får vi dette gjennom Skyttelpass. De er eneste tilbyder som ikke har begynt med abb. på brikken, eller "truet" med det. Det siste var eneste grunn jeg trengte for å bytte, så får jeg Bilxtra-rabatten altså med på kjøpet. Så ingen behov for å betale medlemskap hos Elbilforeningen for den rabatten.

😎

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

For oss som må ha brikke for bompassering, så får vi dette gjennom Skyttelpass. De er eneste tilbyder som ikke har begynt med abb. på brikken, eller "truet" med det. Det siste var eneste grunn jeg trengte for å bytte, så får jeg Bilxtra-rabatten altså med på kjøpet. Så ingen behov for å betale medlemskap hos Elbilforeningen for den rabatten.

😎

Jeg kan telle på null hender hvor mye jeg har handlet på BilXtra, men skal jommen sjekkes ut. Vi byttet også til Skyttelpass for å slippe gebyr.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Jeg kan telle på null hender hvor mye jeg har handlet på BilXtra, men skal jommen sjekkes ut. Vi byttet også til Skyttelpass for å slippe gebyr.

Ja, har ikke handlet der ennå på den rabatten, så det hadde ikke noe effekt på avgjørelsen om å bytte. Men helt klart grei å ha for den som handler litt der. Og fint man slipper å betale ekstra for dette.

Bompenger kommer jeg dessverre ikke utenom, og rabatt i bommen for elbil krever brikke fra en av leverandørene. Abb. på brikke er forkastelig som prinsipp, så det var som sagt ikke vanskelig å ta avgjørelsen om å bytte.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Nimrad said:

Nå kommer jo også nye stasjoner med kortbetaling så forhåpentligvis blir det enklere etterhvert.

Det hadde jeg ikke tenkt på. Og da har tidspunktet for å spare elbilforeningens kontingent kommet noe nærmere.

Noen som vet hvor utviklingen i lovverket i så måte står i nabolandene? Er det plikt med kortbetalingsmuligheter også i SE, DK og DE snart?

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (27 minutter siden):

Det hadde jeg ikke tenkt på. Og da har tidspunktet for å spare elbilforeningens kontingent kommet noe nærmere.

Noen som vet hvor utviklingen i lovverket i så måte står i nabolandene? Er det plikt med kortbetalingsmuligheter også i SE, DK og DE snart?

EU vedtok tilsvarende lovgivning som oss, som i realiteten ga samme starttidspunkt for krav på nye hurtigladestasjoner, mens med virkning fra 01.01.27 med ettermontering på eksisterende ladestasjoner:

https://elbil.no/eu-folger-etter-norges-ladeeksempel/

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

For oss som må ha brikke for bompassering, så får vi dette gjennom Skyttelpass. De er eneste tilbyder som ikke har begynt med abb. på brikken, eller "truet" med det. Det siste var eneste grunn jeg trengte for å bytte, så får jeg Bilxtra-rabatten altså med på kjøpet. Så ingen behov for å betale medlemskap hos Elbilforeningen for den rabatten.

😎

Det må jeg si, det setter ut argumentet mitt med BilXtra rabatten via Elbilforeningen. Litt tilbake til spørsmålet mitt om hvilken kombinasjon av apper og ladebrikker som er enklest og rimelig så blir jeg jo bare enda mer usikker på Elbilforeningens blå/sorte. 😉

Kanskje Tesla, Elton og Volkswagen sitt WeCharge/Elli kunne fungert som et alternativ. Bare man begrenser WeCharge/Elli til nød og klattlading inntil prisene går ned en krone / kWh. Og da er det bare tre apper å passe på istedenfor f.eks. seks.

Endret av rockPaperScissors()
Tre apper istedenfor N
Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (Akkurat nå):

Det må jeg si, det setter ut argumentet mitt med BilXtra rabatten via Elbilforeningen. Litt tilbake til spørsmålet mitt om hvilken kombinasjon av apper og ladebrikker som er enklest og rimelig så blir jeg jo bare enda mer usikker på Elbilforeningens blå/sorte. 😉

Kanskje Tesla, Elton og Volkswagen sitt WeCharge/Elli fungerer kunne fungert som et alternativ. Bare man begrenser WeCharge/Elli til nød og klattlading inntil prisene går ned en krone / kWh.

Elbilforeninges sorte, er i realiteten "bare" en universalbrikke i likhet med NAF sin brikke, og min Hyundai-brikke. Dvs. at man har egen avtale (registrert kundeforhold) hos de enkelte ladeoperatørene/leverandørene. Nå er det riktignok slik at Elbilforeningen har spesialavtale med visse operatører som gjør at de åpner for Elbilforeningens brikke, men ikke nødvendigvis for Naf sin eller andres.

Den blå brikken er derimot annerledes, i det den gjør slik at Elbilforeningen blir en aktiv ladeoperatør der du blir kunde hos Elbilforeningen på lik måte som ChargeMyHyundai, BMW Charge etc, selv om de siste drives av profesjonelle operatører. For all del, det gjør nok i bunn og grunn Elbilforeningens blå brikke/kundeforhold også.

Elli krever i utgangspunktet at du eier en VW elbil eller annen elbil fra VW AG, selv om de og har andre avtaler/kundeforhold som Auid Charge og Porsche Charge (navnene er kanskje ikke presis, men det endrer ikke poenget), BMW Charge krever at du eier en BMW elbil, CMH krever at du har en Hyundai eller Ioniq elbil, Kia Charge at du har en Kia elbil etc.

Andre merker har f.eks. tilsvarende avtaler, eller egen Ionity-avtale eller avtale med f.eks. Plugsurfing som Volvo og Jaguar har/hadde. Elton er en av leverandørene som er utenom bilprodusentene og de vanlige ladeaktørene, og eies av Schibsted (utviklet av VG Lab).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...