Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Selle skrev (3 minutter siden):

ID.Life er en konseptbil, de bygges for å imponere pressen og for å få folk til å legge merke til dem, vanligvis er det veldig lite som vises på konseptbilene som blir med på produksjonsmodellene. Det er selvfølgelig mulig ID.2 kan bestilles med over 200hk på topputgaven, men jeg har ingen tro på at innstegsmodellen til 25000€ har over 200hk.  Jeg tipper på rundt 110-120hk, 150 maks. Husk at største motor ID.3 kan leveres med er 205hk
 

Jeg har heller ingen tro på at den kommer med kinoskjerm eller det ekstremt minimalistiske interiøret

Gaar det ann aa gaa saa hardt ut, med den lokkematen og saa ende opp med en standard, kjip 120 hk, som du bare kan legge ned baksetet paa og glemme gamingen og storfilmen?

Ser her at det er noen som mener at det skjer ofte. Er dette vanlig?

Har dere noen konkrete WW eksempler der?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve Synden skrev (22 minutter siden):

Jeg undrer meg egentlig litt over dette akselerasjonshysteriet. Bortsett fra i enkelte situasjoner (akselerere for å komme opp i fart for å komme inn på motorvei, enkelte forbikjøringssituasjoner) har jeg liten forståelse for hvorfor 0-100 på 3 sekunder skal ha noe som helst praktisk betydning på ordinære veier hvor andre ferdes. Tvert imot vil jeg påstå at plutselig og kraftig akselerasjon vil være et forstyrrende element der hvor du har et trafikkbilde som ellers preges av nokså rolig flyt, slik det er vanlig her i Norge. Det kan også skape uønskede og farlige situasjoner siden plutselig akselerasjon ofte kommer uforberedt på de andre trafikantene, som dermed kan reagere på uventede måter, og dette kan så forplante seg videre til resten av trafikkbildet.

For min egen del er 0-100 på x sekunder en fullstendig irrelevant parameter, så lenge bilen har sterk nok motor til å handtere en normal trafikkflyt, og bilen ellers gjør det den skal gjøre. For min del hører blodtrimmet akselerasjon og topphastigheter langt over lovlig fartsgrense hjemme på en racerbane, ikke i det vanlige trafikkbildet.

Ja, det er merkelig!

 

Vi har idag et nytt 0-100 bilde hvor vanlige familiebiler i 500-600k klassen gjør øvelsen på 5 sek give or take. Før dette hadde vi en overvekt av hybrider som gjorde øvelsen - i de fleste tilfeller - etpar sek raskere enn like dyr ren fossilbil.

Over denne tiden har fartsgrensene stort sett stått stille og antall biler har økt. Om det er slik at manøveren man er i ferd med å foreta i trafikken er forskjellen imellom 8sek til 100 og 5 sek til 100 - ja da er man ikke spesielt kul i trafikken. Derfor er det heller ikke rart at alle forsikringsselskaper melder om en overvekt av Teslaulykker, for det argumentet har jeg hørt ofte. Det er 0 stress i enhver lovlig situasjon. Å holde følge uten å lage kø i en bil som gjør 0-100 på 10 sek er lett. Jeg synes det er kjempegøy med spreke biler og har eid flere som jeg anser som over gjennomsnittet spreke - men jeg klarer fortsatt å fungere 100% i henhold med en økosak.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Karltorbj said:

Gaar det ann aa gaa saa hardt ut, med den lokkematen og saa ende opp med en standard, kjip 120 hk, som du bare kan legge ned baksetet paa og glemme gamingen og storfilmen?

Ser her at det er noen som mener at det skjer ofte. Er dette vanlig?

Har dere noen konkrete WW eksempler der?

 

Om jeg henger med på hva du mener, se på forskjellen mellom ID Buzz konsept og lanseringsmodellen.

https://www.motorbiscuit.com/volkswagen-id-buzz-looks-way-different-original-concept/

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Ser her at det er noen som mener at det skjer ofte. Er dette vanlig?

Har dere noen konkrete WW eksempler der?

Det er svært vanlig med konseptbiler som ikke ser noe ut som endelig produksjonsbil, ja. De fleste tradisjonelle bilprodusentene gjør det:

Denne fra 2017

Volkswagen Sedric concept car

https://www.hotcars.com/concept-vs-reality-15-concept-cars-way-more-sick-than-the-versions-we-got/

 

Finnes haugevis av eksempler. Det er bare å google.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 minutter siden):

Det er svært vanlig med konseptbiler som ikke ser noe ut som endelig produksjonsbil, ja. De fleste tradisjonelle bilprodusentene gjør det:

Denne fra 2017

Volkswagen Sedric concept car

https://www.hotcars.com/concept-vs-reality-15-concept-cars-way-more-sick-than-the-versions-we-got/

 

Finnes haugevis av eksempler. Det er bare å google.

Den var raa! 😁

 

unik42 skrev (26 minutter siden):

Om jeg henger med på hva du mener, se på forskjellen mellom ID Buzz konsept og lanseringsmodellen.

https://www.motorbiscuit.com/volkswagen-id-buzz-looks-way-different-original-concept/

Kan ikke argumentere i mot dere paa dette, Det kan vaere dere har rett.

Haaper for all del, at dere tar feil, da det er litt av ei kjerre.

Motoren og filmsalen er ikke saa viktig for meg, haaper de beholder, sovekonseptet og rekkevidden, ihvertfall.

Tror de kommer til aa komme med noe grensesprengende oppi dette.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (17 minutter siden):

Den var raa! 😁

 

Kan ikke argumentere i mot dere paa dette, Det kan vaere dere har rett.

Haaper for all del, at dere tar feil, da det er litt av ei kjerre.

Motoren og filmsalen er ikke saa viktig for meg, haaper de beholder, sovekonseptet og rekkevidden, ihvertfall.

Tror de kommer til aa komme med noe grensesprengende oppi dette.

Når det kommer til rekkevidde tipper jeg det kommer en variant med ca den rekkevidden som konseptbilen har, men at den varianten til rundt 25.000€ har mindre batteri og kortere rekkevidde

Lenke til kommentar

Snakket med en selger paa Moeller bil, Skoda avdelingen.

Han sa at skoda kommer til aa produsere en lik en, paa samme fabrikken som WW ID2.

Det samme opplegget som med E-up'en, en billigere utgave, rippet for ekstrautstyr.

Kanskje det er der, de tar det? Skodamodellen blir standard, ID2'en luksus?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Kanskje det er der, de tar det? Skodamodellen blir standard, ID2'en luksus?

Jeg ville ikke kalt e-up for noe som helst luksus selv om citi-go var ribbet for ekstautstyr. Jeg ville innstilt meg på at til startprisen så er også ID.2 relativt ribbet for noen form for luksus.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (29 minutter siden):

Jeg ville ikke kalt e-up for noe som helst luksus selv om citi-go var ribbet for ekstautstyr. Jeg ville innstilt meg på at til startprisen så er også ID.2 relativt ribbet for noen form for luksus.

Ja, men "luksusutgaven" i forhold til Skodaen. Den vil jo holde en hoeyere standard enn den, saa noe maa de komme med.

Kan jo bare vaere slik som automatiske vindusviskere og varme i rattet da, rekkevidde ogsaa, men noe maa det bli.

Tror de kommer til aa ta fletta paa oss jeg, med en grensesprengende bil.

Hvor rasjonelt, blir det, med en saa liten billigbil aa produsere paa forskjellige modeller?

Det er jo en grunn til at du kan gire opp paahengsen paa 10 hk til 15 hk og med en ny forgasser, blir den 20hk, da. 

Naa har de jo en billig og "dyr" utgave

Kanskje Chevrolet, klemmer til, med en modell, i tillegg?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jepp, tipper også det blir en ribbet bil Ala eup. Aldri kjørt en mer ribbet bil enn det der.

Har du prøvd Zoe? Vurderte den for noen år siden. Der snakker vi ribbet bil. Null form for cruise-kontroll, føltes som den ikke hadde servostyring en gang. Jeg liker e-up og tenker å kjøpe en som pendlebil etterhvert. Mye bil for pengene. Leaf er et godt alternativ, men når størrelsen er veldig viktig så finnes det ikke konkurrenter til e-up.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 minutter siden):

Har du prøvd Zoe? Vurderte den for noen år siden. Der snakker vi ribbet bil. Null form for cruise-kontroll, føltes som den ikke hadde servostyring en gang. Jeg liker e-up og tenker å kjøpe en som pendlebil etterhvert. Mye bil for pengene. Leaf er et godt alternativ, men når størrelsen er veldig viktig så finnes det ikke konkurrenter til e-up.

Jepp vi har faktisk hatt den som bil nr 2. Jeg liker den langt bedre enn e-up. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Karltorbj said:

Har en E-up naa, med 84 hk.

Opplever den som en skamsprek bil, med nok av kraft. Den gaar som ei kule.

Hvordan i alle verden, kommer ID2'en med 234 hk, til aa oppleves?

Hadde en seat mi selv. Ufattelig treg når den har kaldt og nesten tomt batteri. Vi snakker maks 30-40 km/t i oppoverbakker, helt utrolig at det går an, jeg mener det er trafikkfarlig.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Det er vist noe med ladingen der, men 40 mil innabords?

Tja de 40 milene er nok å strekke strikken langt. Men en plass mellom 200-300 er vell stort sett det bilen beregnet selv iallefall. Aldri tatt den på langtur da det var bil nummer 2. Vi kjørte alltid hoved bilen på langtur, som også er elbil forøvrig. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tja de 40 milene er nok å strekke strikken langt. Men en plass mellom 200-300 er vell stort sett det bilen beregnet selv iallefall. Aldri tatt den på langtur da det var bil nummer 2. Vi kjørte alltid hoved bilen på langtur, som også er elbil forøvrig. 

Tesla hvis jeg husker riktig, fra tidligere diskusjoner.

Flott familiepakke det der. Kommer et stykke da.

Saann er det, jeg er enslig og klarer meg godt med E-upen, vi har forskjellige behov.

Og forskjellig oekonomi ogsaa, for den saks skyld.

Synes at det er kjekt aa se i nyhetene, at i en av de forrige maanedene,  kjoepte 90% elektrisk.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

Tesla hvis jeg husker riktig, fra tidligere diskusjoner.

Flott familiepakke det der. Kommer et stykke da.

Saann er det, jeg er enslig og klarer meg godt med E-upen, vi har forskjellige behov.

Og forskjellig oekonomi ogsaa, for den saks skyld.

Synes at det er kjekt aa se i nyhetene, at i en av de forrige maanedene,  kjoepte 90% elektrisk.

Helt enig, og kjekt å se at februar i år var tilnærmet likt som februar sist år på salg. Så vi vill nok igjen se økning i salget om ett par måneder, selv om vi har lagt på "ekstremt" med avgifter i år. Ikke mange på "den andre" siden så trodde det. De dømte elbilen ned etter avgiftene, men ser ut som det bare vill gjelde for ett par måneder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...