Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Sjørøver skrev (9 minutter siden):

Kan også skyte inn at det går ca 4kwh for å erstatte en liter diesel på det siste prosjektet jeg har holdt på med. Infrastruktur for lading er også et helt enormt problem på skip. Netteier er ikke så veldig glad for en sporadisk punktlast på noen megawatt. Når jeg ser alle problemene vi har hatt med utbygging av ladestasjoner, så lurer jeg om det kan komme en form for begrensing på hjemmelading med tiden. 

Begrensningen er allerede kommet, effektleddet i nettleien. Vill en lade med høy effekt må en ta brorparten av kostnadene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Begrensningen er allerede kommet, effektleddet i nettleien. Vill en lade med høy effekt må en ta brorparten av kostnadene 

Nja. Om du holder deg til 10kw så blir det ikke så veldig mye ekstra. Problemet er i følge nettleverandør at når du har sånne ekstreme variasjoner i pris, så blir det også ekstrem variasjon i forbruk. Hvor mange satt ikke på alt som kunne gå på når strømmen kostet 2 øre? Derfor ønsker nettlerandørene St flere skal over på fastpris, så vi får jevnere forbruk. Det tvinger seg nok frem for at vi ikke skal få veldig store kostnader med utbygging av nettet. 

 

Jeg bor selv i enden av lokalnettet, og får gjerne 212v når strømmen er billig og 245 når den er dyr. Målt med easee laderen. De skal snart oppgradere deler av strekket for å forbedre spenningskvaliteten. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Nja. Om du holder deg til 10kw så blir det ikke så veldig mye ekstra. Problemet er i følge nettleverandør at når du har sånne ekstreme variasjoner i pris, så blir det også ekstrem variasjon i forbruk. Hvor mange satt ikke på alt som kunne gå på når strømmen kostet 2 øre? Derfor ønsker nettlerandørene St flere skal over på fastpris, så vi får jevnere forbruk. Det tvinger seg nok frem for at vi ikke skal få veldig store kostnader med utbygging av nettet. 

 

Jeg bor selv i enden av lokalnettet, og får gjerne 212v når strømmen er billig og 245 når den er dyr. Målt med easee laderen. De skal snart oppgradere deler av strekket for å forbedre spenningskvaliteten. 

Vi ligger på 10, det er vell 410. Hadde jeg gått ned på laveste så hadde vi betalt 210. Så dobbel pris på effektleddet. Det er jo litt.

Og dette er jo de billige trinnene, de som kjører 20+ får svi.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Vi ligger på 10, det er vell 410. Hadde jeg gått ned på laveste så hadde vi betalt 210. Så dobbel pris på effektleddet. Det er jo litt.

Og dette er jo de billige trinnene, de som kjører 20+ får svi.

Er det 0-2 kW eller 2-5 kW som er lågast? Dei færraste med hus kjem under 2-5 kW-grensa, og mange i leilegheit vil heller ikkje få det til. Frå 5-10 til 10-15 er det kanskje 100-150 kroner. Ikkje all verden om ein vil kunne lade raskt. I dei fleste tilfelle kan lading skje på natta, og då kan du nytte mange av dei tilgjengelege kW utan å gå over 10 kW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (Akkurat nå):

Er det 0-2 kW eller 2-5 kW som er lågast? Dei færraste med hus kjem under 2-5 kW-grensa, og mange i leilegheit vil heller ikkje få det til. Frå 5-10 til 10-15 er det kanskje 100-150 kroner. Ikkje all verden om ein vil kunne lade raskt. I dei fleste tilfelle kan lading skje på natta, og då kan du nytte mange av dei tilgjengelege kW utan å gå over 10 kW.

Vi har 0-5 hos oss, mulig det bare er en 100 lapp og at jeg bommer når jeg tenker meg om. Vi holdt oss under dette i starten. Men var ikke verdt den trege ladingen for prisen så nå styrer jeg bare at vi holder oss under 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det varierer veldig mellom de forskjellige nettleverandørene. Hos Lyse (eller l-nett) er det 100kr å gå fra 0-5 til 5-10,  jeg kan holde meg under 5 vis jeg går inn for det, men med de jojo prisene vi har nå sparer jeg mer en 100kr pr måned på å lade bilen hurtigst mulig i de billigste timene. Over 10 klarer jeg ikke bruke 

Lenke til kommentar
Selle skrev (2 timer siden):

Det varierer veldig mellom de forskjellige nettleverandørene. Hos Lyse (eller l-nett) er det 100kr å gå fra 0-5 til 5-10,  jeg kan holde meg under 5 vis jeg går inn for det, men med de jojo prisene vi har nå sparer jeg mer en 100kr pr måned på å lade bilen hurtigst mulig i de billigste timene. Over 10 klarer jeg ikke bruke 

Ja nedsiden var ikke verdt prisen for min del. Vi klarer å tippe 10 men lever fint under. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/31/2022 at 9:41 AM, Sjørøver said:

Nja. Om du holder deg til 10kw så blir det ikke så veldig mye ekstra. Problemet er i følge nettleverandør at når du har sånne ekstreme variasjoner i pris, så blir det også ekstrem variasjon i forbruk. Hvor mange satt ikke på alt som kunne gå på når strømmen kostet 2 øre? Derfor ønsker nettlerandørene St flere skal over på fastpris, så vi får jevnere forbruk. Det tvinger seg nok frem for at vi ikke skal få veldig store kostnader med utbygging av nettet. 

Nettleverandørene har jo liten mulighet for å presse folk over på fastpris. Men de kunne helt klart forbedret dette effektleddet, slik at det var høyt når det virkelig er effektproblemer i nettet, og mer tilpasset behov. Det er jo hovedsakelig elbillading som gir høy effekt i lavprisperioder. Men siden de færreste elbileiere klarer seg med 5 kW på vinteren, ligger nesten alle disse på neste trinn, som for mange er 10 kW. Mens de gjerne kunne klart seg med 7-8 kW. 

Videre burde både strømstøtte og effektledd vært beregnet pr. dag og ikke pr. mnd. . Det ville fohindret sløsing, når man først har gått til et høyere effektledd, og strømmen er vesentlig billigere en snittet for måneden.

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Nettleverandørene har jo liten mulighet for å presse folk over på fastpris. Men de kunne helt klart forbedret dette effektleddet, slik at det var høyt når det virkelig er effektproblemer i nettet, og mer tilpasset behov. Det er jo hovedsakelig elbillading som gir høy effekt i lavprisperioder. Men siden de færreste elbileiere klarer seg med 5 kW på vinteren, ligger nesten alle disse på neste trinn, som for mange er 10 kW. Mens de gjerne kunne klart seg med 7-8 kW. 

Videre burde både strømstøtte og effektledd vært beregnet pr. dag og ikke pr. mnd. . Det ville fohindret sløsing, når man først har gått til et høyere effektledd, og strømmen er vesentlig billigere en snittet for måneden.

Jeg vil påstå nettleien ikke er ment å være "fair", men utformet slik at vi skal melkes mest mulig, men uten å egentlig se det. Pengene går i for liten grad til det de sies at de skal gå til, men er blitt en ekstra skatte/avgiftsinngang for eierne, kommuner og fylker.

Effektleddet er et sideshow for at vi skal bry oss om dette, og ikke at avgiften er unødvendig høy. Altså vi lures til å irritere oss over denne avgiften og grensene, ikke hovedproblemet.

Tilleggseffekt av at vi må lære oss å fordele forbruket til timer som normalt sett er lavt utnyttet, er for at mer effekt skal være tilgjengelig til eksport, som så gir ekstrainntekter. Dermed er det utopi å tro på at de skal kun straffe høyt effekttak når vi faktisk er nær grensen, og ikke hele året rundt.

kremt skrev (1 time siden):

Hvorfor er noen teslaer bruktimporterte, er det noen fordeler med dette? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=286001835

I tillegg til spørsmål om tilgang til nok biler, så er det fort et utslag av å kunne kjøpe bil i f.eks. SE eller DE til en litt lavere pris, siden eierne "tåler et tap" da de likevel har cashet ut på subsidier i landet bilen hentes fra.

Pris i SE/DE når mva kan refunderes ved eksport og subsidier blir utbetalt eller man ikke må tilbakebetale, fører til at selger kan tjene mer på å ha bilen i den utstrekning som subsidieordningen kreves, og så selge den til nordmenn for lavere enn den koster i Norge, og likevel ha tjent på dette.

Spesielt når kjøperne i SE/DE er norske/norskeide selskap som kan ha de stående for det meste og bare kjøre de eventuelle påkrevde mil, og derved ta all fortjeneste.

Det er en årsak til at tyske og svenske myndigheter nå trekker tilbake/reduserer subsidiene og eventuelt setter strengere krav, og det er for å unngå at en stor andel av subsidiene i realiteten fører til økt eksport til Norge, fremfor at svenske/tyske eiere tjener på ordningen ved å få en bil billigere enn de ellers ville måtte betalt, for å kunne kjøre grønt.

Har forstått det slik at det finnes ordninger som gjør at nordmen som f.eks. allerede eier eiendom i SE/DE, kan kjøpe bil og ha som feriebil på landstedet sitt, helt til de kan dra bilen med seg til Norge, og le hele veien til banken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 timer siden):

Nettleverandørene har jo liten mulighet for å presse folk over på fastpris.

Derfor skrev jeg ønsker.

 

J-Å skrev (2 timer siden):

Men de kunne helt klart forbedret dette effektleddet, slik at det var høyt når det virkelig er effektproblemer i nettet, og mer tilpasset behov.

De vil ha det enklere for folk. Vanlige folk klarer ikke å sette seg inn i alle variablene. Det virker som de nettleverandørene jeg har snakket med har stor forståelse for dette.

 

J-Å skrev (2 timer siden):

Videre burde både strømstøtte og effektledd vært beregnet pr. dag og ikke pr. mnd.

Jepp. Det blir litt teit om jeg skal over neste effektledd fordi jeg måtte høytrykkspyle huset, mens samboer lagde mat og vasket klær. Da gir jeg jo faen resten av måneden.

 

Snowleopard skrev (1 time siden):

Pengene går i for liten grad til det de sies at de skal gå til, men er blitt en ekstra skatte/avgiftsinngang for eierne, kommuner og fylker.

Nå når alle netteiere er skilt ut, så er det ganske vanskelig å sluse pengene over til utbytte? Men det er nok liten tvil om at dette har foregått tidligere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

De vil ha det enklere for folk. Vanlige folk klarer ikke å sette seg inn i alle variablene. Det virker som de nettleverandørene jeg har snakket med har stor forståelse for dette.

Jeg synes først og fremst det er presentasjonen som er dårlig. Det virker jo som disse appene som skal vise dette er laget av elektroingeniører for elektroingeniører. Mange sliter med å skille alle disse elektriske parameterene, men de fleste forstår kroner (og strømbrudd). Hvis de hadde hatt et display på veggen som viste hvor mange kroner de hadde brukt om dagen  og om måneden på nettleie og strøm, så tror jeg forståelsen ville vært mye bedre,   Min bestemor var ikke elektroingeniør, men hos henne begynte lyset å blinke hvis hun brukte for mye strøm. Det hadde hun ingen problemer med å forstå. Så hadde hun et såkalt magasin på komfyren, et slags isolerende lokk over en plate. Da kunne den stå på et lavt trinn, og være ferdig oppvarmet når hun trengte den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har elbil-lader i fellesgarasje og dermed egen strømavtale for kun laderen, da blir det rimelig tydelig hvordan strømstøtten slår ut på en stor og flyttbar last som elbil med stort batteri. Betalte altså 118 kroner for 280 kWt, alt inkludert av nettleie, avgifter og støtte. Begrenset lading til rett under 5kW for å holde meg på fastleddtrinn 2 (2-5 kWt). Usikker på om det heller hadde lønnet seg å lade raskere, og betale 125 kroner til for høyere trinn, og da få fordelen av å kunne lade mer på lavere priser.

Lenke til kommentar
koots skrev (22 minutter siden):

Begrenset lading til rett under 5kW for å holde meg på fastleddtrinn 2 (2-5 kWt). Usikker på om det heller hadde lønnet seg å lade raskere, og betale 125 kroner til for høyere trinn, og da få fordelen av å kunne lade mer på lavere priser.

Det er vel ofte bedre å tidsstyre lading til tider på døgnet det ikke teller inn på fastledsstrinn?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er vel ofte bedre å tidsstyre lading til tider på døgnet det ikke teller inn på fastledsstrinn?

Det teller alltid inn? Er jo snittet av de tre høyeste timene, og når eneste lasten på den måleren er elbil, er det jo rimelig kurant å holde under 5 kWt, selv om laderen kan levere mellom 7-8 kW effekt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Tilbyr noen dette? 

Ordinær tidsstyring finnes vel på de fleste elbiler/smarte elbilladere?

koots skrev (35 minutter siden):

Det teller alltid inn? Er jo snittet av de tre høyeste timene, og når eneste lasten på den måleren er elbil, er det jo rimelig kurant å holde under 5 kWt, selv om laderen kan levere mellom 7-8 kW effekt.

Ser sånn ut ja. Jeg trodde kapasitetsleddet også fulgte 22:00-06:00-unntaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...