Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (22 minutter siden):

Nydelig når man tar leafen på en litt lengre tur man har tatt mange ganger før, sjekker lademulighetene, de er akkurat som før.

Smn bortsett fra at alle chademo punkter er borte.

Måtte snu og kjøre 45km tilbake for å finne et punkt og så vidt klare meg helt hjem 😅

Den er ikke en langtur bil. Hver lengre motbakke tok km etter km innover 🥳

Har du første gen Leaf?

Jeg vurderer å kjøpe denne som en bil nr 2 for korte turer under 10 km til butikker, trening etc for å spare dieselbilen til lengre turer, samt backup når dieselbilen er på verksted for service, eller andre grunner til at jeg må bruke denne elbilen.

Det jeg lurer på er:

1) Realistisk rekkevidde sommer og vinter samt worst case rekkevidde om vinteren med varmeapparatet i full sving de første ti minuttene. For eksempel -20, motvind og motorvei.

2) Vanlige feil å se etter

3) Klarer den å holde fartsgrensene i Norge, for eksempel 110 til 115 km/t (GPS) i motbakke

4) Forventet realistisk ladehastighet på hurtiglading DC og saktelading hjemme AC

Det blir min første elbil, er ikke sikkert jeg kjøper den, men tror den kan være kjekk å ha for små turer, spesielt om den er pålitelig og den blir fort varm i kupeen om vinteren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjørte litt i sommer, var ingen problem med chademo punkter da. Men var ganske vanlig med id3 som stod på chademo lader mens ccs stolper var ledig. Recharge var fullt men Mer var helt ledig, 2 chademo punkter og 3 ccs. Chademo opptil 62 kw og ccs 150 kw. Ganske vanlig med f.eks 8 stolper på recharge der 6 er ccs og 2 er ccs/chademo. 

Ang leaf kan jeg svare på en del punkter. Annonsen viser ikke hvor mange streker som er igjen på batteriet, dette er svært viktig. Jeg foreslår å sjekke biler med Leafspy og obd2 adapter for å velge den som har det beste batteriet. State of health er det du skal se etter, bør gjerne være over 80 %. 

1. Realistisk rekkevidde kan finnes ved å regne ut batteriets kapasitet og dele på forbruket. Leaf 30 kwh som du ser på der hadde kapasitet ny på 27 kwh. Hvis denne nå er på 80 % har du igjen 27x0.8=21.6 kwh til forbruk. Forbruk sommer vil jeg anslå til 1.5 kwh per mil, høst/vår og mild vinter ca 2 kwh per mil. Streng vinter ca 2.5 kwh per mil, 10-15 minus og mer. Full varme i 10 minutter kan trekke så mye som 1 kwh totalt, varmeapparat har 6 kw effekt. Hvis du varmer først er du fort ned på 20 kwh igjen i batteriet, så teoretisk 8 mil. Men husk at dette kan falle ytterligere dersom batteriet har stått lang tid i streng kulde. Batteriet vil beskytte seg selv mot store strømtrekk og dyp utlading ved streng kulde, i ytterste tilfelle kan batteriets % falle svært raskt og bilen gå i nødmodus. Jeg vet 40 kwh leafen har vært kjent for dette men det er ikke umulig å oppleve det på andre varianter heller. Langvarig, streng kulde er virkelig det verste du kan utsette batterier for, selv om 40-50 +grader over tid også er svært skadelig.

2. Rust under og i hjulbuer, sjekk dempertårn foran der det er en kjent sak med vann som dreneres fra frontrute og ned på toppen av demperen, kan forårsake rust. Sjekk skiver og klosser samt virkning på håndbrekk, vanlig med gåen motor på håndbrekk eller gåen wirer. Slitte bærearmer kan være en sak.

3. Skal stort sett gå fint, men som sagt kan svært lave temperaturer over tid føre til at batteriet beskytter seg selv ved å sette bilen i nødmodus ved store strømtrekk og lave temperaturer. 

4. Ladekurve her, men husk at dette er ved perfekte forhold, dvs ca 30 grader i batteriet. Ved lading på vinter med -10 grader i batteriet kan du forvente noe sånt som 10 kw maks. Saktelading varierer, bilen kan være utstyrt med enten 3.3 kW eller 6.6 kW. Her må du sjekke hva bilen har

Spoiler

1020-FastchargeCurve.png&f=1&nofb=1&ipt=

5.

Skrevet (endret)

2018 leaf. 

Hovedproblemet i dag var jo at ting ikke var oppdatert i apper eller på nett.

Delproblemet var at det da ble veldig langt fra siste chademo til sluttpunktet. Dette hadde gått helt fint hadde eg visst om at chademo var fjernet på to steder og alle de andre ladestasjonene hadde kun to ccs. Powercharge het disse nye. 

Endret av Jotun
Skrevet

Finnes det ikke adapter slik at man kan lade på CCS?

@kremt Hmm da blir jeg litt mer skeptisk, med tanke på at den har gått over 165 000 km. Om vi sier at det er 17 kWt igjen og den har et forbruk på 220 Wt/km røffe vinterdager, så blir det altså 17 000 Wt / 220 Wt/km = 77,3 km. Det kan fint fungere de fleste dagene, men bli utfordrende til jobb.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Finnes det ikke adapter slik at man kan lade på CCS?

@kremt Hmm da blir jeg litt mer skeptisk, med tanke på at den har gått over 165 000 km. Om vi sier at det er 17 kWt igjen og den har et forbruk på 220 Wt/km røffe vinterdager, så blir det altså 17 000 Wt / 220 Wt/km = 77,3 km. Det kan fint fungere de fleste dagene, men bli utfordrende til jobb.

Får kjøpt et adaper til mange tusen kroner, som egentlig ikke er lov å bruke. Firma i Kina som lager, og testes rundt om kring. Men du skal være veldig glad i Leaf for å investere i et slikt.

https://elbil.no/kan-dette-vaere-losningen-for-chademo-elbiler-pa-lader-jakt/

Skrevet

Kan heller ikke lese det, men føler at du kan tilføye det til listen over uoffisielle måleenheter. ("Batterikapasiteten holder til steking av 5000 krumkaker")

• Liker 3
Skrevet (endret)
14 minutes ago, trikola said:

Kan heller ikke lese det, men føler at du kan tilføye det til listen over uoffisielle måleenheter. ("Batterikapasiteten holder til steking av 5000 krumkaker")

«Batterigjennombrudd: CLAT melder om faststoffbatteri med kapasitet til over 6000 krumkaker!»

Endret av The Very End
Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Kan man lade den samme elbilen som man tar strøm fra? Kanskje man får evig energi.....

Mulig noen tillater at man kan bruke schuko-stikk inni bilen samtidig som man lader, men V2L er ofte at man "snur" strømmen i ombordladeren. Dermed får man ikke ladet samtidig som man bruker strøm fra V2L.

Ja, i tillegg til at det eksterne adapteret skal kobles til Type2-socket som allerede benyttes av CCS for DC-lading eller AC-lading fra veggen.

Skrevet (endret)

Man kan jo "vennelade". Dele strøm med nabobilen om den er i strømnød.

Et plott for et tullete youtube-eksperiment hadde vært å vennelade fra en bil med 100% til en identisk bil med 0% og sett hvor lang tid det tar. Deretter snu retninga X antall ganger og sett hvor mange runder man klarer før begge batteriene er tomme. Nyland: Her har du et konsept for å få smør på brødskiva en ukes tid.

Eventuelt satt opp en ad hoc krumkake-kiosk for å få nok kakepenger til å lade bilen på en hurtiglader..

.. og fått testet setenes tåleevne for krumkakesmuler. Og hvorfor er svigermor med krumkakejernet sitt med i utgangspunktet? 🎅

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (50 minutter siden):

TU.no melder bak betalingsmur at man kan steke krumkaker i bilen .. Hvorfor i alle dager noen skulle ville det er meg en stor gåte. Man må jo bare lure på hva neste duste-proof of concept blir..

Og noen lar seg alltid provosere...!

Pust i bakken. Det er juletider, og man tar for moro skyld å plugger til et apparat som er mer "julete" for å vise eksempel på hva man kan bruke muligheten til.

Sikkert mer klikk enn om man hadde valgt å fyre opp juletre eller lyslenker til "hagen", men likevel...

• Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ioniq 5 hadde vel solcellepanel på taket i starten. Kan man lade med det samtidig som man steker krumkaker tro?

Den kunne faktisk lade bilen mens man samtidig kjørte, altså brukte av batteriet, så der tror jeg det faktisk er mulig, uten at jeg er 100 % sikker på hvordan det er koblet til... 😎

• Liker 1
Skrevet

Selvladende elbil er definitvt interessant. Bare plugge inn v2g og inn i bilens ladeport for å lade den etter man kommer hjem. Eller kanskje slepelade den bak en lastebil. 

Skrevet
kremt skrev (12 minutter siden):

Selvladende elbil er definitvt interessant. Bare plugge inn v2g og inn i bilens ladeport for å lade den etter man kommer hjem. Eller kanskje slepelade den bak en lastebil. 

Toyota fikk jo i lang tid påstå at dems hybrider var "selvladende", før det ble oppdaget at dette var villedende (ladet fra bensinmotoren foruten det som kom inn via regenerering)...

Ett sted må jo energien komme fra, så om det er solceller i taket, på panseret og andre overflater på bilen, fra diesel-brenninga på den lastebilen som trekker, eller andre måter, så blir det jo uansett ikke et nullspill.

Det hjelper selvsagt på om bil kan lades fra sollys/dagslys fremfor strøm laget via forbrenning av gass, bensin eller diesel f.eks. men foreløpig lite som tyder på at man får ladet tilstrekkelig når den likevel står i ro til å dekke forbruket når den kjøres.

Og selvsagt har solcellepaneler og sine miljø-kostnader fra produksjon, som også må dekkes inn for at man skal si vi nærmer oss noe som kan delvis defineres som "evighetsmaskiner" eller er grunnleggende pluss-maskiner (forbruker mindre enn de har kostet i produksjon og koster i drift). 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
49 minutes ago, Snowleopard said:

Den kunne faktisk lade bilen mens man samtidig kjørte, altså brukte av batteriet, så der tror jeg det faktisk er mulig, uten at jeg er 100 % sikker på hvordan det er koblet til... 😎

Var vel så lite at det knapt tok igjen det man tapte i vampire drain mens bilen stod  parkert. Var mer for å holde 12 volt batteriet ved like.

https://www.facebook.com/share/p/1GimX83Epw/?mibextid=wwXIfr

Skrevet
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

Var vel så lite at det knapt tok igjen det man tapte i vampire drain mens bilen stod  parkert. Var mer for å holde 12 volt batteriet ved like.

https://www.facebook.com/share/p/1GimX83Epw/?mibextid=wwXIfr

Kommer jo an på bruken. Hyppig til mye småkjøring, så merket man vel heller lite. Ble den stående i sola en stund, slik den gjerne blir hos meg, ville det nok vært et bidrag man merket.

Men klart, det var et lite område som ble dekket. Tenker noen lengre type biler hadde fått bedre hjelp, spesielt om man fikk solceller som dekket både taket ellers og panser, og ikke bare glasset på taket.

Varebiler og lastebiler har jo fort langt mere overflate å ta av, men det skal jo holdes reint så solcellene får virke maksimalt. Så bør det vel og være en luftespalte for å øke effektiviteten.

Men det koster jo litt for solceller, spesielt for slike mer spesialiserte paneler, så det forsvarer nok ikke kostnaden, selv om det var en ul gimmick... 😎

• Liker 1
Skrevet

Man trenger ganske mange kvadratmeter for å få meningsfylt lading på normale elbiler. Et panel som dekker hele biltaket vil bare kunne supplere sakteladingen, og kun når man parkerer lenge i solsteika. Jeg skal ikke si det er helt bortkastet, siden det går an å gjøre uten å ødelegge aerodynamikken og på visse biler som Aptera så har de trukket konseptet ganske langt. Men det blir nok mest gimmic på andre biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...