Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Toyota selger uansett, mye pga gode verksteder og kundeservice. Toyota har for meg hatt best verkstedservice.

Nå har ikke de siste bilene vært Toyota for min del, da jeg syns bilene teknologisk sett er langt etter. Og for meg er ikke kundebehandling alt, men for mange er denne tryggheten viktig

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
53 minutes ago, OC-Freak said:

Toyota selger uansett, mye pga gode verksteder og kundeservice. Toyota har for meg hatt best verkstedservice.

Nå har ikke de siste bilene vært Toyota for min del, da jeg syns bilene teknologisk sett er langt etter. Og for meg er ikke kundebehandling alt, men for mange er denne tryggheten viktig

Joda, når man uansett må innom forhandleren hele tiden er det fint at de har en god sofa og bra kaffemaskin. Er jo kundene som betaler for det så :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
On 12/19/2025 at 6:21 PM, Zeph said:

Ganske snodig at det gang på gang er Volvo sine bilar dette skjer med. Skulle tru dei som trykker på feil pedal kjører andre bilar òg.

Det gjør det nok. Denne typen uhell er veldig vanlig.

Grunnen til at du bare legger merke til det når det er snakk om volvo er bekreftelsesbias. Både din egen og de som skriver artikler. Etter at Motor startet en kampanje mot volvo har andre medier også kastet seg på så uhell som ellers ikke er nyhetsverdige blir likevel til artikler om bilen er en volvo.

Artikler i media er ikke noe brukbart grunnlag for statistisk analyse

Skrevet

Pluss at vi fikk dødsfallet i Oslo. Oppmerksomhet.

Men eg tror fortsatt noe er muffins med de bilene.

Svigerfar (før han ble 60) opplevde i fart at bremsene i en to tre sekunder periode ikke responderte på sin. Aldri opplevd akselerasjon. Og de fant selvsagt ikke noe galt.

Men de kikker på ny. Stoler ikke på bilen etter å ha opplevd noe sånt, samt at de er redd de heller ikke får noe som helst støtte om det skulle skje.

• Liker 5
Skrevet (endret)
On 12/11/2025 at 12:44 PM, Simen1 said:

Årets bil i småbilklassen 2025: Renault 5.

Men hvorfor bytte? Man får ikke levere avgifter av å bytte fra en liten elbil til en annen. Fortell mora di at hun ikke bør diskriminere basert på alder. Jeg går ut i fra at hun er ca en generasjon eldre enn deg så det ville jo vært rart for en sånn ca rundt pensjonsalder å førtidspensjonere en Leaf av nyere generasjon (2018+?) fordi den er "for gammel".

Hilsen "alder ingen hindring" - er hun ledig for en date? Hadde det ikke vært koselig om du fikk meg som reservepappa? :p

(ok, håper jeg ikke tråkker for hardt på tærne med den spøken. Det var en spøk!)

Fra spøk til alvor: Min forrige bil fylte 18 år i mitt eierskap. Så ja, alder er ingen hindring for min del når det kommer til bil. Jeg synes generelt det er litt for mye "bruk og kast" og vegring mot å eie bil utenfor garantitid, eller over "magiske" 10 år osv. Det er ingen krise å eie en litt eldre bil, bare litt annerledes.

Helt enig. Her blir leafen som er kjøpt ny i starten av 2019, kjørt videre av min datter til den ikke går lenger. Leaf har gitt meg billig, trygt ogg odt bilhold siden 2013. Det eneste jeg har å utsette på leaf er at de har en designsvakhet i dørmotorene slik at de irrer og svikter i fuktig vær når du skal åpne den utenfra. Samt at motoren sliter overlast over tid og ikke lenger klarer å dra rundt. Dette er et problem på alle leaf globalt og har vært det i alle år, selv om BNH har blånektet på begge mine leaf siden 2013. 

Bortsett fra når sjåførdøren må åpnes fra baksetet, så har Leaf sørget for at jeg fikk et helt uproblematisk bilhold og alltid kom meg billig og trygt til og fra jobb i Oslo med 10 mil på nåla hver dag. Sommer som vinter med 100% lading i garasjen hver natt siden 2013. I tillegg har den vært usedvanlig god på å fullpakkes for 4 ukers danmarksferie i leid sommerhus hvert år. ikke minst at jeg fikk den siste med sykkelkrok fra fabrikken slik at jeg har kunnet få med meg sykler til både birken, landeveistrening, styrkeprøven (mange år siden nå) og i senere tid, elsykler til meg og sambo på ferieturer. 

Nå har vi kjøpt ny elbil for å komme oss lenger ned i europa med ennå bedre plass, rekkevidde, komfort og ladesikkerhet. Hvis den er like driftsikker som Leafen blir det ant. siste bilkjøpet. 

De første årene betalte leafen lånet selv pga. alle besparelsene, til manges ekstreme misunnelse. Man fikk tåle mye ulmende forakt i lunsjprat som både elbil eier og syklist. Men man smilte på vei tol banken hver dag. 

Hadde det ikke vært for mye kritikkverdig med BNH og at Nissan er på vei til å gå konkurs så hadde jeg nok sett på ny Nissan denne gangen også. Det ble heller VAG.

Endret av Theo343
Skrevet (endret)
On 12/19/2025 at 9:16 AM, Locrin said:

Noen er gamle når de er 60, andre holder seg bedre. Hvis du er tjukk, har lavt aktivitetsnivå og lite mental stimuli så blir man fort gammel når man er 60. Jeg har sett folk som er 60 som knapt klarer å subbe seg inn på kjøpesenteret og 70+ folk som går toppturer og er helt klare i hodet så det store forskjeller men jeg er i bunn og grunn delvis enig med deg. Det jeg var ute etter var yngre mennesker 20-40 som også hadde vært utsatt for dette. Problemet her er at de som kjøper akkurat denne bilen er "godt voksne" mennesker med grei økonomi.

Og noen kan være ranmet av sykdommer som hverken skyldes livsstil eller overvekt (som fort kan komme etter mange år med begrrensende sykdom). Jeg sier ikke at du har disse fordommene men man skulle ikke tro vi var et land med høyt antall godt utdannede mennesker. 

Tilbake til elbil. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Og noen kan være ranmet av sykdommer som hverken skyldes livsstil eller overvekt (som fort kan komme etter mange år med begrrensende sykdom). Jeg sier ikke at du har disse fordommene men man skulle ikke tro vi var et land med høyt antall godt utdannede mennesker. 

Tilbake til elbil. 

Spurte chat gpt om hvorfor volvo hadde førere som stadig fikk pedalforvirring.

Fikk krystallklart svar tilbake at de var overrepresentert i stattestikken og at det måtte være noe feil på bilene.

Husker at kona trykte feil en gang på en bil jeg hadde. Den hadde 4 pedaler. Dagens har bare to som i tillegg kun skal opereres med en fot.

Skrevet

Hvis pedalforvirring var årsaken skulle dette skjedd hver eneste dag, over hele landet. Man hører nesten aldri om slike historier, eller maks et par ganger i året. Hvorfor skjer det bare på ett bilmerke? Det er også ekstremt rart at i de fleste tilfellene når de ser på logger fra Volvo så står det at gassen har vært trykket inn helt plutselig 100 %. Ikke noe mellom 0 og 100 %. Det er mange teorier rundt dette. Noen påstår spenningen på 12 volt synker såpass mye når man driver og ratter frem og tilbake ved parkering, og at dette i sin tur påvirker signal fra gasspedalen. Andre påstår det er noe fukt i en hjerne og situasjoner oppstår når det er fuktig vær eller bilen har vært vasket nylig. 

Er pedalforvirring en enkel, rimelig og behagelig konklusjon å komme til for de fleste parter, både Volvo, Statens Vegvesen, Politiet etc?

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (17 minutter siden):

Hvis pedalforvirring var årsaken skulle dette skjedd hver eneste dag, over hele landet. Man hører nesten aldri om slike historier, eller maks et par ganger i året. Hvorfor skjer det bare på ett bilmerke? Det er også ekstremt rart at i de fleste tilfellene når de ser på logger fra Volvo så står det at gassen har vært trykket inn helt plutselig 100 %. Ikke noe mellom 0 og 100 %. Det er mange teorier rundt dette. Noen påstår spenningen på 12 volt synker såpass mye når man driver og ratter frem og tilbake ved parkering, og at dette i sin tur påvirker signal fra gasspedalen. Andre påstår det er noe fukt i en hjerne og situasjoner oppstår når det er fuktig vær eller bilen har vært vasket nylig. 

Er pedalforvirring en enkel, rimelig og behagelig konklusjon å komme til for de fleste parter, både Volvo, Statens Vegvesen, Politiet etc?

Det spørs også hvor raskt en pensjonist klarer å trykke gasspedalen når systemet ikke detekterer noe i mellom 0-100? 

Skrevet
18 minutes ago, Trestein said:

Det spørs også hvor raskt en pensjonist klarer å trykke gasspedalen når systemet ikke detekterer noe i mellom 0-100? 

At det ikke er i loggen er ikke det samme som at det ikke er registrert andre verdier i ECU. 

Det kommer an på loggfrekvens

Skrevet

Bilens hjerne har tolket signalet på gassen til 100 %. Det betyr ikke nødvendigvis at gassen har vært tråkket, eller at den har vært tråkket mindre. Det kan være korrupte signaler eller feil tolkning eksempelvis. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Signaler mellom 0 og 100% vises i logger. Poenget er vel at loggene viser at fører har trykket på gass og ikke på brems. Så om en stoler på loggen så viser de ofte at gass har blitt trykket inn 100%, og brems 0%.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, kremt said:

Bilens hjerne har tolket signalet på gassen til 100 %. Det betyr ikke nødvendigvis at gassen har vært tråkket, eller at den har vært tråkket mindre. Det kan være korrupte signaler eller feil tolkning eksempelvis. 

Mye redundans i den signalveien. Det er mange ting som skal gå galt samtidig for at gasspedalen skal leses feil. 

Om andre systemer kommanderer gassrespons så vil ikke det bli reflektert i en logg over pedalposisjon

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (10 minutter siden):

Mye redundans i den signalveien. Det er mange ting som skal gå galt samtidig for at gasspedalen skal leses feil. 

Om andre systemer kommanderer gassrespons så vil ikke det bli reflektert i en logg over pedalposisjon

En ting er jo hva A/D omformeren viser .Ofte går jo signal videre på bus herfra.Er sigal rart kan default setting være feil. For eksempel at om dårlig sigal gies 100% som hadde vert naturlig på bremse signal. Slike sensorer er ofte potensiometer med mekanisk kontakt. Disse kan være veldig dårlige.Plutselig hopper verdien pga slitt/dårlig kontakt i pot  Godt mulig at bilprogramerere er mye bedre enn alle andre men busser både stopper og sender feil signal sporadisk samt dårlige potensiometer er helt normalt i annen industri.

Det har nok vert en og annen ferje eller skip som har dundret i kaien pga slike feil. Selv om skip nok har større krav til redundans og feil analyse fra klasseselskap. Slike ting blir gjerne testet ved å simulere feil for eksempel på pich signal til propeller. Går den til full pich forover ved feil eller full akterover? Slike ting blir testet. Hva våre bilmyndigheter gjør aner jeg ikke. 

• Liker 1
Skrevet

For de som vil lese mer rundt pedal forvirring kan denne rapporten anbefales.

Kort utdrag.

From the analysis of RAIDS data, it is apparent that females were overrepresented in pedal misapplication crashes compared to their representation in all crashes in RAIDS, which is similar to the findings of Smith et al. (2021) and US Department of Transportation (2012). Males and females are physically different; females are on average shorter and have smaller foot sizes than males, potentially resulting in imperfect access to the pedals (Xi (2015)). Studies have predicted an increase in travel exposure (both licencing and travel miles) among females due to socio-economic changes and changes in driving behaviour (Romano et al. However, more research is necessary to identify which of these factors (being female or short stature) is more of a risk factor for pedal misapplication. Furthermore, studies have predicted an increase in travel exposure (both licencing and travel miles) among females due to socio-economic changes and changes in driving behaviour (Romano et al. 2008, Tsai et al. 2008). This implies that more emphasis is needed to develop active interventions to avoid pedal misapplication related crashes that were influenced by gender related factors. A significant number of RAIDS pedal misapplication collisions occurred during turning (7) or parking manoeuvres (12) where there is a high chance of the head and body position being away from the ideal driving position (i.e., front/centre), which can also affect foot

TRL Report

Skrevet
Trestein skrev (22 minutter siden):

En ting er jo hva A/D omformeren viser .Ofte går jo signal videre på bus herfra.Er sigal rart kan default setting være feil. For eksempel at om dårlig sigal gies 100% som hadde vert naturlig på bremse signal. Slike sensorer er ofte potensiometer med mekanisk kontakt. Disse kan være veldig dårlige.Plutselig hopper verdien pga slitt/dårlig kontakt i pot  Godt mulig at bilprogramerere er mye bedre enn alle andre men busser både stopper og sender feil signal sporadisk samt dårlige potensiometer er helt normalt i annen industri.

Det har nok vert en og annen ferje eller skip som har dundret i kaien pga slike feil. Selv om skip nok har større krav til redundans og feil analyse fra klasseselskap. Slike ting blir gjerne testet ved å simulere feil for eksempel på pich signal til propeller. Går den til full pich forover ved feil eller full akterover? Slike ting blir testet. Hva våre bilmyndigheter gjør aner jeg ikke. 

Brukes ikke både Hall effekt sensor og potensiometer stort sett for både brems og  gasspedal slik at feil på en av de ikke ødelegger.

Skrevet
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Brukes ikke både Hall effekt sensor og potensiometer stort sett for både brems og  gasspedal slik at feil på en av de ikke ødelegger.

Gasspedaler før i tiden hadde vel også et ekstra signal for (Kikdown) for automat biler? Om volvo har dette fortsatt kunne man sett og det var aktivert samtidig. Ellers så må det være et feil signal. Kikdown signalet tror jeg var et bvanlig bryter i pedalen. Endel biler har nok dette ennå

Skrevet
2 hours ago, Trestein said:

Gasspedaler bruker normalt to sensorer gjerne to forskjellige (de kan være hall effekt, potmetre, optiske etc)  de går til en kontroller som sampler begge og gjør en vurdering om inputsignalet er plausibelt. I.e. de er gjerne satt opp slik at en sensor gir en økende verdi mens den andre gir en minkende (analog) verdi med mer input på pedalen. Kontrolleren anayserer data og verifiserer at begge sensorene korresponderer til samme pedalposisjon (innenfor en liten toleranse) og sender så data generert over CANbus til alle potensielle motagere.* Data som sendes er gjerne beskyttet av integritetskoding.

Får men en feil på en sensor vil man dermed ikke sende en verdi pr. se men en feilmelding. En slik feilmelding vil få systemet til å ta over kontrollen på motorkontrollen med den hensikt å stoppe (man kan ikke nødvendigvis bare bråstoppe) En slik feilmmelding vil også logges med en feilkode i bilens datalogg.

*) En intressant egenskap til CANbus er at sensorer kan sende identifiserte sensordata og alle deltagere på bussen kan lytte slik at man effektivt gjør et broadcast på bussen.

Skrevet
sverreb skrev (27 minutter siden):

Gasspedaler bruker normalt to sensorer gjerne to forskjellige (de kan være hall effekt, potmetre, optiske etc)  de går til en kontroller som sampler begge og gjør en vurdering om inputsignalet er plausibelt. I.e. de er gjerne satt opp slik at en sensor gir en økende verdi mens den andre gir en minkende (analog) verdi med mer input på pedalen. Kontrolleren anayserer data og verifiserer at begge sensorene korresponderer til samme pedalposisjon (innenfor en liten toleranse) og sender så data generert over CANbus til alle potensielle motagere.* Data som sendes er gjerne beskyttet av integritetskoding.

Får men en feil på en sensor vil man dermed ikke sende en verdi pr. se men en feilmelding. En slik feilmelding vil få systemet til å ta over kontrollen på motorkontrollen med den hensikt å stoppe (man kan ikke nødvendigvis bare bråstoppe) En slik feilmmelding vil også logges med en feilkode i bilens datalogg.

*) En intressant egenskap til CANbus er at sensorer kan sende identifiserte sensordata og alle deltagere på bussen kan lytte slik at man effektivt gjør et broadcast på bussen.

Håper can bussen er mere inteligen enn andre can open systemer jeg har vert borte i. De gir gjerne 65500 ett eller annet om verdien har gått over 100% Om sensoren har vist under null eller over 5V

Nå hadde jeg en lang chat med copilot om dette. Resultatet var mildt sakt sjokkerende. Får håpe AI tar feil! I følge Copilot var volvo bilene programert ulikt fra Audi BMW og mercedes på svært mange ting blant annet moment fra stillestående, prioriteringer på å gi kraft i stedet for å holde igjen osv Et kjapt trykk på gassen i en volvo kunne få bilen til å tro at føreren holdt på å bli skutt og måtte vekk derfra uansett om det var biler eller betongvegger i veien

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Trestein said:

Gasspedaler før i tiden hadde vel også et ekstra signal for (Kikdown) for automat biler? Om volvo har dette fortsatt kunne man sett og det var aktivert samtidig. Ellers så må det være et feil signal. Kikdown signalet tror jeg var et bvanlig bryter i pedalen. Endel biler har nok dette ennå

Kickdown var ofte bare en bryter som ikke var koblet til noe. Ga bare følelsen i pedalen og bilen brukte 100% nedtrykt pedal som "kickdown" signal.

throttle-8.jpg.21039895368d37b21a45dd8b1f4e91e3.jpg

Her er vel fra pedalen til en BMW. Bryteren er ikke koblet til noe.

Var sikkert en anne type bryter når pedalene var vaierstyrt.

Endret av Complexity
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...