Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Mye av det samme skjer i bruktmarkedet. Noen er proaktive og har lagt på prisene allerede. Andre henger litt etter og "følger markedet" og setter prisene sine etter at alle andre har økt bruktprisen. Over tid vil det nye prisnivået synke inn i hele markedet. Jeg tipper det blir en overgangsperiode på rundt et halvt år sånn at det ser så gradvis ut at det går under radaren for de fleste. De som forventer +50k over nyttårsnatta vil bli skuffet.

På den annen side så gjør det store nybilsalget nå at det kommer svært mange bruktbiler på markedet. Hvilket bidrar til å senke bruktbilprisene. Det er mitt bestemte inntrykk av bruktbilprisene for Model Y i hvertfall.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med markedskreftene virker på samme måte i bruktbilmarkedet som ellers; når tilbudet øker, synker prisene. Jeg har ingen illusjoner om at min TM3 stiger i verdi i 2026. Samtidig tror jeg at når "0-renta" har gått ut, og mange må kvitte seg med 2025 TMY`n de kjøpte nå, mettes markedet, og en kan gjøre gode kjøp av bruktbil. 

Jeg har belegg for å si at mange som nå har slått til på ny TMY, egentlig ikke har råd. Santander og DnB burde fått mer tyn for den slette kredittjobben de gjør ved finansieringen av disse bilene. 
Folk med lite EK, som binder seg til en utgift på først 5000kr første 3 år, og 6000kr siste 6-7 årene, er ofte de som ikke burde gjort det. En brannfakkel fra meg, er at det burde innføres et EK krav på bilfinansiering. minimum 20% av kjøpesum. 

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, OddZen said:

Noen her som har erfaring med BYD og om det er noe å satse på, tenker kvalitetsmessig og driftssikkerhet.

Vurderer BYD Sealion 7 opp mot Tesla modell Y. 

Har fått ganske bra pris på BYDen og den ligger ca. 30 000 kr lavere med samme utstyr og mer enn Teslaen. Så det utjevner på god vei rentekampanjen og pris for service en del, ihvertfall når jeg ikke skal ha lånet lenge.

Syntes dog at Teslaen føles ut som noe nytt og annet, og det er jo kjekt når man skal over på noe annet.

Kommer fra fullutstyrt Skoda Enyaq sportline med HUD og god komfort, og da føles BYDen ut som en videreføring av det jeg allerede har uten store forbedringer annet enn 4x4 og kraft. Vil nok aavne HUDen. 

Ikke noe erfaring med bilen i seg selv. Men har erfaring med å selge brukt og nybiler som ikke har lang fartstid i markedet, og lav kjennskap (Ssangyong for mange år siden).

30000kr er en "pølse i slaktetiden" når det kommer til verdifall. Så hvis du har tenkt til å selge bilen igjen før den er 10år, så ville jeg tatt med i beregningen at BYD er vanskeligere å selge enn Tesla.

  • Liker 2
Skrevet
PanserJohan skrev (28 minutter siden):

Jeg regner med markedskreftene virker på samme måte i bruktbilmarkedet som ellers; når tilbudet øker, synker prisene. Jeg har ingen illusjoner om at min TM3 stiger i verdi i 2026. Samtidig tror jeg at når "0-renta" har gått ut, og mange må kvitte seg med 2025 TMY`n de kjøpte nå, mettes markedet, og en kan gjøre gode kjøp av bruktbil. 

Jeg har belegg for å si at mange som nå har slått til på ny TMY, egentlig ikke har råd. Santander og DnB burde fått mer tyn for den slette kredittjobben de gjør ved finansieringen av disse bilene. 
Folk med lite EK, som binder seg til en utgift på først 5000kr første 3 år, og 6000kr siste 6-7 årene, er ofte de som ikke burde gjort det. En brannfakkel fra meg, er at det burde innføres et EK krav på bilfinansiering. minimum 20% av kjøpesum. 

Kan ikke akkurat si meg enig med deg der. Det er allerede et krav til hvor mye gjeld man kan ha, så det er delvis innfridd. Problemet er er småkreditt-lån og -kort, og spesielt disse quick-lånene som fort blir skummelt dyre.

Er flere om kanskje ikke har rukket å spare opp til EK, men som ikke har problemer med å betjene lånene sine. Hvorfor skal de nektes lån pga et EK-krav? Samme tullet med boligkjøp. Det burde være mulig å låne 100 %, om man har månedlige inntekter som kan forsvare det.

Så kan man selvsagt være helt enig i at flere som nå får lån, kanskje ikke burde fått det. Kredittsjekken består førsdt og fremst å sjekke inntekten og allerede eksisterende lån, samt om man har betalingsanmerkninger eller annet man burde stusset på.

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Rart at ikke Volvo er i frontlinjen her. De har jo som mål å være verdens sikreste biler, og at ingen skal dø i en Volvo.

Volvo har vel sagt noe om begrensning i toppfart, men ikke akselerasjon.

Forøvrig, synes det er greit å være enig med kinesiske myndigheter her. Helt greie krav, så lenge man greit kan aktivere lynrask akselerasjon ved et aktivt valg.

  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (33 minutter siden):

Rart at ikke Volvo er i frontlinjen her. De har jo som mål å være verdens sikreste biler, og at ingen skal dø i en Volvo.

De er i førersetet på akselerasjon uten input 🤣

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Volvo hadde som mål å være verdens sikreste biler - et slagord som ble oppfunnet under svensk eierskap og svensk sikkerhetsideologi.

Volvo under Kinesisk eierskap er først og fremst å tjene penger. Ikke å utvikle og forbedre sikkerhet i seg selv utover myndighetskrav og hva de kan selge inn mot et lønnsomt prispåslag. For Kinas del er slagordet om sikkerhet først og fremst en merkevare fra fortiden som de ønsker å utnytte og flyte videre på. En fasade. Kinesisk sikkerhetskultur er noe helt annet enn den svenske opprinnelsen. De vil gjerne slippe unna med dårligere løsninger hvis de kan spare og tjene penger på det og ikke bli avslørt.

Endret av Simen1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Volvo har vel sagt noe om begrensning i toppfart, men ikke akselerasjon.

Forøvrig, synes det er greit å være enig med kinesiske myndigheter her. Helt greie krav, så lenge man greit kan aktivere lynrask akselerasjon ved et aktivt valg.

Ja, vanskelig å være uenig med kineserne her. Kommer nok som et EU-krav etterhvert også.

  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Volvo hadde som mål å være verdens sikreste biler - et slagord som ble oppfunnet under svensk eierskap og svensk sikkerhetsideologi.

Volvo under Kinesisk eierskap er først og fremst å tjene penger. Ikke å utvikle og forbedre sikkerhet i seg selv utover myndighetskrav og hva de kan selge inn mot et lønnsomt prispåslag. For Kinas del er slagordet om sikkerhet først og fremst en merkevare fra fortiden som de ønsker å utnytte og flyte videre på. En fasade. Kinesisk sikkerhetskultur er noe helt annet enn den svenske opprinnelsen. De vil gjerne slippe unna med dårligere løsninger hvis de kan spare og tjene penger på det og ikke bli avslørt.

Det er vel bare 2 - 3 år siden at Volvo uttalte at de hadde som mål at "ingen skal dø i en Volvo"...?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Det er vel bare 2 - 3 år siden at Volvo uttalte at de hadde som mål at "ingen skal dø i en Volvo"...?

Selvfølgelig - og det kommer de til å fortsette med. Markedsføringsverdien av noen få ord er verd enormt. Det er det som er prinsippet bak det å holde en fasade.

Si meg, tror du bokstavelig på alt du leser og hører?

Endret av Simen1
Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Dette her burde vært endel av typegodkjenningen i Europa også

https://www.tv2.no/broom/vil-sette-bremsen-pa-elbiler/18286125/

 

Screenshot 2025-11-14 at 10.17.09.png

Jeg kjører min Tesla model 3 i Chill-modus hele tiden!

Den såkalte "Standard"-mode blir for rykkete og overfølsom på pedalen til vanlig bruk, og brukes bare når jeg skal vise noen den sinnsyke aksen, eller jeg skal kjapt forbi en traktor eller noe en sjelden gang.

Jeg tipper den også bidrar til helt unødvendig dekkslitasje for dem som har den på standard hele tiden.

Default burde vært det som heter Chill i dag, og den som heter Standard burde definitivt hete Sport!
 

  • Liker 1
Skrevet
ozone skrev (10 minutter siden):

Jeg kjører min Tesla model 3 i Chill-modus hele tiden!

Den såkalte "Standard"-mode blir for rykkete og overfølsom på pedalen til vanlig bruk, og brukes bare når jeg skal vise noen den sinnsyke aksen, eller jeg skal kjapt forbi en traktor eller noe en sjelden gang.

Jeg tipper den også bidrar til helt unødvendig dekkslitasje for dem som har den på standard hele tiden.

Default burde vært det som heter Chill i dag, og den som heter Standard burde definitivt hete Sport!
 

Samme her da jeg eide model 3, kjørte kun i chill. Mye mer behagelig og mer enn nok akselerasjon. Da jeg solgte var det veldig lite slitasje på dekkene også.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
OddZen skrev (4 timer siden):

Noen her som har erfaring med BYD og om det er noe å satse på, tenker kvalitetsmessig og driftssikkerhet.

Vurderer BYD Sealion 7 opp mot Tesla modell Y. 

Har fått ganske bra pris på BYDen og den ligger ca. 30 000 kr lavere med samme utstyr og mer enn Teslaen. Så det utjevner på god vei rentekampanjen og pris for service en del, ihvertfall når jeg ikke skal ha lånet lenge.

Syntes dog at Teslaen føles ut som noe nytt og annet, og det er jo kjekt når man skal over på noe annet.

Kommer fra fullutstyrt Skoda Enyaq sportline med HUD og god komfort, og da føles BYDen ut som en videreføring av det jeg allerede har uten store forbedringer annet enn 4x4 og kraft. Vil nok aavne HUDen. 

BYD er jo verdens største produsent av elektriske biler, så de vet nok en ting eller to om akkurat dette. De er også godt etablert i det norske markedet, så det er en av de tryggere produsentene du kan kjøpe fra. Jeg vil likevel anbefale deg å finne en norsk eiergruppe på facebook for den spesifikke bilen du er interessert i, og bla litt gjennom hva som skrives der om erfaringer og eventuelle problemer. Da jeg selv var på nippet til å slå til på en Zeekr 7X, fikk jeg et litt annet inntrykk av bilen enn det anmeldelsene skulle tilsi når jeg meldte meg inn i eiergruppen til bilen, anmelderne overser ofte helt åpenbare problemer, slik som en fullstendig ubrukelig adaptiv cruisekontroll. Med den erfaringen i bakhodet endte jeg i stedet opp med en lett brukt BMW iX istedenfor Zeekeren. Jeg har for øvrig en kjenning med en BYD Han som er veldig fornøyd, selv om jeg ikke har noe særlig kjennskap til bilen eller merket utover det han forteller. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (59 minutter siden):

Selvfølgelig - og det kommer de til å fortsette med. Markedsføringsverdien av noen få ord er verd enormt. Det er det som er prinsippet bak det å holde en fasade.

Si meg, tror du bokstavelig på alt du leser og hører?

😅 Nei, men jeg ser ikke fanden på veggen i like stor grad som deg. Men jeg forstår poenget ditt, og deler det til en viss grad.

  • Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

BYD er jo verdens største produsent av elektriske biler, så de vet nok en ting eller to om akkurat dette. De er også godt etablert i det norske markedet, så det er en av de tryggere produsentene du kan kjøpe fra. Jeg vil likevel anbefale deg å finne en norsk eiergruppe på facebook for den spesifikke bilen du er interessert i, og bla litt gjennom hva som skrives der om erfaringer og eventuelle problemer. Da jeg selv var på nippet til å slå til på en Zeekr 7X, fikk jeg et litt annet inntrykk av bilen enn det anmeldelsene skulle tilsi når jeg meldte meg inn i eiergruppen til bilen, anmelderne overser ofte helt åpenbare problemer, slik som en fullstendig ubrukelig adaptiv cruisekontroll. Med den erfaringen i bakhodet endte jeg i stedet opp med en lett brukt BMW iX istedenfor Zeekeren. Jeg har for øvrig en kjenning med en BYD Han som er veldig fornøyd, selv om jeg ikke har noe særlig kjennskap til bilen eller merket utover det han forteller. 

Men husk at det er omtrent bare de som har fått problemer og er negative som skriver på Feisbukk-grupper. Så man får et veldig skjevt bilde av virkeligheten. Og masse troll selvfølgelig. Men fin plass å få info om alle slags problemer som forekommer på bilene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Har lagt merke til at kjøreegenskapene på kinesiske biler ofte blir kritisert av kanaler som carwow på youtube. Jeg tror heller ikke at kvaliteten er på høyde med det koreanerne og japanerne leverer.
Men de kommer sikkert til å ta over markedet, med rask utvikling og rimelige priser.

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (33 minutter siden):

Men husk at det er omtrent bare de som har fått problemer og er negative som skriver på Feisbukk-grupper. Så man får et veldig skjevt bilde av virkeligheten. Og masse troll selvfølgelig. Men fin plass å få info om alle slags problemer som forekommer på bilene.

Det er et velkjent "problem" at de som har problemer er de mest høylytte, ja, men det er ganske lett å filtrere ut hva som er faktiske problemer med bilene og hva som bare handler om uflaks og "trolling". For Zeekr sin del ble det ganske tydelig at den adaptive cruisekontrollen var noe de fleste ikke var fornøyde med. Buggy software var også et repeterende tema, og de motoriserte dørene var litt kranglete og for følsomme for hindringer.

Så loves det gjerne at dette skal fikses i fremtidige softwareoppdateringer og at alt blir gull og grønne skoger. Men ser man for eksempel på Xpeng G9, har det i et par år blitt lovet at en kommende softwareoppdatering skal fikse den ubrukelige adaptive cruisekontrollen, uten at noe har skjedd.

Da faller man litt tilbake på dette med å kjøpe bil i håp om at fremtidige oppdateringer skal rette opp ting, noe som erfaringsmessig er ren gambling.

Endret av Evil-Duck

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...