Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutes ago, Fantomtegningen said:

Vi kjøpte nettopp en slik til nummer 2 i rekken. Solide stoler, men spiser plass!
Førstefødte har tydeligvis vikingblod (selvfølgelig fra han far, ahem, meg.), så han nærmer seg maks vekt og ikke så altfor langt unna maks lengde på sin stol i en alder på 3 og et halvt. Kan fort bli til at han får kapteinstolen https://denlillebarnebutikken.no/product/axkid-up-mistgrey/

De tar litt plass når unga sitter i ja, men digger at det er hurtigknapp for å klappe dem inn når de er tomme så man kan sitte normalt ene veien fra barnehagen iallefall 😅 

Hah ja det var voldsverk av en stor ja. Digger at de endelig har begynt å vare en stund. Er vel 15år eller noe den One3 skal kunne brukes. Før måtte man jo kaste stolen etter noen år bare. Dvs man måtte jo ikke men prøvde man å selge eller gi bort en så fikk man virkelig høre hvor forferdelig menneske man er som ikke heller kaster stolen.. 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (10 timer siden):

Hah ja det var voldsverk av en stor ja. Digger at de endelig har begynt å vare en stund. Er vel 15år eller noe den One3 skal kunne brukes. Før måtte man jo kaste stolen etter noen år bare. Dvs man måtte jo ikke men prøvde man å selge eller gi bort en så fikk man virkelig høre hvor forferdelig menneske man er som ikke heller kaster stolen.. 😅

Kaste stolen? Tenker du ikke på miljøet, ditt svin... 😂 (ironi)

  • Liker 1
Skrevet

Jeg snudde unga fremover før de var 2år. 

Slik at man har mer kontakt med ungen, og ikke minst at ungen får kjøling/varme fra AC. Jeg ser ingen grunn til å plage unga med å sitte bakovervendt. De blir plassert riktig ift. bilens passive sikkerhetssoner også.

Brukte denne stolen

 

HØYESTE KARAKTER NOENSINNE!  ADAC har 17.05.22 testet Cybex Anoris T i-Size. Og med det beste resultatet noensinne (karakter 1,5 - svært god) kan vi offisielt kalle denne forovervendte (!) bilstolen med air-bag for den beste bilstolen noensinne! Testen er gjennomført med samme metoder hos ADAC som bakovervendte bilstoler. Les gjerne hele testen her (tysk): ADAC test 17.05.22

 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ting har gått fort. For snart 20 år siden hentet eg en kompis. På den tiden var det lovlig å sikre vogn bag med et nett. 

Tre år seinere var dette uaktuelt. Da skulle vi ha babystol. 

De skulle helst sitte bakovervendt til de var gift. Og de måtte for all del ikke sitte i babystol mer enn 30 minutter av gangen, og da med en pause på en god halvtime. Synd vi hadde dieselbil eller så hadde ikke ladetid vært en issue.....

Babymafiaen har alltid hatt sterke meninger. Mine barn har overlevd det meste. Uten at vi gikk inn og kikket om det gikk bra hver time mens de sov.

  • Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, wampster said:

Noen her inne som har erfaring/prøvekjørt Mercedes EQB?
Det er vel den varianten som nærmest ligner på model Y (størrelse/etc) ?

Prøvekjørte en når jeg i et lite blaff trodde at jeg skulle ha 7 seter.

Fant ut at den ikke kan ha hengerfeste på 7 seter varianten.

Og den falt helt igjennom på rekkevidde for min del. (Og på den tiden pris, men de har kanskje satt den ned litt nå?)

Prøvekjørte kun en kort runde, den gjorde ikke nok inntrykk til at jeg husker noe positivt eller negativt.

Skrevet (endret)
23 minutes ago, bzzlink said:

Prøvekjørte en når jeg i et lite blaff trodde at jeg skulle ha 7 seter.

Fant ut at den ikke kan ha hengerfeste på 7 seter varianten.

Og den falt helt igjennom på rekkevidde for min del. (Og på den tiden pris, men de har kanskje satt den ned litt nå?)

Prøvekjørte kun en kort runde, den gjorde ikke nok inntrykk til at jeg husker noe positivt eller negativt.

Lader ganske tregt og, 100 kw peak men plassen er bra, er vel eneste positive med bilen. Eqb er og ferdig så blir ikke lagt flere, kommer en el glb om 1 år eller 2.

https://www.electrive.com/2025/09/25/mercedes-quietly-discontinues-the-eqb-and-removes-it-from-configurator/

Endret av onkel_jon
Skrevet

Ioniq 6 kutter prisen med 100.000 kr(!) og matcher nå Model 3 i pris: https://www.tv2.no/broom/svarer-tesla-med-kjempekutt/18163696/

Tanker om denne folkens?! Personlig så synes jeg den nye oppgraderte man nå får på kampanje, ser ganske så bra ut! Liker designet. Og den skiller seg jo greit ut på veien. Mye tøffere enn Kia Ev6 etter min mening. Det sagt, ikke den mest praktiske bakluka dessverre, litt som på Model 3. 

Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Ioniq 6 kutter prisen med 100.000 kr(!) og matcher nå Model 3 i pris: https://www.tv2.no/broom/svarer-tesla-med-kjempekutt/18163696/

Tanker om denne folkens?! Personlig så synes jeg den nye oppgraderte man nå får på kampanje, ser ganske så bra ut! Liker designet. Og den skiller seg jo greit ut på veien. Mye tøffere enn Kia Ev6 etter min mening. Det sagt, ikke den mest praktiske bakluka dessverre, litt som på Model 3. 

Snasen bil, og 460 liter i bagasjerommet, så er man singel eller 2 (voksne eller barnet over barnevognstadiet), så kjør på. Bare regn ut hva som lønner seg mest, prisdroppet og ev. finansiering til vanlig rente, eller "full pris" med 0% rente de 3 første årene, med mindre man kan cashe ut...

Av praktiske årsaker holder jeg definitivt en knapp på EV6 av de 2. Smaksmessig heller jeg også dit mtp den oppgraderte EV6. Faktisk den over Ioniq 5, EV3 og EV5 (dog usikker der), ihvertfall inntil jeg får sammenlignet de F2F/Live...

Jeg er dog lite interessert i FWD på min neste bil, så enten AWD eller RWD, litt avhengig av pris og andre forskjeller. Heldigvis kommer jo både Ioniq 5/6 og EV6 som RWD, i motsetning til EV3 og EV5! 😎

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det sagt så gruser jo Model 3 den når det kommer til plass. Ioniq 6 har kun 12 liter frunk og 401 liter i bagasjerommet mot Model 3 sin frunk på 88 liter og bagasjerom på 594 liter. I tillegg har Model 3(LR) nærmere 100 km lenger rekkevidde(583km mot 660 km). Så trenger man plass er det nok ikke så fornuftig å kjøpe Ioniq 6 fremfor Model 3. 

Endret av Iterion
Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Snasen bil, og 460 liter i bagasjerommet, så er man singel eller 2 (voksne eller barnet over barnevognstadiet), så kjør på. Bare regn ut hva som lønner seg mest, prisdroppet og ev. finansiering til vanlig rente, eller "full pris" med 0% rente de 3 første årene, med mindre man kan cashe ut...

Av praktiske årsaker holder jeg definitivt en knapp på EV6 av de 2. Smaksmessig heller jeg også dit mtp den oppgraderte EV6. Faktisk den over Ioniq 5, EV3 og EV5 (dog usikker der), ihvertfall inntil jeg får sammenlignet de F2F/Live...

Jeg er dog lite interessert i FWD på min neste bil, så enten AWD eller RWD, litt avhengig av pris og andre forskjeller. Heldigvis kommer jo både Ioniq 5/6 og EV6 som RWD, i motsetning til EV3 og EV5! 😎

Enig!  Og ja det er noe som skal sjekkes ut isåfall. Jeg holder fortsatt en knapp på I4M50, men har vurdert EV6 selv. Begge er mer praktiske enn både Ioniq 6 og Model 3,  ingen tvil om det. 

Samme her. Skal ha AWD på neste bil, det er 100% bestemt. Hvilken bil det blir derimot er ikke helt bestemt. Føler Ioniq 6 ser råtøff ut, men veldig usikker på om det holder med bagasjeplassen. 

Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Det sagt så gruser jo Model 3 den når det kommer til plass. Ioniq 6 har kun 12 liter frunk og 401 liter i bagasjerommet mot Model 3 sin frunk på 88 liter og bagasjerom på 594 liter. I tillegg har Model 3’en nærmere 100 km lenger rekkevidde(583km mot 600 km). Så trenger man plass er det nok ikke så fornuftig å kjøpe Ioniq 6 fremfor Model 3. 

Det som taler mot TM3 for min del, og forsåvidt og TMY, er mangel på HUD og V2L, samt lav nyttelast på TM3. Hadde de tingene vært på plass, hadde nok TMY for min del blitt vanskelig å komme utenom. 800V-arkitektur er også noe jeg vil si er bonus på koreanerne, selv om jeg tenker de lader bra raskt alle sammen.

  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (6 minutter siden):

Ioniq 6 har kun 12 liter frunk og 401 liter i bagasjerommet

OK, jeg mente jeg leste 450 l på Ioniq 6, men det er lenge siden (rundt tiden den ble introdusert). Da er det nok kanskje litt snaut.

Mer frunkplass hadde hjulpet på, men det viktigste er å få plass tilladekabler og litt andre småting, men all ekstra lagringsplass er "jatakk" ;)

Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Det som taler mot TM3 for min del, og forsåvidt og TMY, er mangel på HUD og V2L, samt lav nyttelast på TM3. Hadde de tingene vært på plass, hadde nok TMY for min del blitt vanskelig å komme utenom. 800V-arkitektur er også noe jeg vil si er bonus på koreanerne, selv om jeg tenker de lader bra raskt alle sammen.

Ja ser den. For min del er ikke V2L et must, men nyttelast kunne vært bedre.  Blir dog ingen ny Tesla på meg, selv om Y tikker av det meste utenom design og kjørekomfort etter min mening. Vil ha noe annet når jeg snart skal bytte ut min Model 3. Tungvint når det kommer til service for min del også, selv om det ikke er så ofte. 

800V kan være kjekt, men da må man fort på de veldig dyre laderne så det er også overkill for min del. 

Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

OK, jeg mente jeg leste 450 l på Ioniq 6, men det er lenge siden (rundt tiden den ble introdusert). Da er det nok kanskje litt snaut.

Mer frunkplass hadde hjulpet på, men det viktigste er å få plass tilladekabler og litt andre småting, men all ekstra lagringsplass er "jatakk" ;)

Ja enig i det. Legger til sammenligningen av specs mellom Ioniq 6 og Model 3 under :) 

IMG_5933.jpeg

Skrevet

Ioniq 6 er for øvrig ikke den eneste modellen de kjører kampanje på, de gjør det samme med blant annet Ioniq 5. Kampanjepris på 419.900 kr, gjelder ut året. 

Skrevet
Iterion skrev (1 minutt siden):

Ja ser den. For min del er ikke V2L et must, men nyttelast kunne vært bedre.  Blir dog ingen ny Tesla på meg, selv om Y tikker av det meste utenom design og kjørekomfort etter min mening. Vil ha noe annet når jeg snart skal bytte ut min Model 3. Tungvint når det kommer til service for min del også, selv om det ikke er så ofte. 

800V kan være kjekt, men da må man fort på de veldig dyre laderne så det er også overkill for min del. 

Løser jeg for min del med Ionity passport til 65,- i måneden, og da 3,80 kr/kWh. Og de månedene jeg vet det blir mye lynlading, så oppgraderer jeg til den dyrere pakken (135,-) og 3,00 per kWh. Kjører sjeldent der jeg ikke har Ionity tilgjengelig, men om så, så er både Tesla SuC og UNO-X gode alternativer. Og det til tross for at min bil ikke klarer å utnytte verken 800V eller mer enn 80 kW effekt netto... 😎

Iterion skrev (2 minutter siden):

Ja enig i det. Legger til sammenligningen av specs mellom Ioniq 6 og Model 3 under :) 

IMG_5933.jpeg

Synd Tesla ikke måler etter samme standard, så hvilket litermål som er reelt er jeg ikke sikker på. Dog, Det bagasjerommet er dypt, så dypt at det blir litt upraktisk. TM3 med luke som på TMS/TMY, og høyere nyttelast, og den prisen den kommer til, ville tikket de aller fleste bokser for min del.

TM3H var ihvertfall nydelig å kjøre! Og den ser jo griselekker ut, i mine øyne. Dog usikker på om jeg ville tatt meg råd til Ulrra Red, selv om den er nydelig. Ville nok landet på Stealth Grey, men det er og en lekker farge!

Iterion skrev (4 minutter siden):

Ioniq 6 er for øvrig ikke den eneste modellen de kjører kampanje på, de gjør det samme med blant annet Ioniq 5. Kampanjepris på 419.900 kr, gjelder ut året. 

Hey! What you doing man! Jeg skal liksom ikke kjøpe bil nå...! Slutt og friste meg sånn! 😁💸

  • Hjerte 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

@Iterion Har du sjekket ut hva du må betale i forsikring på en BMW i4 M50/M60 ?
M60 tipper også 600hk og forsikring jeg innhenter enkelte steder er helt hinsides. 
 

 

Bare sånn halvveis. Fikk vel et tilbud når jeg spurte om det for noen mnd siden, men husker ikke nøyaktig. Husker dog at den kosta en god del mer enn Model 3’en, som heller ikke er spesielt billig.  Blir fort dyrt med forsikring på så spreke biler ja 😅😏

Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Løser jeg for min del med Ionity passport til 65,- i måneden, og da 3,80 kr/kWh. Og de månedene jeg vet det blir mye lynlading, så oppgraderer jeg til den dyrere pakken (135,-) og 3,00 per kWh. Kjører sjeldent der jeg ikke har Ionity tilgjengelig, men om så, så er både Tesla SuC og UNO-X gode alternativer. Og det til tross for at min bil ikke klarer å utnytte verken 800V eller mer enn 80 kW effekt netto... 😎

Synd Tesla ikke måler etter samme standard, så hvilket litermål som er reelt er jeg ikke sikker på. Dog, Det bagasjerommet er dypt, så dypt at det blir litt upraktisk. TM3 med luke som på TMS/TMY, og høyere nyttelast, og den prisen den kommer til, ville tikket de aller fleste bokser for min del.

TM3H var ihvertfall nydelig å kjøre! Og den ser jo griselekker ut, i mine øyne. Dog usikker på om jeg ville tatt meg råd til Ulrra Red, selv om den er nydelig. Ville nok landet på Stealth Grey, men det er og en lekker farge!

Hey! What you doing man! Jeg skal liksom ikke kjøpe bil nå...! Slutt og friste meg sånn! 😁💸

Hehe, my bad, klarte bare ikke å dy meg! 🤪 Blir meget frista her selv 😉

Men ja Ionity passport hørtes slettes ikke dumt ut da! Det er noe jeg hadde vurdert selv isåfall. Ellers enig i det du skriver om TM3. Jeg synes selv både gamle Model 3 og nye Highland begge ser gromme ut. Men ikke like grom som I4M50 hehe. Stealth grey er så og si samme farge som jeg har på min, men den heter midnight silver metallic da. Veldig lik farge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...