Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
obygda skrev (3 timer siden):
Vokteren skrev (3 timer siden):

Veldig bra påpekt. Det er alt for ofte jeg ser personer med by briller som begår kardinalfeil mhp å forstå andre menneskers liv og leven. 

Nå er folketettheten i Finnmark helt i den ekstreme enden av skalaen i Norsk målestokk da. Vanligvis er helikopter den mest samfunnsøkonomiske måten å sikre slike situasjoner både fordi det gjelder en veldig liten del av befolkninga (få helikopterturer) og fordi det gir svært lite økonomisk mening å pepre et så gigantisk fylke med en drøss lokale sykehus for et fåtall innbyggere, for å oppnå målsetninger som passer mer i tettere befolkede områder.

Masi er ei bygd med spesielt utfordrende forhold for helikopter. Kort fortalt er det et smalt juv midt på finnmarksvidda som gjør at når det blåser på tvers av juvet så blir det umulige vinder å lande i. Det står også i artikkelen at helikopter vanligvis løser problemet, men ikke i dette tilfellet med sterk vind på tvers av juvet.

For å løse krav om utrykningstid i ei så avsidesliggende bygd, uten helikopter så må man i praksis bygd en egen fødestue der. I ei bygd med 200 innbyggere, som har i snitt 4 fødsler per år og vanligvis løses det fint med helikopter.

Personlig har jeg en annen vinkling på det: Jeg vil at fødende fra Masi + mann og barn skal få gratis leilighetshotell ved nærmeste sykehus de siste 3 ukene før termin og eventuell tid over termin. Det er antagelig billigere for helsevesenet enn 3-4 helikopterturer i året, pluss at det gir den fødende en bedre tjeneste med raskere helsehjelp når det skjer noe. Et slikt tilbud bør egentlig være landsdekkende for alle med mer enn 30 minutter til nærmeste fødestue.

Trestein skrev (2 timer siden):

Joda men til en veldig høy pris pr kilo co2. Man kunne ha renset ett boss forbrenningsanlegg til en mye lavere pris pr kilo co2. Det ville heller ikke ført til at utslipp i Kina økte.

Nei, prisen er sterkt overdrevet fordi 85% av det påståtte subsidiet er elbilenes fravær av latterlig høye avgifter på fossile biler.

Det var da svært som du byr deg om CO2-utslippene i Kina. Jeg snakker om netto CO2-utslipp fordi vi deler den samme atmosfæren med Kina.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Noen her inne som har BMW IX3? Tanker om den isåfall?

Ser man kan få den til en ganske god pris nå, men ladeeffekt og at man kun får den med bakhjulstrekk er vel de største minusene? 

Endret av Iterion
Skrevet

Er det noen vits i å ha elbil extra-dekning på e golfen min når den er passert 10 år gammel? Trodde det var 2016-modell, men viste seg å være 2015, og tidlig registreringsdato (13.aug 2015). Typisk at det nå er mulig batterifeil (forhåpentligvis bare løs kobling) på den, akkurat 1 mnd etter den er passert 10 år.

Ser jeg kan spare over 3k i året på å nedgradere til delkasko.

Skrevet (endret)
Iterion skrev (18 minutter siden):

Noen her inne som har BMW IX3? Tanker om den isåfall?

Ser man kan få den til en ganske god pris nå, men ladeeffekt og at man kun får den med bakhjulstrekk er vel de største minusene? 

Jeg hadde 21 modellen av ix3 (pre LCI )før i4M50 . Var veldig fornøyd med ix3, og at den har "bare" bakhjulsdrift var ikke noe hinder for meg. 
Eneste jeg hadde å utsette er at den mangler forvarming av batteriet, som blir en drawback om vinteren med tidvis litt treg dc lading. 
Forvarming kom på LCI (22 modellen). Så jeg vil anbefale å anskaffe denne om IX3.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Iterion skrev (24 minutter siden):

Noen her inne som har BMW IX3? Tanker om den isåfall?

Ser man kan få den til en ganske god pris nå, men ladeeffekt og at man kun får den med bakhjulstrekk er vel de største minusene? 

Ikke personlig, men brutter kjøpte seg en pent brukt 21.mod nå i sommer. Digg bil på alle plan, bortsett fra ladetid. Fikk låne den noen uker da han ble meget opptatt på jobb. (disponerer bil via jobben når han er "på")

Ingen forvarming før lading på den da. Så gå som @Syar-2003 sier for den han nevner dersom du vurderer en. Skal oppdatere innlegg når vintern kommer og vi får testet på vinterføre.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (2 minutter siden):

Ikke personlig, men brutter kjøpte seg en pent brukt 21.mod i sommer. Digg bil på alle plan, bortsett fra ladetid. Fikk låne den noen uker da han ble meget opptatt på jobb. (disponerer bil via jobben når han er "på")

Ingen forvarming før lading på den da. Skal oppdatere innlegg når vintern kommer og vi får testet på vinterføre.

Anbefalingen er brukt 22 modell som har forvarming. Kjørt med egen 21 modell ix3 i to vintere.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Anbefalingen er brukt 22 modell som har forvarming.

Joda, du la ut innlegget ditt imens jeg skrev mitt. Jeg påpekte det med forvarming. 👍

Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (17 minutter siden):

Anbefalingen er brukt 22 modell som har forvarming. Kjørt med egen 21 modell ix3 i to vintere.

Takk for input begge to! Den frister litt, må si det. Forvarming er absolutt et must, mer usikker på om jeg tør å ta sjansen på ny bil med RWD igjen. Både den og I4M50/M60 frister på hver sin måte, men tipper dog at man får bedre grep om vinteren med i4M60'en grunnet AWD'en. 

Endret av Iterion
Skrevet
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde 21 modellen av ix3 (pre LCI )før i4M50 . Var veldig fornøyd med ix3, og at den har "bare" bakhjulsdrift var ikke noe hinder for meg. 
Eneste jeg hadde å utsette er at den mangler forvarming av batteriet, som blir en drawback om vinteren med tidvis litt treg dc lading. 
Forvarming kom på LCI (22 modellen). Så jeg vil anbefale å anskaffe denne om IX3.

Stemmer det! Rart de kom så sent med forvarming egentlig. Kan den da forvarmes via appen? 

Skrevet (endret)
Iterion skrev (5 minutter siden):

Stemmer det! Rart de kom så sent med forvarming egentlig. Kan den da forvarmes via appen? 

21 modeller har ikke forvarming av batteriet (før dc lading). 22 modeller har , så om du skal kjøpe brukt IX3 så er min anbefaling å gå for LCI.

Men begge har kupeforvarming selvsagt, og styrt via app.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

21 modeller har ikke forvarming. 22 modeller har , så om du skal kjøpe brukt IX3 så er min anbefaling å gå for LCI.

Ok, så kun 2022 modeller og nyere altså. Ja jeg vurderer den sterkt. Må få prøvekjørt en snarest og se hva jeg synes om den. 

Skrevet
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Det er også en av grunnene til at 21 modell IX3 selges til mye lavere bruktpris.

Det er det nok men får jo 2022 modeller for under 500k også nå. Det må vel være et ganske så bra kupp :) 

Skrevet
kremt skrev (På 26.9.2025 den 20.55):

DN mener: Ta støttehjulene av Tesla

Hva tenker dere, er tiden inne for avgifter på slike biler

 

Om man kaller avgiftsfritaket på elbiler "subsidier" eller noe annet spiller ikke så stor rolle. Det fungerer uansett nøyaktig som en subsidie, og det er også etablert en egen interesseorganisasjon som slåss for at dette skal bevares.
Elbilforeningen vil selvfølgelig at ordningen skal fortsette: https://www.dn.no/innlegg/elbil/avgift/bilavgifter/dns-leder-er-altfor-hard-pa-elbil-gassen/2-1-1877658
Det som er litt interessant her, er at de menneskene som før måtte spytte ekstra mye inn i statskassen (de som kjøpte dyre biler), er nå de samme som sparer ekstra mye på eksisterende ordning.
Jørgen Hattemaker er stort sett fornøyd, fordi han får inntrykk av at han tjener på ordningen (dette til tross for at mange av de med minst her i samfunnet, absolutt ikke har kunnet kjøpe elbil).


 

Skrevet
3 minutes ago, sk0yern said:

Om man kaller avgiftsfritaket på elbiler "subsidier" eller noe annet spiller ikke så stor rolle. Det fungerer uansett nøyaktig som en subsidie, og det er også etablert en egen interesseorganisasjon som slåss for at dette skal bevares.
Elbilforeningen vil selvfølgelig at ordningen skal fortsette: https://www.dn.no/innlegg/elbil/avgift/bilavgifter/dns-leder-er-altfor-hard-pa-elbil-gassen/2-1-1877658
Det som er litt interessant her, er at de menneskene som før måtte spytte ekstra mye inn i statskassen (de som kjøpte dyre biler), er nå de samme som sparer ekstra mye på eksisterende ordning.
Jørgen Hattemaker er stort sett fornøyd, fordi han får inntrykk av at han tjener på ordningen (dette til tross for at mange av de med minst her i samfunnet, absolutt ikke har kunnet kjøpe elbil).

Dei som kjøpte dyre biler sparte aldri store summer - eit alternativ produkt eksisterte med vesentlig bedre vilkår for dei som er rike. Å kjøpe elbil var ein vesentlig redusering i produktets evner i lang tid.

Og no om dagene når ICE kontra EV er meir sidestilt er jo det eit ganske aggressivt tak på besparelsen du kan evt hente ut med moms-reglene rundt elbiler.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Rivian til UK i 2026 ser det ut til. 🌞

Litt interessant at det kommer til et land med ratt og pedaler på motsatt side av det de bygger nå. Ville trodd land med rattet på rett side ville kommet først. 😉

Men da er det bare å begynne for alvor med sparinga, selv om R2S er den som kommer ført, og samtidig er vel den som blir nærmest å ha råd til. Men håper R1T og kommer, da vil kanskje å plukke opp en brukt en være muligheten for å få tak i en slik om ytterligere 3 år... 😎

https://itavisen.no/2025/09/29/rivian-kommer-til-europa-i-2026-storbritannia-forst/

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg liker ikke frontlysene til Rivian, men jeg kunne vurdert den R1T hvis den hadde kommet hit.
Men jeg har større tro på at Ford kommer med ny EV Pickup til Norge om noen år. Ford lanserer en Pickup EV i 2027. Om den kommer til å hete Ranger er uvist, muligens kan det bli kalt noe annet.

Toyota har hintet en Pickup EV som skal komme til Europa

https://topelectricsuv.com/featured/upcoming-electric-pickup-trucks-release-2021/

 

Hva synes dere om denne Ford T3?
https://topelectricsuv.com/news/ford/2025-ford-f-150-lightning-details/

Ford T3 electric pickup truck gray rendering

Jeg likte ikke fronten på den, men det ser litt futuristisk ut.
Selv om den ikke lenger har en motor der, likte jeg F-150 Lightning sin Frunk.

Ford T3 er også kodenavnet på den nye Ford Ranger EV.
Håper inderlig ikke fronten blir som på dette konseptbildet.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Skrevet

Syntes de var litt merkelig i starten, men nå liker jeg de. De er sterkt med på å skape en "identitet" til bilmerket. Du er ikke i tvil om hva du har foran deg når du ser de.

Var så heldig å få en foran meg i motsatt retning for en svært kort stund før den forsvant i feil retning, men blodpumpa gikk litt raskere da jeg så de lyktene og skjønte hva jeg observerte... 😎

  • Liker 2
Skrevet
DJViking skrev (26 minutter siden):

Ford lanserer en Pickup EV i 2027. Om den kommer til å hete Ranger er uvist, muligens kan det bli kalt noe annet.

Toyota har hintet en Pickup EV som skal komme til Europa

https://topelectricsuv.com/featured/upcoming-electric-pickup-trucks-release-2021/

Hva synes dere om denne Ford T3?
https://topelectricsuv.com/news/ford/2025-ford-f-150-lightning-details/

Jeg likte ikke fronten på den, men det ser litt futuristisk ut.
Selv om den ikke lenger har en motor der, likte jeg F-150 Lightning sin Frunk.

Ford T3 er også kodenavnet på den nye Ford Ranger EV.
Håper inderlig ikke fronten blir som på dette konseptbildet.

Mange interessante biler i den lista (link 1), håper flere av de kommer hit...

Dessverre veldig lite info, da  mye er veldig tidlig i stadiet, eller lite har lekket ut. Men den Vinfast så nydelig ut innvendig, gitt det man klarer å få sett der.

Den Ford T3 tenker jeg likt med deg om snuten. Samtidig som det kanskje gjør fronten mer aerodynamisk, slik at den kanskje blir mindre tørst på motorveien. Lurer dog på om det gjør at det blir lite med frunk-plass, selv om det ser ut som dashbordet fremdeles er trukket langt bak.

Liker tanken på et passe stort "bagasjerom" der fremme som er låst og værbeskyttet, og som kanskje ikke det ev. tyver tenker på først, samt at det er plass det er lett og komme til. Dog rart at ingen andre har kopiert tanken om "Gear Tunnel" som på R1T. Virker ikke som den stjal plass, men utnyttet et område som ellers kanskje bare hadde blitt stående ubrukt.

Men samtidig så liker jeg og tanken om at man kan korte ned total-lengden på bilen, eller utnytter plassen til å ha god plass i kupéen og samtidig ha god og lang plass på planet. Det ser det dog ikke ut som Ford har utnyttet her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...