Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
kremt skrev (15 timer siden):

Sverige har moms fra første krone. Norge moms over 500 tusen + vektavgift + vrakpant. Så det blir vanskelig å sammenligne direkte. Men historisk sett har bmw sine priser i Norge de siste årene vært ganske gode sammenlignet med andre land. Husk også at standard utstyr og pakker sjelden er likt for andre land.

Det oppgitte er fra prisen på en ny ix3 i begge land, og etter det jeg kan se er de likt utstyrt.
Tar vi med valuta justeringen så blir prisen i Sverige 794.000kr vs 679.900 her hjemme.
Så kan man selvsagt ha moms++ i bakhodet, men poenget var at vi har lite å klage på når det gjelder pris på elbil her i landet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (9 timer siden):

Den der billige plasten som knirker bare man ser på den ødelegger inntrykket av Mercedes for min del. Forstår ikke hvorfor de skal bruke slik hardplast over alt.

Kansje bedre på den nye der, men tok en drosje for noen uker siden med en ganske ny Mercedes eqb eller noe slikt og føltes jo ut som en lekebil inni..

https://youtube.com/shorts/IzcqLMvDdUU?si=Lo__LSpko4lYxbDp

EQB er jo en rimelig bil på Teslaprisnivå.

Skrevet (endret)
11 minutes ago, AL123 said:

EQB er jo en rimelig bil på Teslaprisnivå.

Godt mulig det, men av det jeg ser på nettet virker det jo å være samme stil på nesten alt de leverer..

C22D som vist på videoen er vel litt dyrere kansje?

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (51 minutter siden):

Godt mulig det, men av det jeg ser på nettet virker det jo å være samme stil på nesten alt de leverer..

C22D som vist på videoen er vel litt dyrere kansje?

Tror ikke du skal se for mye på Tiktok. Mercedes kan saktens kritiseres for sitt design, enten det er å ofre utseendet for aerodynamikk, eller for kinatilpasning i skjermbruk. Når det kommer til interiørkvalitet, så er det imidlertid ikke mye som kan konkurere med Mercedes, Audi og BMW.

Skrevet (endret)
AL123 skrev (11 minutter siden):

Tror ikke du skal se for mye på Tiktok. Mercedes kan saktens kritiseres for sitt design, enten det er å ofre utseendet for aerodynamikk, eller for kinatilpasning i skjermbruk. Når det kommer til interiørkvalitet, så er det imidlertid ikke mye som kan konkurere med Mercedes, Audi og BMW.

Tja, det kommer litt an på modell og slikt. De hadde jo helt håpløse plastikk midtkonsoller og skjermer som knirket noe helt enormt bare en så på de en periode. Kjørt mye ‘billig’ Mercedes med tyske kollegaer og det er mye ymse.

ingen i mitt team kjører Mercedes lengre. Det er for dårlig i de lavere prissjiktet.

edit: nå løy jeg, ble akkurat bestilt en. Cl noe greier. Skal bli spennende å høre tilbakemeldinger 

Endret av Salvesen.
Skrevet
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Tja, det kommer litt an på modell og slikt. De hadde jo helt håpløse plastikk midtkonsoller og skjermer som knirket noe helt enormt bare en så på de en periode. Kjørt mye ‘billig’ Mercedes med tyske kollegaer og det er mye ymse.

ingen i mitt team kjører Mercedes lengre. Det er for dårlig i de lavere prissjiktet.

edit: nå løy jeg, ble akkurat bestilt en. Cl noe greier. Skal bli spennende å høre tilbakemeldinger 

Hva kjører de i "ditt team" da?

Skrevet (endret)
2 hours ago, AL123 said:

Tror ikke du skal se for mye på Tiktok. Mercedes kan saktens kritiseres for sitt design, enten det er å ofre utseendet for aerodynamikk, eller for kinatilpasning i skjermbruk. Når det kommer til interiørkvalitet, så er det imidlertid ikke mye som kan konkurere med Mercedes, Audi og BMW.

Nå har jeg lite datapunkter men har kjørt mye taxi i det siste, og BMW er milevis forran Mercedes i opplevd kvalitet på det jeg har sittet på med iallefall..

Audi står alltid på lading siden etron har verdens mest innefektive drivlinje? så kjørt lite sånn Taxi men min erfaring at de og er langt over Mercedes når det kommer til interiør.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (39 minutter siden):

Audi står alltid på lading siden etron har verdens mest innefektive drivlinje?

Min 2013 modell Q4 (45 Quattro) synes jeg har et helt akseptabelt strømforbruk.

Eksempelvis på en tur fra Lørenskog til Sverige. 130 kilometer, stort sett motorvei på 100 og 110 km/t, mellom 2 og 4 grader celsius, og da brukte den 18,7 kWh/100km. Gikk fra 100 til 66% på batteriet.

Ellers kjører jeg stort sett ganske korte turer, og da blir det vanskelig å komme med sammenlignbare tall i forhold til andre merker. Men kjører noe mellom Lørenskog og Lier, og ligger da rundt 15 kWh/100km når temperaturen er rundt 15 grader (motorvei på 80, 90 og 100 km/t).

Skrevet (endret)

Ser IX3 kommer med 53 liter under panseret.... Aiai... Går på sikkerheten løs.

Hvor stort er bagasjerommet bak blitt nå? Virker fortsatt i minste laget?

Endret av Jotun
  • Hjerte 3
Skrevet
AL123 skrev (10 timer siden):

Hva kjører de i "ditt team" da?

BMW og Skoda, så kommer denne CLA’en inn nå. Vet det skal bestilles en ny Skoda snart også kommer det en til bestilling ila året, usikker på hva det blir.

Skrevet
7 hours ago, Nukleosid said:

Min 2013 modell Q4 (45 Quattro) synes jeg har et helt akseptabelt strømforbruk.

Eksempelvis på en tur fra Lørenskog til Sverige. 130 kilometer, stort sett motorvei på 100 og 110 km/t, mellom 2 og 4 grader celsius, og da brukte den 18,7 kWh/100km. Gikk fra 100 til 66% på batteriet.

Ellers kjører jeg stort sett ganske korte turer, og da blir det vanskelig å komme med sammenlignbare tall i forhold til andre merker. Men kjører noe mellom Lørenskog og Lier, og ligger da rundt 15 kWh/100km når temperaturen er rundt 15 grader (motorvei på 80, 90 og 100 km/t).

Audi Q4 er jo en VW ID.4 med Audi logo så den er ikke så ille på forbruk nei. Tenker mere på Audi sine egne e-tron modeller.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 hours ago, Jotun said:

Ser IX3 kommer med 53 liter under panseret.... Aiai... Går på sikkerheten løs.

Hvor stort er bagasjerommet bak blitt nå? Virker fortsatt i minste laget?

Tipper det plutselig er helt i orden med frunk nå som BMW har begynt med det og :p

  • Hjerte 2
Skrevet

 Nytt for bmw? Hadde ikke I3 frunk?

Forøvig er det veldig lite interessant for mitt bruk. Man bruker den motoriserte luka. Ladekabler ligger i garasjen uansett. 

  • Liker 1
Skrevet

Noen ganger prøvd å se på andre sine behov enn akkurat dine?

Selv om du holder deg til kun der du kan lade hjemme eller på hurtig/lynladere, så finnes det mange som trenger eller ønsker å AC-lade andre steder, og da må man nødvendigvis ha ladekabler med seg. De er sånn sett ubrukelig på tur, om de ligger hjemme i garasjen istedet for i bilen.

Forøvrig mange som ikke har garasje, men har bil likevel. Det er faktisk mulig å kombinere!

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
43 minutes ago, Trestein said:

 Nytt for bmw? Hadde ikke I3 frunk?

Forøvig er det veldig lite interessant for mitt bruk. Man bruker den motoriserte luka. Ladekabler ligger i garasjen uansett. 

Joda i3 med sitt bittelille panser hadde frunk. Så meldte BMW seg på VM i langt tomt panser og det mente folk var best fordi det var så utrygt å legge noe i en frunk..

Jeg synes det er meget bra de endelig designer biler som elbil igjen og ikke ombygde fossilbiler.

Selv bruker jeg frunk hele tiden og det ville vært skuffende å gå til en bil uten

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Ja sist så var det jo negativt å ha lagring fremme så.

Er jo fortsatt i minste laget med knappe 50 liter....

Endret av Jotun
  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Joda i3 med sitt bittelille panser hadde frunk. Så meldte BMW seg på VM i langt tomt panser og det mente folk var best fordi det var så utrygt å legge noe i en frunk..

Jeg synes det er meget bra de endelig designer biler som elbil igjen og ikke ombygde fossilbiler.

Selv bruker jeg frunk hele tiden og det ville vært skuffende å gå til en bil uten

Tror jeg ser minst 100teslaer hver dag. Må innrømme at de gangene jeg ser noen med åpent panser med noen som laster inn eller ut noe er lik null. De aller fleste bruker en automatiske trunken.

som jeg har sagt 1000 ganger før så er jeg oppvokst med bil som hadde frunk. 

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Noen ganger prøvd å se på andre sine behov enn akkurat dine?

Selv om du holder deg til kun der du kan lade hjemme eller på hurtig/lynladere, så finnes det mange som trenger eller ønsker å AC-lade andre steder, og da må man nødvendigvis ha ladekabler med seg. De er sånn sett ubrukelig på tur, om de ligger hjemme i garasjen istedet for i bilen.

Forøvrig mange som ikke har garasje, men har bil likevel. Det er faktisk mulig å kombinere!

Medbrakte ladekabler var noe man hadde bruk for når batteriene var 20kWh. I dag er batteriene så store at det blir meningsløst å lade med 10kW på et 100kWh barreri når man er på tur. Det går sakte nok når man hurtiglader med 200KW

Med e moderne el bil kan du ha akkurat like stor batteribuffer som var vanlig på en bensin bil. Jeg lader som regel lenge før jeg har 100km rekkevidde igjen. Noe annet er ansvarsløst

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...