Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
22 hours ago, kremt said:

Møller solgte jo ca 1000 biler fra Seat på ganske kort tid med billig leasing. Det var gode avtaler. 

Møller gjorde vel det i samarbeid med VAG kun for å klare co2 kravet. De tapte hinsides mye penger pr bil på citigo, e-up og mii.

Mener prisen var 1799,- i mnd uten innskudd inkl forsikring og dekkhotell. 3 mnd. oppsigelse av avtalen!

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, 1999, med forsikring. Null innskudd. Jeg tviler på de tapte så mye. Den bilen jeg hadde kom til salgs igjen 5 måneder etter jeg leverte den inn for ca 150 tusen. Faktisk nypris på disse var vel ikke stort mer enn 180-190 tusen. Men nå har vel EU sluppet mye på kravene igjen etter lobbyisme fra de store produsentene. 

Honda e-ny1. Når den først kom var prisen 400 tusen. Etter en stund kuttet de til 360. Så til 280. Og nylig ned til 260. Starter disse å bli gode kjøp nå? Koster jo samme som base modell Micra og går over 10 mil lenger og har bedre plass. Under alt "Honda" er det vel igrunn en kinesisk bil. Vilt priskutt vekker oppsikt. Er det noen som har prøvd denne eller har tanker om den? De har faktisk solgt drøye 1000 stykk, ikke enormt men er da noen. Har sett slike flere ganger, det jeg syns er snodig er at du ser selve bilen, men under ser du at batteripakken henger ned 10 cm under bilen. Det virker jo som et ganske rart design. Eller at de har ombygd en eller annen kinesisk bil som før var fossil drevet. 

Akkurat nå finner jeg faktisk ikke info som tilsier at denne har kinesiske røtter, bare at den er basert på HR-V. 

Skrevet
kremt skrev (4 minutter siden):

Nei, 1999, med forsikring. Null innskudd. Jeg tviler på de tapte så mye. Den bilen jeg hadde kom til salgs igjen 5 måneder etter jeg leverte den inn for ca 150 tusen. Faktisk nypris på disse var vel ikke stort mer enn 180-190 tusen. Men nå har vel EU sluppet mye på kravene igjen etter lobbyisme fra de store produsentene. 

Honda e-ny1. Når den først kom var prisen 400 tusen. Etter en stund kuttet de til 360. Så til 280. Og nylig ned til 260. Starter disse å bli gode kjøp nå? Koster jo samme som base modell Micra og går over 10 mil lenger og har bedre plass. Under alt "Honda" er det vel igrunn en kinesisk bil. Vilt priskutt vekker oppsikt. Er det noen som har prøvd denne eller har tanker om den? De har faktisk solgt drøye 1000 stykk, ikke enormt men er da noen. Har sett slike flere ganger, det jeg syns er snodig er at du ser selve bilen, men under ser du at batteripakken henger ned 10 cm under bilen. Det virker jo som et ganske rart design. Eller at de har ombygd en eller annen kinesisk bil som før var fossil drevet. 

Akkurat nå finner jeg faktisk ikke info som tilsier at denne har kinesiske røtter, bare at den er basert på HR-V. 

Den Hondaen er jo basically mye av det samme som en 2017-2023 Hyundai Kona, men kom mye senere. Specs er ikke så ille, dog programvare og effektivitet virker ikke å være på samme nivå. Med tanke på at den kom såpass mye senere, så bringer den egentlig lite til markedet, og er vel derfor den har fått "slakt".

Grei bil, men alt  for seint! Så jammen ikke rart de må dumpe prisen. Men nå med den nye prisen, så bør nok salget ta seg opp. Vil tenke at det er mye bil for pengene, og passer godt til mer enn bare bykjøring! Men må ha litt mer tålmodighet på de lenste turene, for ladehastigheten står ikke til årstallet. Men det er det sikkert mange som kan leve med, når de får bilen såpass billig og med full nybilgaranti!

  • Liker 1
Skrevet
DJViking skrev (4 minutter siden):

Målet var vel fra 2025 skulle det kun selges nullutslippsbiler. Tror nok vi enda er 1-2 år unna et slikt mål.

1-2 år er helt urealistisk. Den siste prosenten er sikkert like vanskelig som de første 99 til sammen. Det bør ikke være noe mål i seg selv å få inn mer enn det nivået vi har her. Det er godt nok. Markedet vil styre resten.

Skrevet
DJViking skrev (2 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/97-2-prosent-av-nye-biler-registrert-i-juli-var-elbiler-hoyeste-andel-noensinne/s/5-95-2548109

Juli 2025, andelen elbiler av nybilsalget var på 97,2%.

Målet var vel fra 2025 skulle det kun selges nullutslippsbiler. Tror nok vi enda er 1-2 år unna et slikt mål.
https://www.tv2.no/broom/nei-det-blir-ikke-bare-elbiler-fra-neste-ar/16688734/

Tenker det er lite sannsynlig at vi når 100 %. Tror vi skal si oss temmelig godt fornøyd med 97,2 % og over det.Selv 97 % er litt høyere enn jeg tenkte var reelt maksnivå. en kan kanskje krype litt mer opp når det kommer flere "varepersonbiler", elektriske Pickups og andre mer nisjepregede biler som cabrioleter etc, gjerne til enda lavere priser og med enda bedre ytelser på lading og rekkevidde.

Når man kan kjøre 3-400 km med tilhenger bak, og lader på 10-15 minutter, er det ikke lengre behov for ICE-biler til langtursbruk. Og de blir og mer interessant for bedrifter som er innimellom avhengig av å kunne kjøre langt med tung vekt i hengeren!

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (16 timer siden):

Honda e-ny1. Når den først kom var prisen 400 tusen. Etter en stund kuttet de til 360. Så til 280. Og nylig ned til 260.

Honda har vel gitt opp EVer og har begynt og late som hydrogen er løsningen igjen, på EVer skulle de bare ligge bak og se det an, og så kunne de bare skumme fløten av EV teknologi og ta igjen det tapte ... Når blir Honda ett kinesisk varemerke tro?

  • Liker 2
Skrevet
38 minutes ago, agvg said:

Honda har vel gitt opp EVer og har begynt og late som hydrogen er løsningen igjen, på EVer skulle de bare ligge bak og se det an, og så kunne de bare skumme fløten av EV teknologi og ta igjen det tapte ... Når blir Honda ett kinesisk varemerke tro?

Sjansene for at Kina får tak i eierskap i et japansk bil selskap er vel ganske liten, forholdet mellom de landene har vel vært ganske dårlig spesielt etter andre verdenskrig. 

Skrevet
agvg skrev (2 timer siden):

Honda har vel gitt opp EVer og har begynt og late som hydrogen er løsningen igjen, på EVer skulle de bare ligge bak og se det an, og så kunne de bare skumme fløten av EV teknologi og ta igjen det tapte ... Når blir Honda ett kinesisk varemerke tro?

Honda har jo også Prolouge, men den selges ikke her (bare i USA?) 
Ser ut til å være større enn e-Ny1, (4870 mm lang), rekkevidde på rundt 450 km (EPA), AWD er tilgjengelig, 85 kWh batteri
Vet ikke årsaken til at den ikke selges her, den ser ut til å selge greit i USA med 25.000 solgte i løpet av mars-november 2024 (om mine kilder er riktige) 

Skrevet
jr_605 skrev (17 minutter siden):

Honda har jo også Prolouge, men den selges ikke her (bare i USA?) 
Ser ut til å være større enn e-Ny1, (4870 mm lang), rekkevidde på rundt 450 km (EPA), AWD er tilgjengelig, 85 kWh batteri
Vet ikke årsaken til at den ikke selges her, den ser ut til å selge greit i USA med 25.000 solgte i løpet av mars-november 2024 (om mine kilder er riktige) 

Prolouge er bygd av GM på en GM platform, så det er ikke sikkert GM vil ha eksport av den.

Skrevet
5 hours ago, Hanhijnn said:

Noen som er overrasket?

Like overrasket som at Roadster ikke er kommet enda etter den ble lansert i november 2017

4 hours ago, onkel_jon said:

Sjansene for at Kina får tak i eierskap i et japansk bil selskap er vel ganske liten, forholdet mellom de landene har vel vært ganske dårlig spesielt etter andre verdenskrig. 

Nissan kan muligens være en sjanse for dem, de sliter jo ganske hardt nå. De skal si opp 20 tusen ansatte og ta ned produksjon fra 3.5 mill per år til 2.5 mill. Nissan-Honda sammenslåingen gikk jo i vasken. 

Skrevet
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Tenker det er lite sannsynlig at vi når 100 %. Tror vi skal si oss temmelig godt fornøyd med 97,2 % og over det.Selv 97 % er litt høyere enn jeg tenkte var reelt maksnivå. en kan kanskje krype litt mer opp når det kommer flere "varepersonbiler", elektriske Pickups og andre mer nisjepregede biler som cabrioleter etc, gjerne til enda lavere priser og med enda bedre ytelser på lading og rekkevidde.

Når man kan kjøre 3-400 km med tilhenger bak, og lader på 10-15 minutter, er det ikke lengre behov for ICE-biler til langtursbruk. Og de blir og mer interessant for bedrifter som er innimellom avhengig av å kunne kjøre langt med tung vekt i hengeren!

Vi har hatt en Ford F-150 Lightning til prøve et par dager her nå og uten en hurtiglademulighet i nærheten har den for liten rekkevidde for vårt bruk. God frunk, derimot. 

Skrevet
oOF skrev (36 minutter siden):

Vi har hatt en Ford F-150 Lightning til prøve et par dager her nå og uten en hurtiglademulighet i nærheten har den for liten rekkevidde for vårt bruk. God frunk, derimot. 

Denne har offisiell rekkevidde på 429 km, og testen til TV2 indikerer 360 km ved temperaturer rundt 7-8 varme. Da tenker jeg rekkevidden går endel mer ned om vinteren. Og det var altså uten å trekke noe henger, som den ellers ville gjort med glans.

Hurtigladefarten er og noe snau for så stort batteri, så blir lenge på hurtiglader på en god tur med henger! Denne hadde hatt veldig godt av bedre egnede batterier, samt 800V-arkitektur.

Tror dog Ford kunne fått godt mer ut av den ved å tenke aerodynamikk, for det virker ikke som de har ofret dette veldig mye av tenkekapasiteten...

Jeg har mer tiltro til at det kommer noen lettere og mer aerodynamisk utgaver, og med 800V-arkitektur. Da kan man sikkert oppnå nærmere 600 km rekkevidde, og da med halvering (kanskje mye, når bilen allerede er så "låvevegg").

Så en video som viste at slike store kjøretøy er mindre påvirket av luftmotstand på bilen og desto mere på hengeren, så f.eks. en Rivian og en Ford F1 Lightning rammes temmelig likt med store og tung henger bak, enn rekkevidden tilsier når den kjører "solo".

  • Liker 1
Skrevet

Den har noe sånt som 54 mil med stort batteri, 131 kWh netto tror jeg. Det lille er 98 kWh, begge netto. Hvis du virkelig skal ha rekkevidde nå du se på Chevrolet silverado rst. 213 kWh brutto, 204 kWh netto. DA kan du kjøre et stykke før du må lade.

  • Liker 1
Skrevet

Klart, er lett å bare hive inn mer batteri. Vanskeligere å oppnå dette med å designe bilen til å få lavt forbruk for kjøretøyklassen. Dwerfor nevnte jeg de noe mindre pickupene som biler som vil klare å balansere dette på en grei måte fremover, selv om de første som kommer nå, ikke er i nærheten av å klare rekkevidder på 600-tallet, eller noe i nærhet av det tallet.

Silveradoen får man ikke kjørt med B-lappen, da den blir for tung. Må ha C1 eller C på lappen for å kjøre den lovlig i Norge! ;) 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
On 8/26/2025 at 9:22 PM, kremt said:

Nei, 1999, med forsikring. Null innskudd. Jeg tviler på de tapte så mye. Den bilen jeg hadde kom til salgs igjen 5 måneder etter jeg leverte den inn for ca 150 tusen. Faktisk nypris på disse var vel ikke stort mer enn 180-190 tusen.

Har det fra noen jeg stoler på at Skoda tapte 30.000 EUR pr bil de solgte av Citigo

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jr_605 skrev (15 timer siden):

Honda har jo også Prolouge, men den selges ikke her (bare i USA?) 
Ser ut til å være større enn e-Ny1, (4870 mm lang), rekkevidde på rundt 450 km (EPA), AWD er tilgjengelig, 85 kWh batteri
Vet ikke årsaken til at den ikke selges her, den ser ut til å selge greit i USA med 25.000 solgte i løpet av mars-november 2024 (om mine kilder er riktige) 

https://www.motor.no/aktuelt/honda-prologue-denne-kunne-vaert-midt-i-blinken/295247

Ikke lønnsomt å måtte shippe den helt fra Mexico og hit kanskje?

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...