Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Krysse fingra for kjappere hurtigladning. 😁

Først og fremst på LR da. Er grei fart på SR-utgaven. Ikke klasseledende, men langt fra dårligst på SR ihvertfall. LR er som sagt en merkelig feilvurdering av Mazda!

På linje med å gi MX-30 så elendig rekkevidde, kombinert med skrekkelig dårlig hurtiglading.

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (7 minutter siden):

Denne muligens?

https://newsroom.mazda.com/en/publicity/release/2025/202504/250423a.html

 

Gjenstår å se om den kommer hit da.

Takk ja går an å like den på det ytre ihvertfall. Muligens litt større enn Mazda3 og ihvertfall enn mx30, men den var jo litt vel liten. Da er det bare å være spent på pris.

https://www.tv2.no/broom/endelig-denne-kan-bli-viktig/17638803/

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Først og fremst på LR da. Er grei fart på SR-utgaven. Ikke klasseledende, men langt fra dårligst på SR ihvertfall. LR er som sagt en merkelig feilvurdering av Mazda!

På linje med å gi MX-30 så elendig rekkevidde, kombinert med skrekkelig dårlig hurtiglading.

Er vel pga batteritypen, er det ikke 2 forskjellige? (Ikke lest meg opp på det)

Er det 150-200kw på SR? 🤔 (Ser noen skrive 200, andre 165)

 

Edit* Leste ikke posten din godt nok. 🙂 Av de 2 hadde nå uansett jeg tatt SR. (Ikke at den er aktuell åkkesom)

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Er vel pga batteritypen, er det ikke 2 forskjellige? (Ikke lest meg opp på det)

Er det 150-200kw på SR? 🤔

 

Edit* Leste ikke posten din godt nok. 🙂 Av de 2 hadde nå uansett jeg tatt SR.

90 kW mot 165 kW

Problemet mitt er at SR ikke har lang nok rekkevidde (og at det er Kina-bil).

Men ja, er LFP på SR og NMC på LR, om jeg husker rett. Og i dette tilfellet, er vel LFP-batteriet av den mer moderne typen i motsetning til de på LR. 

  • Liker 2
Skrevet

Kun 6 registrerte Mazda 6e hittil, trolig demobiler. Og 1 registrert bare som Mazda 6 med elektrisk drift. Det spørs om leveringene ikke har startet ennå. Uansett spår jeg at dette ikke blir noen storselger. Det er ikke fra et hype-merke som "alle" må ha samt bilen er i bunn og grunn en rebadget kinesisk bil på samme måte som Honda e-ny1.

Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

90 kW mot 165 kW

Problemet mitt er at SR ikke har lang nok rekkevidde (og at det er Kina-bil).

Men ja, er LFP på SR og NMC på LR, om jeg husker rett. Og i dette tilfellet, er vel LFP-batteriet av den mer moderne typen i motsetning til de på LR. 

Ja vet at LR har bare 90, men noen bilspec sider hevder 200, deriblandt elbilforeningen, andre 165 som jeg går utifra er det riktige. 

Den er uaktuell her og. Men pen, det er den. 👍

 

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Kun 6 registrerte Mazda 6e hittil, trolig demobiler. Og 1 registrert bare som Mazda 6 med elektrisk drift. Det spørs om leveringene ikke har startet ennå. Uansett spår jeg at dette ikke blir noen storselger. Det er ikke fra et hype-merke som "alle" må ha samt bilen er i bunn og grunn en rebadget kinesisk bil på samme måte som Honda e-ny1.

Kan prøvekjøres noen få steder, men ingen kundeleveringer ennå, slik jeg har fått med meg!

Skrevet
kremt skrev (På 15.8.2025 den 22.43):

Kun 6 registrerte Mazda 6e hittil, trolig demobiler. Og 1 registrert bare som Mazda 6 med elektrisk drift. Det spørs om leveringene ikke har startet ennå. Uansett spår jeg at dette ikke blir noen storselger. Det er ikke fra et hype-merke som "alle" må ha samt bilen er i bunn og grunn en rebadget kinesisk bil på samme måte som Honda e-ny1.

Ja, hva somler de med. Det er det rareste bilmerket ever, utvikler ny 3 liter diesel når alle går elektrisk. Tenker at en Wankel-ladet helt pudding hybrid med lite plass er verdt å bruke store summer på å utvikle. 

CX-60 og 80 med 45-50 mil, firehjulstrekk og Mazdas kvalitet er det folk vil ha. Til en konkurransedyktig pris. 

  • Liker 2
Skrevet
7 hours ago, DrAlban3000 said:

Ja, hva somler de med. Det er det rareste bilmerket ever, utvikler ny 3 liter diesel når alle går elektrisk. Tenker at en Wankel-ladet helt pudding hybrid med lite plass er verdt å bruke store summer på å utvikle. 

CX-60 og 80 med 45-50 mil, firehjulstrekk og Mazdas kvalitet er det folk vil ha. Til en konkurransedyktig pris. 

De selger vel brukte hermetiserte dametruser på colaautomatene i Japan, då de som setter strategien for Mazda kan ha fått i seg litt av hvert.

Neida, men det har vært veldig sterke krefter blant de familiefirmaene som eier bilindustrien til å forsøke å beholde eksplosjonsmotoren. 
 

Hjelper vel heller ikke at Japan har høyest medianalder i verden og høyest andel av befolkning over 65år.

«Most people don’t change their mind, so progress is reliant on people dying» hørte jeg Musk si i et intervju
 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke en hvilken som helst 3 liters motor. Men derimot et mesterverk av en 3.3 liters rekkesekser. Det er svært synd denne blir skattet ihjel i Norge, kunne godt tenkt meg en selv faktisk. Når den billigste koster 859 tusen for en ett år gammel så blir det noe annet, da har man mye å velge i. Men Mazda er ikke de eneste som har utviklet nye motorer, det er ikke mange år siden MB kom med nye 3 liters rekkeseksere både i diesel og bensin. Så det er helt tydelig fortsatt et marked for slike biler og motorer. 

  • Liker 3
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Ikke en hvilken som helst 3 liters motor. Men derimot et mesterverk av en 3.3 liters rekkesekser. Det er svært synd denne blir skattet ihjel i Norge, kunne godt tenkt meg en selv faktisk. Når den billigste koster 859 tusen for en ett år gammel så blir det noe annet, da har man mye å velge i. Men Mazda er ikke de eneste som har utviklet nye motorer, det er ikke mange år siden MB kom med nye 3 liters rekkeseksere både i diesel og bensin. Så det er helt tydelig fortsatt et marked for slike biler og motorer. 

Bare se litt sør og utenfor europa og en skjønner raskt at flere av disse landene har enten for dyr strøm eller ikke strømnett til å lade el biler. Var i italia for en stund siden og de kunne ikke fatte hvordan vi i Norge kunne kjøre eletrisk

En god diesel motor vil nok funke i flere av mazdas biler både suv og sedaner.

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (22 timer siden):

Ikke en hvilken som helst 3 liters motor. Men derimot et mesterverk av en 3.3 liters rekkesekser. Det er svært synd denne blir skattet ihjel i Norge, kunne godt tenkt meg en selv faktisk. Når den billigste koster 859 tusen for en ett år gammel så blir det noe annet, da har man mye å velge i. Men Mazda er ikke de eneste som har utviklet nye motorer, det er ikke mange år siden MB kom med nye 3 liters rekkeseksere både i diesel og bensin. Så det er helt tydelig fortsatt et marked for slike biler og motorer. 

I Norge er veldig dyrt ja, den selger visst godt i USA bl.a. Sikkert en kjempegod motor, men jeg savner en elbil som er Mazda - ikke en rebrandet kinesisk bil.

 

  • Liker 2
Skrevet
8 minutes ago, DrAlban3000 said:

I Norge er veldig dyrt ja, den selger visst godt i USA bl.a. Sikkert en kjempegod motor, men jeg savner en elbil som er Mazda - ikke en rebrandet kinesisk bil.

 

Må huske på at elbil markedet er fortsatt ganske smalt forhold til ice selv om salget går stadig oppover, mazda er vel et selvstendig selskap og har tydeligvis ikke kapital eller vilje til å utvikle en elbil fra scratch spesielt etter at mx30 floppet.

Er samme greia med Honda, de og samarbeider med kina selskap for elbil, unntaket er usa der de samarbeider med gm.

Kommer nok sikkert elbil lagd fra de og om noen år, er ikke alltid en fordel å være først ute heller, Norske markedet er ganske lite forhold til andre, hvorfor satse på å selge et par tusen i Norge når man kan selge et par hundre tusen ice biler i usa som er i tillegg billigere å lage.

Skrevet (endret)

Så den generelle tanken her inne er at man bør vente med å utvikle elbiler? Jøss, det er jeg ikke enig i. Det å utsette det blir fort en større kostnad. 

Man er ikke akkurat først ute om man velger å begynne utviklingen av en medium-suv som kan leveres elektrisk idag. 

Endret av DrAlban3000
Skrevet
1 hour ago, onkel_jon said:

unntaket er usa der de samarbeider med gm

Honda Prologue er et resultat av joint venture GM og Honda. De selger ganske bra for tiden der borte og har ca 300 miles epa og enten fwd eller awd. 

Leasing av slike kan være svært billig. De annonserer med 2 års leasing for 2599$ startleie og deretter 159$ per måned. 

 

Skrevet

Er Renault scenic 87kwt det beste kjøpet i familieklassen under 500K? Er det noen større krise å basere ett 10års bileierskap med Renault fremfor Skoda, xpeng eller andre?

Skrevet
2 hours ago, Femtekolonne said:

Er Renault scenic 87kwt det beste kjøpet i familieklassen under 500K? Er det noen større krise å basere ett 10års bileierskap med Renault fremfor Skoda, xpeng eller andre?

Får jo xpeng g6 for under 500k og, da får man jo awd og men riktignok litt mindre rekkevidde.

Prøvekjørte scenic for en stund siden, syns ikke var den beste kjøreopplevelsen, mye torque steer pga fwd, vil heller si aryia er et bedre kjøp og spes siden de har kampanje noe scenic ikke har for tiden, da kan man få awd og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...