Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (16 minutter siden):

Å produsere gass via elektrisitet er ekstremt tullete om man ikke har ekstremt overskudd av elektrisitet.  

Jepp, og nå ligger Porsgrunn i NO2 som betyr at hvis de har lagt om fra blått til grønt hydrogen på Herøya så vil hver elbil som byttes ut med hydrogenbil forbruke 3 ganger mer kraft. Hvis en slik omlegging skjer i stor skala så vil det neppe hjelpe på strømprisen i NO2.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig mener jeg slik som dette er et større problem.
 

Quote

Norsk olje- og gassproduksjon har i økende grad gått fra å bruke egenprodusert elektrisitet fra gass til å hente strøm fra landnettet for å kutte utslipp. Dette er et viktig klimatiltak, men har også ført til debatt om strømpriser og kraftbalanse i Norge

 

  • Liker 1
Skrevet
52 minutes ago, bzzlink said:

Jeg synes at typegodkjenning skulle kreve at det ikke var regen på bremsepedalen. 

 

Hvorfor i alle dager skulle man gjøre det. Dette er jo totalt bakventland. Hvorfor skal ikke bremsepedalen kunne aktivere alle bilens bremsesystemer? 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Personlig mener jeg slik som dette er et større problem.

Sitat

Norsk olje- og gassproduksjon har i økende grad gått fra å bruke egenprodusert elektrisitet fra gass til å hente strøm fra landnettet for å kutte utslipp. Dette er et viktig klimatiltak, men har også ført til debatt om strømpriser og kraftbalanse i Norge

Godt poeng. Elektrifiseringa av plattformene var fullstendig idiotisk symbolpolitikk. De samme pengene hadde hatt mye bedre klimavirkning om de ble brukt på andre klimatiltak. Samme symbolpolitiske gigatabbe er i ferd med å skje på Melkøya.

En lignende symbolpolitisk tabbe er nettopp fullført på Svalbard. Byttet fra kull til diesel reduserer ikke klimaavtrykket nevneverdig men har kostet veldig mange millioner og en drøss med arbeidsplasser, som igjen betyr lavere hevd av suverenitet gjennom tilstedeværelse. Dieselopplegget går også kraftig ut over egenberedskapen og selvforsyningen til øygruppa. Nå har de blitt fullstendig avhengig av energiimport.

Alt dette på grunn av sympolpolitikere som trumfer gjennom symbolpolitikk for alt det er verdt - uten tanke på konsekvenser og bedre alternativer. Dette er en økonomisk tragedie for Norge og er ikke klimavennlig. Det er kun en gigantisk falsk fasade for å fremstå bedre enn vi er. Trasig at vi har politikere som driver på sånn.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Fullstendig enig. Jeg har sagt det før og sier det igjen, det er ingen tvil om at "Grønn politikk" vil rasere samfunnet over tid og jeg er ikke sikker på at den yngre generasjonen forstår hvor dette bærer.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Jepp, og nå ligger Porsgrunn i NO2 som betyr at hvis de har lagt om fra blått til grønt hydrogen på Herøya så vil hver elbil som byttes ut med hydrogenbil forbruke 3 ganger mer kraft. Hvis en slik omlegging skjer i stor skala så vil det neppe hjelpe på strømprisen i NO2.

Og google har sitt datasenter der...Ikke akkurat noe som vil hjelpe på kraftprisene for folk flest. Faktisk forstår ikke folk flest en pøkk om hva som påvirker kraftprisene..Grønn hydrogen er selvskudd.......

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Prisen idag (dersom stasjonen hadde fungert da) er 349,- kg

Så det blir kr10,50 pr kwh da...

Den er grønn da, eller hvordan kan de garantere det egentlig? Er den laget på kun sol?

 

 

Screenshot 2025-07-07 at 11.29.08.png

Om trent like grønn som strømmen er om natten når du lader

Skrevet (endret)
Theo343 skrev (1 time siden):

Fullstendig enig. Jeg har sagt det før og sier det igjen, det er ingen tvil om at "Grønn politikk" vil rasere samfunnet over tid og jeg er ikke sikker på at den yngre generasjonen forstår hvor dette bærer.

Ditt utsagn er meningsløst da det generaliserer ethvert tiltak som er fattet for å få en miljøpositiv effekt.

Elektrifisering av oljeproduksjon er selvsagt perverst, når det er bruken av olje som er et stort problem, ikke selve produksjonen.

Den yngre generasjonen er FRP-ere, så du trenger ikke å være bekymret, Norge kommer garantert til å blir rasert med dem ved makten, på flere måter.

Endret av mandela
  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Om trent like grønn som strømmen er om natten når du lader

Kva meiner du? Om natta er det stort sett kun vasskraft. 

Skrevet
3 hours ago, Snowleopard said:

Hvorfor? Her i Volvo-saken er det gasspedal/registrering av bruk av gasspedal som er problematisk. Virker ikke som regen via bremsepedal er noe sak.

 

3 hours ago, Evil-Duck said:

Hva er rasjonalen for dette? Toyota hadde dette systemet allerede på slutten av 90 tallet med Toyota Prius og det har ikke vært ett problemområde såvidt jeg vet.  Så det er ikke ett nytt og uprøvd system. 

Sikkert jeg som er gammeldags. Når jeg tråkker på bremsen, så ønsker jeg ikke at software feil skal gjøre at ikke bilen stopper.

Som det så ut som var det som skjedde på Volvoen i videoen jeg postet. Og hvorfor Volvo har tilbakekalt masse XC90'er.

Liker at det regenerer når jeg slipper opp gassen, kjører alltid maks på det. Men når jeg tråkker på bremsen foretrekker jeg at det er mekaniske bremser.

Skrevet
2 hours ago, sverreb said:

Hvorfor i alle dager skulle man gjøre det. Dette er jo totalt bakventland. Hvorfor skal ikke bremsepedalen kunne aktivere alle bilens bremsesystemer? 

Fordi du må jo slippe gassen for å trykke på bremsen?
Så regen bremsing aktiveres jo uavhengig av bremsepedalen. 

Når jeg først rører bremsen, så er det fordi jeg vil stoppe, ikke regenerere

  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (24 minutter siden):

Fordi du må jo slippe gassen for å trykke på bremsen?
Så regen bremsing aktiveres jo uavhengig av bremsepedalen. 

Når jeg først rører bremsen, så er det fordi jeg vil stoppe, ikke regenerere

Har du noen gang kjørt i nedover bakke eller på en vei med svinger? Man bremser ofte uten at man vil stoppe

Ingen problem at bremsepedalen er til å retardere med. Spiller ingen rolle hva den bremser med.

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (1 time siden):

 

Sikkert jeg som er gammeldags. Når jeg tråkker på bremsen, så ønsker jeg ikke at software feil skal gjøre at ikke bilen stopper.

Som det så ut som var det som skjedde på Volvoen i videoen jeg postet. Og hvorfor Volvo har tilbakekalt masse XC90'er.

Liker at det regenerer når jeg slipper opp gassen, kjører alltid maks på det. Men når jeg tråkker på bremsen foretrekker jeg at det er mekaniske bremser.

Det var mekaniske bremser på bilen. ABS-computeren koplet seg ut, og da blir bedalen steinhard og stopp krever litt mer muskelkraft. Ikke noe nytt fenomen, føles litt som når bremsekraftforsterkeren er kaputt på eldre biler.

 

Endret av AL123
Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Fordi du må jo slippe gassen for å trykke på bremsen?
Så regen bremsing aktiveres jo uavhengig av bremsepedalen. 

Når jeg først rører bremsen, så er det fordi jeg vil stoppe, ikke regenerere

Det er da ingen grunn til å nekte bilprodusenter å inkorporere regenbremsing med bremsepedalen. 

Forøvrig er det ikke slik at bare fordi du foretrekker enpedalskjøring  at alle andre skal innordne seg til dine preferanser. Det er mange av oss som ikke vil ha enpedalskjøring, av gode grunner som alt er diskutert her. Ditt forslag vil da nekte de som foretrekker å kjøre med to pedaler å kunne regenerere. Dette er både smålig og tullete.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, mandela said:

Ditt utsagn er meningsløst da det generaliserer ethvert tiltak som er fattet for å få en miljøpositiv effekt.

Den yngre generasjonen er FRP-ere, så du trenger ikke å være bekymret, Norge kommer garantert til å blir rasert med dem ved makten, på flere måter.

Dette er et meningsløst innlegg.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...