Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 hours ago, DJViking said:

Betyr dette at fra neste år er det ikke lenger mulig å kjøpe nye biler på bensin/diesel?

Vi får se etter valget, blir det FRP seier kan fossilbil skatter bli endret og dermed flere som kjøper fossilbil. 

Skrevet
Fantomtegningen skrev (21 minutter siden):

Vi får se etter valget, blir det FRP seier kan fossilbil skatter bli endret og dermed flere som kjøper fossilbil. 

FrP får neppe flertall alene, og da må de gå i regjering med andre partier også. Da må de mest sannsynlig gå bort fra mesteparten av valgflesket sitt (som vanlig).

  • Liker 2
Skrevet (endret)
10 hours ago, AL123 said:

Har du gjort det? Hva gjør du feks hvis det kommer ut en halliter olje mindre enn specs? Fyller du på samme mengde, eller følger du specs blindt? Evt hvor mye spon vil du akseptere?

Fyller på mengden det står i bruksanvisningen at man skal fylle på? 

Kommer det ut for lite olje har man jo lekasje en plass og bilen ville forhåpentligvis sakt ifra på forhånd.

Teslabjørn har en video hvor de plukker ned motoren på en Model 3 som har blitt kjørt med alt for lite olje. Sansynligvis har eier kjørt med grove feilmeldinger alt for lenge. Ganske katastrofalt.

Eventuell spon ligger forhåpentligvis i oljefilteret man bytter så neppe så lett å se det. 

Veldig mange bytter olje selv. Bøttevis av guides på YouTube om man ikke vil følge Tesla sin instruks og.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det er vel kun beløpet over 500K som man betaler moms av?

Jeg forsøkte meg på å konfigurere Ford Explorer EV. Med min konfigurasjon som inkluderte noen ekstra utstyrspakker endte jeg opp på 510K.

Er mange av disse under 500K og over 50mil som jeg synes blir litt for "liten" (Jeg tenker på Høyden. Alt under 1.65m synes jeg er liten).
Hvis man tar bort Tesla og noen av Kinabilene (for dem med reservasjon mot Musk og Kina).

Model Wheelbase (m) Length × Width × Height (m) Range (km)
Ford Explorer EV 2.77 4.46 × 1.87 × 1.60 346–522 km (WLTP), real-world up to 645 km
BYD Sealion 7 AWD 2.93 4.83 × 1.93 × 1.62 ~500 km (WLTP)
Hyundai Ioniq 6 2.95 4.86 × 1.88 × 1.50 Up to 580 km (WLTP)
Kia EV6 2.90 4.70 × 1.89 × 1.55 ~445 km (EPA)
Mercedes EQB 250+ 2.83 4.68 × 1.83 × 1.67 ~402 km (EPA)
Nissan Ariya 2.78 4.60 × 1.85 × 1.66 426–489 km (EPA)
Opel Grandland EV 2.78 4.65 × 1.91 × 1.66 365–523 km (WLTP)
Peugeot E-3008 2.74 4.54 × 1.90 × 1.64 ~700 km (WLTP, 98 kWh version)
Peugeot E-5008 2.90 4.70 x 1.94 x 1.69 660 km (Long Range)
Skoda Enyaq 2.77 4.65 × 1.88 × 1.62 Up to ~540 km (WLTP)
Toyota bZ4X 2.85 4.69 × 1.86 × 1.65 ~405 km (EPA)
Volkswagen ID.5 2.77 4.60 × 1.85 × 1.61 Up to 520 km (WLTP)
Volvo EX40 2.70 4.44 × 1.86 × 1.65 ~475 km (WLTP), ~420 km (EPA)

 

Foreløpig finner jeg kun disse bilene som er høyere enn 1.7 meter

Model Height (m) Notes & Range
Kia EV9 1.78 Full-size 7-seat SUV; WLTP up to ~541 km
VW ID.Buzz 1.92–1.94 Electric minivan; ~417 km real-world range; WLTP unspecified
Mercedes‑Benz EQS SUV 1.718 Luxury SUV; WLTP ~660 km
Hongqi E‑HS9 1.713 Large SUV; 84 kWh → 450–465 km
Leapmotor C16 1.77 Chinese crossover; ~424 km WLTP
Endret av DJViking
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Personlig pleier eg analysere oljen eg bytter på labben på jobb. Da får man et helhetlig bilde av status på motoren.

Det er vel ingen som bare bytter olje på en bil utenom på et verksted? 😮

 

Skrevet
Jotun skrev (15 minutter siden):

Personlig pleier eg analysere oljen eg bytter på labben på jobb. Da får man et helhetlig bilde av status på motoren.

Det er vel ingen som bare bytter olje på en bil utenom på et verksted? 😮

 

Første betingelse er iallefall å vite hvor man skal tappe. Her var det snakk om girkasse, ikke motor, og det han garantert hverken du eller complex gjort før.

Skrevet (endret)

Nei eg gjør det på verksted ja. Helt korrekt.

Frem til nå har eg kun hatt dieselbil og på mondeoen var det uaktuelt å bytte olje på automatkassen selv. Det er noe av det dyreste eg har vært borti. 

Og eg ber alltid om en prøve av oljen for å foreta en partikkeltelling. For de gangene eg har bedt om tallet har eg aldri fått det.

Når det er sagt: mener du at selve byttingen av olje på girkassen på en model y er svæææært komplisert som krever lang utdannelse? (Eg aner ikke, eg lurer) Eller er det mer vurderingene som krever denne kunnskapen? For min oppfattelse av alle oljeskift eg har tatt på disse såkalte ekspert merkeverkstedene(som sagt dieselbiler) så får man nada info og eg har vitterlig ikke følelsen av at de foretar en eneste vurdering utenom visuelt. De klarer hvertfall aldri hoste opp noen tall. 

Når mekanikerne på jobb bytter olje på maskinene så tar vi analyser av alle som er byttet. Men det er jo noe større motorer og gir da....

Dette med nada info er inntrykket mitt når det gjelder elbiler også. Leafen har eg aldri fått noe informasjon fra verksted om f.eks batteriet som hverken stemmer eller har vært nyttig. Så disse verkstedene imponerer sjeldent meg.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
DJViking skrev (33 minutter siden):

Det er vel kun beløpet over 500K som man betaler moms av?

Det stemmer ja. Mange av disse prisene er nok basisprisen, FØR man begynner å legge på nødvendig utstyr etc.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Jotun said:

Personlig pleier eg analysere oljen eg bytter på labben på jobb. Da får man et helhetlig bilde av status på motoren.

Det er vel ingen som bare bytter olje på en bil utenom på et verksted? 😮

 

Bytta girolje på en automatkasse jeg hadde på verksted engang da den krevde spesielt utstyr jeg ikke hadde tilgang til. Ellers har jeg alltid byttet olje min selv. Er jo ikke noe heksekunst og timepriser på verksted i dag er jo skyhøye. Og de fyller på olje fra en stor dunk på alle biler og driter i hvilken olje de faktisk skal ha (med visse unntak da men har vært innom en del verksteder å sett praksisen..)

Tegning av motor/girkasse olje på Model 3. Her ser man skruene til oljepumpen man tar ut for å tømme olje. Så bytter man filteret ved siden av og fyller olje på fylleskruen etterpå.

GUID-2E454B11-54DC-4C4E-BD83-C6E715C06FC2-online-en-US.thumb.png.541b68b70b9f59023b8808840c54f2bf.png

 

Er jo ikke noe vanskeligere enn å bytte motorolje på en fossilbil.

Jeg har ikke gjort det på min enda da jeg venter til garantien er ute som enda er en stund til men bytter den med en gang etter det.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nei den treffer på de fleste punkter for flere av våre vennefamilier som sliter med å finne fornuftige biler til å erstatte s max og Galaxy.

Men så feiler den så monumentalt på rekkevidden.

Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Bytta girolje på en automatkasse jeg hadde på verksted engang da den krevde spesielt utstyr jeg ikke hadde tilgang til. Ellers har jeg alltid byttet olje min selv. Er jo ikke noe heksekunst og timepriser på verksted i dag er jo skyhøye. Og de fyller på olje fra en stor dunk på alle biler og driter i hvilken olje de faktisk skal ha (med visse unntak da men har vært innom en del verksteder å sett praksisen..)

Tegning av motor/girkasse olje på Model 3. Her ser man skruene til oljepumpen man tar ut for å tømme olje. Så bytter man filteret ved siden av og fyller olje på fylleskruen etterpå.

GUID-2E454B11-54DC-4C4E-BD83-C6E715C06FC2-online-en-US.thumb.png.541b68b70b9f59023b8808840c54f2bf.png

 

Er jo ikke noe vanskeligere enn å bytte motorolje på en fossilbil.

Jeg har ikke gjort det på min enda da jeg venter til garantien er ute som enda er en stund til men bytter den med en gang etter det.

Jeg har byttet olje og filter på en zf 8 trinns autgear. Først må man tappe av. Så skifte hele bunntrauet der filteret ligger. Trekke dette i rett rekkefølge. Fylle på olje. Varme opp oljen til 45grader og kjøre gjennom alle gear flere fanger. Løse fyllepluggen og se at det kom olje ut. Rimelig komplisert oppgave jeg ikke hadde overlatt til et bilverksted

  • Liker 1
Skrevet

Sitter i en i5 leiebil nå, må si det var stusselige greier. Langt i fra F11 en jeg hadde eller hvilken modell det var. Må være mye ekstra utstyr til disse? Og hva skjer med brønnen mellom baksetene??

Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Sitter i en i5 leiebil nå, må si det var stusselige greier. Langt i fra F11 en jeg hadde eller hvilken modell det var. Må være mye ekstra utstyr til disse? Og hva skjer med brønnen mellom baksetene??

Nye 5-serien har dessverre tapt seg veldig... Innsparinger og tullete design valg over hele fjøla. Får en del ekstrautstyr, men det er ikke i nærheten av hva det har vært før. Brønn bak er vel fordi det i hovedsak omsettes fossile modeller i andre markeder i Europa.

Hvis man har seriøst lyst på nyere 5-serie nå er G30 LCI det beste valget.

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Sitter i en i5 leiebil nå, må si det var stusselige greier. Langt i fra F11 en jeg hadde eller hvilken modell det var. Må være mye ekstra utstyr til disse? Og hva skjer med brønnen mellom baksetene??

Mangler nok utstyr til en verdi av +/- 200k i en utenlandsk leiebil av i5 ;) 
De norske fully charged og super charged editions (norsk spesifikke) er faktisk rikelig utstyrt. 
Leiebiler generelt er vel kun basis utstyrt.

Endret av Syar-2003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...