Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
DJViking skrev (6 minutter siden):

Ford Ranger som selges nå i Norge har også en ganske høy startpris.
Ranger Double Cap: Pris fra kr752.500,-
Ranger Raptor: Pris fra kr1.012.500,-

Jeg har lyst på en Ranger Raptor EV, men håper inderlig ikke at EV utgaven også blir å koste over 1 million kroner.

image.thumb.png.330e6a15fe9963f0337ba8383ba91797.png

Ja men det er vel pga alle avgiftene de legger på nye fossilbiler om dagen også? Så håper jo og tror at EV versjonen kommer til å legge seg godt under fossilutgaven. Selger de i det hele tatt fossilutgaven av F-150 her til lands? Isåfall ville jeg trodd den hadde ligget minst 200-300k over elversjonen med alt av avgifter inkl. 

 

Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Tror de fleste går med hvite skilter. Koster jo bortimot det samme, og da kan man lovlig ha med seg mer enn en passasjer. Men svindyrt er det okke som.

Har vokst veldig på interesse for pickup for egen del, men som flere her inne, ønsker jeg meg minst 500 km rekkevidde. Dog gjerne mer, da jeg har mye motorvei rundt meg, og som vil bli benyttet på transport-etapper.

Så må det og sies at litt over 400 km WLTP, er bra til pickup å være, og spesielt når det er et stykke opp til å passere milionen! Og det går fint for mange, men det blir litt dumt når det tar 40+ min å lade 20-80 %. Det blir fort like tregt som den jeg har nå, som lover 54 min på 10-80 %, og som jeg på mange måter er fornøyd med. Men det er en småbil som er effektiv, og som ikke taper batteri like fort på motorvei, tross av at den er en liten SUV(-type) ifølge Hyundai selv og biltesterne.

Langt finere pris, men mer snau nyttelast (500 kg ca) og langt lavere men fremdeles nyttige 2 300 kg på kroken som du nevner. Men rekkevidden er så snau at for min del er den uaktuell bare pga det...

Stemmer. Pickup har vokst veldig på meg også og er noe jeg trenger og har lyst på i nær fremtid. Trenger en god arbeidsbil som kommer frem overalt. Joda men bør være mulig å få pakket på en større batteripakke på en så stor bil, så at den gjerne har 400km rekkevidde om vinteren.  Ellers enig med deg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Stemmer. Pickup har vokst veldig på meg også og er noe jeg trenger og har lyst på i nær fremtid. Trenger en god arbeidsbil som kommer frem overalt. Joda men bør være mulig å få pakket på en større batteripakke på en så stor bil, så at den gjerne har 400km rekkevidde om vinteren.  Ellers enig med deg.

Nå begynner jo etterhvert batteriene å komme i typer som har halvert pris fra dagens priser, og etterhvert kommer vel de batteriene som også veier mindre og tar mindre plass. Kombinert, skulle det tilsi levelige priser på batterier med tilstrekkelig kapasitet. 

Så kan sikkert noen komme til med pickups som ikke er baserrt på ice-plattform. Altså med mer avrundet front og karosseri generelt, mindre av utstikkende elementer som ikke er optimalisert for lav luftmotstand, og ikke minst flat og glatt under for bedre aerodynamikk.

Gjelder forøvrig og disse bilene som er basert på varebiler. har stort håp om at man "snart" kan få tilstrekkelig plass, kapasitet og rekkevidden jeg mener er minimum for egen del, til 500K. Altså ikke noe som er spinkelt og enklest mulig, men der man også har tenkt mer på både sikkerhet og komfort.

Så kommer jo mye an på hvordan de nye reglene for campingbiler faller ut, den som åpner for biler på 4250 kg med/uten henger og fremsdeles B-lappen! Håper jo på en 5-seter som og kan fungere som varebil eller kombi til vanlig, og ikke bare er stappet full av fastmontert camping-innredning. Det ville fort blitt alternativet, som ville passet meg. Men kanskje blir det noen regler som gjør en sånn "flexi-bil" mindre sannsynlig.

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

1 mill bare? Var innom lokal dodgeforhandler. 1,5 mill for utstillt modell, 2,1 med 5 seter. 😂

Tøff bil da.

Hehe. Dodge RAM er generelt noe av det aller råeste på markedet når det gjelder pickuper også da 😛 Se bare TRX f.eks.  

Men ja vi får se når Ford Ranger EV kommer på markedet da! Ford er gode på å lage akkurat det. De holder seg veldig godt i pris også kontra en vanlig personbil så det er noe å ha i bakhodet.

Ellers går det jo rykter om en elversjon av Land Cruiser også. Har sikkert sagt det før, men jeg seriøst elsker(!!) designet på den nye Land Cruisern. Makan til grom og maskulin bil skal man lete lenge etter. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (14 minutter siden):

Hehe. Dodge RAM er generelt noe av det aller råeste på markedet når det gjelder pickuper også da 😛 Se bare TRX f.eks.  

Men ja vi får se når Ford Ranger EV kommer på markedet da! Ford er gode på å lage akkurat det. De holder seg veldig godt i pris også kontra en vanlig personbil så det er noe å ha i bakhodet.

Ellers går det jo rykter om en elversjon av Land Cruiser også. Har sikkert sagt det før, men jeg seriøst elsker(!!) designet på den nye Land Cruisern. Makan til grom og maskulin bil skal man lete lenge etter. 

Sikkla på en TRX tidligere, men hylinga fra den motoren ble for mye. 😂

Den som sto utstillt var en 2025 mod med største cab og den nye 3l hurricane v6'ern. Uaktuell uansett hvor mye penger jeg måtte få mellom hendene, men tøff som F uansett. 👍

 

Enig om nye LC, og en ev utgave av den hadde gjort seg. (Så lenge de ikke priser den ihjel!) Var usikker på designet helt til jeg så den real life. ❤️

Endret av Duriello
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (2 timer siden):

Selger de i det hele tatt fossilutgaven av F-150 her til lands? Isåfall ville jeg trodd den hadde ligget minst 200-300k over elversjonen med alt av avgifter inkl. 

Det er kun den elektriske utgaven av F-150 som selges offisielt i Norge.
Norge et det eneste landet utenom USA og Canada som Ford har valgt å selge F-150 Lightning. Det har vært veldig stor interesse for denne i Norge.

Det har også vært stor interesse for Rivian sin R1T i Norge, men dem har ennå ikke bestemt seg for å selge den her.
Rivian kunne vært aktuelt, men jeg liker absolutt ikke frontlyktene. Frunk på Rivian er også litt mindre enn Ford sin. Ford har åpning i Frunk i front, mens Rivian har kun åpning i toppen.

Ford's F-150 Lightning electric truck has a big mother frunk - Ford's Mega  Power Frunk sounds funny, but it can hold up to 400 pounds and comes with  enough power outlets to

Frunk” Is The Worst Name, Let's Change It (Kind of a Joke Thread but Also  Not Really) | Rivian Forum – Rivian R1T & R1S News, Pricing & Order...

  • Liker 1
Skrevet
DJViking skrev (28 minutter siden):

Det er kun den elektriske utgaven av F-150 som selges offisielt i Norge.
Norge et det eneste landet utenom USA og Canada som Ford har valgt å selge F-150 Lightning. Det har vært veldig stor interesse for denne i Norge.

Det har også vært stor interesse for Rivian sin R1T i Norge, men dem har ennå ikke bestemt seg for å selge den her.
Rivian kunne vært aktuelt, men jeg liker absolutt ikke frontlyktene. Frunk på Rivian er også litt mindre enn Ford sin. Ford har åpning i Frunk i front, mens Rivian har kun åpning i toppen.

Lyktene er helt klart noe man neppe er uten mening om. Jeg liker de, men tror bilen kan være fin med andre lykter som kanskjer mindre kontroversiell.

Når det gjelder frontåpningen, så har det helt klart noen fordeler som jeg liker. Ettpar puter liggende i frunken, så kan man bruke de som seter når man bare vil sitte ned litt utenfor bilen. Hadde gjerne sett at Rivian kopierte dette. Men fungerer uansett fint slik den er nå.

Nå har de riktignok et alternativ med gear-tunnel-åpningen som man kan stå på eller sitte på, selv om det bare gir sitteplass på siden, og bare for en person, men på den annen side, med dørene åpne,  har man to ekstra sitteplasser på samme side. Men gear-tunnel er jo genial da. Kan jo f.eks. ha kjøleboksen plassert der, i midten, og kan nå den fra kupéen via midt-setet. Er jo og strømtilkobling til kjøleboksen der.

Alternativ bruk er jo det spesialtilpassede "campingkjøkkenet" som man kan slide ut når man ønsker å grille. Og så har man jo alltid kjøkkenet med seg, og slipper å tenke på å pakke det med seg. Praktisk og "conveniant".

  • Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (På 26.6.2025 den 9.25):

Den er veldig agressivt priset i utgangspunktet tror jeg. 

Kikket på den såvidt, var noen som kom kjørende med den på en fest jeg var på. Den var overraskende stor!
Er jo rett og slett en Enyaq frem til B stolpen, og den er ikke såå mye kortere bakover heller

Er det noe annet som skiller Enyaq fra Elroq eller er det bare størrelsen? Prøvekjørte sistnevnte nylig, og kan ikke huske sist jeg har prøvekjørt en bil som føltes så billig ut; lyder under kjøring, svinging, lav opplevd kvalitet på setemateriale og interiør. Knappene til klima føltes og hørtes ut som en leke til 20 kr. Fin størrelse på bilen synes jeg, mye bedre enn id3 fra VW, bortsett fra unødvendig "SUV"-oversizet ytre, men dessverre skeptisk til bilens kvalitet.

Endret av mandela
Skrevet
18 minutes ago, mandela said:

Er det noe annet som skiller Enyaq fra Elroq eller er det bare størrelsen? Prøvekjørte sistnevnte nylig, og kan ikke huske sist jeg har prøvekjørt en bil som føltes så billig ut, lyder under kjøring, svinging, lav opplevd kvalitet på setemateriale, og interiør. Knappene til klima osv. føltes og hørtes ut som en leke til 20 kr. Fin størrelse på bilen synes jeg, mye bedre enn id3 fra VW, bortsett fra unødvendig "SUV"-oversizet ytre, men dessverre ikke lenger på lista pga. skepsis til kvalitet.

Er litt forskjell på utstyr som følger med men ja interiør er likt på enyaq og elroq men fins litt forskjellige material og utseende typer, loft som er standard og billigste så har man lounge som er alcantara og på enyaq har du skinn muligheter og. Så har du sportline med seter med mer sidestøtte. Syns knappene var helt greie, bedre enn haptic dritten på id4.

  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Evil-Duck said:

Har blitt generelt skeptisk til Xiaomi som bilprodusent etter denne videoen 

En ting er at bremsene er massivt underdimensjonert skjult bak ett fint Brembo skall, det skal nok gå greit for de fleste som ikke kaster bilen rundt en bane. Men at seteryggen kollapser på denne måten som den gjør her etter en relativt mild krasj er oppsiktsvekkende. Ryggen din er generelt sett en dårlig deformasjonssone. 

Jeg har aldri hatt et Xiaomi-produkt som har vart i mer enn to år, så jeg er ikke særlig overrasket over å se den samme kvaliteten når det gjelder bilene deres. Det jeg derimot synes er overraskende, er prisen – denne firehjulte kisten koster nesten like mye som en Model Y i Kina. Hvem ville i det hele tatt vurdert den til denne prisen?

Skrevet
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Har blitt generelt skeptisk til Xiaomi som bilprodusent etter denne videoen 

En ting er at bremsene er massivt underdimensjonert skjult bak ett fint Brembo skall, det skal nok gå greit for de fleste som ikke kaster bilen rundt en bane. Men at seteryggen kollapser på denne måten som den gjør her etter en relativt mild krasj er oppsiktsvekkende. Ryggen din er generelt sett en dårlig deformasjonssone. 

Er det noe som tilsier at denne smellen ville endt annerledes i en BMW? Jeg synes det var lite her mhp holdepunkter for å konkludere. Bilene vil jo bli testet og de får en sertifisering deretter. Blir det 5 stjerner i Adac så er det jo 5 stjerner...i alle fall for folk flest.

Min erfaring er at kina biler endres ekstremt fort. Nye modeller raser ut fra samlebåndet hvert år. De andre produsentene har jo gjerne bilene i minst 3 år før facelift. Så forbedringer skjer i rasende tempo.  Jeg tror som flere her at Audi vil slite. Premium segmentet har for høye priser i dagens marked 

Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

Er det noe som tilsier at denne smellen ville endt annerledes i en BMW? Jeg synes det var lite her mhp holdepunkter for å konkludere. Bilene vil jo bli testet og de får en sertifisering deretter. Blir det 5 stjerner i Adac så er det jo 5 stjerner...i alle fall for folk flest.

Min erfaring er at kina biler endres ekstremt fort. Nye modeller raser ut fra samlebåndet hvert år. De andre produsentene har jo gjerne bilene i minst 3 år før facelift. Så forbedringer skjer i rasende tempo.  Jeg tror som flere her at Audi vil slite. Premium segmentet har for høye priser i dagens marked 

Har aldri sett enn kollisjon som har forårsaket så katastrofal svikt i seteryggen som det der forutenom noen på noen aldrende amerikanske biler. Selvfølgelig noe spesielt å få så mye krefter inn rett bakfra, men ikke en helt uhørt fringe case. Så var jo kollisjonen her heller ikke mer høyenergi enn at bilen kunne kjør videre etter ulykken. Så i det minste håper jeg at andre produsenter lager sete rammer som faktisk tåler en tilsvarende krasj uten å kollapse å knuse beina og/eller overkroppen til de som sitter bak. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Har aldri sett enn kollisjon som har forårsaket så katastrofal svikt i seteryggen som det der forutenom noen på noen aldrende amerikanske biler. Selvfølgelig noe spesielt å få så mye krefter inn rett bakfra, men ikke en helt uhørt fringe case. Så var jo kollisjonen her heller mer høyenergi enn at bilen kunne kjør videre etter ulykken. Så i det minste håper jeg at andre produsenter lager sete rammer som faktisk tåler en tilsvarende krasj uten å kollapse å knuse beina og/eller overkroppen til de som sitter bak. 

Uansett personlige preferanser og meninger - bilen vil bli testet via ADAC og dersom setene er elendige eller andre svakheter avdekkes - så vil det fremkomme der.

Skrevet

Hei!

Vi gjennomfører for øyeblikket en studie for å få bedre innsikt i hvordan det er å lade elbil i hverdagen (eller på ferie). Derfor søker vi nå elbilførere som vil dele sine erfaringer, behov og tanker rundt lading.

Vil du være med og bidra? Som takk for deltakelsen tilbys honorar.

👉 Meld din interesse 
https://form.typeform.com/to/UUmO7sgz

Tusen takk på forhånd!

  • Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Er det noe som tilsier at denne smellen ville endt annerledes i en BMW? Jeg synes det var lite her mhp holdepunkter for å konkludere. Bilene vil jo bli testet og de får en sertifisering deretter. Blir det 5 stjerner i Adac så er det jo 5 stjerner...i alle fall for folk flest.

Det er pr nå ca 100 elbilmerker i Kina, de aller fleste er så dårlige at de er som prototyper å regne. Selv blant de  som regnes som spydspissen av kinesiske elbiler, dvs de 8-10 merkene som selges i europa, så er det bare et par tre merker som har akseptabel kvalitet. Og hvordan rangerer Xiaomi? Helt i . Dersom de klarer å få bil ut av greiene, så har de håp om å kunne selge bilene i Europa i 2027. Jeg ville ikke veddet på at de kommer så langt..

  • Liker 1
Skrevet
24 minutes ago, Duriello said:

Bare for morro, hvilke 3 er det? 🙂

Skal jeg tippe vil jeg si BYD, xpeng og geely gruppen samt mg og. Men ser man på Euro ncap så er mer vanlig at kineserne får 5 stjerner mens europeere får 4 mest pga dårlige støtte systemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...