Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Civilix skrev (11 timer siden):

Nesten smertefullt å se at tesla ikke har kommet med HUD som alternativ på bilene sine, trenger ikke være standard men at man ikke engang kan betaler for det.

Smertefullt er vel å ta i litt, men HUD hadde selvfølgelig vært kjekt å ha. Er helt enig i det. Har et glimrende HUD i vår Mazda MX-30. Kunne godt tenkt meg et slik i Tesla'en også. Men kjører for det meste med AP så behovet er egentlig minimalt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syar-2003 skrev (10 timer siden):

Helårsmatter skal være basert på gummi (litt sticky for god friksjon). Samme med bagasjeromsmatte. Ikke basert på kjip og billig plast.

Svartmaling de-lux, som vanlig. Man kan faktisk kjøpe matter i kvalitets-plast, eller luktfri gummi hvis man ønsker det. Prøv å holde dissingen på et visst saklighetsnivå.

  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Svartmaling de-lux, som vanlig. Man kan faktisk kjøpe matter i kvalitets-plast, eller luktfri gummi hvis man ønsker det. Prøv å holde dissingen på et visst saklighetsnivå.

Hvordan er dette dissing , at matter ikke skal være basert på kjip og billig plast?
Prøv å vær litt saklig selv.

Skrevet
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Hvordan er dette dissing , at matter ikke skal være basert på kjip og billig plast?
Prøv å vær litt saklig selv.

Problematisering er kanskje et mer dekkende uttrykk. 

Det finnes ikke grenser for hva som må problematiseres når det kommer til Tesla. Selv om tilsvarende løsninger har vært helt normalt og anerkjent hos andre merker.

Men kjør på. Har jo en viss underholdningsverdi. 😅

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (9 minutter siden):

Problematisering er kanskje et mer dekkende uttrykk. 

Det finnes ikke grenser for hva som må problematiseres når det kommer til Tesla. Selv om tilsvarende løsninger har vært helt normalt og anerkjent hos andre merker.

Men kjør på. Har jo en viss underholdningsverdi. 😅

Har jeg overhode nevnt Tesla , nei tror ikke det ?
Igjen vær litt saklig og les selv hva du kommenterer/siterer.
Min mening om helårsmatter er at de ikke bør være av kjip plast. Har ikke noe med hvilken bil.

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (9 timer siden):

600. Hva går man glipp av da? ift din.

Litt på utstyrs siden siden jeg har bestilt med supercharged pakken som drar startprisen til 659' og ting i tillegg som individuell lakk (+50k), individuelt skinn interiør i merino-skinn. Prepayed serviceavtale m.m. 
599.900 fullycharged prisen inkluderer som standard minste hjulene i 18". Kampanjene til i4 M60 (2026) er uten vinterhjul inkludert til motsetning fra i4 M50 (2025) modell kampanjene.  

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
41 minutes ago, Syar-2003 said:

... matter ikke skal være basert på kjip og billig plast?

Hvordan definerer du plast her, hvilke egenskaper er det du egentlig ønsker og ikke ønsker. Plast er mye forskjelling med et bredt spekter ekenskaper. Plast er en veldig upresis bettegnelse som dekker omtrent alt av kunstig fremstilte polymere, men matrialegenskaper er ikke egentlig gitt av om noe har en biologisk eller syntetisk oprinnelse. 

Grensegangen mellom 'gummi' og 'plast' er ikke alltid så tydelig. Historisk betydde gummi naturgummi som er en polymer av isoprene høstet av gummitreet. Men diverse andre syntetiske alternativer er vanlig og omtales også ofte som gummi når de enten naturlig eller er modifisert slik at de blir elastiske.  F.eks Vinyl, Polyuretan, PVC (modifisert), silikon, Styren-Butadiene, nitril, neoprene eller rettt frem polyisopren (som er i praksis det eksakt samme minus urenheter men kunstig fremstilt)  etc. 

Endret av sverreb
Skrevet
Syar-2003 skrev (38 minutter siden):

Har jeg overhode nevnt Tesla , nei tror ikke det ?
Igjen vær litt saklig og les selv hva du kommenterer/siterer.
Min mening om helårsmatter er at de ikke bør være av kjip plast. Har ikke noe med hvilken bil.

Det var Tesla sitt behov for uoriginale matter som var tema, så du trenger ikke late som om du snakket om noe helt annet enn hva som ble diskutert, selv om du ikke brukte ordet Tesla..

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Gikk for kinamatter da de hadde fått god omtale og kostet mye mindre, og de har vært meget bra nå i flere år.

De er vel ganske identiske med 3D Maxispider mattene som ble solgt av norske forhandlere i samme tid til 3 ganger prisen, men der logoen skal være er det tomt på mine. Sikkert samme ulla.

Ser for meg at de fleste matter er laget i kina..

Samme her, plastrer hele bilen nå for 1500 kroner. Da er det frunk, trunk, under trunk osv. De passer perfekt(etter erfaring) og de fleste har relativt høy kant slik at om det samler seg vann så renner det ikke over. 

Tesla sine er helt ok men de har lav kant etter min erfaring og ja koster 2-3x for like mye. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sverreb skrev (6 minutter siden):

Hvordan definerer du plast her, hvilke egenskaper er det du egentlig ønsker og ikke ønsker. Plast er mye forskjelling med et bredt spekter ekenskaper. Plast er en veldig upresis bettegnelse som dekker omtrent alt av kunstig fremstilte polymere, men matrialegenskaper er ikke egentlig gitt av om noe har en biologisk eller syntetisk oprinnelse. 

Grensegangen mellom 'gummi' og 'plast' er ikke alltid så tydelig. Historisk betydde gummi naturgummi som er en polymer av isoprene høstet av gummitreet. Men diverse andre syntetiske alternativer er vanlig og omtales også ofte som gummi når de enten naturlig eller er modifisert slik at de blir elastiske.  F.eks Vinyl, Polyuretan, PVC (modifisert), silikon, Styren-Butadiene, nitril, neoprene eller rettt frem polyisopren (som er i praksis det eksakt samme minus urenheter men kunstig fremstilt)  etc. 

Definisjonen "min" på kjip plast uten å være vitenskapelig på kjemiske forbindelser er :
Egenskaper som ikke varer over tid (farge, friksjons egenskaper)
Glatte , enten som nye eller etter kort brukstid , spesielt under vinterhavlåret hvor man drar sne inn på gulvet.

Det var andre som brukte begrepet plast på matter. 
Et kjapt søk på gummimatter ga meg dette resultatet hos Eurodel (Google viser meg , ikke uventet gummimatter for BMW):
https://www.eurodel.no/bilmatter-bmw-51472458442-bmw-x3-f25-x4-f26?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMAX_All_Products&gad_source=1&gad_campaignid=17416098238&gbraid=0AAAAADuRESScUl1LineLKqC15mwHUjw-C&gclid=Cj0KCQjwmK_CBhCEARIsAMKwcD6_JW2qugbID8njWFdk0RztYPdfh88uDaHJRflyXe8bfEdhaOqcLNIaAqTCEALw_wcB
Materiale : Gummi
Merkekvalitet: Premium

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Det var Tesla sitt behov for uoriginale matter som var tema, så du trenger ikke late som om du snakket om noe helt annet enn hva som ble diskutert, selv om du ikke brukte ordet Tesla..

Tullball og stråmann.
Diskusjonen gjaldt matter på gulvet kjøpt fra 3dje part og ordet "plast". 
Vi er i elbiltråden (ikke Tesla tråden) og slutt å spille offerrollen.
Jeg liker ikke kjipe gulvmatter , end of story bro. 
 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (11 minutter siden):

Sniktitt på BMW iX3 Neue Klasse
 

Priene i norge vil ligge fra rundt 700' (ifølge en bekjent hos BMW forhandler)
De har veldig troen på denne.

Skrevet (endret)

De har fortsatt ikke klart å sette inn en kraftig nok datamaskin i den bilen til å ha laggfritt kart. Evt er de bare elendige til å programmere. Lagt til video med tidskode.

 

Spoiler

 

 

 

 

Endret av Locrin
Skrevet
Locrin skrev (28 minutter siden):

De har fortsatt ikke klart å sette inn en kraftig nok datamaskin i den bilen til å ha laggfritt kart. Evt er de bare elendige til å programmere. Lagt til video med tidskode.

 

  Skjul innhold

 

 

 

 

Er nok ikke de nye superbrain "datamaskinene" som ikke er kraftige nok (fire stykker faktisk) som gjør dette. Går nok på sw optimaliseringer og drivere.
Merk at dette er førproduksjons testmodeller.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Locrin skrev (55 minutter siden):

De har fortsatt ikke klart å sette inn en kraftig nok datamaskin i den bilen til å ha laggfritt kart. Evt er de bare elendige til å programmere. Lagt til video med tidskode.

 

  Skjul innhold

 

 

 

 

Fint å se at level 2 adas funksjoner faktisk implementeres riktig. Samarbeid mellom sjåfør og bil for å gjøre ferdselen enklere. 

  • Liker 1
Skrevet

Var vel slik at iDrive X og UI ble utviklet  med hjelp fra et kinesisk utviklerteam/prosjekt med spesiell fokus og tilpasset  dette markedet (som har krevende og annerledes brukergrupper). Kina er verdens største EV marked.
Så skulle det adopteres etter dette til Eu og Europeiske forhold. 
Produksjonsstart er ikke før om enda 4-5 måneder. 
 

Skrevet
5 hours ago, Syar-2003 said:

Priene i norge vil ligge fra rundt 700' (

Nærmer seg fort prisen på iX60 da, den er vel rundt 900 for en middels utstyrt. Var rykter om stort batteri på iX3, 107 kwh eller noe. Høres mye ut, men absolutt ikke feil. 

Skrevet (endret)

Ix3 kommer med xDrive nå?

Tror de mistet mange potensielle på kun bakhjul på de første der.

Hvis prisen ikke blir sinnsyk og trekk på alle hjula kommer da blir det en storselger i Norge.

Likte løsning med skjermer. De skjermene foran rattet tar jo ingen plass eller sikt. Man har det man trenger.

Endret av Jotun
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...