Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutes ago, Complexity said:

Model 3 funker bra som familiebil når man er ferdig med barnevogn og ungene klarer å sette seg i stolene sine selv

Jeg hadde først Panamera og så gikk over til model 3 når jeg hadde kid nr 1. 

Et under at hun ikke har flatt hode etter alle gangene jeg kjørte hodet hennes i glasstaket når jeg skulle buksere hun inn i Model 3 på trange parkeringsplasser i Oslo - grøss.

Når kid nr 2 kom ble det model Y og hus på landet :)

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg hadde først Panamera og så gikk over til model 3 når jeg hadde kid nr 1. 

Et under at hun ikke har flatt hode etter alle gangene jeg kjørte hodet hennes i glasstaket når jeg skulle buksere hun inn i Model 3 på trange parkeringsplasser i Oslo - grøss.

Når kid nr 2 kom ble det model Y og hus på landet :)

Haha ja har blitt en del hodedunking her og. Men når de først er plassert i setene går det veldig greit. Slipper å sitte med rattet i magen som jeg nesten må med Leafen 😅

Men mine er heldigvis store nok til at de setter seg selv. Det nye problemet nå er å passe på at de ikke smeller døren i noe..

  • Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Evil-Duck said:

Forstår godt hvorfor Toyota gjør det så bra. Selv om bilene teknologisk henger litt etter så har en jo gjerne Toyota kunder som har hatt problemfrie bileierskap og service erfaringer som få klarer å matche. Min far har en RAV4 som han kjøpte i 2015, altså en 10 år gammel bil, det eneste som har vært en greie på den bilen gjennom de 10 årene var noen plastlister som løsnet, som de ordnet på garanti etter garantien opprinnelig hadde gått ut. Han har jo og da fylt service programmet hos en toyota forhandler og fått forlenget garantien opp til 10 år, dog med sine begrensinger etter de første 5 årene, men det faktum at bilene er såpass driftsikre som de er føler jeg det ikke er så mange som har følt så mye på disse begrensingene. 

I kontrast så har han og en Volkswagen Touran som nok blir den første og hans siste VAG med ett forhandlernettverk/importør som gjør sitt ytterste for å sno seg unna alle former for garantikrav, som det har vært en del av oppigjennom, så surnet det forholdet fort. 

En mulig teori kan jo være at når man runder 50, så har man kanskje opplevd en del horror-stories med div biler, og setter mer pris på pålitelighet enn det man gjorde som 25-åring. Synes ikke det er spesielt rart at forskjellige aldre har forskjellige preferanser...

  • Liker 2
Skrevet

Må innrømme at Kineserne begynner å bli bra nå.

Xiaomi sin nye SUV liker jeg veldig godt designet på må jeg innrømme

IMG_3210.webp.317a3163dad86103c34783d387b75a34.webp

https://carup.se/orsakar-hysteri-sa-spoar-nya-elbilen-tesla/

Hvis de selger denne til samme pris som Model Y blir jeg frista. 
 

Men nesten så den er litt vel stor. 5m lang og 2m bred (som jeg lurer på om er med eller uten speil) lager noen ganger litt utfordringer i hverdagen vet jeg av erfaring

  • Liker 3
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Model 3 funker bra som familiebil når man er ferdig med barnevogn og ungene klarer å sette seg i stolene sine selv :p

I mange tilfeller var min Nissan Leaf mere praktisk å ha unger i enn Teslan til tross for at den er mindre. Firkantige bakdører og ikke sedan er praktisk.. Bare å slenge inn barnevognen istedefor å måtte presse den flat og dytte den inn..

Er også utrolig hvor mye man setter pris på gode løsninger på Isofix når man har barn. Når man skal flytte rundt på de gigantiske stolene til andre sine biler kan det være utrolig knotete å få klikka dem på plass til tider.. Her var iallefall gamle Urban Cruiser meget bra med synlige kroker, og ikke kroker plassert 10cm ned under sitteputa som hos noen andre biler..

taisor-interior-isofix-child-seat-mounting-point-rear-row.webp

Ja det tviler jeg ikke på 😛 Vet godt at det også finnes mer praktiske biler enn en Tesla Model 3 eller f.eks BMW I4M50. Ideelt sett skulle jeg hatt en sportslig sedan, en pickup og muligens en SUV. Er såpass glad i raske og sportslige biler at det er blitt ganske så viktig for meg at bilene er raske, ser bra ut og har bra med hestekrefter og akselerasjon.

Derfor er alt fra Toyota utelukket. Samme med kina-biler. Heller ikke spesielt begeistret over Mercedes sitt utvalg av elbiler. BMW derimot…

Apropos I4M50 så har det kommet en ny toppversjon der i gården, M60. Er det en elbil jeg sikler på om dagen, så er det den. 

Skrevet
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Må innrømme at Kineserne begynner å bli bra nå.

Xiaomi sin nye SUV liker jeg veldig godt designet på må jeg innrømme

IMG_3210.webp.317a3163dad86103c34783d387b75a34.webp

https://carup.se/orsakar-hysteri-sa-spoar-nya-elbilen-tesla/

Hvis de selger denne til samme pris som Model Y blir jeg frista. 
 

Men nesten så den er litt vel stor. 5m lang og 2m bred (som jeg lurer på om er med eller uten speil) lager noen ganger litt utfordringer i hverdagen vet jeg av erfaring

Hmmm. Skal være enig i at kineserne begynner å lage bra biler…men ikke bra nok til at jeg vurderer å kjøpe en ;) Det skjer nok aldri. BYD Han og ser jo ganske så bra ut og mye mer luksuriøs ut innvendig ift Model 3 og S. 

Enig i at designet på den Xioamien er ganske så bra ut, spesielt fra siden. Bakfra, not so. Siden når har Xiaomi begynt å lage elbiler egentlig? 

Skrevet
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Må innrømme at Kineserne begynner å bli bra nå.

Xiaomi sin nye SUV liker jeg veldig godt designet på må jeg innrømme

IMG_3210.webp.317a3163dad86103c34783d387b75a34.webp

https://carup.se/orsakar-hysteri-sa-spoar-nya-elbilen-tesla/

Hvis de selger denne til samme pris som Model Y blir jeg frista. 
 

Men nesten så den er litt vel stor. 5m lang og 2m bred (som jeg lurer på om er med eller uten speil) lager noen ganger litt utfordringer i hverdagen vet jeg av erfaring

ja en skal passe seg for østen fremover tror jeg absolutt! 

Men de må ha ett skikkelig verksted på plass før jeg i det hele tatt skal vurdere det. Ikke bare en importør som har vært på teams kurs i noen timer. Helst ser jeg at det er direktesalg som Tesla, da har en full kontroll på verkstedet. 

  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (8 timer siden):

Hmm siste tallene jeg så, så er gjennomsnittsalderen på Tesla kunder 20 år yngre enn Toyota kjøperne. Så er det samme folka? Spørs vel hvordan man segmenterer, men jeg føler ikke at jeg har så mye til felles med pensjonister

https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465

 

 

Screenshot 2025-06-04 at 09.10.47.png

Samme folka. Alle toyotaeiere har vel vert 30 år engang. 

Skrevet (endret)
32 minutes ago, Trestein said:

Samme folka. Alle toyotaeiere har vel vert 30 år engang. 

Men da kjøpte de ikke Toyota

 

Eller ikke ny i hvert fall

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
48 minutes ago, Salvesen. said:

ja en skal passe seg for østen fremover tror jeg absolutt! 

Men de må ha ett skikkelig verksted på plass før jeg i det hele tatt skal vurdere det. Ikke bare en importør som har vært på teams kurs i noen timer. Helst ser jeg at det er direktesalg som Tesla, da har en full kontroll på verkstedet. 

Xiaomi hadde jo egen butikk og servicesenter i Oslo frem til for en stund siden. 

Men det var for Støvsugere :) 

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Må innrømme at Kineserne begynner å bli bra nå.

Xiaomi sin nye SUV liker jeg veldig godt designet på må jeg innrømme

IMG_3210.webp.317a3163dad86103c34783d387b75a34.webp

https://carup.se/orsakar-hysteri-sa-spoar-nya-elbilen-tesla/

Designet av en gjeng tidligere BMW og Mercedes-designere, inkl selveste Chris Bangle. Uansett uaktuellt frem til det finnes alternative deleleverandører. For mange av de Kinesiske merkene kommernok det ikke til å skje. Å betale mer for et par bremseklosser til en kinabil enn man gjør til en Lamborghini er uaktuellt.

Skrevet
1 minute ago, AL123 said:

Designet av en gjeng tidligere BMW og Mercedes-designere, inkl selveste Chris Bangle. Uansett uaktuellt frem til det finnes alternative deleleverandører. For mange av de Kinesiske merkene kommernok det ikke til å skje. Å betale mer for et par bremseklosser til en kinabil enn man gjør til en Lamborghini er uaktuellt.

Enig, måtte bli om de kom med et bra leasingtilbud for min del.

Skrevet
bzzlink skrev (5 timer siden):

Design og følelser er veldig individuelt. Men at Tesla sitt design er generisk, må være fordi hele Kina har kopiert det. (eller bare at det er aerodynamisk, sånn at alle har kopiert det av nødvendighet)

Designspråket til Tesla som kom i 2011 på model S, og 2017 Model 3 var påvirket av andre store sedaner med lav nese og liten "grill" som Panamera, Rapide, GranTurismo, XK/XF

Når man så overførte designet til "SUV" X og Y så var Tesla ganske alene en stund (kanskje med unntak av Kina, har ikke fulgt med der) i designspråket sitt.

Resten av bilverden har kommet diltende etter, men det tok noen iterasjoner. 

Så det at Tesla sitt design var banebrytende, men har blitt generisk fordi alle andre har nærmet seg det, er min påstand

 

Kan du komme med eksempel på noen som har kopiert Teslas design? Nei, Teslas design er generisk fordi det er rimelig intetsigende og kunne vært knyttet til hvilket som helst merke som helst. Tesla har rett og slett ikke noe designidentitet.

  • Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (3 timer siden):

Hehe ja det kan godt hende, men det er gjerne godt voksne folk vil jeg tørre å påstå. 

Og så? Liker ikke japansk bildesign i det hele tatt for min del, men det er vel ikke noen tvil om at Toyotas formspråk er mer moderne enn Teslas.

Skrevet
Duriello skrev (9 minutter siden):

Bla bla bla bla..

 

Hvorfor MÅ alt være så negativt?!

Ja det er helt sykt gjesp å redundant å høre det samme oppgulpet over og over igjen. Ignore hjelper litt men det siteres jo om og om igjen så en blir ikke kvitt de da heller.

I tillegg forsvinner alt de gode tingene vi faktisk er her inne for å det er elbilsnakk som feks xiaomien som ble postet nettopp men som er druknet i dette gjespe greiene innen kort tid.

  • Liker 4
Skrevet

Eg har ein kollega som var fælt slitsomme på sånt. Var det ikkje hans favoritt-greie sugde det alltid baller. Ingenting kunne vera verdt å prata om positivt hvis han ikkje likte det. 😂 Skrekkelig slitsomt. Også typen som byrja finna på grunner til å rettferdiggjøre at han ikkje hadde noko han egentlig burde likt - f.eks elbil gjekk frå "har ikkje råd" første dagen til ein hærskare av påstander om elbiler nokre dager seinare.

Med det sagt driv eg og kikke på elbiler som kjem ut i år. Det er nokre morsomme saker som kjem. Trur eg blir travel i sommer og høst med prøvekjøring... 👀

  • Liker 2
Skrevet

Xpeng

Eller må de fleste nærme seg karosseriformen til Tesla Y mer og mer på større biler. 

Lavt panser uten noe stort flatt frontareal. Lav bakende, hvor kupeen smalner, slik at bilen får hofter.

Jeg sier ikke at Tesla fant opp aerodynamikken, men de var av (den) første som brukte denne formen på familiebiler i mellomklassen og satt aerodynamikk foran mye. Med et synes jeg vellykket design.

Mercedes gikk samme rute, men designet ble rett og slett ikke vellykket i det hele tatt.. Kan være fordi jeg hadde masse følelser for Mercedes og synes de laget fine biler. og så kom de med noe som så helt forjævlig ut. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Ja det er helt sykt gjesp å redundant å høre det samme oppgulpet over og over igjen. Ignore hjelper litt men det siteres jo om og om igjen så en blir ikke kvitt de da heller.

I tillegg forsvinner alt de gode tingene vi faktisk er her inne for å det er elbilsnakk som feks xiaomien som ble postet nettopp men som er druknet i dette gjespe greiene innen kort tid.

Må bare kjøpe Xioami for min del, tror det kan bli et interessant eierskap 🙂 

Skrevet (endret)

Volvo har kinesiske eiere, men jeg kommer aldri til å si at volvo er kinabiler.

Ser Zeekr gjør det godt på dagens test, er Zeekr kinabil eller sverigebil? Eller er det en hybrid? 😅

 

Edit* Hmm, nei bare se bort fra posten. Sjekket wiki og fikk det ganske klart da.

Endret av Duriello

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...