Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Generelt sett trur eg du kan få peiling på kva det går i med å anta:

  1. Ca forbruk på 20 kWt / 100 km
  2. Snitt kjørelengde i Norge flyt rundt 11'000 km i følge SSB.
  3. Snitt spotpris i 2024 var på rundt 50 øre / kWt.
  4. Mindre enn 10% av ladingen er ved hurtigladestasjon.

Spesifikke biler du ser på har gjerne variasjon fra dei tala, og du veit jo sjølv bedre kor mykje du køyre, eller kor mykje du er ute på langtur, osv, så plugg gjerne dei tala inn i staden.

Med det sagt betyr 11'000 km ca 2200 kWt forbruk. 1980 kWt lades hjemme, ca 165 kWt per måned. 

  299.0 kr fast
+  82.5 kr spotpris (0.5 kr / kWt)
+   4.9 kr handelskostnader
+ 145.2 kr nettleie
= 531.6 kr pr mnd

Litt grovt og skittent, men då har du litt peiling kva det går i håper eg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

@ProphetSe7en Tviler sterkt på du får montere en egen ladeløsning utenom borettslaget sin, så det er lite vits å hypotetisere mer rundt det.

Løsningen i borettslaget er litt som forventet. Ikke like bra som å bo i enebolig, men heller ikke like ille som å måtte hurtiglade og i hvert fall ikke i nærheten av så ille som bensin/diesel. Det er omtrent som forventet, men siden du neppe får noe alternativ så er det bare å svelge unna de små kamelene.

Det sagt så går det an å stemme i årsmøter i borettslaget, engasjere seg selv, undersøke alternativer og fremme forslag om bedre løsninger. Det burde være mulig å oppnå noe bedre enn den avtalen der. Men det forutsetter at du får styret med deg.

Spørs om det kommer oppstart i tillegg. Om det ikke er oppstartskostnader, og boks sånn sett betales gjennom de 299,- så er ikke dette så ille.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (43 minutter siden):

@ProphetSe7en Tviler sterkt på du får montere en egen ladeløsning utenom borettslaget sin, så det er lite vits å hypotetisere mer rundt det.

 

Får jeg godkjent parkeringsplass utenfor egen bolig i fra kommunen så monterer jeg elbillader på veggen om det er økonomisk. Dette er rekkehus der flere enheter alt har montert lader.

Forskjellen er at jeg søker om parkering mens de fleste naboer har tatt seg til rette uten å søke og laget parkering utenfor egen bolig. Men jeg må tilpasse fortauskant på kommunal vei, så da må jeg ha godkjenning for å få noe firma til å senke kanten.

Vi får se hvordan det utarter seg.

Det blir jo også ett regnestykke her. Kostnad med å tilpasse fortauskant og montering av lader opp mot ekstrakostnadene med å bruke dagens løsning på felles parkeringsplass.

Endret av ProphetSe7en
Skrevet
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Spørs om det kommer oppstart i tillegg. Om det ikke er oppstartskostnader, og boks sånn sett betales gjennom de 299,- så er ikke dette så ille.

Laderne er alt montert i garasje og på felles parkeringsplass. Så ingen kostnader utover det som jeg la ut 

Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

@ProphetSe7en Tviler sterkt på du får montere en egen ladeløsning utenom borettslaget sin, så det er lite vits å hypotetisere mer rundt det.

Løsningen i borettslaget er litt som forventet. Ikke like bra som å bo i enebolig, men heller ikke like ille som å måtte hurtiglade og i hvert fall ikke i nærheten av så ille som bensin/diesel. Det er omtrent som forventet, men siden du neppe får noe alternativ så er det bare å svelge unna de små kamelene.

Det sagt så går det an å stemme i årsmøter i borettslaget, engasjere seg selv, undersøke alternativer og fremme forslag om bedre løsninger. Det burde være mulig å oppnå noe bedre enn den avtalen der. Men det forutsetter at du får styret med deg.

Hvis man kjører lite blir Aneo fort like dyrt som diesel. Hvis man lader for eksempel en 208 null til hundre to ganger i måneden får man effektiv ladepris på 4kr/kWt, og det er med sommerpris på strømmen. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Syns ikke aneo var så ille, forrige stedet jeg bodde så måtte jeg betale 18 000 for lader og montering så 2,50 per kWt i lading fordi fakturering ble satt bort til Charge 365, var billigere i starten for da var en i styret som holdt på styringen av kostnaden men ble fort lei.

Skrevet

Hva er forventet levetid på en lader? 10 år er et nøkternt anslag. Dvs. 35 880 kr (299 pr mnd). For den prisen mener jeg man bør kunne forvente både kundeservice på telefon og app inkludert. Hva nøyaktig er det de legger i "drift og vedlikehold"? En ladeboks er jo noe jeg forventer skal fungere i 10 år helt uten vedlikehold eller "drift". Hva nå enn de legger i det. Dette er jo ikke akkurat bokser som behøver beising hvert 5 år eller å tømme sluket i den eller noe sånt. Det er bare en lukket boks som skal fungere.

Så ja, 35 880 kr er ganske dyrt for en lader som skal fungere uten noe mer om og men i 10 år. Ennå dyrere om man forventer f.eks 15 eller 20 år levetid. Kjøper man en ladeboks med litt styringsmuligheter (ikke de billigste) til eneboligen så bør man jo klare å få det for 20k inkludert montering. I et borettslag vil jo gjerne installasjonen gå raskere og billigere per enhet, fordi det bare kreves en felles befaring for alle laderne og en felles kabel for mange ladere, og én ny sikring i sikringsskapet. Installerer man i enebolig så må man jo ha 1 kabel og 1 sikring per lader (den ene).

Så ja, man flås litt av å bo i borettslag. Men sånn er det jo med flere ting også. Skal man male utendørs, pusse opp fellesarealer, vaske, vedlikeholde eller beplante noe så blir det jo som regel kommersielle løsninger på timelønn og null egeninnsats for å spare penger.

Skrevet

Den ordningen til Aneo virket ganske dyr. 
Om man har Tesla og takler å lade på litt ubekvemme tidspunkter, f. eks. før jobb, så er det noen superladere hvor det kun koster 1,60 kr/kWh å lade mellom 00 og 08. Med DNB Mastercard får man i tillegg 10% rabatt, så da havner man ned på 1,44 kr/kWh. 

  • Liker 1
Skrevet

Kan betale ganske mye for å våkne til fulladet bil og slippe hurtiglade daglig/ukentlig ja. 

Men det spiser åpenbart en del av den store fordelen man kan ha med elbil.

Skrevet
Jotun skrev (46 minutter siden):

Kan betale ganske mye for å våkne til fulladet bil og slippe hurtiglade daglig/ukentlig ja. 

Men det spiser åpenbart en del av den store fordelen man kan ha med elbil.

Men lading er nå ikke noe inconvenience? Hva er det vel å sette klokken på 0400 en søndags morgen for å få toppet opp bilen :)

Skrevet

Ja du sammenligner med å stoppe 20 minutt,pisse, kjøpe noe mat, strekke på beina ned over Europa på kosetur med å stå opp 04 daglig og lade før jobb?

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (1 time siden):

Men lading er nå ikke noe inconvenience? Hva er det vel å sette klokken på 0400 en søndags morgen for å få toppet opp bilen :)

Hvorfor stå opp midt på natta? Gjør meg intet å plugge i tidligere på kvelden og la den bli ferdig 04:00, om jeg ikke kan programmere appen til å starte å lade.

Om bilen blir ferdig midt på natta, selv om jeg lader til 100 %, er ikke stress i det hele tatt!

Slipper å kjøre bort til en stasjon for å fylle på, ordner det heller hjemme. Stopp langs veien kommer gjerne når det uansett passer med en strekk eller en matbit, om man har kjøpt rett elbil til sitt bruksmønster.

Ioniq 5 og Kia EV6 f.eks. trenger ikke mer enn 18 minutter for å gå fra 10 - 80 %, altså fort det man uansett bruker på en stopp som inkluderer tissepause og hente seg en kaffe/te/brus og kanskje noe å bite i, om det er kø.

Skrevet
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Hvorfor stå opp midt på natta? Gjør meg intet å plugge i tidligere på kvelden og la den bli ferdig 04:00, om jeg ikke kan programmere appen til å starte å lade.

Om bilen blir ferdig midt på natta, selv om jeg lader til 100 %, er ikke stress i det hele tatt!

Slipper å kjøre bort til en stasjon for å fylle på, ordner det heller hjemme. Stopp langs veien kommer gjerne når det uansett passer med en strekk eller en matbit, om man har kjøpt rett elbil til sitt bruksmønster.

Ioniq 5 og Kia EV6 f.eks. trenger ikke mer enn 18 minutter for å gå fra 10 - 80 %, altså fort det man uansett bruker på en stopp som inkluderer tissepause og hente seg en kaffe/te/brus og kanskje noe å bite i, om det er kø.

På en tesla hurtiglader?

Skrevet
Trestein skrev (48 minutter siden):

På en tesla hurtiglader?

Nei, selvsagt ikke. Var jo snakk om å lade før man drar på tur.

Underveis så lader man vel helst på kvelden før man legger seg til å sove, om det ikke finnes AC-lading man kan benytte, som det i stadig større grad finnes nå.

Skrevet

Forøvrig om ein vurderer elbil og ikkje har lader hjemme så tenk også at arbeidsplassen mogleg har moglegheiter. Første året eg hadde elbil så ladet eg nesten ekslusivt på arbeidsplassen - gratis. 👀

Trur mange har blitt meir kloke på det da.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (28 minutter siden):

Forøvrig om ein vurderer elbil og ikkje har lader hjemme så tenk også at arbeidsplassen mogleg har moglegheiter. Første året eg hadde elbil så ladet eg nesten ekslusivt på arbeidsplassen - gratis. 👀

Trur mange har blitt meir kloke på det da.

Sant, ikke minst hobbyer og fritidsaktiviteter. Kan en lade mens ungene er på trening eller annen aktivitet? Mens en selv er på treningssenter eller hva enn en tilbringer tiden sin på. 
 

dog må en nok forvente en høyere kostnad enn jobb/hjemme, men er en heldig kan en få gode avtaler eller til og med gratis lading. 
 

butikken er også ett alternativ som i tillegg kan påvirke deg til å ukeshandle f.eks. som kan gi andre goder.

mange muligheter men hjemme er såklart overlegent:)

Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Nei, selvsagt ikke. Var jo snakk om å lade før man drar på tur.

Å ikke lese innleggene du svarer på, men likevel hardnakket påstå at vet hva temaet er fremstår for meg som en noe spenstig fremgangsmåte.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Lord Britishface skrev (37 minutter siden):

Å ikke lese innleggene du svarer på, men likevel hardnakket påstå at vet hva temaet er fremstår for meg som en noe spenstig fremgangsmåte.

Å påstå at jeg ikke har lest innleggene, faller på sin egen urimelighet! Det var snakk om en top-up hvor bruker snakket om å stå opp klokken 4 på natten, der man snakker om lading hjemme vs. å lade andre steder, men en top-up gjør man ikke midt på natten om man er på tur og skal forlate/kjøre videre. Det gjør man for å ha nok før turen/returen.

Forøvrig, ser sjeldent at du bidrar med annet enn å komme med sleivspark her inne. Hva med å bidra konstruktivt istedet for slik søppelposting?

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...