Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
5 hours ago, Complexity said:

At f.eks Tesla og Volvo/polestar bygges i Kina er nok også en stor fordel for dem. Da har de full tilgang til å kopiere siste nytt der og. 

Får kjøpt billige uorginale deler til f.eks Tesla fra kina - som egentlig er orginale deler bare uten Tesla sitt klistremerke. Fabrikkene produserer nok bare litt ekstra som de setter unna.

Har ikke intrykk av at det er så dårlig kvalitet på kinesiske biler med unntak av de billige. Men de billige europeiske bilene er jo enda værre..

Eeeeh... Volvo/Polestar er jo eid av Geely vel, så dei treng ikkje akkurat kopiere i skjul.

Tesla har lite av originale, unike deler til å byrje med. Absolutt på makro nivå, men ein enorm mengde av teknologiene er jo standardiserte komponenter - f.eks prosessor eller andre elektriske komponenter. Det er intet behov for å "kopiere" Tesla når det er deiras komponenter til å byrje med, og dei komponentene er standard.

Det er rett og slett litt snodig å vinkle denne diskusjonen som om kineserne ikkje kan utvikle disse greiene sjølv, sjølv om det er dei som står for mange av komponentene, og er aktivt involvert i utviklingen av produktene dei visstnok "stjel" fra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

apropos europeiske biler, ikke bra reklame for Citroen, han hadde og lade problemer med 5008, han kaller det verste ny bilen han har testa 🤣

 

  • Liker 3
Skrevet (endret)
AL123 skrev (1 time siden):

Det er ingen tvil om at de lave prisene hos Kinesisike produsenter hovedsakelig skyldes lønns og arbeidsforhold. Det samme gjelder, om ikke i like stor grad hos Tesla.

24. jan. 2024  Ifølge IEA var strømprisene for energiintensiv industri i EU i 2023 nesten dobbelt så høye som prisene i USA og Kina, skriver E24.

Siste:

 

Kina strømpriser Husstand, kWh Virksomhet, kWh
Chinese Renminbi 0.546 0.634
U.S. Dollar 0.076 0.088
Endret av Jarmo
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Duriello said:

Så disse videoene. Jeg skjønner jo ikke helt hvordan/hvorfor, en del biltestere gir denne så mye bra omtale som de gjør? 🤷

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-citron-c3/298834

 

 

 

Vanlige testere, tester vel som regel bilen et par timer og ikke dager som tesla bjørn. Kan jo være en mandags bil men er ganske tørst til å være en liten bil, cold gater allerede på typisk norsk sommer, kan ikke tenke meg hvordan det blir med lading i -20.

 

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
onkel_jon skrev (12 minutter siden):

Vanlige testere, tester vel som regel bilen et par timer og ikke dager som tesla bjørn. Kan jo være en mandags bil men er ganske tørst til å være en liten bil, cold gater allerede på typisk norsk sommer, kan ikke tenke meg hvordan det blir med lading i -20.

 

Vanlige testere, eller biljournalister, som vi gjerne kaller dem, tester bilene fra et par tre timer og opptil 6-8mnd, alt ettersom. Orker aldri mer enn 30 sekund med Nyland for engelsken hans er så horribel at jeg får lyst til å kvele noen, men hvis han ikke får Ladet bilen, så er det jo åpenbar noe galt med den.

  • Liker 2
Skrevet
onkel_jon skrev (15 minutter siden):

Vanlige testere, tester vel som regel bilen et par timer og ikke dager som tesla bjørn. Kan jo være en mandags bil men er ganske tørst til å være en liten bil, cold gater allerede på typisk norsk sommer, kan ikke tenke meg hvordan det blir med lading i -20.

 

Joda, men de bør jo fort oppdage hvor "tørst" bilen er, og hvor effektivt (sarkasmealarm) ui/infotainment er. 😅

Vi kan takke Bjørn for at komfort ikke er like prioritert over allt annet, slik som hos en del andre. 👍

Skrevet
AL123 skrev (3 minutter siden):

Orker aldri mer enn 30 sekund med Nyland for engelsken hans er så horribel at jeg får lyst til å kvele noen,

Enig, men jeg sliter meg gjennom dem om det er biler jeg er interesert i. Test av denne så jeg hele av, kun av fascinasjon for hvor "bra" bilen fremstår. 😂

 

Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Enig, men jeg sliter meg gjennom dem om det er biler jeg er interesert i. Test av denne så jeg hele av, kun av fascinasjon for hvor "bra" bilen fremstår. 😂

 

Hva var problemet da? At bilen ikke var oppladbar? Det er et noen eldre her i området som har kjøpt seg en sånn bil, og de klarer åpenbart å lade bilen, ettersom de har brukt bilen opptil flere ganger

Skrevet (endret)
3 minutes ago, AL123 said:

Hva var problemet da? At bilen ikke var oppladbar? Det er et noen eldre her i området som har kjøpt seg en sånn bil, og de klarer åpenbart å lade bilen, ettersom de har brukt bilen opptil flere ganger

Skummet bare gjennom, men virket som den tullet på mange måter. Ville ikke lade, nektet å slippe ladekabelen og han måtte vel koble av 12V batteriet også en gang virket det som.

Og når den ladet fikk han sånn 31kW  😅

Og i kommentarfeltet til videoen deler flere eiere av denne bilen sin frustrasjon av å ha opplevd lignende.

Nå som han har skrikende barn i baksetet er han åpenbart mere frustrert over slikt enn for noen år siden når andre biler tullet tilsvarende.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (6 minutter siden):

Hva var problemet da? At bilen ikke var oppladbar? Det er et noen eldre her i området som har kjøpt seg en sånn bil, og de klarer åpenbart å lade bilen, ettersom de har brukt bilen opptil flere ganger

Kommentaren her summerer det vel opp ganske greit.

 

Screenshot_20250528_141631_YouTube.jpg

  • Liker 2
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Kommentaren her summerer det vel opp ganske greit.

 

Screenshot_20250528_141631_YouTube.jpg

Ja, hvis man er enten verdens smarteste elektronikkfyr, eller gjennomført kørka.

 

  • Liker 1
Skrevet

Ny vs gammel BZ4X. De nye "hammerhead" lyktene er jo en smakssak naturligvis, men herregud så mye det hjelper å lakkere de jævla plastdekslene rundt hjulbuene! 😅

image.thumb.png.77c7590a2db282715e85b365bd77f145.png

  • Liker 1
Skrevet

Det har blitt skrevet at BYD har en margin på ca 10 tusen dollar for hver bil de selger i Europa. Mens for hver bil de selger i PRC har de kun ca 1000 dollar margin. Hvis BYD virkelig ønsker å selge biler her til lands og i Europa spesielt burde de kutte prisen med ca 30 %. Det har de trolig marginer til.

Byd Dolphin koster 18 tusen dollar i Kina
Samme bil i Norge blir 300 tusen kroner. Frakt fra Kina, forhandler etc bør ikke utgjøre mer enn maks 50 tusen. Det resterende er trolig ren profitt. 

Skrevet
onkel_jon skrev (22 timer siden):

apropos europeiske biler, ikke bra reklame for Citroen, han hadde og lade problemer med 5008, han kaller det verste ny bilen han har testa 🤣

 

Denne videoen illustrere litt problemet jeg har med Nyland som anmelder. Jeg er ingen citroen fan og har ingen behov for å finne på unnskyldninger for disse bilene. Men her er jo det ganske klart og tydlig at han har fått en testbil som rett og slett er defekt. At han da kaster frem kameraet å filmer med skrikende unge i baksetet, tidspress og stress for å nå politistasjonen og spiller på hvor stresset han er og hvordan bilen er skyld at han har havnet i denne forferdelig situasjonen, fremstår i beste fall som sensasjonalisme og i verste fall svæt useriøst for en anmelder. 

Det er klart at det er en fordel å teste bilen i det daglige å bruke den til daglige gjøremål som folk flest, det er en styrke, men når noe går galt slik som her er det en fordel å ta ett steg tilbake, kontakte forhandler og se hvordan de løser det videre. Fortell gjerne om breakdownen i anmeldelsen, opplevelsen du hadde mer service apparatet og hvordan ting ble løst. Men å produsere denne videoen her å pushe det ukritisk ut på youtube kanalen din er ikke helt det jeg ville kalle proft fra Norges største elbil tester. 

  • Liker 4
Skrevet

Bjørn klager også ofte over ting med bilene som rett og slett ikke er riktig, bare fordi han ikke har tatt seg tid til å sette seg inn i funksjonene og muligheter slik en eier ville.

Med det sagt tar jeg heller den litt tilfeldige klagingen til Bjørn, og det medfølgende fokuset på hverdagsbruk, enn feks Motor, som ikke vektlegger hvordan produktet er å leve med i det heletatt!

  • Liker 1
Skrevet
del_diablo skrev (1 time siden):

Du har også det motsatte argumentet:
Vil du som importør virkelig gi en delvis defekt testbil til en journalist?

Jeg antar at det ikke var med vilje. Det skjedde jo noe det samme når han fikk låne en i4 som ikke tok lading slik den skulle, og det viste seg å være en defekt i batteriet om jeg ikke husker feil, det tok han dog med langt mer fatning den gangen enn denne. "Skit skjer" og noen ganger kan en være maks uheldig. 

Skrevet
4 hours ago, del_diablo said:

Du har også det motsatte argumentet:
Vil du som importør virkelig gi en delvis defekt testbil til en journalist?

Om du ser i kommentarfeltet til videoen så virker det jo som det er mange delvis defekte biler der ute..

3 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg antar at det ikke var med vilje. Det skjedde jo noe det samme når han fikk låne en i4 som ikke tok lading slik den skulle, og det viste seg å være en defekt i batteriet om jeg ikke husker feil, det tok han dog med langt mer fatning den gangen enn denne. "Skit skjer" og noen ganger kan en være maks uheldig. 

Samme når han testa VW ID4 og rekkevidden var elendig. Kaputte battericeller.

Men det som var problemet der (og kansje med BMW'en også?) var jo at bilen ikke sa ifra om problemene. Den oppførte seg helt normalt uten feilmelding enda store deler av batteriet var kaputt. 

Tro om det er mange der ute som kjører rundt med defekte batteriet uten å vite det..

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...