Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eddie_Peddie skrev (34 minutter siden):

Får holde med halvfulle som synger med til alt som spilles av uansett😜

Er det ikke det som er karaoke, eller har jeg misforstått?

edit; Jeg veit man kan ha en skjerm med teksten fra låta og sånn, men prinsippet er vel det samme.

Endret av frohmage
Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

Det ligger mye forsprang i produksjonsprosessene og at de er langt (lengst) fremme i robotics og AI.

Nå er det også blitt endel såkalte dark factorys i Kina. Dark fordi ingen mennesker deltar lenger i produksjonlinjen så fabrikkene har hverken lys eller varme påskudd.

 

Ja ingen tvil på om at de er langt fremme på mye, men det er også mye som er tvilsomt og hvordan de klarer å pushe ting i den farten de gjør. I 'vesten' er en nok vandt til langt lengre test perioder før ting slippes. 

Dette er såklart på godt og vondt!

Vesten må henge seg på om de skal 'overleve'

  • Liker 2
obygda skrev (5 timer siden):

De lager like sikre biler som europeiske. De lager kvalitet som overgår mye europeisk og amerikanske biler. F.eks panelgaps. De leverer mer teknologi i bilene enn de fleste andre vestlige merker og de er innovative mhp hva slags teknologi de tilbyr i bilene. Enhver som følger med i bransjen ser dette. Google f.eks Munro og sjekk hva han sier om kina biler.

Vel, å bruke YouTubevideoer som dokumentasjon er i seg selv litt problematisk. Når du bruker en YouTubevideo fra en blogger som ikke engang er bilinteressert, så blir det i overkant useriøst. Når du sammenligner amerikansk og europeisk karosseriproduksjon blir det mildt sagt litt feil, ettersom det ikke engang er sammenlignbart. Alle gjør dette bedre enn amerikanere, men har ennå ikke sett en kinesisk bil som er like bra på karosseripasning som de beste europeiske. Kvaliteten på kinesiskebiler  mtp på driftssikkerhet biler varierer mellom veldig bra og "burde aldri vært på veien"

Ser en del av Munros videoer, men de forteller ikke så mye, bla fordi Munro & Associates driver med økonomibenchmarking, og har begrenset kompetanse på å faktisk analysere bilteknologi. Hvis du har lest noen av rapportene deres, så inneholder ikke de noe om tekonologi i det hele tatt. Når det er sagt, så er de ikke så veldig anerkjent på økonomisk analyse heller, og sliter med å selge rapportene sine.

  • Liker 1
agvg skrev (5 timer siden):

De er ganske så ledende på EV-teknologi, de er mye flinkere med software og har absolutt ingen arv og dra på slik som de vestlige produsentene når det kommer til produksjonsmetoder og konstruksjon.

Mange av de gamle produsentene fikser vehicle as software særdeles dårlig.

Har en 2023 e-C4 stående her, den er særdeles lite imponerende når det kommer til software og app.

Og da har jeg ikke nevnt batteriteknologi, der er de jo helt i tet.

Men de er ikke gode på ICE, det har ei heller vært noe satsningsområde for Kina.

Det er ingen ulempe å ha"arv å dra på". Det tar lang tid å lære å bygge biler og erfaring er uvurderlig. Det er en grunn til at amerikanske, japanske, koreanske og kinesiske biler er stappfulle av europeisk teknologi. Grunnen til at Kina er elendige på ICE er at ICE er vanskelig teknologi. Elmotor er betydelig lettere.

  • Liker 1
obygda skrev (4 timer siden):

Det er også litt trist å se at enkelte ikke bare aksepterer fakta..nemlig at Kina er langt fremme mhp elbiler og i praksis leder utviklingen på området. Man blir ikke flinkere selv ved å holde fingrene foran øyenene og late som det ikke er en sannhet. Jeg skulle ønske Europa var lengre fremme teknologisk..men eneste måten å ta igjen forspranget på er for det første og erkjenne at Kina ligger langt fremme,så faktisk gjøre noe aktivt for å tette gapet. Europa må rett og slett bli flinkere og ta konkurransen fra Kina som en utfordring.

Hvis enkelte ikke kan akseptere fakta, så kan du jo prøve å fortelle dem hvordan Kina er ledende, på annet enn pris? Hva er det i en kinesisk bil som er så mye bedre enn en europeisk? Hvilke komponenter og teknologier snakker vi om, helt spesifikt?

Eller enda mer spesifikt, hvilken kinesisk bil er mer høyteknologisk enn det mest høyteknologiske fra BMW og Mercedes?

  • Liker 1
Salvesen. skrev (59 minutter siden):

Ja ingen tvil på om at de er langt fremme på mye, men det er også mye som er tvilsomt og hvordan de klarer å pushe ting i den farten de gjør. I 'vesten' er en nok vandt til langt lengre test perioder før ting slippes. 

Dette er såklart på godt og vondt!

Vesten må henge seg på om de skal 'overleve'

De er også skruppelløse, derav mye av forspranget. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Men hva gjør at kineserne er så langt fremme? Det er vel gjerne prisen som gjør de aktuelle?

Om det er pris så er det vel ikke så veldig lett å konkurrere? Kanskje vi skal skru tilbake på de grønne tiltakene rundt produksjon så Europa kan vinne?

Det har europa allerede gjort ved at euro7kravene ble betydelig forenklet i forhold til det man opprinnelig hadde planlagt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

BMW allierte seg med kina med kineserene som  førende for utviklingen av iDrive operating system X (panoramic vision). Det sier jo sitt.

Det gjør muligens det, men hva har det resultert i? Hvilke kinesiske modeller er bedre og mer høyteknologiske enn i7 og iX?

  • Liker 1
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det ligger mye forsprang i produksjonsprosessene og at de er langt (lengst) fremme i robotics og AI.

Nå er det også blitt endel såkalte dark factorys i Kina. Dark fordi ingen mennesker deltar lenger i produksjonlinjen så fabrikkene har hverken lys eller varme påskudd.

 

Igjen, nok en video fra en livsstilsblogger som bor i Kina, får godt betalt for å lage videoer derfra, og som ikke er noen teknolog. Jeg er ikke kompetent nok til å vurdere om dette er en "state of the art" fabrikk som er overlegent alt fra Europa, Japan og USA, men når man må dra fra AI og 5G for å imponere i 2025, så blir jeg litt i tvil 🙂

  • Liker 2
AL123 skrev (4 minutter siden):

Igjen, nok en video fra en livsstilsblogger som bor i Kina, får godt betalt for å lage videoer derfra, og som ikke er noen teknolog. Jeg er ikke kompetent nok til å vurdere om dette er en "state of the art" fabrikk som er overlegent alt fra Europa, Japan og USA, men når man må dra fra AI og 5G for å imponere i 2025, så blir jeg litt i tvil 🙂

Er det ikke slik at du heller ikke er noen teknolog? Og for folk flest er du en bruker på ett forum med en sterk bias til arbeidsgiveren du har jobbet ett helt arbeidsliv for?

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Falfal skrev (På 23.5.2025 den 12.39):

Tanker om Renault Scenic-kampanjen som er nå? 50k i avslag er jo en del, og da får man en bil med >600km rekkevidde til ca 400k. Gode tester har den også.

Leser på nett at Renault er vanskelig å få solgt som bruktbil, og mangel på AWD er jo åpenbar, men for en som bor langs vestlandskysten og sjelden trenger AWD, er det så ille? 

Liten vintertest av rekkevidde gjennomført av "privatpersoner" da Renault ikke lånte ut testbil til NAF-testen.

 

https://elbilforum.no/index.php?topic=67942.0

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...