Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
trikola skrev (7 minutter siden):

Hvis det er én som skulle være heeeelt taus når det gjelder å kreve dokumentasjon av andre så er det deg.

Hvorfor? Hvorfor skal det være større krav til dokumentasjon fra meg enn fra andre? Når jeg blir krevd for dokumentasjon, så er det fordi jeg "bare" baserer argumentene på ting jeg har lært i lærebøker, på kurs eller på bakgrunn av lang arbeidserfaring, og ikke kan vise til i form av en YouTubevideo. Men for andre holder det tydeligvis med dokumentasjon i form av "jeg har sittet telefonvakt hos Viking", "jeg så en gang en bil som jeg tror var fransk på yrkesskolen", "Jeg har spurt AI, så jeg vet du tar feil". Merkelig det der 🙂

 

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med alle merker som sliter med driftsikkerhet har man de samme historiene, både fra fornøyde og brente eiere. 

Man kan ha gode biler fra Peugeot, Audi, Land Rover, Tesla, osv. Man kan ha en mandagsbil fra Toyota, BMW, Mercedes, osv.

Driftsikkerhet handler om statistikk, ikke anekdoter!

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (15 minutter siden):

Et tomt innlegg uten hverken noe bidrag. Bare typisk "Du tar feil" uten videre forklaring på hvorfor.

Nå har jeg uansett mer tiltro til noen jeg har tilfeldigvis møtt en gang i livet og som er lidenskapelig opptatt av disse bilene, og deres erfaringer og kunnskap, fremfor en tilfeldig person på internett som deg.

 

Vel, nå er det vel grenser hvor mye man kan motdebatere en som har "snakket med noen som hadde noen veldig gamle franske biler", men det er et par ting som skurrer. Feks at komponentene var så dårlige at de heller kjøpte fra ettermarkedsleveransdører. Litt ulogisk ettersom det er de samme delene...Ellers har du jo med den vanlige anektdoten om påliteligheten til Hydraktiv. Jepp, det var så dårlig at Rolls Royce kjøpte rettigheten til å bruke det, at Mercedes i flere år forsøkte å kjøpe det, og senere brukte 10 år på å prøve å kopiere det, uten å lykkes. Det var faktisk så dårlig at en del av koplingene nå er ISO-standsard og nå brukes i flyindustrien.  Faktum er vel heller at selv nå, over 20år etter siste versjon, så er det ingen som har klart å lage noe som er like bra, hverken når det kommer til kvalitet eller funksjonalitet. Og billig i drift var det også, så lengen man ikke ga F.. i alt som heter vedlikehold.

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Det er bare å gi opp, franske biler er noe av det beste og vi som husker motsatt er problemet og ikke minst er vi ubrukelige 😂

Det første har jeg aldri påstått, det siste er din egen påstand, men det er vanskelig å være uenig i ditt tilfelle. 

  • Liker 3
Skrevet
7 minutes ago, AL123 said:

Vel, nå er det vel grenser hvor mye man kan motdebatere en som har "snakket med noen som hadde noen veldig gamle franske biler", men det er et par ting som skurrer. Feks at komponentene var så ....

Påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand,.....

  • Hjerte 1
Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Vel, nå er det vel grenser hvor mye man kan motdebatere en som har "snakket med noen som hadde noen veldig gamle franske biler"

Det er mye du kan motdebatere så sant du har lyst til å gjøre noe annet på forumet enn å fremstå som en bedreviter ved å konstant si "Du tar feil" uten å begrunne hvorfor. Som ved å begrunne hvorfor du mener den andre tar feil.

Jeg stoler uansett med på de jeg har pratet med som har satt seg inn sin sin spesifikke modell og gjerne fremstår som entusiastisk, men realistisk rundt dette, enn villt fremmede personligheter på nett. Det hjelper jo også på at flere av disse jeg snakket med ofte sa tilsvarende ting som samme modeller som jeg hjalp.

 

AL123 skrev (2 minutter siden):

men det er et par ting som skurrer. Feks at komponentene var så dårlige at de heller kjøpte fra ettermarkedsleveransdører. Litt ulogisk ettersom det er de samme delene...

At det er identisk del er det ingen tvil om da delen skal passe en gitt plass, men som oftest når en videreutvikler en del som tredjeparts-leverandør kan det ofte være fordi den originale delen har sine svakheter. Nøyaktig hva er irrelevant, men mye kan løses med å bruke en annen metallegering, produkjsonsmåte, øke presisjonen på delen med mer eller i verstefall totalt ombygge hele delen det er snakk om til noe som fungerer bedre.

AL123 skrev (11 minutter siden):

Ellers har du jo med den vanlige anektdoten om påliteligheten til Hydraktiv. Jepp, det var så dårlig at Rolls Royce kjøpte rettigheten til å bruke det, at Mercedes i flere år forsøkte å kjøpe det, og senere brukte 10 år på å prøve å kopiere det, uten å lykkes. Det var faktisk så dårlig at en del av koplingene nå er ISO-standsard og nå brukes i flyindustrien.  Faktum er vel heller at selv nå, over 20år etter siste versjon, så er det ingen som har klart å lage noe som er like bra, hverken når det kommer til kvalitet eller funksjonalitet. Og billig i drift var det også, så lengen man ikke ga F.. i alt som heter vedlikehold.

Det finnes mange konsepter der ute som mange har ønsket å skaffe rettighetene til fordi konseptet i seg selv er ekstremt bra - Eller det fungerer delvis bra i praksis men har sine svakheter. Svakheter kan ofte løses med å kaste penger på problematikken og utvikle nye løsninger rundt problematikken. At hydraktiv var et bra eller dårlig system var heller ikke argumentasjonen min. 

  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Det var kun Citroen/Peugeot som brukte dette. Tror ikke det var mange merker som hadde startsperre på 80-tallet, når løsningen ble lansert. Har iallefall 5-6 tusen timer+med rep.erfaring på akkurat spesifikt de modellene som hadde denne løsningen (faset ut fra 1997). Har faktisk aldri skiftet et slikt panel, så noe stjerneeksempel på dårlig fransk kvalitet kan det neppe være. At det kan være problematisk hvis et slikt panel ryker på en veteranbil i dag kan jeg jo se, men det gjelder det meste av elektronikk på eldre biler. Det minker på deler og diagnoseutstyr for pre EOBD-biler.

Nå bruker jeg vel AI helt feil som du nevner men den listet opp hvilke biler som var mest plaget..

 

Screenshot_20250525_184521_Google.jpg

  • Hjerte 1
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Vi kan jo dra frem nyere eksempler og da, E3008 og 5008 og noe greier med deler i forstilling som bare datt av. 🙃

Hvilke deler da?

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Nå bruker jeg vel AI helt feil som du nevner men den listet opp hvilke biler som var mest plaget..

 

Screenshot_20250525_184521_Google.jpg

Her lister du vel opp omtrent samtlige av modellene som hadde panelet. Jeg søkte nettopp på ChatGTP hvilke Teslamodeller som har hatt store elektriske problemer. Gjett hva svaret ble 🙂 

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Takker. Samme problemet som Tesla, VAG og en haug med andre produsenter har hatt, ja. Tror vel ikke at det finnes produsenter som aldri har hatt innkallingsaksjoner.

  • Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (25 minutter siden):

Og når man er tom for argumenter er det viktig å få fokuset over på noe annet..

Tom for argumenter? Jeg har bare hovedsaklig hatt et argument jeg. At jeg i løpet av 20-30.000 timer med arbeid på franske biler ikke har merket meg at de har noe dårligere kvalitet enn biler fra andre land, hverken på elektronikk eller andre deler. 

  • Liker 1
Skrevet
trikola skrev (48 minutter siden):

Påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand, påstand,.....

Takker for vedifullt bidrag, som alltid....

  • Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (11 minutter siden):

Takker. Samme problemet som Tesla, VAG og en haug med andre produsenter har hatt, ja. Tror vel ikke at det finnes produsenter som aldri har hatt innkallingsaksjoner.

Nå var det franske biler det var snakk om, og VAG og Tesla osv er jo ikke franske.

  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Nå var det franske biler det var snakk om, og VAG og Tesla osv er jo ikke franske.

Joda, men nå gjaldt diskusjonen om hvorvidt franske biler hadde mer problemer/dårligere kvalitet enn andre biler, ikke hvorvidt de aldri hadde problemer. Jeg skulle nok klart å ramse opp mange ganger flere, større og dyrere problemer med franske biler enn det som er nevnt her, uten at det rokker ved min påstand om at ikke franske biler er verre enn noen andre. Nevn en bilmodel fra hvorsomhelst, så skal jeg nok klare å komme frem med et problem eller mangel med modellen.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
On 5/23/2025 at 12:39 PM, Falfal said:

Tanker om Renault Scenic-kampanjen som er nå? 50k i avslag er jo en del, og da får man en bil med >600km rekkevidde til ca 400k. Gode tester har den også.

Leser på nett at Renault er vanskelig å få solgt som bruktbil, og mangel på AWD er jo åpenbar, men for en som bor langs vestlandskysten og sjelden trenger AWD, er det så ille? 

Jeg tenker at det er fristende. Jeg synes Scenic var en super bil og det ble krysset av på alle mine ønske-punkter. Desverre har jeg også en negativ oppfatning av Renault uten å ha noen grunn for det. (Renault 4 er også veldig kul). Scenic er helt i øvre prissjiktet for meg og med lengre garanti hadde jeg nok vurdert ett kjøp. Som det er nå blir det å teste Toyota Urban Cruiser, som ikke krysser av noen ønsker, men har garanti som jeg liker. Er den helt tragisk blir det vel å kjøpe en corolla hybrid.

Endret av Femtekolonne
Skrevet
Femtekolonne skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker at det er fristende. Jeg synes Scenic var en super bil og det ble krysset av på alle mine ønske-punkter. Desverre har jeg også en negativ oppfatning av Renault uten å ha noen grunn for det. (Renault 4 er også veldig kul). Scenic er helt i øvre prissjiktet for meg og med lengre garanti hadde jeg nok vurdert ett kjøp. Som det er nå blir det å teste Toyota Urban Cruiser, som ikke krysser av noen ønsker, men har garanti som jeg liker. Er den helt tragisk blir det vel å kjøpe en corolla hybrid.

Hvordan er forskjellene i garanti på Scenic og Urban Cruiser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...