Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (1 time siden):

Takker :) 

Er disse merket, eller vet man ikke hvilke stasjoner det er før man ser på pluggen? 

Såg du fikk litt svar. Men de med den gamle typen i tillegg til ccs (det er doble på alle) funker som vanlig. Men det du skal være obs på er at hvis to biler lader på f.wks 16a og 16b så deler de effekten og da går du fra 150 til 75kw på disse. Så de med kun ccs kabel er å foretrekke 

Jotun skrev (7 minutter siden):

Såg du fikk litt svar. Men de med den gamle typen i tillegg til ccs (det er doble på alle) funker som vanlig. Men det du skal være obs på er at hvis to biler lader på f.wks 16a og 16b så deler de effekten og da går du fra 150 til 75kw på disse. Så de med kun ccs kabel er å foretrekke 

Okay. Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av at ladingen skal gå så rykende fort. Så lenge jeg får ladet opp batteriet til 80% på en times tid er det mer enn nok for min del. Har ikke hastverk når jeg har ferie :) 

  • Liker 1
1 hour ago, Bjerknez said:

Det kunne ikke falt meg inn og tatt opp to ladeplasser uten at jeg satt i bilen og kunne flyttet med en gang. Det beste er vel om ladestolpen står i midten bak/forran bilen og ladekabelen er lang nok til å rekke frem til ladeluken på e-tron og de bilene som har ladeluke på siden?

Begrenset plass ved den lille kafeen, samt det var ikke nyeste typen Supercharger så veldig kort kabel. De hadde ikke så mye annet valg om de skulle lade der men så helt løk ut.

1 hour ago, Bjerknez said:

Kan du ikke bare begrense ladeeffekten i appen da? Eller er dette kun mulig ved AC lading?

Man kan begrense ved å ikke forvarme batteriet eneste. Ikke noen andre valg og bra er det for da ville jo folk brukt det for å ta opp laderne lengs mulig uten å måtte flytte bilen..

Porche Taycan har ett valg for å redusere hastigheten fra 270kW til 200kW, men det er ikke for å bruke lengere tid med fordi batteriet vistnok ikke tåler 270kW så veldig bra..

Flott salgstriks - se hvor raskt bilen kan lade! Men vi anbefaler at du slår på denne funksjonen som gjør at bilen lader saktere..

Endret av Complexity
  • Liker 2

Godt poeng. 

Er nok generelt greiest og lade så fort som mulig ja, for å slippe til andre. Alternativt kan man jo finne en 11-22kw. AC lader. Regner med det finnes noen slike rundt om også, hvis man uansett skal stå en stund. Skal man stå over natten spiller det jo nesten uansett liten trille. Da holder det lenge med 7kw. også. 

Bjerknez skrev (3 timer siden):

Okay. Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av at ladingen skal gå så rykende fort. Så lenge jeg får ladet opp batteriet til 80% på en times tid er det mer enn nok for min del. Har ikke hastverk når jeg har ferie :) 

Nei det er jo definitivt situasjonsbetinget. Litt kjedelig den dagen det hadde passet fint at det gikk litt fort å gå på den brenneren.

  • Liker 1

Det er jo ingenting med den bilen som gir meg ståpels i positiv grad. Selve designet ser billig ut. Ingen kurver eller linjer. Bare noen plater som er limt på, på en måte. I ettertid viser det seg at limet ikke tåler kulde(?). 

Igjen så har dem funnet opp noe som ikke er skikkelig gjennomtestet slik jeg har forstått det. Det er akkurat som om en eller annen får en "god" ide, også bare kjører dem på uten å kontrollere videre. 

Det er bra at dem prøver og at dem er litt frempå etc. men du må jo være spik pine gal eller veldig rik hvis man skal gidde og gi 2 millioner for en slik bil. 

Noen ganger skulle man tro at den som tok avgjørelsene var rusa.... 

  • Liker 2
27 minutes ago, Bjerknez said:

Det er jo ingenting med den bilen som gir meg ståpels i positiv grad. Selve designet ser billig ut. Ingen kurver eller linjer. Bare noen plater som er limt på, på en måte. I ettertid viser det seg at limet ikke tåler kulde(?). 

Igjen så har dem funnet opp noe som ikke er skikkelig gjennomtestet slik jeg har forstått det. Det er akkurat som om en eller annen får en "god" ide, også bare kjører dem på uten å kontrollere videre. 

Det er bra at dem prøver og at dem er litt frempå etc. men du må jo være spik pine gal eller veldig rik hvis man skal gidde og gi 2 millioner for en slik bil. 

Noen ganger skulle man tro at den som tok avgjørelsene var rusa.... 

Teknologisk sett er den jo litt grom da. Bruker 48V istedefor 12V, Steer-by-wire system, Gigabit ethernet istedefor canbus osv. Ikke noe revolusjonerende men fortsatt uvanlig å se i biler.

Designet bomma de nok en del på.. Men satser på teknologien under finner veien til de andre modellene snart.

Complexity skrev (2 minutter siden):

Teknologisk sett er den jo litt grom da. Bruker 48V istedefor 12V, Steer-by-wire system, Gigabit ethernet istedefor canbus osv. Ikke noe revolusjonerende men fortsatt uvanlig å se i biler.

Designet bomma de nok en del på.. Men satser på teknologien under finner veien til de andre modellene snart.

Har aldri skjønt meg på den bilen. 

Kan dem ikke heller bruke tid og penger på og perfeksjonere bilene som faktisk selger? Jeg synes dem driver med så mye tull. Kom gjerne med nye ideer og løsninger, men test det skikkelig ut først og sjekk om dette vil funke i alle land samt tåler kulde etc. Det må jo være ganske basic å teste om bilene tåler kulde og kan kjøres i alle land?

 

Bjerknez skrev (30 minutter siden):

Det er jo ingenting med den bilen som gir meg ståpels i positiv grad. Selve designet ser billig ut. Ingen kurver eller linjer. Bare noen plater som er limt på, på en måte. I ettertid viser det seg at limet ikke tåler kulde(?). 

Igjen så har dem funnet opp noe som ikke er skikkelig gjennomtestet slik jeg har forstått det. Det er akkurat som om en eller annen får en "god" ide, også bare kjører dem på uten å kontrollere videre. 

Det er bra at dem prøver og at dem er litt frempå etc. men du må jo være spik pine gal eller veldig rik hvis man skal gidde og gi 2 millioner for en slik bil. 

Noen ganger skulle man tro at den som tok avgjørelsene var rusa.... 

Er bare i Norge de skal ha nærmere 2 mill for den, og da atpåtil bruktimportert, som er eneste måten å få den lovlig skilta her.

I USA koster Cyberbeast som er den dyreste utgaven, 103,470 USD som tilsvarer 1 124 557,79 NOK etter dagens kurs. Den rimeligere AWD-versjonen koster 72470 USD som tilsvarer 788 021,47 NOK.

Og fremdeles skal den komme i rimeligere utgaver, som vel er de som har trigget mest interesse...

  • Innsiktsfullt 1
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Er bare i Norge de skal ha nærmere 2 mill for den, og da atpåtil bruktimportert, som er eneste måten å få den lovlig skilta her.

I USA koster Cyberbeast som er den dyreste utgaven, 103,470 USD som tilsvarer 1 124 557,79 NOK etter dagens kurs. Den rimeligere AWD-versjonen koster 72470 USD som tilsvarer 788 021,47 NOK.

Og fremdeles skal den komme i rimeligere utgaver, som vel er de som har trigget mest interesse...

Jeg hadde ikke kjøpt den for 300.000 heller faktisk. Da hadde jeg vertfall kun gjort det for å tjene penger på den. Den er så grusomt stygg at jeg ikke ville kjørt rundt i denne. 

Men det er nå sikkert en veldig smal kjøpegruppe som vil ha den. i USA er vel ikke akkurat elbil SUV av det slaget som trigger mest vil jeg tro?

Der borte vil dem vel fortsatt ha amerkanske SUV'er med minst 8 sylindre...

Nå ble rekkevidde langt dårligere enn de antydet i starten, og den ble endel dyrere av flere årsaker. De har derfor solgt mindre enn man skulle tro, men forståelig nok. Dog vil nok salget ta seg godt opp når de rimeligere versjonene kommer.

Ihvertfall før Doge Department og Trump-leflingen, var CT rimelig hot over dammen. Og den gruser jo disse andre pickupene på det meste utenom rekkevidden, så tviler på at det er så krise som mange skal ha det til.

Forresten er vel fabrikken fremdeles under bygging for å senere kunne få fart på leveringene, som sagt og av de rimeligere utgavene, så tror det er for tidlig å avskrive den helt.

Men har riktignok fått litt riper i lakken bl.a. pga det med panelene som er lint...

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
20 minutes ago, Bjerknez said:

Har aldri skjønt meg på den bilen. 

Kan dem ikke heller bruke tid og penger på og perfeksjonere bilene som faktisk selger? Jeg synes dem driver med så mye tull. Kom gjerne med nye ideer og løsninger, men test det skikkelig ut først og sjekk om dette vil funke i alle land samt tåler kulde etc. Det må jo være ganske basic å teste om bilene tåler kulde og kan kjøres i alle land?

 

Ikke sånn Tesla fungerer.
Bruker ikke penger på reklame men lager produkter som skaper overskrifter for dem.

Startet med brukbare elbiler generelt, så kom de med vingedørene på Model X, så kom de med dette litt snodige yoke rattet og fjærna blinklysspaken osv. Alt dette skaper jo enormt mye PR som de nok godter seg på.

Jeg synes det er kult at de lanserte cybertruck i det store og det hele. Virker jo som de har droppa den nye Roadstern.

Desverre har tri-motorutgaven induksjonsmotorer bak, noe som gjør at PM motoren fremme gjør jobben i hverdagen og det kan få bilen til å understyre litt.. Så Dualmotor utgaven med motsatt oppsett er vist mere behagelig å kjøre. Er vel litt smak og behag men høres skuffende ut.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ikke sånn Tesla fungerer.
Bruker ikke penger på reklame men lager produkter som skaper overskrifter for dem.

Jeg synes det er kult at de lanserte den i det store og det hele. Virker jo som de har droppa den nye Roadstern.

Men er det kult hvis du hadde kjøpt den for så og funnet ut at bilen datt fra hverandre? Problemet er jo at kunden blir forsøkskaniner. Det er litt sånn ellers også, men jeg har aldri hørt om andre bilmerker i nyere tid har laget noe som regelrett detter fra hverandre. 

Jeg er også åpen for ny teknologi, men jeg synes dem spytter det ut for kjapt. 

3 minutes ago, Bjerknez said:

Men er det kult hvis du hadde kjøpt den for så og funnet ut at bilen datt fra hverandre? Problemet er jo at kunden blir forsøkskaniner. Det er litt sånn ellers også, men jeg har aldri hørt om andre bilmerker i nyere tid har laget noe som regelrett detter fra hverandre. 

Jeg er også åpen for ny teknologi, men jeg synes dem spytter det ut for kjapt. 

Ble nok veldig rushet ut ja, samtidig er det vel ikke så lett å lage en så spesiell bil.
Den skulle vel egentlig har noe form for laser-vindusvisker men de måtte tislutt bare gå for gedigen vanlig vindusvisker.
Håper de får i sving de lasergreiene sine en dag. 

Endret av Complexity

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...