bshagen Skrevet 24. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2018 Hva betyr 53,78 øre/kWh? Betyr det 53 kroner, 78 øre per kWh? Betyr det 0.54 øre? Betyr det 5 kroner og 38 øre? Det betyr ingen av disse, det betyr 0.54kr - ikke øre. Pluss nettleie, som gjerne er ca det samme (pluss/minus) så ligger du på rundt krona i strømpris Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 24. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2018 Min Ioniq bruker ned mot 1-2KW/mil, alt etter når det er på året kjøringen foregår. Jeg bruker rundt regnet å si den koster 1,5 kr pr mil å bruke den, kontra 10kr pr mil med dieselbilen. Det er vanvittig mye penger å spare ved å kjøre el kontra fossilbil. Passerer du bomveier i tillegg så blir summene absurde. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2018 Og som andre sier her - årsavgifter, forsikringer etc etc. Det legges jo til her og der. Siste gang jeg bytta olje på min bil, så koster det 2000kr - og da gjorde jeg det selv. Nå skal det sies at jeg kjører V8, men likevel - det koster å kjøre fossilt uansett hvordan man vrir og vender på det Er skikkelig i tenkeboksen nå må jeg innrømme, vingler hit og dit hele tiden Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 24. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2018 Og som andre sier her - årsavgifter, forsikringer etc etc. Det legges jo til her og der. Siste gang jeg bytta olje på min bil, så koster det 2000kr - og da gjorde jeg det selv. Nå skal det sies at jeg kjører V8, men likevel - det koster å kjøre fossilt uansett hvordan man vrir og vender på det Er skikkelig i tenkeboksen nå må jeg innrømme, vingler hit og dit hele tiden Det er bare å hoppe i det. Ikke regn kostnader(lån,service, drivstoff) på en elbil som du normalt gjør ved bilkjøp, og du har plutselig råd til en litt dyrere bil enn først tenkt. Alt pga det du sparer. Mitt regnestykke var følgende: Renteutgifter på ny Ioniq - salg av gammel fossil 220.000* 2,5% rente utgjorde 5500 kr i året. Rundt regnet 450 kr i mnd ekstra rentekostnader. Bare der satt jeg med 500kr i pluss fordi jeg sparte så mye på drivstoffet. I tillegg kom ca 250 pr mnd i mindre årsavgift. Ca 200 kr pr mnd mindre i forsikring. Legg på nye 3-400 kr i sparte servicekostnader pr mnd og summen begynner å bli rimelig stor. Det beste er at vi sitter med en ny bil med garanti hvis noe uforutsett skulle skje. Det eneste usikkerhetsmomentet var verdifallet. Sålangt så står elbilene seg veldig bra og verdifallet har vært mikroskopisk i mot dieselbilen som vi kjøpte ny i 2012. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2018 Det er vanlig å regne 1 kr/kWh inkludert strømpris, nettleie, mva, grønne sertifikater, fastledd, enova-avgift etc. Det er ikke veldig nøyaktig, men nå svinger det jo litt og gjennomsnittlig havner det ofte rundt der. Det er jo mye enklere enn å regne 93 øre den ene uka, 98 øre neste, 87, 113 osv. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2018 Nå vingler jeg igjen, men jeg må spørre:https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132230696Er ikke dette en veldig bra pris sånn egentlig? Usikker på de forskjellige "pakkene" på Leaf og Ioniq Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2018 Og som andre sier her - årsavgifter, forsikringer etc etc. Det legges jo til her og der. Siste gang jeg bytta olje på min bil, så koster det 2000kr - og da gjorde jeg det selv. Nå skal det sies at jeg kjører V8, men likevel - det koster å kjøre fossilt uansett hvordan man vrir og vender på det Er skikkelig i tenkeboksen nå må jeg innrømme, vingler hit og dit hele tiden Regn sammen hvilke løpende kostnader du sparer pr. år. Bestem deg for hvilken avskrivingsrate du tror på (I.e. gjennomsnittlig årlig verditap på bilen), da finner du ut hvor mye dyrere bil du kan kjøpe for å komme ut likt økonomisk sett ved å regne årlig besparelse/avskrivingsrate. F.eks om du sparer 20000 kr i året og regner 8% årlig avskriving kommer du til 20000/0.08=250000 i.e. du kan forsvare å kjøpe en opp til 250000 kr dyrere bil (men gjør du det har du ikke spart noe). Dette regnestykket forutsetter at du setter avskrivingsraten lik uansett bil, det er aldrig presist riktig, men du kan uansett ikke vite hva den ender med å bli så det er rimelig å ikke spekulere for mye her. Dette ser bort i fra finansieringskostnader, som du nok også bør regne inn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2018 Nå vingler jeg igjen, men jeg må spørre: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132230696 Er ikke dette en veldig bra pris sånn egentlig? Usikker på de forskjellige "pakkene" på Leaf og Ioniq Ut fra bruktprisene på finn og de veil prisene jeg har funnet ser det ut som en veldig god pris ja. Ulempen er vel at du ikke får konfigurere den selv men må velge blant noen pre-konfigurerte. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Ser den, når jeg forsket litt i går, så ser det ut til at disse er helt basis-modeller, uten noe ekstrautstyr. Det er jo ikke nødvendigvis ille, om standardutstyret er bra, men jeg kjenner ikke til Hyundai så veldigSverreb, ja jeg skal regne litt på det Endret 26. oktober 2018 av bshagen Lenke til kommentar
fox Skrevet 26. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Har ingen erfaring med Ioniq, men jeg eier en Soul. Det er en kjempeflott bil som jeg er veldig fornøyd med! Soul og Ioniq har mye samme innhold siden de kommer fra et og samme selskap. Jeg tror ikke du vil angre med kjøpet, uansett hva. Endret 26. oktober 2018 av #Benbjo_Fox Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 26. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Nå vingler jeg igjen, men jeg må spørre: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132230696 Er ikke dette en veldig bra pris sånn egentlig? Usikker på de forskjellige "pakkene" på Leaf og Ioniq Helt OK deal det der. Den har varmepumpe som er en stor fordel i Norge. Neste steg på utstyrsfronten er skinninterør(koster 10.000) og takluke(nye 10.000). Siden bilen er import er jeg litt usikker på om andre ulikheter kan finnes mot norske varianter. Det beste er at du slipper ventetid på 1 år som norske leverandører opererer med. Den desidert beste bilen jeg har hatt, og kan trygt anbefale den. Fruen elsker bilen. edit: Jeg mistenker at den mangler varme i seter og ratt som norske modeller har. Ioniq er i utgangspunktet en veldig velutstyrt bil og har det aller meste markedet har å tilby. Adaptiv cruisecontroll ville jeg også sjekket om er med. Det eneste den mangler som endel andre elbiler har er appstyring av forvarmingen. Den må stilles inn manuelt på skjermen. Det er noe jeg sjelden bruker, for en elbil blir rasende fort varm uansett. Endret 26. oktober 2018 av Gibblay Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 26. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2018 Helt OK deal det der. Den har varmepumpe som er en stor fordel i Norge. Neste steg på utstyrsfronten er skinninterør(koster 10.000) og takluke(nye 10.000). Siden bilen er import er jeg litt usikker på om andre ulikheter kan finnes mot norske varianter. Det beste er at du slipper ventetid på 1 år som norske leverandører opererer med. Den desidert beste bilen jeg har hatt, og kan trygt anbefale den. Fruen elsker bilen. Ser ut som mangler varme i sete og ratt og, spesielt sete er jo ganske ille å mangle i norge hvor det er kaldt 8 av 12 måneder. For ca 30 000 mer så får man norske biler med teknikk pakke som har mer utstyr enn denne Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2vKwZj Skrevet 27. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2018 Nå dumper jeg inn ganske sent i diskusjonen uten å ha lest alle tidligere innlegg (OK, har skummet gjennom tråden), men her er min erfaring: Bensinbilen min koster ca 4.000,-/mnd bare i daglige driftsutgifter (bensin og bompenger) med ca 150km daglig jobbpendling mellom Oslo og Romerike. Fullfinans av en ny Zoe som klarer 200km vintertid var bare et par hundrelapper mer, så jeg valgte å kjøpe ny bil til jobbpendling mens bensinbilen (som er nedbetalt) fortsatt står i garasjen og brukes til koseturer og ferietur med campingvogn (=hengerfeste), og jeg har faktisk bedre råd nå enn før jeg kjøpte elbilen, med 2 biler i garasjen. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 27. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2018 Ser ut som mangler varme i sete og ratt og, spesielt sete er jo ganske ille å mangle i norge hvor det er kaldt 8 av 12 måneder. For ca 30 000 mer så får man norske biler med teknikk pakke som har mer utstyr enn denne Tror jeg aldri har brukt setevarmer i hele mitt liv, liker ikke å være varm i ræva. Men varme i ratt er litt deilig, så det er et poeng. Uansett, har ikke solgt M3en enda, så sitter å kikker. Takker deg (og dere andre) for gode innspill Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 27. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2018 og jeg har faktisk bedre råd nå enn før jeg kjøpte elbilen, med 2 biler i garasjen. Det er det som gjør elbil så attraktivt. Koster mindre selv med billån sammenlignet med nedbetalt bensinbil. Også har man mindre vedlikehold og service-utgifter. Nyt det mens du kan! Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 28. oktober 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Tror jeg aldri har brukt setevarmer i hele mitt liv, liker ikke å være varm i ræva. Men varme i ratt er litt deilig, så det er et poeng. Uansett, har ikke solgt M3en enda, så sitter å kikker. Takker deg (og dere andre) for gode innspill Setevarmere kan ha en litt viktigere funksjon i en elbil kontra i en fossilbil. I de tilfellene du har behov for å kjøre økonomisk, noe du garantert vil oppleve behov for på et eller annet tidspunkt, vil bruk av setevarmere for å holde varmen gi deg betraktelig flere kilometre tilgjengelig kontra ved bruk av kupevarmeren/varmepumpa. Det er riktignok litt trist å måtte ha det på denne måten, men må man tøye strikken maksimalt på rekkevidden så må man - og da er setevarmerne gull verdt Endret 28. oktober 2018 av Countryman Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2018 Såpass ja, det har jeg ikke tenkt på Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Setevarmere kan ha en litt viktigere funksjon i en elbil kontra i en fossilbil. I de tilfellene du har behov for å kjøre økonomisk, noe du garantert vil oppleve behov for på et eller annet tidspunkt, vil bruk av setevarmere for å holde varmen gi deg betraktelig flere kilometre tilgjengelig kontra ved bruk av kupevarmeren/varmepumpa. Det er riktignok litt trist å måtte ha det på denne måten, men må man tøye strikken maksimalt på rekkevidden så må man - og da er setevarmerne gull verdt Hvis man skal kjøre kort på vinteren så kan man spare prosentvis mye på å droppe oppvarming av kupé, men på korte turer er jo ikke rekkevidden noe problem. Man er jo framme lenge før man nærmer seg rekkevidden. Det samme om sommeren. Hvis man skal kjøre langt på vinteren så vil man få et kondensproblem om man dropper kupevarme. Kondens gir mugg og mugg reduserer levetiden til bilen. Dessuten utgjør oppvarmingen et prosentvis mye mindre innhugg i rekkevidden når man kjører langt. Når man først har brukt mye energi på å varme opp bilen så skal det mye mindre energi til for å holde varmen ved like. På langturer om sommeren er hverken oppvarming eller kondens noe problem. Det er gjerne varmt nok fra før. Poenget mitt er bare at hvis man føler seg nødt til å skru av kupevarmen om vinteren for å komme fram så har man kjøpt feil bil og skaper problemer for seg selv. Bruk kupevarmer! Setevarer er et godt supplement, men ingen erstatning. Endret 28. oktober 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2018 Så dere kjører ikke med votter og bobledress altså? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2018 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Den epoken tok slutt sammen med dieselbilen som tok en evighet å få varm. Akkurat lunken når jeg kom frem til jobben. Endret 28. oktober 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå