Gå til innhold

NÅ: Nvidia har avduket GTX 1080!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg venter heller til AMD kommer ut med sine grafikk kortene. Jeg trur nok de er kraftigere og har i tillegg bedre drivere en Nivida.

Folk tror mye, men det hjelper lite :p

Ja og du er ikke den eneste Nizzen.

 

Men de som har faktisk hatt Amd skjermkort i en periode nå har faktisk lagt merke til endringer i selskapet , eksempelvis så er det nye brukerinterfaset til Amd driverne overlegne Nvidia sine når man blir vant til det ,spilloptimaliseringene er enkle å bruke og overklokking av skjermskrotet er enkelt.

 

Amd Gaming evolved gir også en god del funksjonalitet enkelt tilgjenglig til brukerene , to klikk og man har optimalisert innstillingene i de fleste spill i henhold til hva som vil fungere best på ditt oppsett , man får også "belønning" når man bruker skjermkortet sitt over tid i form av poeng som kan brukes på spill. Men jo eldre skjermkortet ditt er så forsvinner noen etter hvert.

 

Og min personlige erfaring er null stress med driverne i Windows 10 og DX12 spill eller titler der Amd får utnyttet Vulkan / Mantle.

 

Det er derimot utvilsomt at svært mange kommer til å kjøpe Nvidia fordi det er Nvidia , at de får servert kanskje en bedre opplevelse og mer ytelse på Amd sine skjermkort kan være uaktuelt nettopp pga bias som mange villig sprer.

De "opplevelsene" du sikter til der, som optimaliserte innstillinger, enkel overklokking er alle innstiller som nVidia har hatt de siste årene. Eneste forskjellen mellom nVidia og AMD i det innlegget ditt er "belønnings poengene".

 

Det du ikke har nevnt er de overlegne tweaking funksjonene og DSR som man har i nVidia kontrollpanelet, noe AMD tidligere manglet (om de har fått på plass dette eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har prøvd siste drivere og programvare for AMD).

 

Innlegget ditt er hva jeg vil kalle bias, fordi du nevner grunner til hvorfor AMD er best, når nVidia har fler av de samme funksjonene.

 

Å tro at nVidia kun selger pga. navnet er naivitet. Det er ikke uten grunn at jeg gikk for 980 ti fremfor Fury X, det valget baserte jeg på benchmarks, varmeutvikling og mulighet for overklokk.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

 

 

 

Smart å bastant avskrive en produsent. Jeg vedder lilletåa mi på om AMD hadde kommet med et kort som gruset nvidia på pris/ytelse så hadde dere kjøpt det likevel.

 

 

Selvfølgelig om dem kom med noe som var ekstremt overlegent og til en bra pris så måtte en jo vurdert det. Men det kommer med 99% ikke til å skje. Derfor er AMD utifra min erfaring totalt avskrevet uansett om det er noe billigere og om det gir noen ekstra fps i endel spill.

 

Og slik er det med alle jeg kjenner som holder på med PC. Hvorfor det har blitt slik for andre jeg kjenner vet jeg ikke. Men min erfaring er at AMD er dårligere/tregere på drivere. Bråker vesentlig mer og har lite støtte for ekstra visuelle effekter ifra utviklere.

 

Tydelig at du ikke kjenner så mange mennesker da :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den neste generasjons 16nm GTX 1080 er bare 15-22 % raskere enn forrige generasjons 28nm Titan X fra hånd plukkete benchmarks av Nvidia.

De virkelige benchmarksene blir lavere. Polaris 10 kan komme nær 80-90 % ytelse av GTX 1080 til halve prisen og lavere TDP. Uansett så blir det spennende så se. 

 

Her er mest sannsynlig 1080 i 3Dmark og.

 

Unknown card:

Graphics score: 27271

GT1: 127.63 FPS

GT2: 132.23 FPS

GT3: 170.97 FPS

GT4: 80.08 FPS

 

GTX 980 Ti Waterforce:

Graphics score: 26112

GT1: 121.41 FPS

GT2: 126.93 FPS

GT3: 166.33 FPS

GT4: 76.31 FPS

Hvis AMD selger til halv pris av Nvidia for samme ytelse, så kommer gjelden til Samsung til å være så stor at de kan erklære AMD konkurs og tilegne seg all IP fra AMD. Så jeg håper virkelig AMD selger til halv pris av nvidia for nesten samme ytelsen. AMD kunne fortsatt som et underselskap i Samsung gruppen, med stor gjeld til Samsung Electronics. Deretter kunne de bare satt fristen for nedbetaling på lånet til uendelig, altså ingen nedbetalingsfrist. Alternativt bare tatt alt som er verdt noe i konkursboet og bare tatt tapet på gjelden til AMD på det.

 

Jeg vet selvsagt at det ikke er så lett, og at dette ikke skjer på kun et år. Det å selge kortene for mindre enn innkjøpspris derimot hadde drevet AMD til konkurs, men de hadde jo hatt frister som gjorde at det ville blitt noen år i fremtiden. Samsung kunne jo bare utvidet kapasitet for å akselerere undergangen til AMD.

 

Mulig noen vil komme og si at scenariene mine er urealistiske, men de er faktisk like realistiske som at AMD vil selge til halv pris. Det hadde vært veldig bra om det skjedde selvfølgelig. Veldig billige skjermkort i et år. AMD blir overtatt av Samsung som har muligheten til å konkurrere med både Intel og Nvidia, og har sin egen foundry.

Lenke til kommentar

Den neste generasjons 16nm GTX 1080 er bare 15-22 % raskere enn forrige generasjons 28nm Titan X fra hånd plukkete benchmarks av Nvidia.

De virkelige benchmarksene blir lavere. Polaris 10 kan komme nær 80-90 % ytelse av GTX 1080 til halve prisen og lavere TDP. Uansett så blir det spennende så se.

 

Her er mest sannsynlig 1080 i 3Dmark og.

 

Unknown card:

Graphics score: 27271

GT1: 127.63 FPS

GT2: 132.23 FPS

GT3: 170.97 FPS

GT4: 80.08 FPS

 

GTX 980 Ti Waterforce:

Graphics score: 26112

GT1: 121.41 FPS

GT2: 126.93 FPS

GT3: 166.33 FPS

GT4: 76.31 FPS

Ditto, stemmer dette så vil det med andre ord være totalt bortkastet for folk med 980 ti å oppgradere. Selv håper jeg på billig 980 ti for SLI. Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

 

 

Ja og du er ikke den eneste Nizzen.

 

Men de som har faktisk hatt Amd skjermkort i en periode nå har faktisk lagt merke til endringer i selskapet , eksempelvis så er det nye brukerinterfaset til Amd driverne overlegne Nvidia sine når man blir vant til det ,spilloptimaliseringene er enkle å bruke og overklokking av skjermskrotet er enkelt.

 

Amd Gaming evolved gir også en god del funksjonalitet enkelt tilgjenglig til brukerene , to klikk og man har optimalisert innstillingene i de fleste spill i henhold til hva som vil fungere best på ditt oppsett , man får også "belønning" når man bruker skjermkortet sitt over tid i form av poeng som kan brukes på spill. Men jo eldre skjermkortet ditt er så forsvinner noen etter hvert.

 

Og min personlige erfaring er null stress med driverne i Windows 10 og DX12 spill eller titler der Amd får utnyttet Vulkan / Mantle.

 

Det er derimot utvilsomt at svært mange kommer til å kjøpe Nvidia fordi det er Nvidia , at de får servert kanskje en bedre opplevelse og mer ytelse på Amd sine skjermkort kan være uaktuelt nettopp pga bias som mange villig sprer.

De "opplevelsene" du sikter til der, som optimaliserte innstillinger, enkel overklokking er alle innstiller som nVidia har hatt de siste årene. Eneste forskjellen mellom nVidia og AMD i det innlegget ditt er "belønnings poengene".

 

Det du ikke har nevnt er de overlegne tweaking funksjonene og DSR som man har i nVidia kontrollpanelet, noe AMD tidligere manglet (om de har fått på plass dette eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har prøvd siste drivere og programvare for AMD).

 

Innlegget ditt er hva jeg vil kalle bias, fordi du nevner grunner til hvorfor AMD er best, når nVidia har fler av de samme funksjonene.

 

Å tro at nVidia kun selger pga. navnet er naivitet. Det er ikke uten grunn at jeg gikk for 980 ti fremfor Fury X, det valget baserte jeg på benchmarks, varmeutvikling og mulighet for overklokk.

 

Jeg har kun brukt basis driveren til Nvidia i den siste tiden og har derfor ikke brukt spesielt mye overklokkings delen eller andre valg , men jeg har på ingen måte benektet dette eller påstått at det ikke fungerer.

 

Min sammenligning går på selve driverinterfaset hvor Nvidia sitt har mer tilfelles med Amd sitt gamle CCC enn det Amd har å tilby i form av Crimson. Og det er denne delen jeg personlig mener er bedre , ja faktisk overlegen Nvidia sitt.

 

Resten er ren smak og behag ( overnevnte del er jo også det ) , men at det fortsatt kommer påstander om at Amd er så jævla dårlig på drivere og programvare er svært overdrevet og må være pga eldre efaringer som er for lenge siden ( noe flere som diskuterer har selv sagt).

 

Om du ønsker å diskutere videre rundt Crimson kan vi selvsagt gjøre det i en annen tråd som er mer informativ , jeg er derimot litt begrenset pga mangel på freesync skjerm og et skjermkort som støtter dette ( har et 280 ).

 

Og om du oppfattet meg som at jeg påstår at Amd er best så beklager jeg at du oppfatter meg på den måten , det er noen gode kort som kan konkurrer mot Nvidia sine kort , de har også sine problemer med effektforbruk osv , men Amd er på ingen måte bedre enn Nvidia. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja og du er ikke den eneste Nizzen.

 

Men de som har faktisk hatt Amd skjermkort i en periode nå har faktisk lagt merke til endringer i selskapet , eksempelvis så er det nye brukerinterfaset til Amd driverne overlegne Nvidia sine når man blir vant til det ,spilloptimaliseringene er enkle å bruke og overklokking av skjermskrotet er enkelt.

 

Amd Gaming evolved gir også en god del funksjonalitet enkelt tilgjenglig til brukerene , to klikk og man har optimalisert innstillingene i de fleste spill i henhold til hva som vil fungere best på ditt oppsett , man får også "belønning" når man bruker skjermkortet sitt over tid i form av poeng som kan brukes på spill. Men jo eldre skjermkortet ditt er så forsvinner noen etter hvert.

 

Og min personlige erfaring er null stress med driverne i Windows 10 og DX12 spill eller titler der Amd får utnyttet Vulkan / Mantle.

 

Det er derimot utvilsomt at svært mange kommer til å kjøpe Nvidia fordi det er Nvidia , at de får servert kanskje en bedre opplevelse og mer ytelse på Amd sine skjermkort kan være uaktuelt nettopp pga bias som mange villig sprer.

De "opplevelsene" du sikter til der, som optimaliserte innstillinger, enkel overklokking er alle innstiller som nVidia har hatt de siste årene. Eneste forskjellen mellom nVidia og AMD i det innlegget ditt er "belønnings poengene".

 

Det du ikke har nevnt er de overlegne tweaking funksjonene og DSR som man har i nVidia kontrollpanelet, noe AMD tidligere manglet (om de har fått på plass dette eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har prøvd siste drivere og programvare for AMD).

 

Innlegget ditt er hva jeg vil kalle bias, fordi du nevner grunner til hvorfor AMD er best, når nVidia har fler av de samme funksjonene.

 

Å tro at nVidia kun selger pga. navnet er naivitet. Det er ikke uten grunn at jeg gikk for 980 ti fremfor Fury X, det valget baserte jeg på benchmarks, varmeutvikling og mulighet for overklokk.

 

Jeg har kun brukt basis driveren til Nvidia i den siste tiden og har derfor ikke brukt spesielt mye overklokkings delen eller andre valg , men jeg har på ingen måte benektet dette eller påstått at det ikke fungerer.

 

Min sammenligning går på selve driverinterfaset hvor Nvidia sitt har mer tilfelles med Amd sitt gamle CCC enn det Amd har å tilby i form av Crimson. Og det er denne delen jeg personlig mener er bedre , ja faktisk overlegen Nvidia sitt.

 

Resten er ren smak og behag ( overnevnte del er jo også det ) , men at det fortsatt kommer påstander om at Amd er så jævla dårlig på drivere og programvare er svært overdrevet og må være pga eldre efaringer som er for lenge siden ( noe flere som diskuterer har selv sagt).

 

Om du ønsker å diskutere videre rundt Crimson kan vi selvsagt gjøre det i en annen tråd som er mer informativ , jeg er derimot litt begrenset pga mangel på freesync skjerm og et skjermkort som støtter dette ( har et 280 ).

 

Og om du oppfattet meg som at jeg påstår at Amd er best så beklager jeg at du oppfatter meg på den måten , det er noen gode kort som kan konkurrer mot Nvidia sine kort , de har også sine problemer med effektforbruk osv , men Amd er på ingen måte bedre enn Nvidia. 

 

 

Hva surrer folk med inni nVidia kontrollpanel? Jeg aktiverer sli, for deretter sette "power managment mode " til performance. Noe mere er det jo skjeldent vits i å gjøre. "Texture filtering quality" står som default på Quality, så der er det heller ikkje vits i å stille på noe.

 

Til overklokk og info om skjermkortet, så bruker vi jo msi afterburner/evga PX.

 

Det høres jo ut som om folk stadig surrer inni kontrollpanel for AMD/nvidia, men det kan jeg jammen med ikkje skjønne vitsen med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Crimson er et bare et halvt år gammelt, og før det var AMD's interface SVÆRT lite å skryte av. Nvidia har en del å gå på, og man kan gå ut fra at det også jobbes der i gården.

 

Uansett er det ikke der vi bruker mye av tiden vår...

 

Det er sant , men uansett så er et godt interfas viktig for at den gjennomsnittelige brukeren skal få til en god opplevelse. Å ha bedre kontroll på innstillingene og dermed få til en mer stabil fps er enklere nå enn det var før. Uansett jeg stopper min del av diskusjonen der da jeg mener at jeg har belegg for å kunne si at driverne til Amd er helt kurrante.

 

Når det gjelder de kommende skjermkortene til Nvidia så er jeg spent. Det ser faktisk ut til å bli bra, men som mange andre har påpekt kan jeg ikke si at den pressekonferansen faktisk ga meg gode svar på hva vi kan forvente. Om 1 måned så vet vi trolig hvor bra det blir og om man skal knuse sparegrisen sin for å kjøpe et eller flere kort.

Lenke til kommentar

Hva surrer folk med inni nVidia kontrollpanel? Jeg aktiverer sli, for deretter sette "power managment mode " til performance. Noe mere er det jo skjeldent vits i å gjøre. "Texture filtering quality" står som default på Quality, så der er det heller ikkje vits i å stille på noe.

 

Til overklokk og info om skjermkortet, så bruker vi jo msi afterburner/evga PX.

 

Det høres jo ut som om folk stadig surrer inni kontrollpanel for AMD/nvidia, men det kan jeg jammen med ikkje skjønne vitsen med.

Verktøy som EVGA PrecisionX kommer kun til Windows. For Linux er nvidia-settings stort sett alt vi har å bruke.

 

Jeg forespurte på EVGA forum og ble fortalt at utviklerne hadde store problemer med å få PrecisionX til å virke på Windows og at det ikke var store sjanser for å få den portet til Linux.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja og du er ikke den eneste Nizzen.

 

Men de som har faktisk hatt Amd skjermkort i en periode nå har faktisk lagt merke til endringer i selskapet , eksempelvis så er det nye brukerinterfaset til Amd driverne overlegne Nvidia sine når man blir vant til det ,spilloptimaliseringene er enkle å bruke og overklokking av skjermskrotet er enkelt.

 

Amd Gaming evolved gir også en god del funksjonalitet enkelt tilgjenglig til brukerene , to klikk og man har optimalisert innstillingene i de fleste spill i henhold til hva som vil fungere best på ditt oppsett , man får også "belønning" når man bruker skjermkortet sitt over tid i form av poeng som kan brukes på spill. Men jo eldre skjermkortet ditt er så forsvinner noen etter hvert.

 

Og min personlige erfaring er null stress med driverne i Windows 10 og DX12 spill eller titler der Amd får utnyttet Vulkan / Mantle.

 

Det er derimot utvilsomt at svært mange kommer til å kjøpe Nvidia fordi det er Nvidia , at de får servert kanskje en bedre opplevelse og mer ytelse på Amd sine skjermkort kan være uaktuelt nettopp pga bias som mange villig sprer.

De "opplevelsene" du sikter til der, som optimaliserte innstillinger, enkel overklokking er alle innstiller som nVidia har hatt de siste årene. Eneste forskjellen mellom nVidia og AMD i det innlegget ditt er "belønnings poengene".

 

Det du ikke har nevnt er de overlegne tweaking funksjonene og DSR som man har i nVidia kontrollpanelet, noe AMD tidligere manglet (om de har fått på plass dette eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har prøvd siste drivere og programvare for AMD).

 

Innlegget ditt er hva jeg vil kalle bias, fordi du nevner grunner til hvorfor AMD er best, når nVidia har fler av de samme funksjonene.

 

Å tro at nVidia kun selger pga. navnet er naivitet. Det er ikke uten grunn at jeg gikk for 980 ti fremfor Fury X, det valget baserte jeg på benchmarks, varmeutvikling og mulighet for overklokk.

 

Jeg har kun brukt basis driveren til Nvidia i den siste tiden og har derfor ikke brukt spesielt mye overklokkings delen eller andre valg , men jeg har på ingen måte benektet dette eller påstått at det ikke fungerer.

 

Min sammenligning går på selve driverinterfaset hvor Nvidia sitt har mer tilfelles med Amd sitt gamle CCC enn det Amd har å tilby i form av Crimson. Og det er denne delen jeg personlig mener er bedre , ja faktisk overlegen Nvidia sitt.

 

Resten er ren smak og behag ( overnevnte del er jo også det ) , men at det fortsatt kommer påstander om at Amd er så jævla dårlig på drivere og programvare er svært overdrevet og må være pga eldre efaringer som er for lenge siden ( noe flere som diskuterer har selv sagt).

 

Om du ønsker å diskutere videre rundt Crimson kan vi selvsagt gjøre det i en annen tråd som er mer informativ , jeg er derimot litt begrenset pga mangel på freesync skjerm og et skjermkort som støtter dette ( har et 280 ).

 

Og om du oppfattet meg som at jeg påstår at Amd er best så beklager jeg at du oppfatter meg på den måten , det er noen gode kort som kan konkurrer mot Nvidia sine kort , de har også sine problemer med effektforbruk osv , men Amd er på ingen måte bedre enn Nvidia. 

 

 

Hva surrer folk med inni nVidia kontrollpanel? Jeg aktiverer sli, for deretter sette "power managment mode " til performance. Noe mere er det jo skjeldent vits i å gjøre. "Texture filtering quality" står som default på Quality, så der er det heller ikkje vits i å stille på noe.

 

Til overklokk og info om skjermkortet, så bruker vi jo msi afterburner/evga PX.

 

Det høres jo ut som om folk stadig surrer inni kontrollpanel for AMD/nvidia, men det kan jeg jammen med ikkje skjønne vitsen med.

 

 

Aktiverer også G-Sync for Windowed Mode  :tease:

Lenke til kommentar

Hatt AMD skjermkort 2 ganger. Skal aldri ha det igjen uansett pris/ytelse. Og samtlige med samme interesse som jeg kjenner har avskrevet AMD som et alternativ for flere år siden. Virker som det er slik for mange.

Å ja? Vel, jeg har hatt ett kort fra AMD og det funker fremdeles fett.

 

Sjakkmatt, ateister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva surrer folk med inni nVidia kontrollpanel? Jeg aktiverer sli, for deretter sette "power managment mode " til performance. Noe mere er det jo skjeldent vits i å gjøre. "Texture filtering quality" står som default på Quality, så der er det heller ikkje vits i å stille på noe.

 

Til overklokk og info om skjermkortet, så bruker vi jo msi afterburner/evga PX.

 

Det høres jo ut som om folk stadig surrer inni kontrollpanel for AMD/nvidia, men det kan jeg jammen med ikkje skjønne vitsen med.

 

Verktøy som EVGA PrecisionX kommer kun til Windows. For Linux er nvidia-settings stort sett alt vi har å bruke.

 

Jeg forespurte på EVGA forum og ble fortalt at utviklerne hadde store problemer med å få PrecisionX til å virke på Windows og at det ikke var store sjanser for å få den portet til Linux.

De som spiller på linux, spiller bare på trass :p

 

Vi får håpe at vulcan kan gjøre flere topptitler tilgjengelig på linux plattformen. Altså nå er brukerbasen særdeles liten for px/afterburner på linux. De smarte redigerer bios på skjermkortet for fixed oc ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg mistenker nvidia for og bevist kjøre ned viftene på eldre grafikk kort i driverene sine. Mitt gtx580 røk pga det. akkurat som skiver produsenter stopper skriveren etter ett vist antall sider som er skrevet ut.

AMD har jeg aldrig hatt problemer med.

 

f07.jpg

 

 

 

Du kan forøvrig ha kontroll på slike elementer på egenhånd. Er dog normalt at det går andre vei, at GPU øker antall rpm over tid - om du ikke er flink til å vedlikeholde maskinen ift. støv. Disse viftene har dog en begrenset levetid, som alt annet som avhenger av et kulelager. 

 

 

Neida alt det har jeg gjort, og viftene virker fremdeles og er ok. Jeg la derimot merke til at det var så stille i 3d iforhold til hva jeg var vant med.Prøvde derfor og sørge for at de virket med og reinnstalere driver eller noe sånt så fikk dem til og gå igjenn, fint en tid men så kommer jeg på igjen er ikkje pc litt stille? Jo så sannelig har de slått seg av igjen osv..osv. Så eneste jeg tror det må vere er driverene for temp info fra gpu er i orden.

Lenke til kommentar

Ingen info om pris? Visst GTX 1080 skal yte bedre en 2stk 980, så havner vel prisen over 10K?

 

''Fra 600 dollar for kort fra tredjepartsprodusenter, med eller uten spesialkjølere (Vi tipper fra omtrent 6000 kroner i norske butikker)''

 

Leste du i det hele tatt artikkelen?

Lenke til kommentar

Hatt AMD skjermkort 2 ganger. Skal aldri ha det igjen uansett pris/ytelse. Og samtlige med samme interesse som jeg kjenner har avskrevet AMD som et alternativ for flere år siden. Virker som det er slik for mange.

 

En konsollgutt som deg bør vel sjekke hva som sitter i konsollen din ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Min erfaring er at den siden med de verste fanboyene er Nvidia :) (tenker på hvor mye de snakker ned den andre delen)

 

har hatt 0 problemer med mitt 7970 Ghz edition. hvet noen hvor mange ganger driverne eller pcen krasjet de 2 første årene (eller hva det var) jeg hadde den? Ikke en eneste gang, og jeg har vært på Beta drivere hele tiden. Etter de 2 årene var det en BETA Update som gjorde at jeg fikk flere krasj i kanskje 2 uker før jeg skiftet drivervesjon. igjen det var på Beta drivere og ikke de vanlige driverne (skiftet tilbake til Beta nå og funker fett)

 

Skjermdriverne til Nvida kortet i laptopen min har krasjet mye mere en det...

 

men det er også litt tilfeldig hvor mange problemer man får.

 

vet ikke om patopen min er et tilfelle av uflaks eller ikke.

Endret av Slettet-RnjNn5NbHl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...