Gå til innhold

NÅ: Nvidia har avduket GTX 1080!


Anbefalte innlegg

 

Skulle ikke noen av kortene komme med HBM-minne? Eller er dette kun tiltenkt supermaskiner, som brukes til grov tallknusing?

 

Ellers må en jo få ytre litt "dakars AMD"  :love:

HBM er vel en AMD-patentert greie.

HBM2 kommer med "store pascal" neste år. Typisk "1080ti/Titan"

 

 

Til en enda dyrere pris enn hva 1080 ligger på nå....

 

Jeg har ikke så mange spill jeg holder på med nå, men jeg ser jo at jeg like godt kan kjøpe i denne omgangen, siden neste runde bare blir dyrere kort uansett. Like greit å få bedre ytelse i mellomtiden istedenfor å vente på Big Pascal og finne ut at det er for dyrt, og så kjøpe 1080 likevel... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

27. mai er faktisk lønningsdag og feriepengedag her i gården også. Det er et tegn fra oven, pris herren, shop 'till you drop. Etter å ha sett benchmarks, da...

 

Jeg tror faktisk at de fleste som skriver i denne tråden har villet kjøpt seg et Nvidia kort uansett.

Noen av oss er dog avventende eller gjerrigknarker og ønsker oss helst et billig toppkort som gir oss maks ytelse for de kronene vi bruker på skjermkort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da var det på tide å legge GTX 680 på hylla.

 

Hurry up feriepenger!

 

Ja, 680'en har holdt seg godt lenge nå. Ett av dem alene holder fremdeles anstendig standard, 2 i SLI gruser det meste som ikke koster skjorta .. men DETTE tror jeg virkelig vil ta hele scenen til nye høyder. Ikke bare når det gjelder spilling, men det vil ha sidekonsekvenser som mye bedre kvalitet på live streaming f.eks. Gleder meg!
Lenke til kommentar

 

27. mai er faktisk lønningsdag og feriepengedag her i gården også. Det er et tegn fra oven, pris herren, shop 'till you drop. Etter å ha sett benchmarks, da...

 

Jeg tror faktisk at de fleste som skriver i denne tråden har villet kjøpt seg et Nvidia kort uansett.

Noen av oss er dog avventende eller gjerrigknarker og ønsker oss helst et billig toppkort som gir oss maks ytelse for de kronene vi bruker på skjermkort.

 

 

Det er helt sant, og slik sett er det jo 1070 som vil bli volummodellen. Minst like spennende å se hvordan den gjør det i forhold til 1080 og i forhold til dagens kort. Det blir nok vanskelig å slå 1070 på pris/ytelse, også for 1080.

Lenke til kommentar

Det er helt sant, og slik sett er det jo 1070 som vil bli volummodellen. Minst like spennende å se hvordan den gjør det i forhold til 1080 og i forhold til dagens kort. Det blir nok vanskelig å slå 1070 på pris/ytelse, også for 1080.

 

 

Rent teknologisk så vil jo et 1070 kort faktisk være utrolig digg :

*Svært lavt effektforbruk?  Under 100 watt kanskje? Edit : Utifra grafene vil jeg anta et effektforbruk på 120 til 140W.

*Ytelse på linje med 980 ti eller bedre?

*Ikke så alt for ille når det gjelder pris...

*Vil kunne greie asynchronous shaders uten problemer antar jeg og andre Dx12 finesser. 

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Spennende dette. Nvidia er jo fortsatt temmelig langt fremme når det gjelder markedsføring. AMD må for sin egen del komme med noe mer konkret enn strømforbruk og pris (Polaris).

Glad for å se ny DP m/støtte for 4K på høyere hz. Nå er det opp til skjermprodusentene å få ut 4K med høy frekvens til riktige priser. 14 (AMD)/16 (Nvidia) nm finfet er flott. Håper på større fremskritt innen bærbar gaming også fra AMD sin side, da man nå sjeldent ser produkter mid-high range med annet enn Maxwell.

 

En ting jeg er skeptisk til:
- 256-bit bus, GDDR5. Er dette future proof (selvmotsigende som det er) mtp. 4K/UHD og VR?

 

Har et gammelt HD6950 som begynner å bli vel modent, men vurderer å sitte på gjerdet og ta en skikkelig oppgradering nå VR/4K-markedet blir mer etablert og i en riktig prisklasse.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er helt sant, og slik sett er det jo 1070 som vil bli volummodellen. Minst like spennende å se hvordan den gjør det i forhold til 1080 og i forhold til dagens kort. Det blir nok vanskelig å slå 1070 på pris/ytelse, også for 1080.

Rent teknologisk så vil jo et 1070 kort faktisk være utrolig digg :

*Svært lavt effektforbruk? Under 100 watt kanskje? Edit : Utifra grafene vil jeg anta et effektforbruk på 120 til 140W.

*Ytelse på linje med 980 ti eller bedre?

*Ikke så alt for ille når det gjelder pris...

*Vil kunne greie asynchronous shaders uten problemer antar jeg og andre Dx12 finesser.

1070 har ytelse på linje med 980 ti/Titan X per watt, stor forskjell. Vi vet kun at 1070 og 1080 gruser Maxwell på ytelse per watt, hvor godt dette oversetter til ren spillytelse gjenstår og se.

 

Prisen derimot er udiskutabel ja, fantastisk pris. Så håper virkelig prisen på 980 ti raser ned nå

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

81 modell, ca samme som Betroz :p

Beste årgangen!  :yes:

 

Slik jeg har forstått det så har ikke streamprosessorene høyere ytelse per stk. enn Maxwell. Så ytelsen kommer fra overclocken. Kanskje Nvidia drar en "bulldozer" her.

 

Rebrand kanskje.

Rebrand? Det er nok forbedret IPC også.

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

På en måte så er det jo gøy å se den teknologiske utviklingen som Nvidia driver fremover, men samtidig så bekymrer det meg. Ut i fra det jeg har lest, så ser det ikke ut som om AMD har alt for mye å stille opp med. Ender vi da opp akkurat som i CPU markedet hvor Intel mer eller mindre kan gjøre som de vil?

Jeg håper virkelig at AMD kommer med noe som er like bra, eller helst bedre enn det Nvidia gjør med denne generasjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På en måte så er det jo gøy å se den teknologiske utviklingen som Nvidia driver fremover, men samtidig så bekymrer det meg. Ut i fra det jeg har lest, så ser det ikke ut som om AMD har alt for mye å stille opp med. Ender vi da opp akkurat som i CPU markedet hvor Intel mer eller mindre kan gjøre som de vil?

 

Jeg håper virkelig at AMD kommer med noe som er like bra, eller helst bedre enn det Nvidia gjør med denne generasjonen. 

Vi får bare vente på Vega for å sjekke ut dette. Polaris 10 toppmodellene ryktes vel å være rundt 980 ti-ytelse, med sterkt redusert pris og strømforbruk, men dette er jo uklart før man faktisk får se noen benchmarks.

Lenke til kommentar

Vi får bare vente på Vega for å sjekke ut dette. Polaris 10 toppmodellene ryktes vel å være rundt 980 ti-ytelse, med sterkt redusert pris og strømforbruk, men dette er jo uklart før man faktisk får se noen benchmarks.

 

 

Kan jo hende det er derfor Nvidia priser seg så fint, fordi de vet/har stor tro på at AMD blir å prise seg rimelig. Er nok mye inside-info hos begge firmaene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi får bare vente på Vega for å sjekke ut dette. Polaris 10 toppmodellene ryktes vel å være rundt 980 ti-ytelse, med sterkt redusert pris og strømforbruk, men dette er jo uklart før man faktisk får se noen benchmarks.

 

 

Kan jo hende det er derfor Nvidia priser seg så fint, fordi de vet/har stor tro på at AMD blir å prise seg rimelig. Er nok mye inside-info hos begge firmaene.

 

Det er nok veldig sannsynlig. Selv om AMD liker å holde kortene tett til brystet (dette virker litt mot markedsføring imo) har de vært krystallklare på at Polaris handler om "bang for the buck". Kan vel nesten gjette på at dette er fordi de vet at ytelseshoppet blir mindre enn enkelte håper på. Med tanke på hvordan situasjonen ser ut nå er AMD virkelig avhengig av konkurransedyktig pris og ikke minst evnen til å markedsføre dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store fortjenesten ligger nok definitivt ikke i high-end markedet, men heller i vanlige forbrukerartikler. Om AMD ikke skulle klare å gi nok "Bang for the buck", slik at OEM velger AMD fremfor Nvidia så blir neste generasjons skjermkort rimelig kjipe, er jeg redd. Selv om AMD leverer til både Xbox og PS4 så er det jo ikke store fortjenesten per enhet solgt... 

Lenke til kommentar

 

1070 har ytelse på linje med 980 ti/Titan X per watt, stor forskjell. Vi vet kun at 1070 og 1080 gruser Maxwell på ytelse per watt, hvor godt dette oversetter til ren spillytelse gjenstår og se.

 

Prisen derimot er udiskutabel ja, fantastisk pris. Så håper virkelig prisen på 980 ti raser ned nå

 

 

I utgangspunktet så forventer jeg som sagt en økning på 25% i ytelse på toppkortet , 5 til 15% på 1070 kortet dette kontra 980 ti , det store denne generasjonen er jo tross alt krympingen og langt høyere ytelse per watt som mange har påpekt.

 

Er usikker på hvor bra Amd kan konkurrere mot Nvidia sine kort , selv med lavere nm og høyere antall transistorer så kan dette bli et løp som Nvidia vinner og da tror jeg løpet er kjørt for Amd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...