Gå til innhold

NÅ: Nvidia har avduket GTX 1080!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

woohoo, Er så glad jeg ikke kjøpte 980 TI. 1080 founders ed skal kjøpes

Hvorfor founder edition? Hvis det bare er OC som er forskjellen, så betaler du masse penger for forsikring på overklokk. De hadde uansett ikke overklokket kortet så mye om de ikke visste det vil klare det helt fint. Hvis målet er å overklokke, gjør det selv, du trenger ikke å betale noen for noe som er gratis. Hvis du vil ha forsikringen på det, se og på hvor mye ekstra du betaler for ytelsen. Sannsynligvis ikke verdt det...

 

Jeg tenker 2 ganger så raskt er veldig veldig "best case scenario". Det er vanskelig å forestille seg at et spill med settings slik at Titan X klarer 60fps, så skal 1080 klare 120fps. På scenen sa Jen Hsung at 1080 klarer "The Division" i 4K med alt skrudd opp til max med 60fps. Et Titan X ligger vel ikke på 30fps med samme innstillinger?

2 ganger er den testen og det scenarioet ingen noen gang kommer til å faktisk kjøre på PCen sin. Det er etter å ha satt Nvidia ansatte til å bruke en måned til å finne det mest ekstreme scenarioet slik at de kan "lyge" uten å lyge om ytelsen.

 

Hyggelig pris på GTX 1070, som overrasker meg ettersom det er nVIDIA. Håper dette slår skikkelig til. :)

Ingen overraskelse med prisen. Den havner 50 USD over forrige gen, en gang måtte en liten prisøkning komme. Hvis du ser på historien og hvordan markedet var dette helt forventet. Se i andre tråder, jeg har skrevet at dette ville være prisen sikkert 10 ganger allerede. På forhånd.

 

 

Pris på nye GPUer er ikke relativt til ytelsen på dagens kort.

Denne vil nok koste 6000-6500,-.

 

Tipper referanse 1080 vil ligge like under 7000 kr mens custom korta litt over det igjen. Blir vel omtrent som det 980Ti koster i dag.

 

Regn ut hvor mange prosent økningen er fra 550 til 600. Legg på den prosent økningen i pris til 980, og du har prisen til 1080.

Samme for 970. 330 til 370.

 

Skulle ikke noen av kortene (disse nye nVidia-kortene) komme med HBM-minne? Eller er dette kun tiltenkt supermaskiner, som brukes til grov tallknusing?

 

Ellers må en jo få ytre litt "dakars AMD"  :love:

HBM er vel en AMD-patentert greie.

HBM er utviklet av SK Hynix, og har ingenting med AMD å gjøre. De samarbeidet for å bruke gen 1 minnet. Både Samsung og SK Hynix utvikler HBM gen 2. Problemet er at det ikke er så enkelt som å bare lage det, så HBM er enda ikke klart. AMD har ingen fortrinn når det gjelder HBM. HVis noen har fortrinn, så er det mest sannsynlig SK Hynix, men Nvidia kjøper av begge selskaper.

 

Nice, og da blir prisen høy? Kun narkobaroner har råd til dem  :p  :blink:

(variantene som kommer med HBM2-minne altså)

Blir nok priset 50 USD over 980 Ti. Enterprise er noe annet, det blir dyyyyrt, men det har det alltid vært.

 

Skulle vel være mulig å bli kvitt 180 watt på en bærbar vel?

 

Det er nok ikke så enkelt som det. Har du noengang sett et GTX 970 som bruker 145W average? Ikke jeg heller. Nvidia setter TDP tall, men de unlocker power limit, setter på ekstra strømkontakter og booster kortene. Hvis du power limiter dem til 145W, så får du og lavere fps. Det er jo kortene i bærbare, de har power limit.

 

Core M har TDP på 4.5W, men den kan bruke 15W. De kommer nok til å putte 1080 i bærbar engang, men da blir det mye vifter.

 

 

Selvsagt er det markedsføring, om benchmarken er i 4k så overrasker det jo ikke at GTX 1080 gruser 980 SLI, i tillegg høres det jo flottere ut å si at den slår 980 SLI og Titan X enn å si 20-25% over 980 ti.

 

Det som overrasker meg er ikke ytelsen, men prisen. Håper noen nå kan donere ett 980 ti kort til gi bort pris på meg ;)

 

Det overrasker deg etter at jeg har fortalt deg sikkert 6 ganger i løpet av 2 uker at prisen kommer til å bli dette?

 

Hvis du leste det jeg skrev istedenfor å prøve å bevise at det var feil (som det ikke var), så hadde du ikke blitt overrasket over denne prisen.

 

$599 for en 1080. Hvilken pris kan man se for seg denne vil få i Norge?

5500kr, men kan være den starter nærmere 6000 kr. Tallene er basert på en 9% økning i USD prisen, som mest antakelig betyr 9% høyere pris i NOK også.

 

Blir interessant å se hvor mye dagens 9 serie faller i pris når Pascal blir å finne på lager. Mitt 980 Ti koster i skrivende stund 8 lapper hos komplett, så hvis 1080 havner på rundt 6500, så burde det være et drastisk prisfall, hvis de ikke har lyst til å ha disse på lager for all evighet.

 

Sannsynligvis lite. Kort selges ikke billig bare fordi det kommer ny. Ikke forvent å se 980 ti under 1080 i pris, selv om det yter langt mindre. Butikkene vet at bare folk som kjøper de til SLI vil kjøpe. Se på prishistorikk på eldre kort om du tviler på det jeg sier. GTX 680 falt 400 kr i pris eksempelvis.

 

En ting jeg er skeptisk til:

- 256-bit bus, GDDR5. Er dette future proof (selvmotsigende som det er) mtp. 4K/UHD og VR?

 

Hvis minnehastighet er god nok nå, er den det for alltid, til alt. joda, minnehastigheten er gjerne for lav og dårlig om 5 år, men det er også selve GPUen. Minnehastigheten er laget for kraften og oppbygningen av GPUen. Den kan ikke bli for dårlig til 4K, uten at selve GPUen også blir det. Så jeg ville ikke bekymret meg.

 

Det er dessuten GDDR5X ikke GDDR5 :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig at Founder edition blir lansert først, og så de vanlige kortene senere. Det vil bety ekstra 100 USD i profitt for Nvidia fra alle de som må ha kortene helt i starten. Det er jo ingen AMD kort i sikte heller.

 

Ellers skal det være 27. mai for 1080 (muligens bare founder edition?) og 10 juni for 1070 om jeg ikke leste feil.

 

Så da er de gjerne i Norge før juli begynner?

 

Selvfølgelig umulig å vite nå, heller ikke for Nvidia.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Mulig at Founder edition blir lansert først, og så de vanlige kortene senere. Det vil bety ekstra 100 USD i profitt for Nvidia fra alle de som må ha kortene helt i starten. Det er jo ingen AMD kort i sikte heller.

 

Ellers skal det være 27. mai for 1080 (muligens bare founder edition?) og 10 juni for 1070 om jeg ikke leste feil.

 

Så da er de gjerne i Norge før juli begynner?

 

Selvfølgelig umulig å vite nå, heller ikke for Nvidia.

Founders edition skal i følge ryktene ha blitt håndplukket for å gi best mulig overklokk, mulig den er litt mer raus på spenninger og ikke minst bedre mosfets osv...

Lenke til kommentar

 

Mulig at Founder edition blir lansert først, og så de vanlige kortene senere. Det vil bety ekstra 100 USD i profitt for Nvidia fra alle de som må ha kortene helt i starten. Det er jo ingen AMD kort i sikte heller.

 

Ellers skal det være 27. mai for 1080 (muligens bare founder edition?) og 10 juni for 1070 om jeg ikke leste feil.

 

Så da er de gjerne i Norge før juli begynner?

 

Selvfølgelig umulig å vite nå, heller ikke for Nvidia.

Founders edition skal i følge ryktene ha blitt håndplukket for å gi best mulig overklokk, mulig den er litt mer raus på spenninger og ikke minst bedre mosfets osv...

 

Mest sansynlig er det kort med høy ASIC eller.no Men hvordan det fungerer med "finfet" vet ikkje jeg.

Lenke til kommentar

http://nvidianews.nvidia.com/news/a-quantum-leap-in-gaming:-nvidia-introduces-geforce-gtx-1080

The NVIDIA GeForce GTX 1080 "Founders Edition" will be available on May 27 for $699. It will be available from ASUS, Colorful, EVGA, Gainward, Galaxy, Gigabyte, Innovision 3D, MSI, NVIDIA. Palit, PNY and Zotac. Custom boards from partners will vary by region and pricing is expected to start at $599.

 

http://wccftech.com/nvidia-geforce-gtx-1080-launch/

 

NVIDIA’s latest SLI solution for GTX 1080 provides double the transfer rates!

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

 

Mulig at Founder edition blir lansert først, og så de vanlige kortene senere. Det vil bety ekstra 100 USD i profitt for Nvidia fra alle de som må ha kortene helt i starten. Det er jo ingen AMD kort i sikte heller.

 

Ellers skal det være 27. mai for 1080 (muligens bare founder edition?) og 10 juni for 1070 om jeg ikke leste feil.

 

Så da er de gjerne i Norge før juli begynner?

 

Selvfølgelig umulig å vite nå, heller ikke for Nvidia.

Founders edition skal i følge ryktene ha blitt håndplukket for å gi best mulig overklokk, mulig den er litt mer raus på spenninger og ikke minst bedre mosfets osv...

 

Da gir det mer mening. Selvfølgelig ikke verdt det i ytelse, men for de som skal overklokke og nå best resultater er det jo ekstremt viktig å ha en av de beste chipene. Med pengene som da blir brukt på å kjøle disse FE 1080 kortene, så er ikke 100 USD så mye. Mye billigere enn å kjøpe Titans hvertfall :p

 

Forstår ikke helt hva du mener med "med høy ASICs" @Nizzen. Er det ikke dette som menes med ASICs?:

https://en.wikipedia.org/wiki/Application-specific_integrated_circuit

 

Ville tippe FinFET gjør forskjellen mellom gode og dårligere chips større. Istedenfor en flat gate, har du nå finner som stikker opp. Hvor nærme perfekt disse er, avgjør elektronlekkasje. Mer som kan gå galt her en ved flate gates, og mer som kan gå bra.

Lenke til kommentar

 

 

Mulig at Founder edition blir lansert først, og så de vanlige kortene senere. Det vil bety ekstra 100 USD i profitt for Nvidia fra alle de som må ha kortene helt i starten. Det er jo ingen AMD kort i sikte heller.

 

Ellers skal det være 27. mai for 1080 (muligens bare founder edition?) og 10 juni for 1070 om jeg ikke leste feil.

 

Så da er de gjerne i Norge før juli begynner?

 

Selvfølgelig umulig å vite nå, heller ikke for Nvidia.

Founders edition skal i følge ryktene ha blitt håndplukket for å gi best mulig overklokk, mulig den er litt mer raus på spenninger og ikke minst bedre mosfets osv...

 

 

Forstår ikke helt hva du mener med "med høy ASICs" @Nizzen. Er det ikke dette som menes med ASICs?:

https://en.wikipedia.org/wiki/Application-specific_integrated_circuit.

 

 

Nvidia har bare pleid å skrive "ASIC" uten å spesifisere at det er kvaliteten på ASIC'en det er snakk om.

Lenke til kommentar

primatet, den 07 Mai 2016 - 04:31, sa:snapback.png

woohoo, Er så glad jeg ikke kjøpte 980 TI. 1080 founders ed skal kjøpes

Hvorfor founder edition? Hvis det bare er OC som er forskjellen, så betaler du masse penger for forsikring på overklokk. De hadde uansett ikke overklokket kortet så mye om de ikke visste det vil klare det helt fint. Hvis målet er å overklokke, gjør det selv, du trenger ikke å betale noen for noe som er gratis. Hvis du vil ha forsikringen på det, se og på hvor mye ekstra du betaler for ytelsen. Sannsynligvis ikke verdt det...

 

 

Fordi jeg kan? Har man pengene og kan kjøpe det beste, hvorfor skal man ikke?

Lenke til kommentar

 

De sier at 1080 har dobbel ytelse av Titan X, men på grafen som viser "relative gaming performance" ligger Titan X på ca 3.6 mens 1080 ligger på ca 4.4. Hvordan får de dette til å bli 2x ytelse?

 

980 ligger på ca 2.6 på samme graf, så det er vel heller ikke her en dobling i ytelse til 1080.

 

Uansett imponerende ytelse, og det største hoppet på veldig lenge. Blir spennende å se hva AMD får til. Forhåpentligvis en konkurrent til 1070 ...

Fordi verken 1070 eller 1080 gir 2x ytelse i spill. Det eneste grafen til nVidia sier er at 1080 scorer 2x bedre per watt, enkel markedsføring som får hoppet til å høres langt større ut enn det faktisk er. Rart at ingen her har bemerket seg at ytelsen de måler i her er per watt og effektivitet. I stede går folk av skaftet og begynner å selge Maxwell kortene sine som hett hvetebrød, før vi i det heletatt har sett noen benchmarks. Og det er jo akuratt det nVidia ønsker, for da får de økt mersalg.

 

Intel gjorde det samme, Skylake hadde 40% mer ytelse enn Haswell-E, men det var per watt. Så det som derimot blir spennende er å se hvor bra 1070 og 1080 faktisk yter når vi får se noen skikkelige benchmarks.

Ytelse per watt er nesten alt som teller for meg. Det er TDP som setter taket for ytelsen jeg får. AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor watt som teller?

Det er ikke uvesentlig, men heller ikke avgjørende.

 

La oss si at en bruker ønsker at skjermkortet trekker maks 150W og at man derfor er på utkikk etter det skjermkortet som yter best innenfor disse rammene. Har man et skjermkort mer enn noen måneder kan det vise seg at konkrete kjøp kan bli ganske kostbare mens andre kjøp nesten finansierer seg selv.

Lenke til kommentar

Fordi jeg kan? Har man pengene og kan kjøpe det beste, hvorfor skal man ikke?

 

Jeg bare tvilte på at de faktisk er bedre, men hvis de er håndplukkede for å være ekstra gode til OC, så er det jo selvfølgelig helt greit :)

 

 

Det er selvfølgelig helt greit å kjøpe det beste om man har pengene til det, ingenting galt med det :)

 

 

Ytelse per watt er nesten alt som teller for meg. Det er TDP som setter taket for ytelsen jeg får. AtW

 

Tenkte meg du siktet til dette da du lurte på TDP. Du må jo egentlig se på tester for å finne ut strømforbruket til Nvidia kortene, da de booster så mye. GTX 970 kjører jo fint på 80W+ over oppgitt TDP. AMD sine kort derimot vil kjøre på samme frekvens stort sett hele tiden og oppgitt TDP vil være nærmere faktisk strømforbruk. Begge er selvfølgelig rett, TDP er jo ikke et mål på hvor mye strøm krotet bruker.

 

Eksempelvis er 1080 ratet til 180W TDP, som er litt over 980, men 980 bruker definitivt mer enn 180W med strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...