Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Er du seriøs på spørsmålene som jeg skal svare om solen henger fast i kuppelen og de greiene der? Du kan like gjerne spørre meg om hva som er under den flate jorden. Skal jeg svare deg på det også?

Ja, det hadde jo vært greit at du kom med testbare påstander om 'modellen' din. Kom gjerne med en egen falsifikasjonstest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor trenger jorden å holdes oppe?

Aner ikke - det kan vel og en eventuell Gud bestemme. Går vi ut fra at han laget et konsekvent sett med regler for fysikk tilsier vel observasjon at den enten må sveve eller stå på noe, uavhengig om den er flat eller en kube (hvorfor har ingen foreslått det ennå?).
Lenke til kommentar

Er du seriøs på spørsmålene som jeg skal svare om solen henger fast i kuppelen og de greiene der? Du kan like gjerne spørre meg om hva som er under den flate jorden. Skal jeg svare deg på det også?

Iskanten er jeg enig er mulig å finne ut ved om det er en ekstra lang tur rundt hvis det er en flat jord. Grunnet kompassnåla som peker mot nord blir det samme så blir det vansklig å si hvilken vei du styrer båten.

Selvsagt! Vi har en mainstream-modell med teorier på alle disse tingene, uavhengig om du tror på de eller ei - du/dere må da kunne sette sammen en kredibel teori med alternativer om det ikke skulle være slik konvensjonell forskning tilsier?

 

Jeg høres jo veldig dum ut om jeg påstår all kreft kommer fra agurker, uten å kunne svare på et eneste spørsmål om hvorfor jeg tror dette og hva som tilsier det. "Alle som har kreft har spist agurk minst én gang" er ikke et veldig sterkt argument f.eks.

Lenke til kommentar

Aner ikke - det kan vel og en eventuell Gud bestemme. Går vi ut fra at han laget et konsekvent sett med regler for fysikk tilsier vel observasjon at den enten må sveve eller stå på noe, uavhengig om den er flat eller en kube (hvorfor har ingen foreslått det ennå?).

Finnes det noe som er opp eller ned i verdensrommet.Nei hittil kan en ikke funnet noe slikt.

Lenke til kommentar

Gravitasjon kan vi måle den tro.?

Det finnes flere måter å måle og observere denne effekten.Fra kosmologiske observasjoner som bekrefter Einsteins teori,kvantefysikk,GPS sattelitter må justere for gravitasjonens bending av rom-tid ,gravitasjonsbending av lys via galaksehoper,mer avanserte og nøyaktig utgaver av Cavendish lignenede tester,ved å sette en stor masse under en kalibrert vekt som da gir økning i vekt siden en stor masse trekker samme veien som jordens gravitasjon.

Gir en veldig god forklaring på solsystemets bevegelser,tidevann,sattelitter og romsonders baner.Hvordan ting i bevegelse faller mot gravitasjons sentrum,samt en mengde flere observasjoner og tester som bekrefter modellen.

 

 

 

Vi vet jo at for å få til akselrasjon så må der en kraft til.Hvilken kraft er det som får gjennstander til å akselrere nedover om ikke det er gravitasjon?

Finn meg mer nøyaktige utgaver av Cavendish eksperimentet. Resten er bare sprøyt som ikke et vanlig menneske kan finne noe ut av.

Lenke til kommentar

Er du seriøs på spørsmålene som jeg skal svare om solen henger fast i kuppelen og de greiene der? 

 

 

Aller først kan du vel svare på om du tror på kuppelen. Så kan vi ta det derfra.

 

Om du ikke kan svare på hvordan sol og måne og annet fungerer i flatjordsteorien, eller hvordan kuppelen fungerer er det selvsagt som forventet. Det er ulempen med den teorien, at den er mangelfull på slike områder.

 

Iskanten er jeg enig er mulig å finne ut ved om det er en ekstra lang tur rundt hvis det er en flat jord. Grunnet kompassnåla som peker mot nord blir det samme så blir det vansklig å si hvilken vei du styrer båten.

 

 

Men du behøver jo ikke se på kompasset. Du behøver bare å se på roret: Enten svinger det den ene veien eller så svinger det den andre. Det er som i bilen, du vet hvilken vei bilen svinger når du vrir på rattet, helt uten kompass.

 

Så om du treffer iskanten, tar en venstresving og så må svinge til høyre for å komme rundt og ende opp der du startet, så har du seilt på utsiden. Må du derimot holde til venstre så seiler du på innsiden.

 

Og ja: Skal du rundt iskanten av den flate jorden er det vel en reise på over 150 000 km. Rundt Antarctica er 1/10 av det. Så du kan bare sjekke tiden. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Av og til lurer jeg på om noen av dere flat jordere kanskje rett og slett ikke vet forskjellen på å gå ut og måle selv og det å bli fortalt hva resultatet er.

Som med ISS. Du vet du kan selv gå ut i naturen utenfor stuen og måle selv håper jeg. Og da skal man ha en helt spesiell holdning til hva en kan se med sine egne øyne når man benekter det man står og ser på.

Du kan nok "måle selv" men NASA forteller deg hva du skal se etter, hva du skal måle og hvordan du skal måle.

Lenke til kommentar

Aller først kan du vel svare på om du tror på kuppelen. Så kan vi ta det derfra.

 

Om du ikke kan svare på hvordan sol og måne og annet fungerer i flatjordsteorien, eller hvordan kuppelen fungerer er det selvsagt som forventet. Det er ulempen med den teorien, at den er mangelfull på slike områder.

 

 

Men du behøver jo ikke se på kompasset. Du behøver bare å se på roret: Enten svinger det den ene veien eller så svinger det den andre. Det er som i bilen, du vet hvilken vei bilen svinger når du vrir på rattet, helt uten kompass.

 

Så om du treffer iskanten, tar en venstresving og så må svinge til høyre for å komme rundt og ende opp der du startet, så har du seilt på utsiden. Må du derimot holde til venstre så seiler du på innsiden.

 

Og ja: Skal du rundt iskanten av den flate jorden er det vel en reise på over 150 000 km. Rundt Antarctica er 1/10 av det. Så du kan bare sjekke tiden.

 

Geir :)

Flat jord på bakkenivå kan jeg tro sikrere på enn hva og hvordan det fungerer der oppe. Er jorden flat så er det sikkert mye data som er blitt hemmeligholdt av hvordan det fungerer der oppe. Jeg kan tro at de hemmeligholder data om at de har en maks høyde de kan komme opp til. Og ellers tror jeg Nasa heliumballonger er der oppe mye nærmere og finner ut det de finne ut kan ved å ta med seg såkalte satellitter som kan fange opp mer data enn vi vanlige mennesker kan. Så kuppel vet jeg ikke. Kan hende Gud har gjort det på en annen måte. Bare ikke denne Big Bang svart hull gravitasjonsbendet lys og de greiene der. Gir mennesker et større tomrom og evig ego å gå inn og ta til seg denne kunnskapen. Len det sier jeg fordi jeg tror det er løgn. Sannheten er selvsagt sunn å søke.

 

Tror ikke det er mulig å finne ut om båten svinger venstre eller høyre på en så lang tur. Bølger og vind vil sette det ut av spill.

Skulle gjerne sett de verdensseilas-folka gjøre en sånn rundtur at de har Antarktis ved sin ene side av båten hele veien i desember når det så og si midnattssol der. Og turen kan starte ved kapp Horn i sør amerika og målet kunne være samme sted, så ville det definitivt vist om Antarktis er som på en globe eller på en flat jord.

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Du kan nok "måle selv" men NASA forteller deg hva du skal se etter, hva du skal måle og hvordan du skal måle.

  1. Hvordan skiller dette seg fra hva Jeranism/globebusters/etc. sier du skal tro?
  2. Hvordan er det mulig å bruke denne siden for å finne ut når den internasjonale romstasjonen er synlig på himmelen om den ikke faktisk beveger seg rundt jorda?
Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Du kan nok "måle selv" men NASA forteller deg hva du skal se etter, hva du skal måle og hvordan du skal måle.

1. Nei, mye av det du skal se etter, f.eks. himmelretningen til sola på høst/vår-jevndøgn, har ikke noe med NASA å gjøre i det hele tatt.

 

2. Dere flatjordere er helt fetisjistisk opptatt av NASA, slik dere er opptatt av bibelen. Dere overser derfor det helt enkle faktum at hvis det er noe som er enkelt å forstå, observere og verifisere på egen hånd, så spiller det ikke noen rolle om det er Bibelen, NASA, naboen, naboens katt eller du selv som har funnet ut at du skal måle det. Sola står beviselig opp rett i øst ved høst/vår-jevndøgn uansett hvem som først fortalte deg det.

 

Men det er klart, når du er vant til at du skal tro og ikke forstå slik du og maxRPM er talsmenn for, så er det vanskelig å skille mellom å tro på noe fordi noen har sagt det, og det å faktisk forstå fysikken og matematikken bak det.

 

Jeg forstår f.eks. hvorfor det er geometrisk umulig at sola står opp rett øst over alt på en flat jord ved jevndøgn, men at det er slik det må være på en klode hvis sola er langt unna, så det spiller ingen rolle om noen har fortalt meg det eller ikke.

Lenke til kommentar

Så kuppel vet jeg ikke. Kan hende Gud har gjort det på en annen måte. 

 

 

Ok. Da skal jeg prøve å huske at du ikke tror på kuppelen. 

 

Edit: Det er Gammel Nok, for eksempel her:

 

Det er sent opp raketter mot denne domen, og de fikk alle en bråstopp. Men hva er vitsen med å dokumentere noe som helst for dere når dere ikke ser på noen dokumentasjon likevel ?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Fra bakken uten zoom et sted i Polen.

https://twitter.com/Marcin_Loboz/status/1132070509246652421?s=20

 

Mer detaljer og diskusjon her: https://www.reddit.com/r/space/comments/bso626/video_of_a_train_of_starlink_satellites_in_orbit/

 

 

Fra Starlink oppskytningen for noen dager siden.

 

Kurvaturen på jorden kan ses her: https://youtu.be/riBaVeDTEWI?t=997

 

Her slippes satellittene: https://youtu.be/riBaVeDTEWI?t=4601

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Finn meg mer nøyaktige utgaver av Cavendish eksperimentet. Resten er bare sprøyt som ikke et vanlig menneske kan finne noe ut av.

Bare et par eksempler på noen av de 300 moderne metodene som brukes for å bestemme G.

 

 

https://aip.scitation.org/doi/10.1063/1.4994619

 

http://www.phys.utk.edu/labs/modphys/Pasco%20Cavendish%20Experiment.pdf

 

"Resten er bare sprøyt som ikke et vanlig menneske kan finne noe ut av"

Om du virkelig er interresert i å finne ut om slike tester,observasjoner osv er riktige.Kan du lese deg opp via vitnskapelige fagfellevurderte journaler..

Der finner du grundige opplysninger om hvordan dette gjøres,hvilke utstyr som brukes,resultater,tolkninger,konklusjoner og forsøk på falsifisering.osv.

Lenke til kommentar

Du kan nok "måle selv" men NASA forteller deg hva du skal se etter, hva du skal måle og hvordan du skal måle.

Nei hvorfor det? En rettvinklet trekant kan sjekkes helt uten at Nasa blander seg inn. Og der kommer gradskiven inn. Man måler noen vinkler og avstanden mellom målepunktene. Du trenger ikke spørre Nasa om noe som helst rundt det.

Og hvis du måler vinklene fra to steder på bakken mot ISS når den flyr forbi så har du all informasjonen du trenger for å regne ut avstanden.

Hvorfor du absolutt skal blande inn Nasa i det skjønner jeg ikke.

 

Ta et blankt ark og tegn inn to prikker. Avstanden mellom disse må være avstanden mellom de to observatørene. Disse to igjen måler vinklene til ISS samtidig. Tegn disse inn på arket. Nå kan du altså finne ut hvor langt unna punktet hvor disse siktlinjene krysser hverandre.

Helt uten Nasa.

 

Blir det for enkelt for dere til at dere vil gjøre ekseprimentet?

 

Men for all del. Fortell gjerne hvor Nasa kommer inn i dette eksperimentet som definitivt vil finne avstanden til ISS (og alle andre ting dere kan se fra to punkter samtidig).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok. Da skal jeg prøve å huske at du ikke tror på kuppelen.

 

Edit: Det er Gammel Nok, for eksempel her:

 

 

Geir :)

Trenger nødvendigvis ikke være dome. Men det er noe som stopper desse go fast rakettene og andre raketter de kan skyte i lange distanser rett opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...