Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Ok, så sett fra en ekstern observatør utenfor karusellen vil den som ligger på bunnen gå i en bue på grunn av rotasjonen, mens de som er høyere opp vil gå i en rett linje mot kanten?

 

attachicon.gifKarusell4.png

 

(Klikk på bildene for å se dem i full størrelse.)

 

Geir :)

Da forutsettes det at "Shear stress"  er i virksomhet og at ikke all væsken roterer med samme hastighet.Gjør det ikke i dette eksempelet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer også på det samme som nirolo. Hvis ubåten skal lenger ut på kanten, må den presse vekk noe av vannet. Siden de samme kreftene virker på vannet, og siden de har samme massetetthet, hva konkret er det som gjør at ubåten presser vekk vann?

 

Vannmolekyler lenger inn har jo ikke forflyttet seg ut, men de klarer ikke å presse vekk molekylene lenger ut. Hvorfor gjør ubåten det, i følge deg?

 

Vann er svært fritt bevegelig molekyl for molekyl. Det som får vannet i verdenshavene til å bevege seg er temperaturforskjeller. Og selvsagt tyngekreftene i fra månen (tidevannet).

 

Så sant man ikke snakker om frossent vann da, som jo oppfører seg veldig forskjellig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er neste spørsmål, ja... :) Eller snarere, hvorfor ikke. :hmm:

 

Jeg følger bare maxRPMs instruksjoner her. Det er opp til ham å gjøre dette logisk.

 

Geir :)

Nei, jeg er jo ute etter hva dere mener vil skje med ubåtene? Selv tror jeg at denne ubåten med fast grunn. La oss si den har hjul og kjører mot utkanten vil spiralisere seg bortover, mens de som en gang var rett ovenfor vil gå i rett linje. Aldri på noen måte tror jeg at 4,5 milliarder år vil få de ubåtene over til å få samme hastighet rundt som den på bunn uten at hele volumet av vannet følger samme hastighet. Men det er ingenting som tilsier at en roterende bunn skal klare det

Lenke til kommentar

Nei, jeg er jo ute etter hva dere mener vil skje med ubåtene? 

 

 

Du vet hva vi mener vil skje med dem. Vannet vil rotere, og ubåtene med det. Dette kan du enkelt prøve, hvis du har en god gammeldags platespiller. Sett en bolle sentrert på platespilleren, og fyll den med vann. Putt noe passende tungt oppi, som ligger å skvulper i overflaten. Så starter du platespilleren. Prøv på 33, 45 og 78 omdreininger pr. sekund. (Hvis platespilleren har de hastighetene da.) 

 

Prøv med ulike boller, med runde kakebokser i forskjellige størrelser og ditto flate skåler. Prøv med lite vann og mye vann.

 

Vannet vil rotere i dem alle sammen, med samme fart som bollen. Og de gjør det nesten med en gang.

 

Hvorfor? Fordi det ikke er noen annen kraft som virker på vannet, og holder den igjen. (Bitte bitte lite mot luften over. Og lite grann treghet, selvsagt. Vannet skal jo akselereres.) Friksjonen mot bunnen og veggene i bollen/boksen er det eneste som påvirker det over tid. 

 

Det samme gjelder karusellen vår, og det gjelder selv om den er 40 000 km i omkrets og med 50 km vann over. Det er ingenting på utsiden som bremser vannet (ikke som du har angitt så langt, i hvert fall). Det tar nok mer krefter og/eller lengre tid å akselerere vannet når det er så mye av det, men tid har vi altså nok av i regnestykket vårt.

 

Men nå flytter du bevisbyrden igjen, som alltid. Spørsmålet er hvorfor du tror at vannet ikke vil rotere, eller at ubåtene ikke vil følge vannstrømmen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det som hindrer ubåten å passere gjennom vannet utenom friksjon? Ingenting egentlig.

Det er da ikke slik at vannet plutselig har blitt til en solid masse,det er fortsatt en væske.

Du har rett i alt dette, men som tom waits for alice påpeker, så blir trykket større ved veggen enn i midten. Dermed vil friksjonen øke også.

 

Vann er svært fritt bevegelig molekyl for molekyl. Det som får vannet i verdenshavene til å bevege seg er temperaturforskjeller. Og selvsagt tyngekreftene i fra månen (tidevannet).

Også helt rett

 

Men ingen av dere besvarer kjernen i nirolos spørsmål:

Sentrifugalkraften presser både vannet og ubåten utover mot kanten med nøyaktig samme kraft/masse, er vi ikke enig om det? Både vannet rundt ubåten og ubåten utsettes derfor for samme sentrifugalkraft. For at ubåten skal presse bort vannet, må den utsettes for mindre motkraft (friksjon fra vannet lenger ut) enn det vannmolekylene gjør, stemmer ikke dette?

 

Så da mangler jeg enten konkret argumentasjon for at ubåten utsettes for mindre kraft rettet innover enn det vannmolekylene gjør, eller en påpekning av hva som er feil i denne logikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet hva vi mener vil skje med dem. Vannet vil rotere, og ubåtene med det. Dette kan du enkelt prøve, hvis du har en god gammeldags platespiller. Sett en bolle sentrert på platespilleren, og fyll den med vann. Putt noe passende tungt oppi, som ligger å skvulper i overflaten. Så starter du platespilleren. Prøv på 33, 45 og 78 omdreininger pr. sekund. (Hvis platespilleren har de hastighetene da.)

 

Prøv med ulike boller, med runde kakebokser i forskjellige størrelser og ditto flate skåler. Prøv med lite vann og mye vann.

 

Vannet vil rotere i dem alle sammen, med samme fart som bollen. Og de gjør det nesten med en gang.

 

Hvorfor? Fordi det ikke er noen annen kraft som virker på vannet, og holder den igjen. (Bitte bitte lite mot luften over. Og lite grann treghet, selvsagt. Vannet skal jo akselereres.) Friksjonen mot bunnen og veggene i bollen/boksen er det eneste som påvirker det over tid.

 

Det samme gjelder karusellen vår, og det gjelder selv om den er 40 000 km i omkrets og med 50 km vann over. Det er ingenting på utsiden som bremser vannet (ikke som du har angitt så langt, i hvert fall). Det tar nok mer krefter og/eller lengre tid å akselerere vannet når det er så mye av det, men tid har vi altså nok av i regnestykket vårt.

 

Men nå flytter du bevisbyrden igjen, som alltid. Spørsmålet er hvorfor du tror at vannet ikke vil rotere, eller at ubåtene ikke vil følge vannstrømmen.

 

Geir :)

Vil det som jeg putter oppå vannet på platespilleren rotere rundt like mye som rotasjonen på platen? Nei takk den faller jeg ikke for. Og tilbake til den karusellen, all aksjon har en reaksjon, men tror neppe ubåtene noen gang vil følge samme fart som bunnen.

Men på denne jordkloden dere ser for dere at dere står på, så er det flere tusen ubåter med hjul på på bunnen, og flere ubåter som står vertikalt rett over dem vil følge etter dem hele tiden

Lenke til kommentar

Vil det som jeg putter oppå vannet på platespilleren rotere rundt like mye som rotasjonen på platen? 

 

 

Prøv, da vel. Eller kom og besøk meg. Jeg har en platespiller vi kan prøve med.

 

Eventuelt i mangel av en platespiller, gå til nærmeste bekk som renner nedover en skråning, og hiv en pinne uti. Se om den følger vannet nedover...

 

Men før du gjør det, så tenk deg om! Og så forteller du meg:

 

Hva for slags kraft skulle holde vannet tilbake. Bollen roterer, og vannet roterer med bollen. Og det som ligger i vannet følger vannet. Du har ikke angitt noen annen kraft her som skulle holde vannet eller gjenstanden tilbake.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil det som jeg putter oppå vannet på platespilleren rotere rundt like mye som rotasjonen på platen? Nei takk den faller jeg ikke for. Og tilbake til den karusellen, all aksjon har en reaksjon, men tror neppe ubåtene noen gang vil følge samme fart som bunnen.

Jeg testet nettop, med ei hasselnøtt i en skål vann oppå et snurrbart ostefat. Jeg vet ikke hvordan jeg laster opp video hit, men jeg kan garantere deg at du tar 100% feil. Hasselnøtten snurret med og holdt sin plass i skålen hele tiden.

 

Og slik som tom waits for alice påpeker, hvorfor skulle den ikke snurre med? Det virker som om du tror at alle gjenstander har en "magisk" ikke-beveglses-kraft, som motvirker kreftene som skyver på den. Men dette er ren fantasi og beviselig ikke slik fysikken virker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god analyse av videoen du linket til.

Så kan en vurdere hva som er riktig,flat jord eller ??

.https://www.youtube.com/watch?v=IJpn_BpF88Q

https://www.youtube.com/watch?v=RYP8pnkZCVs

Analysen er at du skulle ikke sett så mye av dette fjellet. Det er mange andre analyser. Det er opptil deg om du tror eller ikke på det. Sånn er de tmed alt. Faktum er at jorden har en omkrets og denne avstanden til fjellet er ca 200 km. Fjellet er 3200 moh. Du skulle sett kun 400 meter av toppen. Jepp. Sånn er det . 

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=30&h0=10&unit=imperial

Endret av Andrè den gode
Lenke til kommentar

En god analyse av videoen du linket til.

Så kan en vurdere hva som er riktig,flat jord eller ??

.https://www.youtube.com/watch?v=IJpn_BpF88Q

https://www.youtube.com/watch?v=RYP8pnkZCVs

Globen er ikke mer! Det er bare tidsspørsmål før du har bilder fra rundt 400 km. Dette er en bare en 100 andre Globe ting som er feil. Her ser du også en analyse av det. https://www.youtube.com/watch?v=RK93TfSYeQU

Lenke til kommentar

I alle bygg eller der man er, trenger man et fundament å bygge på .Som med jorden, den er bygd på et fundament. Det er ikke en spinnende meteror i intet, i et vakum. Det er bare en ideologi for slavene i denne verden, de som fortsatt tror på bildene de så i skolebøkene. Fett da at det er så lett å lure folk.

 

Jorden starter ikke plutselig å snurre. Den har gjort det i flere milliarder år.

Så, først starter du snurringen. La den gå lenge. Etterhvert får vannet også samme spinn. Dersom du nå slipper en "ubåt" på bunn, en et stykke over den, og en til et stykke over denne, så vil de holde seg tilnærmet rett over hverandre ja.

Lenke til kommentar

Prøv, da vel. Eller kom og besøk meg. Jeg har en platespiller vi kan prøve med.

 

Eventuelt i mangel av en platespiller, gå til nærmeste bekk som renner nedover en skråning, og hiv en pinne uti. Se om den følger vannet nedover...

 

Men før du gjør det, så tenk deg om! Og så forteller du meg:

 

Hva for slags kraft skulle holde vannet tilbake. Bollen roterer, og vannet roterer med bollen. Og det som ligger i vannet følger vannet. Du har ikke angitt noen annen kraft her som skulle holde vannet eller gjenstanden tilbake.

 

Geir :)

Du forstår meg feil. Denne bollen på platespilleren har vegger, blir ikke det samme det. Du må heller tenke at platespilleren er nedi i bollen og går en gang rundt på 24 timer. Det som da er i bollen blir aldri dratt rundt med samme hastighet som platespilleren

Og verre blir det når denne platespilleren er 6000 kilometer i diameter og bollen 50 kilometer høy

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Du forstår meg feil. Denne bollen på platespilleren har vegger, blir ikke det samme det. Du må heller tenke at platespilleren er nedi i bollen og går en gang rundt på 24 timer. Det som da er i bollen blir aldri dratt rundt med samme hastighet som platespilleren

Og verre blir det når denne platespilleren er 6000 kilometer i diameter og bollen 50 kilometer høy

Da får man veggene på beholderen som står stille, noe som ikke finnes rundt globen. På globen finnes ingenting som jobber imot rotasjonen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...