Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Hvordan forklarer flatjorderererere som ikke tror på noen tyngdekraft den bunnvanns utvekslingen i mot toppvannet i havet som månens tyngdekraft står for forklart i fra vitenskapsleiren? Viktig for oksygeneringen av dypvannet, altså slik at dypvannslivet (fisk, sjøstjerner med mange flere skapninger) kan klare seg..

 

Og, har man noen flatjordere som tror på tyngdekraften i flokken? Eller er tyngekraft noe alle flatjordere bortforklarer?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kraften er jo så liten har jo dere påstått. 

 

 

Ja det er den så absolutt. Men det jeg egentlig spurte om var ikke sentripetalkraften, det kom fra Mudman. Det jeg lurte på var hva som hindret de 50+ km med vann å renne utover kanten på karusellen, selv når den står stille. Hvis jeg heller vann på skrivebordet her, så renner det ut over bordkanten og ned på gulvet. Jeg går ut fra at det samme gjelder din karusell.

 

Så jeg gjentar spørsmålet:

 

Hva er det som holder vannet på plass på denne karusellen, så det ikke flyter ut og tar ubåtene med seg? Er det vegger? (Ala den påståtte isveggen...)

 

Burde ikke ha noe å si at ubåtene er på utkanten av karusellen, ...

 

 

Det skal vi komme tilbake til. En ting av gangen. :)

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den kraften er jo så liten har jo dere påstått. Karusellen går jo rundt bare en runde per 24 timer. Jeg tror ikke den flate jorden snurrer bare for å ha det sagt.

Burde ikke ha noe å si at ubåtene er på utkanten av karusellen, men ok, start karusellen med vann, la ubåtene vandre fra midten av karusellen og ut mot ytterkant i en fastlåst retning, rett over hverandre. Det skal være det samme som på en jordklode å vandre fra nordpolen til ekvator, men jeg tror neppe de vil holde seg rett over hverandre.

På den runde jorden trekker gravitasjonen alt mot sentrum av jorden.

På en flat jord må en slik eventuell gravitasjon virke rett ned.

Dermed vil ubåtene bli presset ut mot kanten ,siden der ikke er  kraft som trekker de mot sentrum av karusellen.

Du har sikkert tatt en snurrende karusell selv en gang og kjent kraften du blir påvirket av.Hvilken rettning virker denne kraften,er ikke det utover mot kanten?

Lenke til kommentar

Så om man flyr ett lite radiostyrt helikopter over en 3d-mølle, så vil helikopteret følge 3d-mølla?

Om du setter opp en vifte som blåser på det lille radiostyrte helikopteret, så vil det stå i ro?

Jeg prøvde å motstå fristelsen, men må bukke under og korrigere - tredemølle, fordi man trør/treder på den. :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På den runde jorden trekker gravitasjonen alt mot sentrum av jorden.

På en flat jord må en slik eventuell gravitasjon virke rett ned.

Dermed vil ubåtene bli presset ut mot kanten ,siden der ikke er kraft som trekker de mot sentrum av karusellen.

Du har sikkert tatt en snurrende karusell selv en gang og kjent kraften du blir påvirket av.Hvilken rettning virker denne kraften,er ikke det utover mot kanten?

Nja, ubåter i vann vil vel ha samme masse som det vannet den fortrenger og dermed påvirkes like mye eller lite som vannet rundt seg.

 

Når du er på en karusell så har du mer masse enn luften og du dyttes ut.

 

Anta at du er i en bli som kjører i sirkler, da dyttes du ut og luften inn. Dersom du har med deg en heliumsballong så vil du lett kunne se at den beveger seg innover mot sirkelsens sentrum, fordi luften har mer masse og da dyttes luften ut og ballongen inn.

 

Poenget mitt er at ubåter som flyter på et gitt punkt i vann er i likevekt med vannet rundt seg mtp masse i forhold til volum. Da bør de ikke flytte på seg?

Lenke til kommentar

Uten en vegg, så vil jo vannet i sylinderen du tegnet falle utfor kanten selv uten karusellrunddansen og da får vel fort vikingene med sin norrøne mytologi rett eller?  :hmm:

 

Men så var det dette evinnelige spørsmålet rundt tyngdekraft, eller hvorfor vannmengden i sylinderen ikke svever 5 kilometer oppe i luftlagene. I flatjorderes verdensbilde så kan man dikte opp hva som helst. Blir litt som tepottepåstanden ute i verdensrommet som ingen får øye på.

 

Men folk hanskes jo tyngekraftsymptomer daglig hele dagen lang, så det er jo verre å bortforklare denne tyngdekraften da.

 

Forresten, jeg tok bilde av den i fjor høst så her er den:

 

post-30484-0-91971300-1557344385_thumb.jpg

 

Og som man ser så er jorden altså sfærisk. Kulejord.

 

Kilde:

 

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, ubåter i vann vil vel ha samme masse som det vannet den fortrenger og dermed påvirkes like mye eller lite som vannet rundt seg.

 

Når du er på en karusell så har du mer masse enn luften og du dyttes ut.

 

Anta at du er i en bli som kjører i sirkler, da dyttes du ut og luften inn. Dersom du har med deg en heliumsballong så vil du lett kunne se at den beveger seg innover mot sirkelsens sentrum, fordi luften har mer masse og da dyttes luften ut og ballongen inn.

 

Poenget mitt er at ubåter som flyter på et gitt punkt i vann er i likevekt med vannet rundt seg mtp masse i forhold til volum. Da bør de ikke flytte på seg?

Vannet er statisk og kan ikke komprimeres.Dette hindrer ikke en gjenstand av fast materiale å bevege seg i vannet.

Når sentrifugalktaften som virker på ubåten beveger denne gjennom vannet.

At luften flyttes inn der jeg var,har ingenting med dette å gjøre.Luften fortrenges av meg og vil altid fylle det området jeg tidligere befant meg.Enten jeg går opp,ned sideveis eller slynges ut mot en ytterkant i en karusell.

Du ville ha akkurat de samme kreftene dersom du var i et vakum.

 

Tenk deg en sylinder fyllt med vann olje og sprit.Der ville vannet være nederst ,oljen i midten og spriten på toppen.

Ved fritt fall ville disse væskene blande seg vilkårlig.Dersom du økte farten av fallet mer en gravitasjonsfarten ville vannet være på toppen oljen i midten og spriten nederst.

Hvorfor?

Endret av Mudmann
Lenke til kommentar

Vannet er statisk og kan ikke komprimeres.Dette hindrer ikke en gjenstand av fast materiale å bevege seg i vannet.

Når sentrifugalktaften som virker på ubåten beveger denne gjennom vannet.

At luften flyttes inn der jeg var,har ingenting med dette å gjøre.Luften fortrenges av meg og vil altid fylle det området jeg tidligere befant meg.Enten jeg går opp,ned sideveis eller slynges ut mot en ytterkant i en karusell.

Du ville ha akkurat de samme kreftene dersom du var i et vakum.

 

Tenk deg en sylinder fyllt med vann olje og sprit.Der ville vannet være nederst ,oljen i midten og spriten på toppen.

Ved fritt fall ville disse væskene blande seg vilkårlig.Dersom du økte farten av fallet mer en gravitasjonsfarten ville vannet være på toppen oljen i midten og spriten nederst.

Hvorfor?

Du finner opp et nytt scenario. Det er ikke snakk om å gå fra fritt fall til ikke fritt fall.

 

Hvis en ubåt "flyter" på 200 meters dyp er har den lik masetetthet som vannet rundt. Den vil da oppføre seg som vannet rundt. Jeg har ikke sagt at noe hindrer ubåten i å flytte seg, jeg har sagt at jeg ikke kan se at den vil flytte seg anderledes enn vannet rundt seg på bakgrunn av at karusellen spinner. De krefter som virker på ubåten virker også på vannet rundt, så hvorfor skal båten oppføre seg anderledes?

 

At verken ubåten eller vannet rundt lar seg komprimere ser jeg ikke relevansen av.

Lenke til kommentar

Ja det er den så absolutt. Men det jeg egentlig spurte om var ikke sentripetalkraften, det kom fra Mudman. Det jeg lurte på var hva som hindret de 50+ km med vann å renne utover kanten på karusellen, selv når den står stille. Hvis jeg heller vann på skrivebordet her, så renner det ut over bordkanten og ned på gulvet. Jeg går ut fra at det samme gjelder din karusell.

 

Så jeg gjentar spørsmålet:

 

Hva er det som holder vannet på plass på denne karusellen, så det ikke flyter ut og tar ubåtene med seg? Er det vegger? (Ala den påståtte isveggen...)

 

 

Det skal vi komme tilbake til. En ting av gangen. :)

 

Geir :)

Ja det er vegger, og om ubåtene går fra midten av karusellen til utkanten så vil den på bunn følge med en runden rundt til den kommer til utkanten. De som er over kan se ned og se bunnen gå rundt og rundt men gå i fast retning uten påvirkning av at bunnen går i karusell

Lenke til kommentar

Du finner opp et nytt scenario. Det er ikke snakk om å gå fra fritt fall til ikke fritt fall.

 

Hvis en ubåt "flyter" på 200 meters dyp er har den lik masetetthet som vannet rundt. Den vil da oppføre seg som vannet rundt. Jeg har ikke sagt at noe hindrer ubåten i å flytte seg, jeg har sagt at jeg ikke kan se at den vil flytte seg anderledes enn vannet rundt seg på bakgrunn av at karusellen spinner. De krefter som virker på ubåten virker også på vannet rundt, så hvorfor skal båten oppføre seg anderledes?

 

At verken ubåten eller vannet rundt lar seg komprimere ser jeg ikke relevansen av.

Du kan ikke se at den vil flytte seg annerledes enn vannet, viser at du ikke helt forstår.Væskedynamikk,hydraulikk,Stokes lov, osv.

Når en ubåt har likevekt med vannet har den oppdrift.Det har den også i dette tilfellet men i tillegg er den påvirket av kraft som virker utover.

Lenke til kommentar

Du kan ikke se at den vil flytte seg annerledes enn vannet, viser at du ikke helt forstår.Væskedynamikk,hydraulikk,Stokes lov, osv.

Når en ubåt har likevekt med vannet har den oppdrift.Det har den også i dette tilfellet men i tillegg er den påvirket av kraft som virker utover.

Og den kraften påvirker ubåten anderledes enn vannet? Hvorfor? Jeg ser ingen begrunnelse i svaret ditt.

 

Du som forstår Væskedynamikk, hydraulikk, Stokes lov, osv. kan sikkert forklare meg da?

Lenke til kommentar

Og den kraften påvirker ubåten anderledes enn vannet? Hvorfor? Jeg ser ingen begrunnelse i svaret ditt.

 

Du som forstår Væskedynamikk, hydraulikk, Stokes lov, osv. kan sikkert forklare meg da?

Vannet kan ikke bevge seg.fordi det stopper opp ved ytterkanten og dette hindrer vannet lenger inne til å bevege seg utover i et lukket system.Men vannet vil ikke hindre ubåten å bevege seg.Denne kraften kan du sammeligne med at ubåten har en propell som driver den mot ytterkanten av karusellen.

Det er som når jorden roterer.Dersom vi ikke hadde gravitasjon ville vi bli kastet av.

Ubåten er ikke påvirket av gravitasjon horisontalt i det tenkte eksperiment.Hva er der da som vi holde ubåten tilbake? Tja noe mostand i vannet,men ellers ingenting.

Lenke til kommentar

Vannet kan ikke bevge seg.fordi det stopper opp ved ytterkanten og dette hindrer vannet lenger inne til å bevege seg utover i et lukket system.Men vannet vil ikke hindre ubåten å bevege seg.Denne kraften kan du sammeligne med at ubåten har en propell som driver den mot ytterkanten av karusellen.

Det er som når jorden roterer.Dersom vi ikke hadde gravitasjon ville vi bli kastet av.

Ubåten er ikke påvirket av gravitasjon horisontalt i det tenkte eksperiment.Hva er der da som vi holde ubåten tilbake? Tja noe mostand i vannet,men ellers ingenting.

Så vidt jeg kan skjønne har her vannet og ubåten samme massetetthet, det er derfor ingen grunn til at ubåten skal presses ut. Krafren virker like sterkt på vannet som på ubåten.

 

I et lukket system vil det med størst massetetthet havne ytterst og det med minst innerst når du sentrifugerer det. Her er ubåt og vann like og vil forbli slik de var.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan skjønne har her vannet og ubåten samme massetetthet, det er derfor ingen grunn til at ubåten skal presses ut. Krafren virker like sterkt på vannet som på ubåten.

 

I et lukket system vil det med størst massetetthet havne ytterst og det med minst innerst når du sentrifugerer det. Her er ubåt og vann like og vil forbli slik de var.

 

 

Tror her er en mistforståelse ute å går.

Grunnen til at en ubåt med samme "massetetthet" som vannet vil være i ro,slik vi kjenner det på jorden, skyldes gravitasjon .Denne drar like sterkt på ubåten som vannet.Samtidig som rotasjonen gir vannet og ubåten en utovervendt kraft.Disse kreftene er i likevekt.

I den roterende tanken er der ingen kraft (som gravitasjon) som holder eller drar vannet og ubåten mot senter av karusellen.Kun krefter som drar i den horisontale rettningen ,utover.

Det er riktig at kraften virker like mye på vannet som ubåten,men vannet har allerede forflyttet seg så mye det kan.Her er det ytterkanten av tanken som stopper og holder vannet tilbake.

Endret av Mudmann
Lenke til kommentar

Det er riktig at kraften virker like mye på vannet som ubåten,men vannet har allerede forflyttet seg så mye det kan.

Jeg lurer også på det samme som nirolo. Hvis ubåten skal lenger ut på kanten, må den presse vekk noe av vannet. Siden de samme kreftene virker på vannet, og siden de har samme massetetthet, hva konkret er det som gjør at ubåten presser vekk vann?

 

Vannmolekyler lenger inn har jo ikke forflyttet seg ut, men de klarer ikke å presse vekk molekylene lenger ut. Hvorfor gjør ubåten det, i følge deg?

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Ja det er vegger, og om ubåtene går fra midten av karusellen til utkanten så vil den på bunn følge med en runden rundt til den kommer til utkanten. De som er over kan se ned og se bunnen gå rundt og rundt men gå i fast retning uten påvirkning av at bunnen går i karusell

 

Ok, så sett fra en ekstern observatør utenfor karusellen vil den som ligger på bunnen gå i en bue på grunn av rotasjonen, mens de som er høyere opp vil gå i en rett linje mot kanten?

 

post-52698-0-57299700-1557385113_thumb.png

 

(Klikk på bildene for å se dem i full størrelse.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på det samme som nirolo. Hvis ubåten skal lenger ut på kanten, må den presse vekk noe av vannet. Siden de samme kreftene virker på vannet, og siden de har samme massetetthet, hva konkret er det som gjør at ubåten presser vekk vann?

 

Vannmolekyler lenger inn har jo ikke forflyttet seg ut, men de klarer ikke å presse vekk molekylene lenger ut. Hvorfor gjør ubåten det, i følge deg?

Hva er det som hindrer ubåten å passere gjennom vannet utenom friksjon? Ingenting egentlig.

Det er da ikke slik at vannet plutselig har blitt til en solid masse,det er fortsatt en væske.

Lenke til kommentar

Til dere andre: Hva skjer når vannet presses utover i "sentrifugen"? Jo det trykkes mot veggen. Da blir trykket større ved veggen enn i midten. Vann er for alle praktisk formål ikke komprimerbart, så det som skjer er at vannet må velge en annen retning. I vår horisontale sentrifuge/karusell betyr det oppover lang veggen.

 

NB! Glem her at den flate jorden kanskje ikke har noen tyngdekraft og alt det der. Hvorfor ting har en vekt fikk vi aldri noe svar på av Gammelt Nok, men vi er enige om at de har det. Så på en eller annen måte så vil det nedover om ikke andre krefter virker. Men la oss anta at rotasjon medfører en sentripetalkraft.

 

Så vannet vil gå i en "vertikal bue". Det vil bli presset utover mot og oppover langs veggen, til vekten av vannet blir større enn trykket utover. I vårt tilfelle er trykket lite, siden rotasjonen er så sein. 

 

Når vannet slutter å bevege seg er trykket av det høyere vannet på utsiden av ubåten innover som sagt like stort som kraften utover (altså sentripetalkraften.) 

 

Og ubåten vil derfor følge vannet til denne likevekten oppstår, og deretter ligge i ro.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...