Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

"Wernher Magnus Maximilian Freiherr von Braun was a German aerospace engineer and space architect. He was the leading figure in the development of rocket technology in Germany and the father of rocket technology and space science in the United States."[/size]

https://en.wikipedia.org/wiki/Wernher_von_Braun

Ærlig talt. Om du ikke er i stand til å beherske grunnleggende grammatikk så har du noen utfordringer i temaene du diskuterer.

 

I sitatet ditt står det INGENTING om at han var leder(eller nestleder).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine bein er godt forankret på denne flate fantastiske jorden. Og la oss legge inn noen referanser her slik at vi kan ha litt tyngde fra toppen av villederne tidligere leder av NASA; Von Braun's gravestone mentions Psalm 19:1: "The heavens declare the glory of God; and the firmament sheweth his handywork."

attachicon.gifScreen Shot 2019-03-05 at 01.40.06.png

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Wernher_von_Braun#Death

 

Som blir på norsk:

 

 

Himmelen erklærer Guds herlighet; og fastgjøringen viser sitt håndverk

Ingenting å gjøre med flathet.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Ingenting å debunke der, er det? Der færreste betviler at bibelen ble skrevet av mennesker som levet på den tiden som omtales, eller noen ganger noen tiår senere. At de visste hva kongene og folkeslagene het, eller landshøvdingen på den tiden, eller at de henviste til steder som faktisk fantes, er da mer enn sannsynlig. Men ingen av disse funnene og inskripsjonene han omtaler nevner Guds eller Jesu handlinger eller eksistens.

 

Ja, det var antagelig en konge som het David, men Tel Dan-stelen sier jo ingenting om David, om kampen mot Goliat, om striden med Gud om Amalekittenes skjebne eller annet. Den bare nevner Davids hus...

 

Så der står vi. Funnene viser at Bibelens forfattere kunne sine kongerekker og sin geografi, hverken mer eller mindre.

 

Geir :)

 

Dette beviser at bibelen er historisk korrekt. Konklusjonen er at det ikke kan være en eventyrfortelling slik ArveSynden liker kalle boken.

 

Her kan du lese om at EU har iverksatt "European Public Prosecutor’s Office" som skal utøve juridisk forfølgelse av de som begår økonomisk kriminalitet i mot EU. Dette kan anses som et stort skritt for at man går mot et kontantløst samfunn hvor du ikke kan benytte kontanter eller annet betalingsmiddel for handel. Sverige er anslått som første nasjon hvor dette er fullført i 2030. Se bare hvor flinke og lydige de er med microchippingen av seg selv. I tillegg gir de bort hele bydeler til innvandrere hvor f.eks UPS nekter levering av varer: https://sputniknews.com/europe/201903011072868819-sweden-ups-post-delivery/

 

Revelation 13:17 "so that they could not buy or sell unless they had the mark, which is the name of the beast or the number of its name."

 

Virker som de ikke bare kunne kongerekka og geografien. Eksepsjonelt gode spåmenn var de i tillegg.

 

http://www.cogwriter.com/news/prophecy/eu-setting-up-666-persecution-office/

Lenke til kommentar

Revelation 13:17 "so that they could not buy or sell unless they had the mark, which is the name of the beast or the number of its name."

 

Gjennom mer enn tusen år har det blitt gitt hundrevis av "forklaringer" på hva "the mark" er for noe, så hva er det som får deg til å tro at din forklaring er den riktige?

 

Bare vent noe år, så kommer det en ny forklaring. Ja, jeg tror vi vil oppleve det - fanatiske troende har vært klare for den nær fremstående endetiden i snart 2000 år, og vi er fortsatt her.

 

Forøvrig, artig at du kan bevise at '9 ting som står i bibelen er korrekt'. Litt langt unna å bevise at alt som står der er korrekt, men det er jo en start.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som blir på norsk:

 

Ingenting å gjøre med flathet.

 

Dette beviser at man ikke er passasjer på en roterende badeball, dermed må alternativet at jorda er flat være korrekt.

 

In biblical cosmology, the firmament is the structure above the atmosphere of Earth, conceived as a vast solid dome.[1] According to the Genesis creation narrativeGod created the firmament to separate the "waters above" the earth from the "waters below" the earth.[2] The word is anglicized from the Latin firmamentum, which appears in the Vulgate, a late-4th-century Latin translation of the Bible.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Firmament

 

 

noun
the vault of heaven; sky.
Origin of firmament
1250–1300; Middle English Late Latin firmāmentum sky, Latin: support, prop, stay, equivalent to firmā(re ) to strengthen,support (see firm2) + -mentum -ment
Lenke til kommentar

 

Forøvrig, artig at du kan bevise at '9 ting som står i bibelen er korrekt'. Litt langt unna å bevise at alt som står der er korrekt, men det er jo en start.

Bibelen er ca. 1200 sider lang, det skal godt gjøres hvis ikke noe er korrekt i et slikt langt dokument. 

 

Hvis du hadde tatt en gjeng sjimpanser og fått de til å skrive et 1200-siders verk hadde du sikkert klart å finne 9 eller flere ting riktig i den også... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan du forklare hvorfor han satte dette bibelverset på sin gravsten.

Som jeg skrev sist, så overfortolker du det du ønsker at det skal bety. Jeg ser ikke noen grunn til at jeg skal tolke noe annet inn.

 

 

Svar på disse 4:

Som tom waits for alice skrev: "Funnene viser at Bibelens forfattere kunne sine kongerekker og sin geografi, hverken mer eller mindre."

 

Som jeg skrev tildligere, så refererer Bibelen selvsagt en del historiske fakta, men det fjerner allikevel ikke det faktum at den har to innbyrdes motstridende skapelsesberetninger som ingen av dem stemmer med fakta her på jorden. Og myten om Noah er fortsatt en uhistorisk myte som ikke stemmer med fakta her på jorden.

 

Men det betyr selvsagt ikke at ALT i Bibelen er feil.

 

Dette beviser at bibelen er historisk korrekt. Konklusjonen er at det ikke kan være en eventyrfortelling slik ArveSynden liker kalle boken.

Har du lest, eller sett Harry Potter? Der nevnes f.eks. 2. verdenskrig. Er det bevis på at Harry Potter er fullstendig historisk korrekt, og at alle disse trollmennene finnes? I følge din logikk, er det jo slik.

 

 

Du glemte visst at jeg ba om en modell av flat jord med solas bane, "som stemmer med det vi kan måle og observere."

 

Denne videoen har viser jo helt feil tidspunkt for sol-oppgang/-nedgang på forskjellige breddegrader, den viser at sola står i nord midt på dagen i Florida på sommeren, den viser at sola står opp i nord-øst og ikke rett i øst ved høst/vårjevndøgn på vår norlige halvkule, samt en del andre ting som ikke stemmer ved virkeligheten.

 

Så hvis du mener dette er nært nok virkeligheten til at det er verdt å vise, har du ikke høye standarder for bevis, men det er ikke noe nytt...

 

 

Og overraskende nok, var denne videoen for uskarp til at vi kunne se hvor mye av skipet som eventuelt er under horisonten før man zoomer inn (eller etter at man har zoomet ut). Du gikk glipp av at jeg bad om en skarp, ikke ufokosuert video? Endret av theNiceOne
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette beviser at bibelen er historisk korrekt. Konklusjonen er at det ikke kan være en eventyrfortelling slik ArveSynden liker kalle boken.

 

 

 

Vel det beviser som sagt at den er historisk korrekt på de feltene det beviser. Men de bevisene sier altså ingenting om syndefallet eller om oppstandelsen. De sier oss at "Davids hus" er omtalt andre steder, men sier ingenting om hva David gjorde, og de sier oss at landshøvdingen på en gitt tid het Pilatus, men ikke at han toet sine hender over Jesu skjebne.

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gjennom mer enn tusen år har det blitt gitt hundrevis av "forklaringer" på hva "the mark" er for noe, så hva er det som får deg til å tro at din forklaring er den riktige?

 

Bare vent noe år, så kommer det en ny forklaring. Ja, jeg tror vi vil oppleve det - fanatiske troende har vært klare for den nær fremstående endetiden i snart 2000 år, og vi er fortsatt her.

 

Forøvrig, artig at du kan bevise at '9 ting som står i bibelen er korrekt'. Litt langt unna å bevise at alt som står der er korrekt, men det er jo en start.

Hundrevis av forklaringer? Dette er tydelig beskrevet i bibelen som at man enten blir merket ved hånden eller i pannen. Ikke min forklaring, Gud sin forklaring. Om det blir straffbart at man handler med kontanter er profetien i bibelen korrekt.

 

Vi kan umulig vite når endetiden er her. Man kan forsøke seg med mer eller mindre kvalifiserte teorier, men det forblir allikevel kun en simpel teori. Bare Gud vet dette og intet menneske vil med sikkerhet vite før det inntreffer. At noen forsøker tjene penger på skremselspropaganda er viden kjent. Bare se til klimahysteriet som referanse. De spår verden nedenom og hjem innen 12 år om man skal tro Alexandria Ocasio Cortez Chavez.

 

Viser at boken er historisk korrekt. Er ikke det fint for alle ateister slik at man aldri mer kan benytte eventyrfortelling argumentet igjen? :)

Lenke til kommentar

 

Dette beviser at man ikke er passasjer på en roterende badeball, dermed må alternativet at jorda er flat være korrekt.

 

In biblical cosmology, the firmament is the structure above the atmosphere of Earth, conceived as a vast solid dome.[1] According to the Genesis creation narrativeGod created the firmament to separate the "waters above" the earth from the "waters below" the earth.[2] The word is anglicized from the Latin firmamentum, which appears in the Vulgate, a late-4th-century Latin translation of the Bible.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Firmament

 

 

noun
the vault of heaven; sky.
Origin of firmament
1250–1300; Middle English < Late Latin firmāmentum sky, Latin: support, prop, stay, equivalent to firmā(re ) to strengthen,support (see firm2) + -mentum -ment

 

For ~2000 år siden trodde de på mye rart, deriblant at jorden var senter av universet og flat.

Er fremdeles ingen tekst på den gravsteinen som antyder at han trodde på en flat jord.

 

Firmament

Firmament er et annet begrep for stjernehimmel eller himmelhvelv. I eldre tider oppfattet man himmelen som en fast krystallsfære som stjernene var festet til.

Fremdeles ingenting som betyr eller har noe med en flat jord å gjøre. Tydelig at det har mer med himmelen å gjøre som gir langt mer mening da personen jobbet i en organisasjon som sende ting ut i verdensrommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg skrev sist, så overfortolker du det du ønsker at det skal bety. Jeg ser ikke noen grunn til at jeg skal tolke noe annet inn.

Jeg overtolker ingenting. Hvorfor velger von Braun akkurat dette bibelverset som bekrefter at man ikke kan komme ut i "verdensrommet" fordi det er stengt. Absolutt alle som vil kan se denne gravsteinen. Er det fullstendig søkt at vedkommende forsøker formidle en beskjed? Dette i beste freemason (frimurer) ånd; man rettferdiggjør gale handling med at man gjør en god handling. Forøvrig den korrekte beskrivelsen av en psykopat, men dette vet dere jo selvsagt allerede.

 

 

Som tom waits for alice skrev: "Funnene viser at Bibelens forfattere kunne sine kongerekker og sin geografi, hverken mer eller mindre."

Se svar til nebrewfoz

 

 

Som jeg skrev tildligere, så refererer Bibelen selvsagt en del historiske fakta, men det fjerner allikevel ikke det faktum at den har to innbyrdes motstridende skapelsesberetninger som ingen av dem stemmer med fakta her på jorden. Og myten om Noah er fortsatt en uhistorisk myte som ikke stemmer med fakta her på jorden.

 

Men det betyr selvsagt ikke at ALT i Bibelen er feil.

"to innbyrdes motstridende skapelsesberetninger"?

 

Arken til Noah er hevdet funnet i Tyrkia. Merkelig nok kan man ikke slippe til der uten tillatelse. Samme prinsipp som Antarktis.

 

 

Har du lest, eller sett Harry Potter? Der nevnes f.eks. 2. verdenskrig. Er det bevis på at Harry Potter er fullstendig historisk korrekt, og at alle disse trollmennene finnes? I følge din logikk, er det jo slik.

Du trekker en parallell mellom Harry Potter, Bibelen og 2. verdenskrig (som skjedde for ca. 50 år da bøkene ble startet gitt ut). For din del kan du være glad blasfemiloven ikke eksiterer lenger.

 

 

Du glemte visst at jeg ba om en modell av flat jord med solas bane, "som stemmer med det vi kan måle og observere."

 

Denne videoen har viser jo helt feil tidspunkt for sol-oppgang/-nedgang på forskjellige breddegrader, den viser at sola står i nord midt på dagen i Florida på sommeren, den viser at sola står opp i nord-øst og ikke rett i øst ved høst/vårjevndøgn på vår norlige halvkule, samt en del andre ting som ikke stemmer ved virkeligheten.

 

Så hvis du mener dette er nært nok virkeligheten til at det er verdt å vise, har du ikke høye standarder for bevis, men det er ikke noe nytt...

 

Du ba om en tegning e.l som viste hvordan dette fungerte i praksis. Dette fikk du. En modell som demonstrerer at dette fungerer fint på en flat jord. Om vedkommende har tatt seg tid til å sette inn nøyaktige målinger har jeg ikke sett på. Prinsippet var hva jeg ville vise deg. Om jeg kommer over noe med nøyaktige beregninger skal du motta beskjed.

 

Standardene for bevisene her er jo at man kan finne opp en teori uten at den kan bevises og kreve at alle tror på den. Der falt du av hesten din gutten min.

 

 

Og overraskende nok, var denne videoen for uskarp til at vi kunne se hvor mye av skipet som eventuelt er under horisonten før man zoomer inn (eller etter at man har zoomet ut). Du gikk glipp av at jeg bad om en skarp, ikke ufokosuert video?

 

Man kan ikke se skipet i det hele tatt fordi øyet har begrenset rekkevidde. Derimot kan man se at skipet forsvinner inn og ut av kameraet, men dette er vel kanskje bare magi, ala Harry Potter?

 

 

Vel det beviser som sagt at den er historisk korrekt på de feltene det beviser. Men de bevisene sier altså ingenting om syndefallet eller om oppstandelsen. De sier oss at "Davids hus" er omtalt andre steder, men sier ingenting om hva David gjorde, og de sier oss at landshøvdingen på en gitt tid het Pilatus, men ikke at han toet sine hender over Jesu skjebne.

 

Forsøker du etterspørre flere bevis utover at som f.eks Pilatus som er bekreftet i person og hva som blir gjengitt i bibelen? At du vil ha fysiske bevis for at han toet sine hender utover hva som er blitt fortalt? Ettersom video ikke var tilgjengelig på den tiden stiller du vel et urimelig krav. Man kan bevise boken historisk og dermed faller den utenfor Donald Duck-kategorien til f.eks NASA.

Lenke til kommentar

 

 

Arken til Noah er hevdet funnet i Tyrkia. Merkelig nok kan man ikke slippe til der uten tillatelse. Samme prinsipp som Antarktis.

 

 

A team of evangelical Christian explorers claim they've found the remains of Noah's ark beneath snow and volcanic debris on Turkey's Mount Ararat (map).

 

"I don't know of any expedition that ever went looking for the ark and didn't find it," said Paul Zimansky, an archaeologist specializing in the Middle East at Stony Brook University in New York State.

 

:rofl: 

 

https://news.nationalgeographic.com/news/2010/04/100428-noahs-ark-found-in-turkey-science-religion-culture/

 

En gjeng med kristne som leter etter arken og deretter finner den og så blir den holdt "avsperret" etterpå  :rofl: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hundrevis av forklaringer? Dette er tydelig beskrevet i bibelen som at man enten blir merket ved hånden eller i pannen. Ikke min forklaring, Gud sin forklaring. Om det blir straffbart at man handler med kontanter er profetien i bibelen korrekt.

 

Og du mener at handel uten kontanter ikke kan utføres dersom man ikke blir merket ved hånden eller i pannen? Kommer dette merket av seg selv når man får et VISA-kort fra banken, eller må man bli tatovert?

 

Jeg kjenner at jeg nesten ønsker at "det kontantløse samfunn" skal komme så fort som mulig, så vi får teste endetidsteoriene dine.

Lenke til kommentar

Forsøker du etterspørre flere bevis utover at som f.eks Pilatus som er bekreftet i person og hva som blir gjengitt i bibelen? At du vil ha fysiske bevis for at han toet sine hender utover hva som er blitt fortalt? Ettersom video ikke var tilgjengelig på den tiden stiller du vel et urimelig krav. Man kan bevise boken historisk og dermed faller den utenfor Donald Duck-kategorien til f.eks NASA.

 

 

Nei, jeg etterspør aldri bevis utover bibelens fortellinger. Det er så allikevel fånyttes. Jeg bare påpeker som svar på videoen du postet at de ikke finnes. 

 

Og ja, selvsagt er det urimelig. Men da er det også urimelig å hevde at skapelsesberetningen eller oppstandelsen er "bevist", eller at bibelen er bevis i seg selv. Selv om du finner beviser for at Pilatus var romersk utsending på den tiden bibelen sier.

 

Når Gunnar Stålesen lar Varg Veum leke detektiv i Bergen og han nevner virkelige gater og steder og ordførere og andre ved navn, er det vel fortsatt et eventyr. Samme med krigsromaner, selv om de er lagt til historiske steder og omtaler virkelige hendelser ved siden av de oppdiktede og nevner at Roosevelt var amerikansk president da. Å plassere fiksjon i en virkelig samtid eller fortid er et helt vanlig litterært grep. 

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 Hvorfor velger von Braun akkurat dette bibelverset som bekrefter at man ikke kan komme ut i "verdensrommet" fordi det er stengt.

 

1. Vi vet ikke om det er von Braun som har valgt dette bibelverset, eller om det er hans pårørende.

 

2. Alt snakk om "firmamentet" er intet bevis for en flat jord eller for at "verdensrommet er stengt"; det bare reflekter den vitenskapelige forståelsen forfatterne av skapelsesberetningen hadde. Omtrent det nivået du har i dag, flere tusen år etter at det ble skrevet.

 

3. Vi vet at von Braun "ble religiøs" på sine eldre dager, og at han bl.a. skal ha sagt: "Through science man strives to learn more of the mysteries of creation. Through religion he seeks to know the Creator". For von Braun var det ingen motsetning mellom vitenskap og troen på gud - helt motsatt av deg der, altså. Han sa også "The farther we probe into space, the greater my faith."

 

Bibelverset kan derfor enkelt forklares som en anerkjennelse av hans gudstro og en slags referanse til det amerikanske romprogrammet; i den grad man kan finne noe slikt i bibelen. Det er bare 'gærninger' som tror at det beviser noe som helst om jorden og verdensrommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål til AnArv ang horisonten og solnedgangen. Dere sier at solen går inn i horisonten og derfor blir borte. Er horisonten et fysisk objekt som skjuler andre objekter?

 

Hvordan forklarer dere at andre objekter, for eksempel båter, forsvinner nedenfra og opp. Forsvinner disse også inn i horisonten? Betyr det at solen og andre objekter kan være veldig nærme hverandre? Hvordan er det i så fall mulig?

 

Hvordan forklarer dere at etter solnedgang er det mulig å se sollys høyt oppe på bygninger og fjell, mens det ikke er sollys på bakkeplan?

 

Legger merke til at gruppen AnArv glatt ignorerte spørsmålene mine. Kan det skyldes at det ikke finnes noen forklaring?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...