Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tenker dere flatearthers om solformørkelser? Hvordan funker det med en flat jord?

 

Du får søke opp en video om det, eller be om oversettelse hvis du har problemer med engelsken. 

Så lenge det ikke er den nødvendige kurvningen av jordas overflate, må det nødvendigvis finnes løsninger på alle tilleggsspørsmål også. 

 

Himmelstein funnet: Den kan være en del av domen som har falt ned. Består av delvis ukjente stoffer.

 

Lenke til kommentar

Du får søke opp en video om det, eller be om oversettelse hvis du har problemer med engelsken. 

Så lenge det ikke er den nødvendige kurvningen av jordas overflate, må det nødvendigvis finnes løsninger på alle tilleggsspørsmål også. 

 

Du kommer jo med svar på alt det andre, så jeg regner da med at du har et på solformørkelser også. Hvordan beveger månen seg på en flat jord?

Lenke til kommentar

Ok. På Fb-gruppa "Official fe and globe discussion", strømmer det også inn med folk som gjør andre ansvarlige for at de ikke gidder å lese noe selv. 

Kanskje har en enkeltperson tålmodighet med de første 50, med hva med de neste 100, får de noen tålmodighet? Tja...

Det som ofte skjer at det også dukker opp nye personer som forsøker å svare på disse spørsmålene. Denne tråden har åpenbart ikke nok brukergrunnlag til det, så ikke blir gretten hvis du blir bedt om å ta ansvar for din egen læring. 

 

Det er et par illustrasjoner nederst på Gleason Map, over hva som skjer i de periodene sola endrer sin sirkling. 

Men fant en video som heter 

"WOW! NASA Engineer Speaks out. Antartica, Flat earth, mandela effect, solar eclipse and more."

 

Den tidligere NASA-ansatte (som alltid har vært opptatt av Bibelen), antyder faktisk at det kan være noe med solformørkelser som ikke stemmer. 

Dette er en helt ny tankegang for meg, at noen i det hele tatt kan komme på at det er noe som ikke stemmer med solformørkelser. 

 

Men han sier f.eks. at hvis månen er ganske stor i forhold til jorda, burde skyggen den kastet på sola være mye større. Og at vi ikke ser noen svart skygge på himmelen andre ganger, vi ser ikke noen svart skygge som beveger seg mot sola. 

 

Og han framhever dette med at solformørkelse alltid er store markeringer for djevledyrkere. 

 

Jeg har en del spm i forbindelse med dette, for eksempel hvordan skulle en slik svindel bli gjort i eldre tid, for de hadde solformørkelser da også?

Jaja. Det er sjelden jeg hører en hel video som er på 39 minutter, men det var noe med denne videoen som gjorde den veldig underholdende. Som det sies i en kommentar under: "How drunk was everyone when this was recorded?"

 

Videoen 

Flat Earth - TRUTH #4 - Eclipses Are Caused by X Moons

av William Guzman, sier at det er X moons som skaper formørkelser. Altså en slags skjulte, hemmelige måner som suser rundt der oppe, men suser rundt på en utrolig planlagt og nøyaktig måte. 

Neste gang noen sier "Er det du som har tatt resten av sjokoladen?", skal jeg si "Nei, det er forårsaket av X Moons"...

 

Videoen 

"Eclipses Above Flat Earth" av Dorje Daka, poengterer også at en skygge øker i størrelse jo lengre borte den er. En skygge er aldri mindre enn objektet. Kan månen kaste en skygge som er mindre enn den selv?

 

Mulige konklusjoner på dette kan være a) "Alt er mulig i universet" b) "Frimurerne lurer oss med formørkelser" c) "Selvfølgelig skifter årstidene på flat jord, og sola kommer ut av ulike kammere til ulike tider, fra vinduer i domen".

 

Og det er å forvente at kunnskapen faktisk virker ny, hvis det vi har lært på skolen er feil, oppleves det som plutselig å stå på bar bakke. Men det finnes også noen bøker fra tidligere, som ei bok av Samuel Rowbotham fra 1865.

Det er en video som heter 

"Flat Earth and Lunar Eclipses by Dr. Samuel Rowbotham (1865)"

 

Tar med et bilde av soluret i Konark, India. En religiøs innfallsvinkel betyr ikke at man er dum, som dette soluret viser. De som lagde dette soluret og måneuret var åpenbart ikke dumme.

 

12.jpg

Lenke til kommentar

 

Forklar meg hvordan midnattssol fungerer på en flat jord

 

Hvis sola sirkler rundt Nordpolen i stadig mindre sirkler, får vi midnattssol. 

I disse sommermånedene er det forhåpentligvis tilsvarende mørkt på andre sida av verden, ved verdens ende ved Antarktis.

 

 

Nå er det midnattssol på Antarktis også, i våre vintermåneder. Hvordan forklarer du det? Stadig mindre sirkler der også?

Endret av Garamond
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Himmelstein funnet: Den kan være en del av domen som har falt ned. Består av delvis ukjente stoffer

 

Spennende video, men hvis det er deler av domen så er konsekvensen hva? Veldig lett å si at det er en domebit uten ytterligere forklaring. Alt som er uvisst er engler og gud, men det vi har funnet ut av oppigjennom har vist seg å være helt andre ting uten noe mystisk eller magisk ved seg.

 

Det ble sagt at det er funnet mange biter av "himmelsteinen" og det er da antagelig og sannsynlig at det er mange fler enn vi vet om. Tyder dette på at domen er i ferd med å bli ødelagt? Hva med vannet over, vil ikke det si at det burde være litt rennende vann som i krana på kjøkkenet? Hvorfor detter det ned biter nå? Burde ikke domen være så solid at den ikke mister biter nå noen tusen år etter skapelsen?

 

Påstandene dine gjør bare at det blir fler spørsmål som du ikke kan svare på med annet enn mer eller mindre blind tro på din gud. Det er for dårlig hvis du skal overbevise en ikke-troende og hvis det du legger frem beviselig ikke funker så lurer jeg på hva som er vitsen med å fortsette med overbevisningsforsøkene dine. Hva prøver du egentlig å oppnå her? Burde det ikke være andre steder du kunne brukt energien din for å faktisk få noe igjen for det?

Lenke til kommentar

Hei, har fulgt med sånn passe i denne tråden, interessant lesning når jeg ikke har noe bedre å gjøre :)

Jeg har fått med meg at Widewanka S.Trømpe og andre har postet bilde av hvordan den flate jorda ser ut ovenifra (ca. som FN sin logo), men det jeg ikke kan huske å ha sett, er en enkel tegning over hvordan sola beveger seg i forhold til denne flate jorda i løpet av en 24-timers periode.

 

I sommer har jeg hatt venner og bekjente i hvertfall fra Amerika i vest til Tyrkia i øst, mens jeg selv var i Hellas. De i Tyrkia fikk morgensolen en time tidligere enn meg, mens de i Amerika (både i USA og i Sør-Amerika) fikk morgensolen endel timer senere. De i USA og de i Sør-Amerika fikk den derimot omtrent samtidig.

 

Dette stemmer veldig godt overens med den vanlige forklaringsmodellen om en rund jord som roterer rundt seg selv samtidig som den går i bane runt sola, men jeg har store problemer med å se for meg hvordan sola skal kunne bevege seg over en flat jord og gi dette resultatet. Men de som mener at jorda er flat, bør vel ha en enkel tegning som viser hvordan sola beveger seg, og som gir denne effekten, hvor sola står tidligere jo lenger øst du er.

Gjerne en rundt vår/høstjevndøgn, siden det skulle være det enkleste, men fint med de som viser bevegelsene på sommer/vinter også.

Lenke til kommentar

... hvis månen er ganske stor i forhold til jorda, burde skyggen den kastet på sola være mye større.

 

Lurer på om du har skrevet feil, eller er oppfatningen at månen kaster skygge på solen? Hvor kommer i såfall lyset fra?

 

En skygge er aldri mindre enn objektet. Kan månen kaste en skygge som er mindre enn den selv?

 

Det er et faktum at den mørke skyggen (umbra) er mindre enn månen. Se forskjellen på umbra og penumbra.

Lenke til kommentar

Hei, har fulgt med sånn passe i denne tråden, interessant lesning når jeg ikke har noe bedre å gjøre :)

Jeg har fått med meg at Widewanka S.Trømpe og andre har postet bilde av hvordan den flate jorda ser ut ovenifra (ca. som FN sin logo), men det jeg ikke kan huske å ha sett, er en enkel tegning over hvordan sola beveger seg i forhold til denne flate jorda i løpet av en 24-timers periode.

 

I sommer har jeg hatt venner og bekjente i hvertfall fra Amerika i vest til Tyrkia i øst, mens jeg selv var i Hellas. De i Tyrkia fikk morgensolen en time tidligere enn meg, mens de i Amerika (både i USA og i Sør-Amerika) fikk morgensolen endel timer senere. De i USA og de i Sør-Amerika fikk den derimot omtrent samtidig.

 

Dette stemmer veldig godt overens med den vanlige forklaringsmodellen om en rund jord som roterer rundt seg selv samtidig som den går i bane runt sola, men jeg har store problemer med å se for meg hvordan sola skal kunne bevege seg over en flat jord og gi dette resultatet. Men de som mener at jorda er flat, bør vel ha en enkel tegning som viser hvordan sola beveger seg, og som gir denne effekten, hvor sola står tidligere jo lenger øst du er.

Gjerne en rundt vår/høstjevndøgn, siden det skulle være det enkleste, men fint med de som viser bevegelsene på sommer/vinter også.

Hvis du virkelig er interessert i flat jord. Så har du vel ikke imot å se denne videoen på 5 minutt som er en teori på sollys og dagslys på en flat jord.

https://youtu.be/3GZhj9BbIXc

Jeg for min del er åpen for nye teorier rundt vår jord. Tror ikke lenger jorden kan rotere uten at vi merker det på noen som helst måte under beina våre. Et blikkstille vann er et godt eksempel. Fra helt nord på den roterende jordkloden og til ekvator så er den hastighet fra 0-1600 kilometer i timen bakken beveger seg. Kan gå tilbake til å tro en stasjonær jordklode. Men ikke en roterende en. Men flat jord gir mye mening i det å kunne se lenger enn vi egentlig skal kunne på en jordklode og at vann ikke krummer.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig er interessert i flat jord. Så har du vel ikke imot å se denne videoen på 5 minutt som er en teori på sollys og dagslys på en flat jord. https://youtu.be/3GZhj9BbIXc

Takk for svaret maxRPM. Jeg så videoen du postet, og fant ut at det var 5 relativt bortkastede minutter, av flere grunner.

En grunn var at videoen besto av masse påstander som går mot kjent naturvitenskap uten noe dokumentasjon, Men det er ikke så viktig. Det som er mer viktig, er at videoen på ingen måte var noe svar på det jeg spurte om, simpelthen fordi den handlet om noe helt annet.

 

Det videoen handlet om, var jo en teori om at dagslys ikke stammer fra sola, men at sola kun gir et mindre direktelys som bl.a. er årsak til skyggger.

 

Det var ikke det jeg spurte om, jeg spurte om dere som argumenterer om at jorda er flat kan gi meg et kart over jorda hvor solas bevegelse i løpet av et døgn er tegnet inn, og hvor denne bevegelsen stemmer med det vi i Hellas, mine venner i USA og og Argentina opplevde, hvor vi så sola stå opp til forskjellig tid, og bevege seg i bane over himmelen og gå ned til forskjellig tid - dvs de i Argentina og USA opplevde det på omtrent samme tid, men med forskjellig bane fra øst til vest.

 

Videoen du nevnte, handlet ikke i det hele tatt om dette, maxRPM, så jeg håper du kan svare på spørsmålet mitt nå.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Generelt vet vi at sola står opp i øst og går ned i vest. Sola må nødvendigvis komme fra øst, og dette kan forsvares fra både globusmodellen og flat jord-modellen. 

I og med at sola i praksis beveger seg langs den samme banen. Men i globusmodellen er det selvsagt jorda som beveger seg og ikke sola. 

 

Lenke til kommentar

Generelt vet vi at sola står opp i øst og går ned i vest. Sola må nødvendigvis komme fra øst, og dette kan forsvares fra både globusmodellen og flat jord-modellen. 

I og med at sola i praksis beveger seg langs den samme banen. Men i globusmodellen er det selvsagt jorda som beveger seg og ikke sola. 

 

 

 

 

 

Noen har lagt mye arbeide bak den animasjonen. Men den forklarer ikke hvordan man får midnattssol i Antarktis.

 

Edit: Faktisk vil den modellen ikke kunne gi midnatssol i Antarktis overhodet.

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...