Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Synes ja. Fordi jeg har sett på globusen. Stilt den slik den skal være ved jevndøgn. Og ser at tidsonene stemmer ikke over alt ved soloppgang og solnedgang og tidssonene der alle land skal oppleve 12 timer sol.

Snakker du om de menneskebestemte offisielle tidssonene, eller den faktiske, observerte solopp-/nedgang?

Hvis du snakker om det første, er jo det bare tull, men hvis du mener at noe ved globemodellen ikke stemmer med faktiske observerte data når det gjelder soloppgang/-nedgang, er jeg interessert i å høre dette. Hva, konkret er det som ikke stemmer? Jeg merker at du så langt, bare kommer med vage hentydninger "stemmer ikke over alt", som det er umulig å argumentere seriøst mot. Så fint om du kan komme med ett eller flere konkrete eksempler på hvor globemodellen og de faktiske observasjonene ikke stemmer.

 

Jeg kom med flere konkrete eksempler på hvor flat-jord-modellen og de faktiske observasjonene ikke stemmer (f.eks. Australia) og har ikke fått noe konkret forklaring på dette. Det tyder på at du har et forklaringsproblem :)

 

Mange australiere og new zealandere som tror jorden er flat. Kanskje de også ser at de kan se lenger enn man skal kunne på en globe.

Sånn som den videoen jeg postet til deg så kan jo sollyset være slik at det er den som lyser opp dagen og er jorden flat så kan jo atmosfæriske forhold holde solen lenger oppe i horisonten. Rowbotham hadde lest fra de gamle sjøseilere at det var raskere solnedganger i new zealand enn i England.

Så du har altså ikke noe bedre enn vage "kanskje"-modeller for å forklare teorien din? :hmm: Når dere ikke engang er i stand til konkret å forklare hvordan soloppgang/-nedgang stemmer med modellen deres, kan dere ikke ha gjort stor innsats i å forstå den...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Synes ja. Fordi jeg har sett på globusen. Stilt den slik den skal være ved jevndøgn. Og ser at tidsonene stemmer ikke over alt ved soloppgang og solnedgang og tidssonene der alle land skal oppleve 12 timer sol.

Snakker du om de menneskebestemte offisielle tidssonene, eller den faktiske, observerte solopp-/nedgang?

Hvis du snakker om det første, er jo det bare tull, men hvis du mener at noe ved globemodellen ikke stemmer med faktiske observerte data når det gjelder soloppgang/-nedgang, er jeg interessert i å høre dette. Hva, konkret er det som ikke stemmer? Jeg merker at du så langt, bare kommer med vage hentydninger "stemmer ikke over alt", som det er umulig å argumentere seriøst mot. Så fint om du kan komme med ett eller flere konkrete eksempler på hvor globemodellen og de faktiske observasjonene ikke stemmer.

 

Jeg kom med flere konkrete eksempler på hvor flat-jord-modellen og de faktiske observasjonene ikke stemmer (f.eks. Australia) og har ikke fått noe konkret forklaring på dette. Det tyder på at du har et forklaringsproblem :)

 

Mange australiere og new zealandere som tror jorden er flat. Kanskje de også ser at de kan se lenger enn man skal kunne på en globe.

Sånn som den videoen jeg postet til deg så kan jo sollyset være slik at det er den som lyser opp dagen og er jorden flat så kan jo atmosfæriske forhold holde solen lenger oppe i horisonten. Rowbotham hadde lest fra de gamle sjøseilere at det var raskere solnedganger i new zealand enn i England.

Så du har altså ikke noe bedre enn vage "kanskje"-modeller for å forklare teorien din? :hmm: Når dere ikke engang er i stand til konkret å forklare hvordan soloppgang/-nedgang stemmer med modellen deres, kan dere ikke ha gjort stor innsats i å forstå den...

Hvordan himmelen og solen fungerer har jeg ikke konkret. Men jeg håper på å finne ut mer om.

Den gang jeg kikket på globusen nord til sør og kikket på tidssonetabelleb så husket jeg at jeg tenkte hvorfor er dette å dette landet i den tidssonen. Ville jo passet bedre i en annen tidssone. Så er det det med magnetisk kompass som jeg kan lese på nettet at et kompass tilpasset den nordlige delen av globusen ikke vil være korrekt på den sørlige delen så tenker jeg kanskje at landenes plassering heller ikke er korrekt. Men det som gjør at jeg fortsatt står ved flat jord er at man kan se lengre enn tillatt på en globus. Det er det flere videoer av. NASA har blitt for meg lite troverdig og en Elite skriver historien slik det passer dem. Og mye er skjult for folket. Bare slik de viser solformørkelsen fra verdensrommet og slik den ble observert fra bakken og fra fly får jeg ikke til å stemme. Mørket sveipet over landet på få sekunder. Mens fra rommet så er nesten hele USA skyggelagt.

Lenke til kommentar

Tidssoner har mer enn bare med hvor sola er, det er også med f.eks hvilke land man har mest med og hva man tradisjonellt har hatt.

Uansett, tidssonene ville da blit dannet på samme grunnlag uavhengig av om jorden var rund eller ikke.

 

timezone-map5.png

 

Har du bilde/film fra observasjoner fra fly, bakke og fra rommet av solformørkelsen du kan poste her?

Lenke til kommentar

Hvordan himmelen og solen fungerer har jeg ikke konkret. Men jeg håper på å finne ut mer om.

Jeg sliter med å ikke bli for sarkastisk når du mener at den etablerte (gjennom flere århundrer) modellen som forklarer og forutsier det perfekt, er gal - og på den annen side ikke klarer å komme opp med en forklaring på det aller mest grunnleggende fenomenet (sola) som stemmer med din teori.

 

Du tror ikke det er en god mulighet for at den etablerte modellen som stemmer med virkelighetens observasjoner er den riktige da ;)

 

Den gang jeg kikket på globusen nord til sør og kikket på tidssonetabelleb så husket jeg at jeg tenkte hvorfor er dette å dette landet i den tidssonen. Ville jo passet bedre i en annen tidssone.

...og så tenkte du ikke så langt som å gjøre et enkelt søk om tidssoner og lese deg opp. Veldig logiske forklaringer som har med nasjonalitet, handel osv. å gjøre, og ingen innvirkning på det vi diskuterer.

 

Så er det det med magnetisk kompass som jeg kan lese på nettet at et kompass tilpasset den nordlige delen av globusen ikke vil være korrekt på den sørlige delen...

Hvor leser du dette? Kompasset er ikke tilpasset noe som helst, kun en magnet i flytende væske som alltid peker mot magnetisk nordpol (...men som ville pekt rett opp/ned hvis du sto nøyaktig på en av de magnetiske polene). Det er da helt uavhengig av om du er i sør eller nord for ekvator. Men du må gjerne være konkret her også hvis du mener å vite at det er noe feil med dette.

 

Jeg antar at du ikke har noe konkret å vise til, så da er det meningsløst å diskutere også...

 

 

Men det som gjør at jeg fortsatt står ved flat jord er at man kan se lengre enn tillatt på en globus. Det er det flere videoer av.

...ja for tilfeldige youtube-videoer MÅ jo være ekte og veie tyngre enn faktiske konkrete observasjoner som når sola går opp/ned et gitt sted....
Lenke til kommentar

Hvor leser du dette? Kompasset er ikke tilpasset noe som helst, kun en magnet i flytende væske som alltid peker mot magnetisk nordpol (...men som ville pekt rett opp/ned hvis du sto nøyaktig på en av de magnetiske polene). Det er da helt uavhengig av om du er i sør eller nord for ekvator. Men du må gjerne være konkret her også hvis du mener å vite at det er noe feil med dette.

Siden magnetisk nordpol ikke sammenfaller med geografisk nordpol vil du få en misvisning som varierer noe alt etter hvor du er på jordkloden. I tillegg vil du ha lokale variasjoner i magnetfeltet som skyldes forhold i jordas indre. Derfor vil ikke en kompassnål peke mot geografisk nord, og man må kompensere for dette på en eller annen måte. I tillegg beveger den magnetiske nordpolen seg, så misvisningen varierer over tid. I praksis gjør man denne kompensasjonen ved å korrigere for dette på kartene.

 

http://kartverket.no/kunnskap/posisjon-og-navigasjon/Slik-finner-du-kompasskursen/Magnetisk-misvisning/

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

Siden magnetisk nordpol ikke sammenfaller med geografisk nordpol vil du få en misvisning som varierer noe alt etter hvor du er på jordkloden. I tillegg vil du ha lokale variasjoner i magnetfeltet som skyldes forhold i jordas indre. Derfor vil ikke en kompassnål peke mot geografisk nord, og man må kompensere for dette på en eller annen måte. I tillegg beveger den magnetiske nordpolen seg, så misvisningen varierer over tid. I praksis gjør man denne kompensasjonen ved å korrigere for dette på kartene.

Selvsagt peker magneten i kompasset mot magnetisk pol (som jeg skrev i forrige innlegg), og ikke mot geografisk pol. :) Men ser ingen spesialtilpasninger sør for ekvator som maxRPM antydet. Men det er klart, man kompanserer for dette, vanligvis ved å ha mangetisk nord tegnet inn på kartene, så vidt jeg vet...
Lenke til kommentar

 

Siden magnetisk nordpol ikke sammenfaller med geografisk nordpol vil du få en misvisning som varierer noe alt etter hvor du er på jordkloden. I tillegg vil du ha lokale variasjoner i magnetfeltet som skyldes forhold i jordas indre. Derfor vil ikke en kompassnål peke mot geografisk nord, og man må kompensere for dette på en eller annen måte. I tillegg beveger den magnetiske nordpolen seg, så misvisningen varierer over tid. I praksis gjør man denne kompensasjonen ved å korrigere for dette på kartene.

Selvsagt peker magneten i kompasset mot magnetisk pol (som jeg skrev i forrige innlegg), og ikke mot geografisk pol. :) Men ser ingen spesialtilpasninger sør for ekvator som maxRPM antydet. Men det er klart, man kompanserer for dette, vanligvis ved å ha mangetisk nord tegnet inn på kartene, så vidt jeg vet...

 

Joda, mente ikke å arrestere deg for noe. Ville bare presisere :)

 

Når det er sagt, med en globejord vil jordas magnetfelt tilnærmet være en dipol, som stemmer svært godt overens med både modellene man har av jordas indre og hva som ville vært naturlig. Med en flat jord, derimot, vil man også være nødt til å forklare hvorfor magnetfeltet ikke er en (tilnærmet) dipol, men en nordpol i midten og en sørpol i en ring rundt flatjorda, omtrent som en høyttalermagnet:

 

spk2.gif

(http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Audio/spk.html)

 

Et dipolfelt kan man få om man lar smeltet metall rotere på riktig måte, hurtig nok, som demonstrert i forsøk. Jorda har en kjerne av smeltet metall, så vi får et (tilnærmet) dipolfelt, helt naturlig. Hvordan skal dette foregå på en flat jord? Hva lager denne sære magnetfeltgeometrien med en nordpol i midten og en sydpol i en ring rundt, hvordan har det oppstått, og hvordan blir det vedlikeholdt, og hva gjør at nordpolen beveger seg? En globejordmodell forklarer dette på en svært enkel måte. En flatjordmodell - not so much.

 

Flatjordere - hvordan forklarer dere magnetfeltgeometrien som en flat jord må ha?

Lenke til kommentar

Fin video tatt av amatører av ISS som passerer solen i startfasen av solformørkelsen i USA i går. Hvordan går det an å bortforklare dette? (Se fra 3:25 hvis du kun vil se ISS passere foran solen)

 

Viden er forresten laget av en kristen person, hvis det har noe å si. En av de andre som er der er også prest, og driver Youtube-kanalen "The Ten Minute Bible Hour".

 

Alt du faktisk trenger for å gjøre dette selv, er et kamera med ca. 1000mm effektivt objektiv, som du kan kjøpe for noen få tusenlapper, brukt i hvertfall, og en app som viser hvor og når ISS skal passere over.

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidssoner har mer enn bare med hvor sola er, det er også med f.eks hvilke land man har mest med og hva man tradisjonellt har hatt.

Uansett, tidssonene ville da blit dannet på samme grunnlag uavhengig av om jorden var rund eller ikke.

 

timezone-map5.png

 

Har du bilde/film fra observasjoner fra fly, bakke og fra rommet av solformørkelsen du kan poste her?

https://youtu.be/7MghMcHNxcg

 

https://youtu.be/8FwF1DvksIQ

 

https://youtu.be/kRJ6Zpf0tpQ

 

Når det gjelder tidssoner så er globusen den absolutt korrekt å se tiden solen gå ned?

Nå er faktisk globusen min pakket ned og lagret på et loft på grunn av rydding i hjemmet. Men bare se på din egen. Og se på tidssonekartet. De kunne laget en tidssonetabell som passet bedre. Tror noen land er to timer unna hvor et annet land ikke er. Husker ikke helt.

Lenke til kommentar

Tidssoner er ikke utelukkende laget på grunnlag av lyset, men også praktiske årsaker.

Men hva skulle vært anderledes på en flat jord?

 

Hvordan er tidssoner beviser på noe, sånn jeg ser det er det ikke beviser for noe verken den ene eller andre veien.

 

Hvem er "de" som kan lage en tidssonetabell? Det er jo noe hvert enkelt land selv avgjør.

Noen land er sikkert to timer unna ja. Noen land strekker seg over flere tidssoner, andre land kunne gjort det men har valgt å ikke gjøre det.

Norge kunne hatt 3 tidssoner, men har valgt å ha en.

Vest-afrika har alle valgt å ha samme tidssone selv om deler av det skulle vært en time tidligere.

 

Det er mange praktiske grunner til å være i samme tidssone som nabo-land.

Lenke til kommentar

 

Hvordan himmelen og solen fungerer har jeg ikke konkret. Men jeg håper på å finne ut mer om.

Jeg sliter med å ikke bli for sarkastisk når du mener at den etablerte (gjennom flere århundrer) modellen som forklarer og forutsier det perfekt, er gal - og på den annen side ikke klarer å komme opp med en forklaring på det aller mest grunnleggende fenomenet (sola) som stemmer med din teori.

 

Du tror ikke det er en god mulighet for at den etablerte modellen som stemmer med virkelighetens observasjoner er den riktige da ;)

 

Den gang jeg kikket på globusen nord til sør og kikket på tidssonetabelleb så husket jeg at jeg tenkte hvorfor er dette å dette landet i den tidssonen. Ville jo passet bedre i en annen tidssone.

...og så tenkte du ikke så langt som å gjøre et enkelt søk om tidssoner og lese deg opp. Veldig logiske forklaringer som har med nasjonalitet, handel osv. å gjøre, og ingen innvirkning på det vi diskuterer.

 

Så er det det med magnetisk kompass som jeg kan lese på nettet at et kompass tilpasset den nordlige delen av globusen ikke vil være korrekt på den sørlige delen...

Hvor leser du dette? Kompasset er ikke tilpasset noe som helst, kun en magnet i flytende væske som alltid peker mot magnetisk nordpol (...men som ville pekt rett opp/ned hvis du sto nøyaktig på en av de magnetiske polene). Det er da helt uavhengig av om du er i sør eller nord for ekvator. Men du må gjerne være konkret her også hvis du mener å vite at det er noe feil med dette.

 

Jeg antar at du ikke har noe konkret å vise til, så da er det meningsløst å diskutere også...

 

 

Men det som gjør at jeg fortsatt står ved flat jord er at man kan se lengre enn tillatt på en globus. Det er det flere videoer av.

...ja for tilfeldige youtube-videoer MÅ jo være ekte og veie tyngre enn faktiske konkrete observasjoner som når sola går opp/ned et gitt sted....

Godt etablert av hvem? De med makt kan etablere hva som helst. Det var mange som var imot denne teorien om heliosentrisme opp igjennom århundrene. De kom ut med bøker hvor de forklarte en del ting som var feil med den. Men idag tar vi den som etablert. Skolene underviser om den og ikke annet. Og da tar vi det for god fisk at sånn er vår verden og alt som er i det. Big bang og evolusjonsteorien kom rett etterpå.

 

Her er en nettside på hvorfor kompass ikke fungerer alltid. Men sånn jeg forstår kompass så skal den holdes flatt og ikke på skrå.

https://www.reference.com/science/compasses-work-southern-hemisphere-32e4bec40efd6471

Lenke til kommentar

Tidssonene som er illustrert over er valgt av praktiske årsaker:

 

A time zone is a region of the globe that observes a uniform standard time for legal, commercial, and social purposes. Time zones tend to follow the boundaries of countries and their subdivisions because it is convenient for areas in close commercial or other communication to keep the same time.

(https://en.wikipedia.org/wiki/Time_zone)

 

Noen steder har de valgt å ha litt merkelige avvik:

 

Most of the time zones on land are offset from Coordinated Universal Time (UTC) by a whole number of hours (UTC−12 to UTC+14), but a few zones are offset by 30 or 45 minutes (e.g. Newfoundland Standard Time is UTC−03:30, Nepal Standard Time is UTC+05:45, and Indian Standard Time is UTC+05:30).

Noen ganger er det rent politiske årsaker til avvik fra "ideell" tidssone. For eksempel har Nord-Korea (UTC+8:30) valgt å ligge en halv time unna Sør-Korea (UTC+9), selv om de rent geografisk sett burde ligge i samme tidssone. Og Nepal (UTC+5:45) har valgt å ligge 15 minutter foran India (UTC+5:30), selv om de også normalt burde ligge i samme tidssone.

Lenke til kommentar

Fin video tatt av amatører av ISS som passerer solen i startfasen av solformørkelsen i USA i går. Hvordan går det an å bortforklare dette? (Se fra 3:25 hvis du kun vil se ISS passere foran solen)

https://www.youtube.com/watch?v=lepQoU4oek4&t=205s

 

Viden er forresten laget av en kristen person, hvis det har noe å si. En av de andre som er der er også prest, og driver Youtube-kanalen "The Ten Minute Bible Hour".

 

Alt du faktisk trenger for å gjøre dette selv, er et kamera med ca. 1000mm effektivt objektiv, som du kan kjøpe for noen få tusenlapper, brukt i hvertfall, og en app som viser hvor og når ISS skal passere over.

Jeg tror det finnes kristne som kaller seg kristne. Men som er djeveldyrkere. Har ikke sjekket ut kanalen hans ennå. Men vil se det på fruktene av forkynnelsen han sprer.

Så han kan være det, så er han videre betalt av Eliten til å vise deg dette, for det han er med på er å overbevise hele verden om at løgnen er sann.

Eller så kan det være at NASA visste om denne utflukten og satte igang med å sende en drone som lignet ISS og lot den fly forbi langt der oppe.

Jeg tror det finnes noe der opp som går i bane flere ganger om dagen eller natten for den del. Jeg kan selv se dem på kveld og nattestid når det er mørkt nok. Og desse kan sikkert spores til å vise seg å gå i bane. En av dem har de sikkert gitt til "ISS"

Men her er en video som fikk meg til å tenke at ISS vi være vanskelig å se 400 kilometer unna selv om den er stor som en fotballbane.

https://youtu.be/JB9fyEfeWF4

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

"...fruktene av forkynnelsen..."

 

Kan jeg få spørre, hvorfor er det bare dere religiøse som prater/skriver med et slikt språk som om dere skulle være prester på en preken? Dette er litt på siden selvsagt..

 

Nja.. Husker at Guns n' roses sang "One bad apple spoils the whole d**n bunch". Så den må du dra lenger ut på landet med...

Med frukter antar jeg det menes omvendelse fra synd, og ikke bare en stor mengde med mennesker i et kirkebygg...

 

http://www.philipstallings.com/2015/06/the-biblical-flat-earth-dome-of-earth.html

Lenke til kommentar

Godt etablert av hvem? De med makt kan etablere hva som helst. Det var mange som var imot denne teorien om heliosentrisme opp igjennom århundrene. De kom ut med bøker hvor de forklarte en del ting som var feil med den. Men idag tar vi den som etablert.

Ja, det var naturlig nok mange som var skeptiske og mer enn det til en modell som forkastet etablert lærdom og gikk mot kirkens ord. Men etterhvert kunne alle deler av modellen bekreftes med obserasjoner, og alle bergninger om fremtidige solformørkelser, planetbaner osv. viste seg å stemme med globemodellen. Da gikk den fra å være en omstridt modell til den som alle vitenskapsmenn godkjenner som sannheten.

 

...men så har noen funnet ut at de heller vil tro at alle kjente observasjoner er falske, og heller tro på en flat jord-modell til tross for at dere ikke engang klarer å forklare hvorfor modellen deres ikke stemmer med solas gang over himmelen, eller øst-vest-avstander i sør. Når modellen din ikke stemmer med det aller mest grunnleggende, kan den jo ikke være rett.

 

Big bang og evolusjonsteorien kom rett etterpå.

"rett etterpå" er ganske relativt her. Kopernikus plasserte sola i sentrum for en jordklode for omtrent 500 år siden, mens greske vitenskapsmenn gjorde det samme 2000 år før.

Evolusjonsteorien kom for omtrent 150 år siden, og Big Bang-teorien for drøyt 50 år siden. Er det ikke spennende og fint hvordan vitenskapen stadig finner ut mer om hvordan verden virker, i stedet for at vi baserer oss på overtro?

 

Her er en nettside på hvorfor kompass ikke fungerer alltid. Men sånn jeg forstår kompass så skal den holdes flatt og ikke på skrå.

https://www.reference.com/science/compasses-work-southern-hemisphere-32e4bec40efd6471

Hva har dette med saken å gjøre? Et vanlig kompass er en magnet i en flytende væske, som legger seg paralellt med jordas magnetfelt. Du kan lett finne illustrasjoner av dette, og der ser du at jo nærmere de magnetiske polene du kommer, jo mindre flatt går magnetfeltet, og nøyaktig på polene går magnetfeltet vertikalt. Kompass beregnet for et område nær en av polene har da vanligvis en liten vekt som motvirker dette slik at kompasset kan holdes helt flatt.

 

Men dette er jo basiskunnskap, som bl.a. forklart i nettsiden du lenker til, hvorfor tar du opp det her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Godt etablert av hvem? De med makt kan etablere hva som helst. Det var mange som var imot denne teorien om heliosentrisme opp igjennom århundrene. De kom ut med bøker hvor de forklarte en del ting som var feil med den. Men idag tar vi den som etablert.

Ja, det var naturlig nok mange som var skeptiske og mer enn det til en modell som forkastet etablert lærdom og gikk mot kirkens ord. Men etterhvert kunne alle deler av modellen bekreftes med obserasjoner, og alle bergninger om fremtidige solformørkelser, planetbaner osv. viste seg å stemme med globemodellen. Da gikk den fra å være en omstridt modell til den som alle vitenskapsmenn godkjenner som sannheten.

 

...men så har noen funnet ut at de heller vil tro at alle kjente observasjoner er falske, og heller tro på en flat jord-modell til tross for at dere ikke engang klarer å forklare hvorfor modellen deres ikke stemmer med solas gang over himmelen, eller øst-vest-avstander i sør. Når modellen din ikke stemmer med det aller mest grunnleggende, kan den jo ikke være rett.

Big bang og evolusjonsteorien kom rett etterpå.

"rett etterpå" er ganske relativt her. Kopernikus plasserte sola i sentrum for en jordklode for omtrent 500 år siden, mens greske vitenskapsmenn gjorde det samme 2000 år før.

Evolusjonsteorien kom for omtrent 150 år siden, og Big Bang-teorien for drøyt 50 år siden. Er det ikke spennende og fint hvordan vitenskapen stadig finner ut mer om hvordan verden virker, i stedet for at vi baserer oss på overtro?

Her er en nettside på hvorfor kompass ikke fungerer alltid. Men sånn jeg forstår kompass så skal den holdes flatt og ikke på skrå.

https://www.reference.com/science/compasses-work-southern-hemisphere-32e4bec40efd6471

Hva har dette med saken å gjøre? Et vanlig kompass er en magnet i en flytende væske, som legger seg paralellt med jordas magnetfelt. Du kan lett finne illustrasjoner av dette, og der ser du at jo nærmere de magnetiske polene du kommer, jo mindre flatt går magnetfeltet, og nøyaktig på polene går magnetfeltet vertikalt. Kompass beregnet for et område nær en av polene har da vanligvis en liten vekt som motvirker dette slik at kompasset kan holdes helt flatt.

 

Men dette er jo basiskunnskap, som bl.a. forklart i nettsiden du lenker til, hvorfor tar du opp det her?

Var det akkurat slik du skrev det sto beskrevet i linken om kompass? Var det ikke mer at et kompass mer tilpasset nord ikke fungerer riktig i sør? Nå har ikke du vært med på alle 400 sider her inne. Har skrevet om "Airy's failure" som ikke fant noen jordrotasjon. Heller det at himmelen roterte. "Michelson Morley experiment" skulle også finne jordrotasjon. Men fant ingen. Da steppet Einstein inn med nye teorier. For Gud har ikke skapt verden. Da må det være sånn som kaosteorien passer der skapelsen ikke er spesiell. Bare en tilfeldighet. Stjernebilder er ikke flyttet på i flere hundre og sikkert tusen år, selv om alle beveger seg rundt Melkeveien i flere hundre tusen kilometer i timen. Ja men da beveger alle seg ganske likt i samme retning. Den som er lenger unna er flere millioner ganger større en solen og den som er nærmere er noen millioner ganger større og den nærmeste er noen hundre ganger større. Og den som er lengst unna beveger seg raskere og den som er nærmere beveger seg saktere. Slik er alle stjerner så å si like store og stjernebildene er faste og så å si ubevegelige opp imot hverandre. Månen som alltid viser samme side har tilfeldigvis tatt seg bryet med å rotere nøyaktig en gang per runde den går rundt jorden av grunner dere ikke stiller spørsmål men aksepterer ethvert svar som de kommer med. Alt på land og i luften følger i slags gravitasjonstråder som drar alt med seg en runde rundt per døgn uten at vi merker det.

Jorden kan kanskje være rund men da tror jeg Gud står bak og den er geosentrisk. Men tviler siden det ikke er mulig å måle kurven i vann som er i vater i et stort basseng. Sol og sollys er ikke for meg å ha et klart svar på. Håper hele løgn korthuset faller sammen så vi får et klart svar.

I forbindelse med å lete mer om ISS så fant jeg en video som viser et skriv fra NASA der det står at jorden er "flat and nonrotational"

Se slutten av denne for å se det skrivet fra NASA

https://youtu.be/dF3gMTIX_JE

Lenke til kommentar

Stjernebilder flytter på seg konstant :)

Det ser bare veldig, veldig sakte ut fordi de er veldig, veldig lagt unna.

 

Du kan måle vann med en laser, og har blitt oppfordret til det sikkert 100 ganger. At du ikke vil tyder bare på at du ikke vil faktisk sjekke om du har rett eller feil men utelukkende tro på blind tro.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...