Gå til innhold

Så sannsynlig er det at noen vil snoke på USB-pinnen din hvis du mister den


Anbefalte innlegg

 

 

Mener du seriøst at MR. Fritzl og hitler kommer innunder majoriteten av folk?

 

 

Ikke Hitler nødvendigvis. Men Fritzl var visst en ordinær forretningsmann på de ytre, og han reiste visst dagesvis til Thailand på ferie med datteren sin innelåst hjemme i følge dokumentaren man finner på Netflix. Ingen hyggelig mann på noe vis, tvertimot. Men vanlig, ja til de grader på fasaden. Var jo derfor det gikk så ekstremt langt som det gjorde, samt at tidlige indikasjoner ble oversett, slik det gjerne som oftest gjør i et samfunn der man er opptatt med seg selv.

 

Samt en dysfunksjonell mor, nok også var en årsak. Hun hadde jo en nøkkelrolle i det å "ignorere" (hun brydde seg nok, men ikke like mye som moren til Maggie) datterens forsvinning.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Mener du seriøst at MR. Fritzl og hitler kommer innunder majoriteten av folk?

 

 

Ikke Hitler nødvendigvis. Men Fritzl var visst en ordinær forretningsmann på de ytre, og han reiste visst dagesvis til Thailand på ferie med datteren sin innelåst hjemme i følge dokumentaren man finner på Netflix. Ingen hyggelig mann på noe vis, tvertimot. Men vanlig, ja til de grader på fasaden. Var jo derfor det gikk så ekstremt langt som det gjorde, samt at tidlige indikasjoner ble oversett, slik det gjerne som oftest gjør i et samfunn der man er opptatt med seg selv.

 

Samt en dysfunksjonell mor, nok også var en årsak. Hun hadde jo en nøkkelrolle i det å "ignorere" (hun brydde seg nok, men ikke like mye som moren til Maggie) datterens forsvinning.

 

Men du brukte jo Fritsl som en indikator på at folk flest ikke er til å stole på.... at psykopaten opptrer normalt i sin værdag betyr ikke at han er det.

 

 

Å påstå at Fritzl er en av folk flest er uansett ikke korrekt. Fro slike ting han har bedrevet gjør ikke folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men du brukte jo Fritsl som en indikator på at folk flest ikke er til å stole på.... at psykopaten opptrer normalt i sin værdag betyr ikke at han er det.

 

 

Å påstå at Fritzl er en av folk flest er uansett ikke korrekt. Fro slike ting han har bedrevet gjør ikke folk flest.

 

 

Er enig med deg i det også. Er vi ferdige da?  :)

Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen har dessverre et fundamentalt problem. Hvordan fikk de programmet til å kjøre på brukerens PC? Jeg regner med at kun maskiner med Windows og autorun påslått er registrert. De har altså ikke registrert alle som faktisk har tatt forholdsregler og latt være å kjøre programmet på den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen har dessverre et fundamentalt problem. Hvordan fikk de programmet til å kjøre på brukerens PC? Jeg regner med at kun maskiner med Windows og autorun påslått er registrert. De har altså ikke registrert alle som faktisk har tatt forholdsregler og latt være å kjøre programmet på den.

 

Det er et godt poeng, men ikke nødvendigvis noe som gjør en sikker uansett. Møt Rubber Ducky.

En air-gapped sheep-dip er i praksis et must hvis du faktisk skal være trygg.

Lenke til kommentar

Å finne en usb er vel som å finne en 500 lapp. På bakken mann tar den opp og putter den i lomma å går videre.

Vi mennesker er vel veldig nysgjerrig på ting om vi finner noe ute,så vil vi gjerne finne ut hva som ligger inne på den minnepenen

Vi ikke klare vel ikke å la være å ta en titt om vi finner noe.

 

Tja. En minnepinne utgjør jo normalt nesten ingen verdi for finneren, om den ikke er av enorm kapasitet, eller superrask for "nerdene". Få har vel minnepenner til over 64 gb i dag, så det må vel sammenlignes mer med 50 lapp eller 100 lapp.

 

Jeg fant en slik for noen år siden ,puttet den kanskje ukritisk i maskinen med tanke på virus. Fant et dokument som sporet eieren av pinnen. Før hadde jeg alltid ett dokument på minnepenn som het eierinformasjon.

Det er nok stor forskjell på hvor man mister slike ting og andelen ærlige finnere.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen har dessverre et fundamentalt problem. Hvordan fikk de programmet til å kjøre på brukerens PC? Jeg regner med at kun maskiner med Windows og autorun påslått er registrert. De har altså ikke registrert alle som faktisk har tatt forholdsregler og latt være å kjøre programmet på den.

Jeg har ikke lest detaljene bak testen, men tok det for gitt at pinnene sender info om bruken via innebygget 3G/4G. Gjør de ikke det så er det jo bare et (kraftig?) underestimat.

Lenke til kommentar

 

Å finne en usb er vel som å finne en 500 lapp. På bakken mann tar den opp og putter den i lomma å går videre.

Vi mennesker er vel veldig nysgjerrig på ting om vi finner noe ute,så vil vi gjerne finne ut hva som ligger inne på den minnepenen

Vi ikke klare vel ikke å la være å ta en titt om vi finner noe.

 

 

Tja. En minnepinne utgjør jo normalt nesten ingen verdi for finneren, om den ikke er av enorm kapasitet, eller superrask for "nerdene". Få har vel minnepenner til over 64 gb i dag.

 

Jeg fant en slik for noen år siden ,puttet den kanskje ukritisk i maskinen med tanke på virus. Fant et dokument som sporet eieren av pinnen. Før hadde jeg alltid ett dokument på minnepenn som het eierinformasjon.

Det er nok stor forskjell på hvor man mister slike ting og andelen ærlige finnere.

Det er vel kanskje det at en finner noe, så er det vel mest nysgjerrigheten som vekker oss. Hva som er inne på den.

Noe jeg tror vi fleste mennesker er. Er vel ikke at det er noe verdi på den som vi kan ha brukt får, men vi klare bare ikke å la være å ta en titt på den.

 

Om det skulle vert noe dokumenter som ikke er interessant så er det jo enten å levere den til bake, ellers så er vi flink med gi den en plass i søppeldunken

 

Nå i dag er ikke så veldig dyrt med en ny raskt usb..

Lenke til kommentar

Denne saken har jeg da sett før i år...Anyway, med denne vinklinga saken har her, finner jeg det naturlig å spørre:

Hvordan vet man at de 55 andre prosentene ikke benyttet seg av USB-pinnene? Ser noen her foreslo at pinnen hadde en innebygget 3G/4G-løsning, men inntil jeg ser nærmere på rapporten tror jeg mer på underrapportering. Og selv den lokale Rema 1000'en klarer å blokkere mobilnettet nå til dags :-g 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen har dessverre et fundamentalt problem. Hvordan fikk de programmet til å kjøre på brukerens PC? Jeg regner med at kun maskiner med Windows og autorun påslått er registrert. De har altså ikke registrert alle som faktisk har tatt forholdsregler og latt være å kjøre programmet på den.

Antar ekspertene har andre sikkerhetshull enn autokjør, ser ikke for meg at stuxnet ble spredd med en så lett oppdagelig exploit. Det sies at den var 100% dormant og uoppdagelig mens den spredte seg og lette etter målet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Lever den til gjenvinning med én gang. Hvis du trenger en minnepinne kjøper du en. Og hvis eieren ikke har sikkerhetskopi har han fått en lærepenge.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at mange bedrifter som har en del bedriftshemmeligheter som har egne intranet ol har sperret alle USB porter på PCer. Minnepinner er ikke noe du bruker, pga risikoen. Et konkurrerende selskap kan spre minnepinner på parkeringsplassen, og ansatte kommer uvitende til å stappe det rett i PCen mens de er på jobb og koblet til nett. Det gjør det veldig lett å hente ut informasjon, altså industrispionasje. Da har mange selskaper funnet ut at det er like greit å bare blokkere det helt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

For en stund siden holdt jeg et foredrag på et hotell i Stavanger. I stedet for å gi meg en kabel for å kople PC til prosjektor, ga de meg en minnepinne med innebygget wifi og et program som jeg skulle installere på PC, for å kople meg på hotellets wifi.

 

La meg si det sånn: den løsningen slo ikke akkurat an blant oljeselskaper som var gjest på det hotellet.

Lenke til kommentar

For en stund siden holdt jeg et foredrag på et hotell i Stavanger. I stedet for å gi meg en kabel for å kople PC til prosjektor, ga de meg en minnepinne med innebygget wifi og et program som jeg skulle installere på PC, for å kople meg på hotellets wifi.

 

La meg si det sånn: den løsningen slo ikke akkurat an blant oljeselskaper som var gjest på det hotellet.

 

Det taler om en sikkerhetskultur i oljebransjen som jeg stort sett ikke tror man finner i resten av samfunnet. 

Lenke til kommentar

Det er da vel slett ikke slik lenger at om en stapper en USB pinne i en windowsmaskin så blir et program autokjørt. Tidene for autorun.inf er vel lengst forbi? Noe sier meg at denne rapporten er "litt" tvilsom statistisk sett, eneste må jo være som Simen1 sier at om den hadde innebygget gsm modul eller noe annet som gjorde at den kunne rapportere inn bare den fikk strøm, noe jeg tviler på. Forøvrig ville jeg også sett på innholdet for å prøve å identifisere eier, med mindre den hadde en navn- og adresselapp på seg.

Lenke til kommentar

Det er da vel slett ikke slik lenger at om en stapper en USB pinne i en windowsmaskin så blir et program autokjørt. Tidene for autorun.inf er vel lengst forbi? Noe sier meg at denne rapporten er "litt" tvilsom statistisk sett, eneste må jo være som Simen1 sier at om den hadde innebygget gsm modul eller noe annet som gjorde at den kunne rapportere inn bare den fikk strøm, noe jeg tviler på. Forøvrig ville jeg også sett på innholdet for å prøve å identifisere eier, med mindre den hadde en navn- og adresselapp på seg.

 

Noe sier meg at du ikke har lest innleggene i denne diskusjonstråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1718863&page=2&do=findComment&comment=23185640

 

Samt lenker jeg har lagt ut. Samt "viderelenke" til gamle artikler i selve hovedartikkelen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...