Gå til innhold

Tesla-eier måtte punge ut 93.000 i ekstraskatt for høyt CO2-utslipp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt riktig. Elbiler er miljøvennlige kun der elektrisiteten produseres fra fornybare resurser, som i Norge. Ellers er de en ineffektiv bruk av fossilbrennstoff.

 

Ineffektiv i forhold til hva? Fobrennningsmotorer er forsåvidt bra, begrensingene tatt i betraktning, men kraftverk er mer effektive og tapet i overføring er moderate, selv om de kanskje ikke er små.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye kull kastes egentlig bort i kullkraftverk fordi de ikke kan reguleres opp og ned med variasjonene i døgnforbruket?

 

Elon Musk påsto nylig at CO2-utslipp fra kullkraft kunne halveres hvis vi bare installerte nok bufferbatterier i kraftnettet. Siden han er en viss økonomisk egeninteresse i å selge batterier så hadde det vært greit å få minst en kilde til på dette.

Lenke til kommentar

Hvor mye kull kastes egentlig bort i kullkraftverk fordi de ikke kan reguleres opp og ned med variasjonene i døgnforbruket?

 

 

Her bidrar vel blant annet vannkraft til mer dynamisk regulering av nettet?

 

Jeg tipper kullkraftverkene har relativt god kontroll på hvor mye de må "fyre" for å forsyne markedet, uten å brenne opp unødvendig kull.

Lenke til kommentar

Tesla hevder model s har forbruk på linje med i3 som veier det halve og er verdens mest energieffektive bil. Tror de røyker Li-ion der borte.

Utifra fueleconomy.gov (EPA testene) bruker en Model S 70D 206 Wh/km, mens en BMW i3 bruker 169 Wh/km. Dette er en standardisert test, og tar med ladetap. De er altså et godt stykke unna hverandre.

 

Grunnen til at det ikke er større forskjell er at i3 er ikke veldig aerodynamisk. Ved høy hastighet, f.eks 140 km/t, vil i3 bruke mer energi per km enn Model S.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Godt at noen skinner lys på elefanten i rommet: Elbilen er ikke renere enn kraftverket den ladder fra.

"Jammen, visattemen vi bruker solcellepaneler og vindmøller og vannkraft og og ".

Utopisk. Realiteten er ikke sånn. Realiteten, her i Norge, er NVE sin varedeklarasjon, som kort og godt er europeisk restmiks, bestående hovedsaklig av kull og atomkraft.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

denne skatten sikler norske politikere på, den kommer snart.

 

''Nesten all elektrisitet som genereres i Singapore kommer fra forbrenning av naturgass''

Her i Norge benyttes det vel utelukkende bare vannkraft og vindkraft, som er både fornybar og miljøvennlig. Politikerne i Norge må komme på bedre unnskyldning, hvis de tror det skal kunne skattelegge miljøbiler i dette landet.

Mer sannsynlig er vel at bilene mister kollektivfeltet + at bom og ferje penger må betales.

Strømmen her i Norge kommer fra et felles strømmarked. På dagtid er sannsynligheten stor for at strømmen man bruker er produsert av norske vannkraftverk. Om natta vil det være mer tilfeldig hvor strømmnen kommer fra. Den kan komme fra vindkraft men den kan også komme fra kullkraft. Men siden vi kunne produsert mer strøm selv er ikke strømmens opprinnelse noe som kan brukes som et argument mot elbil. :)

Produseres det mindre strøm fra vannkraft om natta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...