Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Enceladus skrev (16 timer siden):

Noe av det beste med PS1 i barndommen var å få den månedlige demo disken i posten med PlayStation Magazine. Fikk litt den følelsen nå med denne oppdagelsen :p

Husker du den demo disken som var med på ps1 da der var et spill jeg elsker ennå er det orginale Resident evil 1 ønsker 2 i VR 😁😁

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (17 timer siden):

Jeg har Q2 men bruker den aldri, at den har bedre handtracking og er tråløs veier ikke opp for dårlige bilde og jævla ukomfortabelheten.

Har lyst til å spille tales from the galaxy edge igjen, et spill jeg virkelig likte, men tanken på å ha på headsetet og den spesielt kjipe grafikken i stand alone spillene gjør at jeg ikke gidder. Nå er spillet på PSVR2 så håper det kommer på PC også.

Har Q2 jeg også. Brukes aldri lenger. Pico 4 har tatt over. Ikke bare for stand alone games på selve enheten, men også PCVR. Via WiFi. Får med det bedre bilde enn med Reverb G2 og det dekker meste av Field of View.  Tok litt tid før jeg fikk innstillingene riktig for det. Og må ha Wifi routeren i samme rom som headsettet. Ville jeg foretrukket DisplayPort kabel til Picoen for simulatorer og bilspill? Selvsagt. Det hadde jo blitt enda bedre. Men slik det er nå har jeg pensjonert min Reverb G2.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fikk endelig VR2 idag😁 testa litt på GT7 og Kayak Mirage. Ble ikke lenge da jeg følte litt kvalme😅 Moro opplevelse dette. Men var litt blurry/litt uklart noen plasser, spesielt på lengre avstander. Skal det være slik? Skal prøve å kjøre gjennom kalibrering på linsene igjen. Kan sikkert være lurt å gå over med tørt mikrofiber klut i en gang i blant og. 

 

e: må nok bare finne sweetspot. Prøve seg frem litt 

Endret av ReaveЯ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, ReaveЯ said:

Fikk endelig VR2 idag😁 testa litt på GT7 og Kayak Mirage. Ble ikke lenge da jeg følte litt kvalme😅 Moro opplevelse dette. Men var litt blurry/litt uklart noen plasser, spesielt på lengre avstander. Skal det være slik? Skal prøve å kjøre gjennom kalibrering på linsene igjen. Kan sikkert være lurt å gå over med tørt mikrofiber klut i en gang i blant og. 

 

e: må nok bare finne sweetspot. Prøve seg frem litt 

Nå har jeg ikke prøvd PSVR2, men generelt ja VR har ikke samme klarheten. Som en høy kvalitets PC skjerm eller TV. Nå har spilt så mye VR at jeg ikke legger merke til det. Også vet jeg da som sagt ikke hvor PSVR2 er i forhold til feks G2 som jeg bruker. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gunfreak said:

Nå har jeg ikke prøvd PSVR2, men generelt ja VR har ikke samme klarheten. Som en høy kvalitets PC skjerm eller TV. Nå har spilt så mye VR at jeg ikke legger merke til det. Også vet jeg da som sagt ikke hvor PSVR2 er i forhold til feks G2 som jeg bruker. 

G2 har dessverre langt bedre opplevd oppløsning, som skyldes langt mindre fov (pikslene har mindre plass å fordele seg på) og null mura. Men psvr2 med GT7, ratt og spotify er en ren nytelse og verdt investeringen alene :D
 

4 hours ago, ReaveЯ said:

Fikk endelig VR2 idag😁 testa litt på GT7 og Kayak Mirage. Ble ikke lenge da jeg følte litt kvalme😅 Moro opplevelse dette. Men var litt blurry/litt uklart noen plasser, spesielt på lengre avstander. Skal det være slik? 

Skarpheten skal imidlertid være rimelig uniform så hvis det er uklart her og der må man sjekke at det sitter korrekt - langt ned mot nakke og rimelig rett i forhold til øyne (så nær som mulig for maks fov). For gt7 er også riktig kalibrering av øyne alfa omega da den bruker foveated rendering - kjør den på nytt nå headset sitter skikkelig på plass.

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Vel det var det, ingenting av det som jeg spådde ble vist lol. Ellers litt skuffende kanskje?

Var vel bare 3 nye spill der. Alt indie spill? Kan sikkert bli bra... Foundation spillet kan kanskje bli ålreit hvis det er et type RPG. Grafikken var kanskje ikke så mye å rope hurra for vil noen kanskje si, men for min del så vil jeg heller ha litt enklere grafikk og stabil 90 eller 120fps. Alle mer visuelt krevende spill på PSVR2 bruker jo motion smoothing og kjører i 60fps som jeg ikke er glad i. Slik sett er jeg glad jeg ikke kjøpte Horizon bundle og heller nøyer meg med demoen lol

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Satt opp min PSVR2 i går, og vurderer å returnere den.

Ikke fordi den var skuffende, det er mitt første headset siden originale HTC Vive, og det er veldig mange hakk opp i kvalitet, selv om jeg skulle ønske det opplevdes hakket skarpere med nesten 4 ganger flere pixler. Det er uansett ikke problematisk, det ser bra ut!

Det jeg sliter med å rettferdiggjøre for min del er hvor mye tid jeg kommer til å bruke i VR med utvalget av spill som finnes nå. Jeg blir ganske fort dårlig av alle spill som ikke er room scale/teleportering, som stort setter det jeg spilte på Vive. Jeg ble overraskende mindre dårlig av spillene i PSVR2, men fortsatt nok til at jeg føler et ubehag når jeg spiller.

Testet Kayak VR, det ser jo bra ut, men ikke noe jeg vil bruke som annet enn en tech-demo. Testet også demoen av COTM, og det ser jo bra ut, men også en tech demo for meg, kommer ikke til å kjøpe fullversjonen.

Venter fortsatt på å prøve RE8 og GT7, men mistenker at ubehaget gjør at jeg ikke klarer mange minuttene om gangen.

En annonsering av HL:Alyx ville gjort meg sikker på at jeg vil beholde den, det er uten tvil det beste VR-spillet jeg har spilt, og en av mine beste spillopplevelser selv på min utdaterte Vive.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, rulleguru said:

Jeg blir ganske fort dårlig av alle spill som ikke er room scale/teleportering, som stort setter det jeg spilte på Vive. Jeg ble overraskende mindre dårlig av spillene i PSVR2, men fortsatt nok til at jeg føler et ubehag når jeg spiller.

Det er jo en positiv ting at du ble mindre dårlig av PSVR2. Noen ideer om hvorfor? Hadde haptics i selve VR settet en effekt på ubehaget? Har hørt at det kunne hjelpe.

Ellers gir vel det håp om at du kan bygge opp en tolleranse over tid?

 

Jeg er heldigvis immun i alle spill som kjører i 90fps. 70 blir jeg dårlig av med smooth locomotion. Half Life 1 og Quake på Quest 1 blir jeg rimelig dårlig av.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Nei vet egentlig ikke hvorfor, men tror ikke det er haptics. Mulig det er høyere oppløsning og 120hz (selv om det vel er reprojection i spillene jeg har prøvd) Spill som Kayak og COTM ville jeg blitt veldig fort dårlig av i Vive, men her gikk det "greit" å spille en times tid tilsammen, men som nevnt med jevnt ubehag.

Har ikke veldig tro på at jeg kan bygge opp noe særlig mer toleranse, etter å ha brukt Vive av og på siden 2016. Skal gi det et par dager til.

For meg er faktisk room scale teleportering mer immersive enn smooth locomotion, siden enhver kunstige bevegelse "tar meg ut av det". Min favoritt gameplay loop i VR er: Gå rundt/gjør ting -> teleporter til nytt sted -> repeter. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, rulleguru said:

For meg er faktisk room scale teleportering mer immersive enn smooth locomotion, siden enhver kunstige bevegelse "tar meg ut av det". Min favoritt gameplay loop i VR er: Gå rundt/gjør ting -> teleporter til nytt sted -> repeter. 

Med et stort rom dedikert til VR så er jeg faktisk enig med deg her. Det er ganske fantastisk å fysisk gå i VR, det øker innlevelse min veldig og det er da jeg oftest har glemt at jeg var i VR særlig hvis jeg har vært uten kabel som med min gamle Vive Pro. Anbefaler folk å teste dette hvis de har anledning med et stort rom, det er en enestående rar følelse.

 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (14 timer siden):

Jeg tipper HL Alyx skjer før eller siden på VR2. Det gir bare for mye mening. Det er vinn vinn for Valve og Sony. Hinderet er at Valve er rare og late, så who knows :shrug:

Jeg er ikke enig i at det gir mening. Problemet er at Valve har et VR-system som konkurrerer om kundene. Nei, det sendes ikke til Norge, men utenfor våres marked så har Valve nok egeninteresse for å selge eget VR-headset enn å pushe sitt storspill til en konkurrent.

Lenke til kommentar
Just now, CaZpeR said:

Jeg er ikke enig i at det gir mening. Problemet er at Valve har et VR-system som konkurrerer om kundene. Nei, det sendes ikke til Norge, men utenfor våres marked så har Valve nok egeninteresse for å selge eget VR-headset enn å pushe sitt storspill til en konkurrent.

Hvis det vi tror vi vet om Valve deckard er (bortimot) korrekt vil vi ikke finne Alyx til psvr2 på noe tidspunkt. Vi venter fremdeles på de lovede vr spill 2 og 3 som formodentlig blir lansert til neste generasjon. Men så venter vi også på hl2 episode 3 så man vet aldri med Valve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gamblet og tatt meg en bytur i dag mens pakken med VR2 fortsatt er under transport. Den har vært stuck i nabobyen i hele går som er litt mystisk. Jeg blir veldig irritert hvis jeg ikke får hentet den på posten i dag. Forstår ikke hvorfor den tilsynelatende er fast der... Kan det være været? Akkurat nå er det flott vær, men snøskredfare 😂 Satan. Har hele dagen på meg da...

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
1 minute ago, CaZpeR said:

Jeg er ikke enig i at det gir mening. Problemet er at Valve har et VR-system som konkurrerer om kundene. Nei, det sendes ikke til Norge, men utenfor våres marked så har Valve nok egeninteresse for å selge eget VR-headset enn å pushe sitt storspill til en konkurrent.

Det er vel to ulike markeder da med konsoll VR og PC, så jeg tror egentlig ikke det er særlig konkurranse om kundene her? Dessuten har Valve portet spill til konsoll tidligere. Jeg vil tro Valve ønsker å få flest mulig folk inn i VR med et spill som Half Life, det ganger de på flere måter; bla. at det gror hele markedet og de tjener noen dollar ekstra (ikke at det virker veldig viktig for dem da, der de sitter i pengebingen sin).

Så jeg tror du tar feil her 😉

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (5 minutter siden):

Det er vel to ulike markeder da med konsoll VR og PC, så jeg tror egentlig ikke det er særlig konkurranse om kundene her? Dessuten har Valve portet spill til konsoll tidligere. Jeg vil tro Valve ønsker å få flest mulig folk inn i VR med et spill som Half Life, det ganger de på flere måter; bla. at det gror hele markedet og de tjener noen dollar ekstra (ikke at det virker veldig viktig for dem da, der de sitter i pengebingen sin).

Så jeg tror du tar feil her 😉

Mulig, men jeg ser fra et konkurranseståsted at å utgi sin kanskje beste VR-tittel for at konkurrenten kan pushe hardware ikke gir mye mening. Men kan jo være Sony blar opp for å få spillet portet og. Uansett pengene som styrer. Valve Index har vært utsolgt i lang tid (først inntil nylig at det var lagervare igjen i Europa) så jeg tror nok de har nok egeninteresse i å få solgt egen hardware per dags dato før de gir ut spillet på PSVR2.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...