Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

The_Viper skrev (5 minutter siden):

Har brukt brikkene noen dager. Brikkene stod i A2 og B2. Kjørt stock de dagene. Clear CMOS funket ikke, starter opp men fryser etter en stund.

Hvis du ikke har gjort noen endringer i BIOS vil GDM være aktivert, da er spørsmålet om BIOS har rundet opp til CL16 eller ned til CL14. CL14 kan nok gå an, men det er ikke sikkert det kjører på 1.35V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, -=HellBound=- said:

1usmus  kommer med en  ClockTuner for Ryzen :) -> https://www.guru3d.com/news-story/clocktuner-for-ryzen-(ctr-by-1usmus).html

gKsyk8F.jpg

PDwhsTF.jpg

95fhBNj.png

sr9jIeD.jpg

1usmus has changed the name of this software: It's now called CTR - ClockTuner for Ryzen! We have also received updated guidance on ASUS motherboard LLC settings - It should now be 3 to better catch errors.

Nå skal det bli flere Cinebench r20 poeng ! :D

Hvorfor er det slik at Ryzen bare blir testet med Cinebench for å vise ytelse? For uvitene folk så kan de jo tro at Ryzen bare yter bra i Cinebench ?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
G skrev (18 timer siden):

Kan vedde på at mange er sugne på å styre sin RGB når de først har kjøpt slik en RAM, og da innstallerer man jo i uvitenhet noe sånn, dersom dette er sannheter fra et G.Skill-forum da.

Om kombinasjonen G.Skill RGB software og Asus Aura software (med bug) greier å overskrive verdiene lagret i minne så vil vel automatisk setting av timing-parameter som XMP ikke virke vil jeg tro.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
The_Viper skrev (1 time siden):

Selv når det har stått på stock? 

XMP er ikke stock...

Problemet er at oddetall for CL ikke er mulig med GDM skrudd på, på AMD er GDM skrudd på til vanlig (alternativet hadde vært CR2). Hvis XMP sier CL 15 betyr det at minnet da må kjøre enten CL16 eller CL14, hva som blir endelig kommer an på hva BIOS bestemmer seg for.

De fleste BIOS burde ende opp på CL16, men hvis du kjører CL 14 vil jeg forvente at du må opp i 1.45V for å få ting stabilt.

Hvis ikke kan det alltids hende at en oppdatering av BIOS og/eller CLR CMOS hjelper. Hvis du kjører en manuell overklokk kan det også hende at raskere minne har vippet CPU ut av stabilt område

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (59 minutter siden):

Hvorfor er det slik at Ryzen bare blir testet med Cinebench for å vise ytelse? For uvitene folk så kan de jo tro at Ryzen bare yter bra i Cinebench ?

Tja... gir vel en grei pekepinne på ytelse?
Var da flittig brukt av Intel før det viste seg at Ryzen var god/bedre på det. Da var det plutselig ikke "real world performance" lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så den selv i går kveld. Den virker veldig interessant. Spesielt fordi man kan få ned temperaturen litt selv om man ikke vil overklokke. Jeg regner også med at den allerede har god støtte for standard mainstream som 3900X og 3950X.

Tweaket CPU Temp er alltid greit når man skal ha et Ampere FE beist inn i kassa.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_5_pro_4650g_renoir_apu_review,1.html test av 4750G, den greier å kjøre B-die 1:1@4533cl16 :) Tweaka av 1usmus. Ikke helt på høyde med 3600X, men pent ytelsesløft i apps og spill vs 3800cl15. 5-10% i de fleste spill på 720p medium, kun GTA V fikk null økning. Lover bra for Zen 3 som trolig får minnestøtte ala Renoir + dobbel L3-cache + høyere IPC og frekvens å kose seg med :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/24/2020 at 10:03 PM, Svein M said:

Om kombinasjonen G.Skill RGB software og Asus Aura software (med bug) greier å overskrive verdiene lagret i minne så vil vel automatisk setting av timing-parameter som XMP ikke virke vil jeg tro.

Jeg er "grønn" på slike tekniske ting. Var flink til å google da. Har ikke begrep om hva slags innvirkning det har på klokking og sånn. Men får det til å kjøre uklokket. Men har jo hatt en del grafikktrøbbel og også en form for hinder på bredbåndet på denne Windows 10 (kan være urelatert, men klør meg i hode på hvorfor en Inplace Win10 innstallasjon ikke reparerer det).  Men RAM-brikkene feiler jo på CRC som sikkert leser den der SPD-en eller hva det da heter. Men at CRC kan bli så fucked at programvare som leser SPD rapporterer prototype er jo ganske interessant.

Det jeg lurer mest på er hva slags innvirkning dette kan ha på overklokkere. Om det sitter en del som overklokker og møter en kunstig vegg med denne typen RAM? Er for komplekst til å forstå seg på for min del.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Det jeg lurer mest på er hva slags innvirkning dette kan ha på overklokkere. Om det sitter en del som overklokker og møter en kunstig vegg med denne typen RAM? Er for komplekst til å forstå seg på for min del.

RGB på RAM er generelt negativt for overklokking. LED-kretsen skaper forstyrrelser for minnesignalene og du ender opp med dårligere resultat

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Jeg er "grønn" på slike tekniske ting. Var flink til å google da. Har ikke begrep om hva slags innvirkning det har på klokking og sånn. Men får det til å kjøre uklokket. Men har jo hatt en del grafikktrøbbel og også en form for hinder på bredbåndet på denne Windows 10 (kan være urelatert, men klør meg i hode på hvorfor en Inplace Win10 innstallasjon ikke reparerer det).  Men RAM-brikkene feiler jo på CRC som sikkert leser den der SPD-en eller hva det da heter. Men at CRC kan bli så fucked at programvare som leser SPD rapporterer prototype er jo ganske interessant.

Det jeg lurer mest på er hva slags innvirkning dette kan ha på overklokkere. Om det sitter en del som overklokker og møter en kunstig vegg med denne typen RAM? Er for komplekst til å forstå seg på for min del.

Om du stenger ned de problem programmene fra Asus og G.skill når du leser ut info fra minnebrikkene så vil jeg tro at du får ut det som virkelig ligger der. Om du brukte XMP i bios til å sette parameter for ram brikker så se om verdiene den fant stemmer med det som står på brikkene. (eksempel fra andre brikker: 3000MHz CL 15-16-16-35 1.35V) Merk også at minne kjører 2133MHz (1066.5 x2) om det ikke er valgt høyere hastighet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

TSMC rapporterer om veldig god yield på 5nm og forventer at 11% av årets waferproduksjon (tilsvarende nesten 1 måneds full produksjon) er 5nm-produkter. Det kan tyde på en framskyndig av Zen 4.

TSMC rapporter også om en ny generasjon større interposere. Kjøper AMD interposere av TSMC? Hvis det er tilfelle kan det hinte om framtidige high end-produkter som Epyc og Threadripper med flere chiplets og fysisk større sokler, samt hint om framtidige GPUer med mer HBM.

Merk at alt dette ligger et stykke fram i tid. Zen 4 står på veikartet for 2022.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Svein M said:

Om du stenger ned de problem programmene fra Asus og G.skill når du leser ut info fra minnebrikkene så vil jeg tro at du får ut det som virkelig ligger der. Om du brukte XMP i bios til å sette parameter for ram brikker så se om verdiene den fant stemmer med det som står på brikkene. (eksempel fra andre brikker: 3000MHz CL 15-16-16-35 1.35V) Merk også at minne kjører 2133MHz (1066.5 x2) om det ikke er valgt høyere hastighet.

Kjører D.O.C.P ja. Har ikke testet å stenge ned de programmene. Fant dette om Asus-programvare også:

Asus-software-aweful.PNG.8b3b992dcb9eec1f431b9b10a4f05158.PNG

Kilde: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/dkwhyh/64gb_crosshair_hero_viii_vs_asrock_taichi_x570/

Sorry, men hva er G.Skill sin programvare (navnet)? Kan hovedkortet ha dyttet inn noe slik under innstallasjon av ymse? Har aldri justert RGB en gang, fordi jeg ikke har sidepanel med vindu. Så RGB er totalt uinteressant i dette bygget ihvertfall. Har ikke engang åpnet sidepanelet for å se om RGB automatisk fyrer på en eller annen fargekombo. Så lite interessert er jeg i RGB når jeg har stengte paneler likevel. Men, jeg regner faktisk med at RGB er tent inni der :p

Kjøpte det bare for å være framtidsrettet. Gjerne enklere å få solgt, elns. igjen.

Edit: Sjekket nå. RGB fyrer i full vigør. En sånn sakte fargeendringsdans, som da må være default fargespill.

Tenk 1 år uten å gidde å glane på RGB. Pene RGB-brikker da.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (52 minutter siden):

Sorry, men hva er G.Skill sin programvare (navnet)?

G.Skill: Trident Z lighting control software

Også var det snakk om Asus Aura software.

Begge disse bruker den data-bus som du bruker når du leser ut info fra minnebrikkene. Og det er dette jeg har en mistanke om kanskje blir konflikt.

Tror at hovedkortet greier å vise noe fargedans på egen hånd, noe som ligger i bios.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Svein M said:

G.Skill: Trident Z lighting control software

Også var det snakk om Asus Aura software.

Begge disse bruker den data-bus som du bruker når du leser ut info fra minnebrikkene. Og det er dette jeg har en mistanke om kanskje blir konflikt.

Finner ikke noe G.Skill-relatert styresystem innstallert. Noe jeg ikke trodde jeg hadde heller. Men har jo peiset inn de programmene som er anbefalt for hovedkortet og sånn. Et Asus "CH Hero8" WiFi x570-chipset.

Hva anbefaler du å slå av med det du ser nedenfor, mhp. Thaiphoon kontrollen?

1468663508_P-let-etter-RGB-styrings-programmene.thumb.PNG.209171ae29a9123bec36fce740660df3.PNG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...