Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
leifeinar skrev (10 minutter siden):

Hvor ifra kommer de lekasjene Theo343 delte på forrige side? 

15% ipc og 2-300mhz boost økning er gode tall.

 

Rykter: https://www.techpowerup.com/265515/amd-ryzen-4000-rumored-to-bring-15-ipc-uplift

https://www.guru3d.com/news-story/new-amd-ryzen-4000-rumors-are-doing-rounds-released-in-september.html

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Nå spiller jeg ikke, men er ikke 4K eller i det minste 2560x1440 en viktig prioritet også for spillere? FullHD var jo flott i 2008..

Absolutt. Anser high refresh-rate 1440p gaming som gullstandarden idag. Er vel de færreste seriøse gamere som "targeter" 1080p (selv om det så klart fortsatt er mange som gamer der, pga. dårligere hardware/laptops etc)... 

Når det gjelder 4K though, så føler jeg det fortsatt er for spesielt interesserte. ($$$) Med mindre du har penger nok til å investere i top of the line over hele fjøla (så du ikke ender opp med 30 FPS på 4K med max settings), så vil det jo være bedre brukte penger (og resultat) med 144 Hz 1440p rig. 

Endret av Frode789
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (7 timer siden):

Hvor mye er den cpuen fra 2017 verdt i dag? Samme som disse nye AMD cpuene kanskje? Er gamingytelsen lik som de cpuene du snakker om som kostet 3000kr i 2017? :p

Kundene som kjøper 4 core nå skal vel ikkje måle noe ytelse uansett, så ytelse i disse er vel uansett ikkje viktig :p
Vikigste er vel at cpukjøleren holder kjeft, mens de surfer på facebook :D

Du behøver ikke nødvendigvis se det fra ditt ståsted. Det er ikke alle som vil/må/har råd til å bytte til det absolutt nyeste og dyreste så fort det kommer noe nytt. Enkelte klarer å spille med lav oppløsning og billedkvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oOF said:

Du behøver ikke nødvendigvis se det fra ditt ståsted. Det er ikke alle som vil/må/har råd til å bytte til det absolutt nyeste og dyreste så fort det kommer noe nytt. Enkelte klarer å spille med lav oppløsning og billedkvalitet.

Ja, derfor ser jeg ikkje noe mening i å kjøpe en ny cpu som har ytelse til en 5 år gammel cpu :p Få heller cpuen gratis ;)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Nå spiller jeg ikke, men er ikke 4K eller i det minste 2560x1440 en viktig prioritet også for spillere? FullHD var jo flott i 2008..

4k er ikkje særlig aktuelt om man ikkje har noe som er mere enn 60hz. Da blir det plutselig fryktelig dyrt. Er jo god grunn for at særdeles mange spiller i 1080p selv i 2020. Raske og billige skjermer. 1440p skjermer koster straks mye mere og krever også mye gpukraft. Dermed går prisklassen fort opp, og det er jo ikkje veldig aktuelt for mange gamere.

Lenke til kommentar
5 hours ago, koford said:

Jeg vil anta at 1440p kommer til å være mer og mer utbredt i følgende årene som kommer.

4K kommer jo mer til nytte på PC skjermer på 32" og større da. På 27" skjermer så holder 1440p for de fleste, og dette vil vel ikke endre seg med det første. Fremover så skal jo raytracing (RTX) bli mer brukt, som presser skjermkorta enda mer, som sikkert gjør at mange da vil holde seg til 1080p faktisk :)

 

Lenke til kommentar

Helt ærlig så synes jeg 1080P har langt igjen  å gå på grafikkvalitet. Utviklere og bransjen lener seg litt for mye på "Høyere oppløsning"=Penere.

Hvis vi hadde begynt å nærme oss DVD kvalitet på 1080P i det minste. Ta eks. filming i regnskog og sammenlign det med spill. Planet Earth DVD samlingen eller noe slik. Mange 1080P spill ser jo ut som et kornete rot i forhold.

Så min tanke er at man fortsatt har laaangt igjen å gå på grafisk fidelitet selv på 1080P. Oppløsning og hestekrefter er den late måten.

EDIT:
Raytracing er vel et av de første skrittene av veldig mange som må til før 1080P har nådd sitt virkelige potensiale.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Raytracing er vel et av de første skrittene av veldig mange som må til før 1080P har nådd sitt virkelige potensiale.

Nå spiller ikke jeg lenger egentlig, men da jeg hørte at Crysis Remastered skal komme senere i år, og da med full raytracing støtte og oppgradert grafikk, så må jeg innrømme at DET spillet kan være verdt det for meg siden jeg digga de spilla i sin tid :)

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Betroz said:

Nå spiller ikke jeg lenger egentlig, men da jeg hørte at Crysis Remastered skal komme senere i år, og da med full raytracing støtte og oppgradert grafikk, så må jeg innrømme at DET spillet kan være verdt det for meg siden jeg digga de spilla i sin tid :)

 

Enig der :) Jeg skulle også ønske første Farcry kom i remastered evt. remake med RTX. Den fargesprakende tropiske øya man ble litt blendet av i 2004. Kunne også tenkt meg det samme for Farcry 2 som var en ganske unik tittel for sin tid (etter det ble farcry noe helt annet).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
15 hours ago, N o r e n g said:

Jeg lurer på hva Intel gjør med prisene på i3-modellene og i5-modellene sine på 10. generasjon nå

Trolig ingenting. Satser på at fanboys fortsetter å kjøpe dyrere og dårligere produkter because "intel Inside"

Nå må nesten Intel komme i gang igjen. Tenk om de hadde pushet AMD litt mer og vi endelig fikk litt konkurranse igjen i CPU markedet.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, scuderia said:

Trolig ingenting. Satser på at fanboys fortsetter å kjøpe dyrere og dårligere produkter because "intel Inside"

Nå må nesten Intel komme i gang igjen. Tenk om de hadde pushet AMD litt mer og vi endelig fikk litt konkurranse igjen i CPU markedet.

Har ingenting med "fanboyism" å gjør, men intel er raskere i spill feks.
Kjøper selvsagt den cpu'en som er best til det du skal bruke den til..

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Theo343 said:

Jeg skulle også ønske første Farcry kom i remastered evt. remake med RTX. Den fargesprakende tropiske øya man ble litt blendet av i 2004.

Jeg likte den første Far Cry jeg også. Bra at de kan pusse opp gamle klassikere med bedre grafikk og fysikk motor - og som en potensiell fordel også at de spillene vil også funke bedre med AMD Ryzen CPU'er og flere kjerner. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Mumriken said:

Har ingenting med "fanboyism" å gjør, men intel er raskere i spill feks.
Kjøper selvsagt den cpu'en som er best til det du skal bruke den til..

Ja, om eldre spill i 1080p er tingen så kan du få litt flere frames med Intel i noen måneder til.

Intel er trist for tiden. De klarte altså ikke å få ut en Pci4.0 i 2020 et år etter AMD. Det er absolutt ingenting nytt med denne generasjonen kun noen prosent høyere ENKELT kjerne frekvens og de sliter med å konkurrere mot AMD sine gamle produkter på alle måter. Og når AMD kommer med årets produkter så ja.. da er det bare fanboys som fortsetter å kjøpe Intel.

Men jeg har håpet om at noe er på gang hos Intel ellers vil vi oppleve det samme tørket i utviklingen som vi hadde da AMD var totalt ubrukelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frode789 skrev (10 timer siden):

Absolutt. Anser high refresh-rate 1440p gaming som gullstandarden idag. Er vel de færreste seriøse gamere som "targeter" 1080p (selv om det så klart fortsatt er mange som gamer der, pga. dårligere hardware/laptops etc)... 

Hva legger du i "seriøs gamer"? Det er mange som holder seg til 1080 pga 240 Hz. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, scuderia said:

Ja, om eldre spill i 1080p er tingen så kan du få litt flere frames med Intel i noen måneder til.

Tydelig at det er mange som bare leser random piss på nett og tar det som god fisk.

Et tweaket Intel system dytter i mange tilfelle betydelig mer frames enn et AMD system tilsvarende tweaket.
Jeg har to Ryzen rigger stående ved siden av meg sammen med en 272Hz@1440p skjerm å jeg savner Intel riggene ;)

Men såklart, om 4xxx serien blir bra så kjøper jeg den også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...