Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bör kanske också nämna en essentiell sak. Detta är på X570 plattformen. I många fall väldigt olika mot x370 och x470 när det gäller minne. Har E-Die kit till X370 själv, och det är plent omöjligt att få över 3000 stabilt.

 

Med ryzen 3000-serien? I signaturen din står det ryzen 1700. Det aller meste av kompabiliteten til rammen ligger i minnekontrolleren i CPUen, ikke direkte knytta til brikkesettet selv om jeg har lest flere erfaringer med folk som trøbler litt mer med ram til 3k-serien med B350 og X370-kort. Mindre hyppige BIOS-oppdateringer, eldre agesaer osv påvirker også. Kompabiliteten til 1-serien med ram er fremdeles dårligere enn 2-serien som igjen er dårligere enn 3-serien.

Lenke til kommentar

Prøv denne mailen

[email protected]

Forklar saken og legg ved kopi av kvittering/kjøpsbevis samt serienummer på hovedkortet.

Jeg skrev noe som "Placement of onboard USB 3 Gen 2 header, X570 Taichi" i overskriften og forklarte videre i brødteksten at jeg ikke klarte å få i skjermkortet hvis jeg samtidig hadde kablet kabinettets USB type C, siden denne header er krøkkete plassert. Noe sånn ..

De spurte så etter min postadresse og sendte meg den lille kabelen i posten. Kjapt og gratis. Asrock vet nok de har drite seg ut i QC her.

Edit

Av brevet som ble sendt sammen med kabelen så kommer det frem at denne kabelen er en del de har på lager, og er ment for X570 Taichi og X570 Phantom Gaming X.

Thanks! Fikk svar, en adapter på vei. Yohoo litt nærmere mål hver dag.
Lenke til kommentar

Med ryzen 3000-serien? I signaturen din står det ryzen 1700. Det aller meste av kompabiliteten til rammen ligger i minnekontrolleren i CPUen, ikke direkte knytta til brikkesettet selv om jeg har lest flere erfaringer med folk som trøbler litt mer med ram til 3k-serien med B350 og X370-kort. Mindre hyppige BIOS-oppdateringer, eldre agesaer osv påvirker også. Kompabiliteten til 1-serien med ram er fremdeles dårligere enn 2-serien som igjen er dårligere enn 3-serien.

Är ju precis det jag säger då....tar du en 3600 på ett x370, B450 eller X470 klockar man sällan ram lika enkelt som på X570. Är ganska säker på att det är fler som har äldre "chipset" till 3000 serien än x570.

 

Min sig är det jag har. Har självklart byggt andra också. Hade inte uttalat mig om saken annars.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Hei, jeg skal bygge meg PC for første gang på 10 år og trenger litt hjelp. Tenker på Ryzen 3600 som ser ut som en veldig god CPU til en grei pris, men blir litt usikker på hovedkortene.

 

Vurderer MSI B450 Gaming Pro Carbon AC. Ut fra det jeg har lest må man oppdatere BIOS på B450 kortene, men gjelder det også helt nye kort som man kjøper nå?

 

Og er det verdt det å kjøpe X570 kort? Tenker å ha to m.2 disker i PCen min om det har noe å si.

 

 

De PCene jeg bygde tidligere så var det aldri snakk om VRM (som jeg kan huske), men har oppfattet at det er en viktig greie nå og ser at hovedkortet jeg vurderer har VRM som gir 4+2, mens flere X570 kort gir 8+2 eller 12+2. Har dette mye å si? 

Har forsøkt å google meg frem til et svar og se diverse youtubevideoer, men har ikke klart å finne et klart svar.

 

Setter pris på alt av tips :)

Lenke til kommentar

1 : For en Ryzen 3600 så ser man at den trekker en plass mellom 65 til 80 Watt under bruk ( Normalt og såkalte spikes ), et hovedkort som tåler denne belastningen og som ikke bråker alt for mye er selvsagt lurt.

Jeg sitter selv på et X570 hovedkort og har nok ikke satset på å gå tilbake, hovedsakelig fordi jeg ser på det som de kortene som ser ut til å fungere best på de nye cpu'ene og som er relativt fremtidsrettet nok, det jeg har selv er et Aorus Elite som gir mye ytelse for pengene og man hører ikke engang den integrerte vifta siden den er for det meste avslått. At dette kortet også har null problemer med 2x M.2 er jo selvsagt viktig.

Det viktigste for meg var derimot å passe på å ha nok minne, så jeg kjørte på med 32 Gb minne på en standard hastighet på 3200 Mhz, kan overklokkes men jeg er ikke så veldig interessert da ytelsen akkurat nå er mer enn nok. Hovedkortet yter bra, men hadde jeg kunnet gjort om valget tror jeg at jeg hadde lagt inn 500 kr til og kjørt på med en litt bedre utgave.

2 : Når det gjelder VRM så er det meste greit for en 3600 så lenge du ikke skal kjøre på med overklokking, med en gang du har det i planene bør du gå rett for 12 VRM da dette gir mer stabilitet og mer sannsynlighet for å få til en god overklokk.

Lenke til kommentar

1 : For en Ryzen 3600 så ser man at den trekker en plass mellom 65 til 80 Watt under bruk ( Normalt og såkalte spikes ), et hovedkort som tåler denne belastningen og som ikke bråker alt for mye er selvsagt lurt.

 

Jeg sitter selv på et X570 hovedkort og har nok ikke satset på å gå tilbake, hovedsakelig fordi jeg ser på det som de kortene som ser ut til å fungere best på de nye cpu'ene og som er relativt fremtidsrettet nok, det jeg har selv er et Aorus Elite som gir mye ytelse for pengene og man hører ikke engang den integrerte vifta siden den er for det meste avslått. At dette kortet også har null problemer med 2x M.2 er jo selvsagt viktig.

 

Det viktigste for meg var derimot å passe på å ha nok minne, så jeg kjørte på med 32 Gb minne på en standard hastighet på 3200 Mhz, kan overklokkes men jeg er ikke så veldig interessert da ytelsen akkurat nå er mer enn nok. Hovedkortet yter bra, men hadde jeg kunnet gjort om valget tror jeg at jeg hadde lagt inn 500 kr til og kjørt på med en litt bedre utgave.

 

2 : Når det gjelder VRM så er det meste greit for en 3600 så lenge du ikke skal kjøre på med overklokking, med en gang du har det i planene bør du gå rett for 12 VRM da dette gir mer stabilitet og mer sannsynlighet for å få til en god overklokk.

 

Tusen takk for raskt og utfyllende svar. Det ga litt mer klarhet i ting, og tenker på X570 siden som du er inne på, at det er mer fremtidsrettet.

Overklokking er ikke aktuelt for meg, i hvert fall ikke med en gang, men vet jo ikke hva en finner på om et år eller to.

 

Får bruke morgendagen på å lande hva jeg går for, hadde egentlig ikke tenkt å bruke mer enn 11 000 på PC, men nå blir det fort 16-17 000 i stedet. Baller fort på seg dette her.

Lenke til kommentar

Är ju precis det jag säger då....tar du en 3600 på ett x370, B450 eller X470 klockar man sällan ram lika enkelt som på X570. Är ganska säker på att det är fler som har äldre "chipset" till 3000 serien än x570.

 

Min sig är det jag har. Har självklart byggt andra också. Hade inte uttalat mig om saken annars.

Generelt sett kommer du langt bedre ut med ram med 3-serien selv på B350/X370 vs 1 og 2-serien. Kommer primært an på biosopodateringer. Med f.eks Asus ligger det videoer ute hvor folk E-die 3600cl18 på A320-chipset. Har nok noe med at Asus er helt rå på å gi ut biosoppdateringer til eldre hk, selv budsjettmodeller. Værre hos f. Eks Asrock og flere andre, der er det værre. Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Hørt noe mer fra power?

Jeg chattet med de nå, og da snakket han om at det ikke kom noe 3900x før 1. Nov...

 

Murr. Ja nå er det plutselig 1. november. Ikke 1. oktober. Jeg får stikke innom butikken og høre. Har fortsatt et tynt håp om at de faktisk fikk noen som går ut til oss som bestilte tidlig. Kanskje det er neste shipment som kommer 1. november. Men det skal vel godt gjøres. Jeg tror ikke på noe før jeg faktisk har CPUen i hende. 

Lenke til kommentar

Vurderer MSI B450 Gaming Pro Carbon AC. Ut fra det jeg har lest må man oppdatere BIOS på B450 kortene, men gjelder det også helt nye kort som man kjøper nå?

 

Og er det verdt det å kjøpe X570 kort? Tenker å ha to m.2 disker i PCen min om det har noe å si.

 

 

De PCene jeg bygde tidligere så var det aldri snakk om VRM (som jeg kan huske), men har oppfattet at det er en viktig greie nå og ser at hovedkortet jeg vurderer har VRM som gir 4+2, mens flere X570 kort gir 8+2 eller 12+2. Har dette mye å si? 

Har forsøkt å google meg frem til et svar og se diverse youtubevideoer, men har ikke klart å finne et klart svar.

 

MSi har en egen MAX serie som alle er oppdatert med ny BIOS for 3xxx serien. "Gamle" HK tviler jeg vil komme med oppdatert BIOS siden BIOS'en rett og slett ikke har nok minne til å ha alle generasjonene samtidig. Litt synd at Carbon kortet ikke kommer i MAX utgave siden den er bedre i forhold til tomahawk for lite ekstra penger. 

 

Alle de nevnte HK har mer en bra nok VRM for en 3600

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...