Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har det gått såpass mye tid at en kan likegodt vente på 3950X og Black Friday :) Benytta sjansen i mellomtiden til å oppgradere flipperspillet til 3700X, trenger nesten alle de kjernene og spesielt PCIe4 for å kjøre VPX trippelhead. Går nok 2 kjerner alene for å styre RGB-matrisen.

 

NOOOOT :-) Men hey, forandring fryder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk overrasket over at de har fortsatt flere på lager.. er markedet mettet for 3900x allerede?

 

Elkjøp hadde 50+ når jeg postet. Det var bare 5+ igjen når jeg tittet på kvelden samme dag og nå er det jo tomt hos både Elkjøp og proshop. Noen andre butikker har, men de har drøye priser så ikke så rart syns jeg.

Endret av Gralle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarte 3 timer på Aida64 på 4.4ghz 1.280v-1.298v all-core på denne OCen, og på CB R20 benchen. Maks temp. Var 72'C. Kompisen jeg bor med brukte den i 4-5 timer i div. Spill. Krasjet aldri da, og da er det stabilt nok til mitt bruk. :-p

 

Minnet kjører 3733 cl15/16. Fclk er på 1866. 1900 poster ikke engang. :-p

 

Fikk vel 64.2 elns. I aida sin latency test. Ifølge nettet virket resultatene helt greie til innstilling/timings. Ikke prøvd å tweake minnet ytterligere.

 

Alt i alt veldig fornøyd. Ekstrem lett å klokke, ikke hatt noen form for hiccups til tross for at jeg kjørte 9900Ken på samme OS.

 

Merker MO-RAen er sinnsykt overkill for én CPU.. Blokk, radiator osv. Er kalde å ta på til tross for at CPUen har blitt stresstesta med i flere timer. Må teste ut passiv kjøling:-pp

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten rapport til eiere av  Asus CROSSHAIR VI HERO (ch6) som har lyst til å prøve Ryzen 3XXX.

 

Fikk tilsendt og installerte Ryzen 3900X i går. Brukte siste offisielle BIOS 7501 og siste chipset driver 1.9.27.1033. Fungerer rett ut av boksen. Ingen feilkoder ved oppstart. Ingen BSOD så langt, og alt virker stabilt. Ikke kjørt noe seriøs stabilitetstesting enda. Boost ser ut til å fungere som det skal (slik de fleste erfarer det). Stock, eller absolutt alt på auto, inkludert minne (2133), booster en smule høyere enn DOCP. Bus speed på auto=100 eksakt? Vel, ikke så nøye. Ca 4500-4550 GHz vekslende på to kjerner under single thread Cinebench. Rimelig jevnt 4100 GHz alle kjerner multi thread CB.

En kjapp tur i BIOS for å sette DOCP (3600 MHz 15-15-15-35 1.35V) og viftekontroll. FCLK til 1800. Disablet ECC som sto som default. Null problem ved oppstart, og oppleves like stabilt som stock. Boost ser ut til å fungere som det skal, dog noe lavere enn auto. Virker som det ikke har noe å si for faktisk ytelse. Gjennomsnittlig 4467-4541 GHz vekslende på to kjerner under single thread Cinebench. Gjennomsnittlig 4067-4092 GHz på alle kjerner multi thread CB. Fortsatt kke kjørt noe seriøs stabilitetstesting. Det kommer selvsagt. Hvis det ikke er 100% stabilt, får man se om jeg poster noe om det. 

Resultater:
CineBench15 (stock) Single Thread: 213 Multi Thread: 3188
CB15 (DOCP) ST: 213 MT: 3203
CB20 (DOCP) ST: 524 MT: 7302
x265 FHD Benchmark: 61,3 fps

Spill funker!

Temp med Corsair H115i Pro:
Spill: ca.50-65°
Cinebench: ca.80°
x265_FHD_Benchmark: 84-85°

 

X265 FHD Bench
post-9255-0-39174000-1569807670_thumb.jpg

CB15 single thread (docp)

post-9255-0-32273300-1569807699_thumb.jpg

Denne posten kan jo ses på som ren info om min erfaring med 3900X til de som har CROSSHAIR VI HERO. Det er ikke en "scores" post. Resultater er kun for å slå fast at det nå fungerer tilsynelatende som det skal uten problemer. Det er fortsatt mange som sliter med denne komboen. Hvorfor er ikke godt å si.
Denne BIOS har tidvis "kaldstart start-stopp problemet". Jeg ser på det kun som en mild irritasjon, tar bare noen sekunder ekstra. Spesielt siden alt funker med alle settings etter oppstart.

 

Et problem har jeg riktignok fått, og det er støy til monitorene (monitor som i høytaler) fra det interne lydkortet (analogt signal). Nuppet ut den analoge kabelen, og bare henter ut signalet digitalt til eksternt lydkort, så er jo støyen borte. Har ikke feilsøkt dette noe mer, om det er relatert til noe helt annet, men selvsagt så er ikke støy og stråling fra kraftige komponenter noe nytt. Men hadde ikke dette før, og liker det ikke.
Har ikke rukket å tukle mye med den nye cpuen i systemet enda, men blir vel å gå videre fra DOCP, og fikle med DRAM-Calculator osv.

Asus CH6 med Zen 2 godkjent sålangt.

Endret av Extantitus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...