Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

T-top greiene til asrock er bare vås. Klokker definitivt best med 2 dimms. Det er mye mer styr (og krever mer spenning) for å få til samme klokk med 4 brikker .. prøv 1.5-1,55v 

 

Uten tvil, hvis et sett med minnespor er vesentlig mer stabile enn det andre er det ikke T-top.

På mitt Z390 Aorus Master er det slik at med 2x 8GB B-die er jeg heldig om 3600 MHz 16-16-16-36 poster med automatiske subtimings, hjelper ikke å bytte mellom minnespor heller, like håpløst uansett.

Med 4x 8GB B-die poster det lett 4000 MHz og jeg kan tweake alt av subtimings, det er praktisk talt som å løsne en propp.

Lenke til kommentar

Ja, prototypen som ble vist i den videoen hadde T-top, men det hadde ikke vært første gang det ble sendt ut bilder av prototyper som ikke stemte perfekt med endelig produkt.

Det var noe snakk om at enkelte X570-kort ikke var identiske med prototypene som Buildzoid gikk gjennom før lansering.

 

Hvis du ser i manualen til X570 Taichi står det at det anbefales å kjøre 2 brikker i sporene A2/B2 for maksimal kompatibilitet, den advarselen er ikke i manualen til X370 eller X470 (begge de er bekreftet T-top.) Videre er det veldig typisk for daisy-chain at et sett med spor er mer stabile og klokker bedre enn det andre, på T-top er det irrellevant om du bruker A1/B1 eller A2/B2

Lenke til kommentar

Skjønner det ikke helt selv.. det er t top opp til 3733, og kortet klokker bedre med 4 brikker opp til denne hastighet?! Sammenlignet med hva da .. samme brikkesett med daisy chain? Og mao et bedre kort hvis man har bruk for mye minne?

 

Samme åssen man vrir og vender på det, får jeg bedre ytelse med 2 brikker VS 4 på x570 Taichi. Ferdig snakka.

Lenke til kommentar

Skjønner det ikke helt selv.. det er t top opp til 3733, og kortet klokker bedre med 4 brikker opp til denne hastighet?! Sammenlignet med hva da .. samme brikkesett med daisy chain? Og mao et bedre kort hvis man har bruk for mye minne?

 

Samme åssen man vrir og vender på det, får jeg bedre ytelse med 2 brikker VS 4 på x570 Taichi. Ferdig snakka.

T-topology betyr at kortet er mest stabilt under overklokking med 4 stikker RAM, potensielt kranglete med 2 brikker, og om man bruker A1/B1 eller A2/B2 har ingenting å si for stabilitet med 2 brikker.

Daisy chain betyr at kortet er mest stabilt under overklokking med 2 stikker RAM, potensielt kranglete med 4 brikker, og mest stabilt med sporene lengst unna CPU A2/B2

 

Ut fra hva du skriver om 2 mot 4 brikker, og opplevelsen til Sydvest der A2/B2 var mer stabilt enn A1/B1, så er kortet definitivt daisy chain.

 

Daisy chain er best for å jakte frekvenser, mens T-topologi er enklere å ha med å gjøre om man skal fylle alle sporene.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/4.html

Lenke til kommentar

Version 1001 2019/09/2514.78 MBytes

ROG CROSSHAIR VIII HERO (WI-FI) BIOS 1001
Update AM4 combo PI 1.0.0.3 patch ABBA to improve system performance
Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (*.CAP) using BIOSRenamer.

 

Asus USA, det er vel ikke så kort tid siden jeg oppdatere BIOS vel? Hva var det jeg oppdaterte med da, en Alpha av denne?

Lenke til kommentar

de slapp 1001 også slapp de 0901 eller hva den nå het også gitt det noen dager så retta de på det så 1001 igjen var på topp vet ikke om den "nye" 1001 er samme som den de slapp først eller bare renamet den.

 

I Aida64 står det Bios ver. 1001 hos meg, og at den er i fra 9. september 2019 (SMBIOS Version 3.2)

AGESA ver. Combo-AM4 1.0.0.3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...