Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Mest solgt på komplett betyr vel ikke all verdens. Jeg ser f.eks at 9600K ligger høyere på lista enn 3600(X). Ingen skal komme å fortelle meg at 9600K er et bedre kjøp på noe som helst måte. Så det å sortere på mest solgt sier bare om hva folk kjøper..det har ikke nødvendigvis noe rot i hva som er beste kjøp.

 

Edit

Vet vel heller ikke noe om tidsperspektiv her? Så det å sammenligne mest solgt på noe som har vært ute i 12 mnd mot noe som har vært ute i 2 mnd er helt meningsløst.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde alle zen 2 cpuene solgt helt villt i Norge, så hadde komplett.no vært helt tomme. Eneste de er tomme for er 3900x, som det er produsert svært få av.

 

Du er jo selvfølgelig skeptisk til noe som ikkje passer din overbevisning :p

 

Jeg stoler mere på komplett.no enn en tysk jallabutikk :p

Nei, jeg er bare sunt skeptisk til slike verktøy. Sitter på 3 Intel maskiner og er i ferd med å bygge et AMD-system så tror ikke jeg er hellig overbevist om noe, men jeg liker at det er konkurranse i markedet for det kommer oss kunder til gode.

Lenke til kommentar

Mest solgt på komplett betyr vel ikke all verdens. Jeg ser f.eks at 9600K ligger høyere på lista enn 3600(X). Ingen skal komme å fortelle meg at 9600K er et bedre kjøp på noe som helst måte. Så det å sortere på mest solgt sier bare om hva folk kjøper..det har ikke nødvendigvis noe rot i hva som er beste kjøp.

Det er ingen fasit, da folk har forskjellige meninger og preferanser. Noen vil ha mest for penga, og noen vil ha mest ytelse i spesielle oppgaver. Noen bryr seg om pris, og andre gir f.

 

Hva som f.eks er mest solgt i Tyskland har lite å si for folk i Norge. Samme med Uganda :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er ingen fasit, da folk har forskjellige meninger og preferanser. Noen vil ha mest for penga, og noen vil ha mest ytelse i spesielle oppgaver. Noen bryr seg om pris, og andre gir f.

 

Hva som f.eks er mest solgt i Tyskland har lite å si for folk i Norge. Samme med Uganda :p

 

Nå er faktisk Tyskland et ganske oppegående land så kjøper ikke helt den sammenligningen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi får se ha som modner best av i5 9600K og ryzen 5 3600 da.

 

Noe sier mer at en 6 kjerner fort blir gammal, og vi ser en repetisjon av 2017 og 7600K og ryzen 1600. Ingen vil ha en ussel 4 kjerner i dag :p

 

9900K har tomler opp. Resten fra Intel er meh.. kanskje hvis du kun spiller cs go.

(Snakker da om 'mainstream' og ikke x299)

 

Edit:

Og før noen skriker fanboy: jeg har og har hatt vesentlig flere Intel prosessorer :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elkjøp har 110 gaming PCer listet opp med div. Intel CPUer (i3~i9, 8./9.gen) og hele 19 med div AMD. 1stk 3700X, resten med Ryzen 1000 og 2000.

Tror sannsynligheten er stor for at mamma plukker ut en Intel til tassen med det utvalget.

Men bør vel nevnes at Intel CPUene har vel 10 mnd forsprang.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Vi får se ha som modner best av i5 9600K og ryzen 5 3600 da.

 

Noe sier mer at en 6 kjerner fort blir gammal, og vi ser en repetisjon av 2017 og 7600K og ryzen 1600. Ingen vil ha en ussel 4 kjerner i dag :p

 

9900K har tomler opp. Resten fra Intel er meh.. kanskje hvis du kun spiller cs go.

(Snakker da om 'mainstream' og ikke x299)

 

Edit:

Og før noen skriker fanboy: jeg har og har hatt vesentlig flere Intel prosessorer :)

 

Få kjerner og høy latency blir fort gamle cpuer. De har en tendens til å støve ned  :xmas:  ;)

Lenke til kommentar

Mest solgt på komplett betyr vel ikke all verdens. Jeg ser f.eks at 9600K ligger høyere på lista enn 3600(X). Ingen skal komme å fortelle meg at 9600K er et bedre kjøp på noe som helst måte. Så det å sortere på mest solgt sier bare om hva folk kjøper..det har ikke nødvendigvis noe rot i hva som er beste kjøp.

 

Edit

Vet vel heller ikke noe om tidsperspektiv her? Så det å sammenligne mest solgt på noe som har vært ute i 12 mnd mot noe som har vært ute i 2 mnd er helt meningsløst.

 

Vi kan generelt anta at de som kjøper komponenter er bedre informert enn de som kjøper ferdigbygde maskiner, det tror jeg de fleste her er enige om. Hva folk kjøper, og hva som er "beste" kjøp, er ikke nødvendigvis det samme, jeg byttet fra en 3900X til en 9900k fordi AMD fortsatt ikke var like gode som Intel til gaming.

 

Komplett hadde alle Ryzen 3000-modellene på topplista med kun Intel 9900k gjenværende om jeg husker rett en gang i midten av juli, det ble i alle fall postet et bilde av det i denne tråden.

 

Poenget her, som sparket igang diskusjonen, var at Gralle påsto det var god grunn til at AMD var utsolgt. Noe jeg er uenig i, ettersom AMD fortsatt ikke blir kjøpt i stor grad i forhold til Intel. Det som derimot er tydelig er at AMD har leveringsutfordringer, om det kommer av manglende akseptable brikker for 3900X og 3950X eller mangel på kapasitet hos TSMC er vanskelig å si, men til syvende og sist klarer de ikke levere nok toppmodeller.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jag undrar om inte det mesta av resurser går till Epyc en stund framöver nu när de tagit en del marknadsandelar på desktop och är "nöjda" med det på Zen 2. Nu är de ute efter cash, och Epyc är bortimot överlägsna om man snackar pris per cpu och performance. AMD önskar självklart att Microsoft och VMWare lättar lite på lisens per core kost som är skyhög. Blir spännande att se framöver vad som sker på den fronten.

Endret av mackanz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal til Dig.imp. imorgen for å høre med den Asrock Taichi adapteret Asrock gir ut nå for de som sliter, får ikke brukt frontheaderen selv med vannkjølt GPU. Nyere revisjoner av hovedkortet skal ha den flyttet/rotert, så kan være verdt å høre.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

AMD utsetter lansering av den 16 kjernede prosessoren som skulle være den første av sitt slag

 

Frister å svare med boicot amd får ha lykke til å selge cpuer, men kjøper ikke før man får den til halv pris av veiledene pris.

 

I meldingen går det frem at fokuset er å mette etterspørselen etter deres nyeste generasjon med Ryzen-produkter. Årvåkne folk påpeker at dette for den 3950X tilsvarer en utsettelse i tid – AMD fristet nemlig med en septemberlansering i sin tid.

Tja god bevis på AMD satser å melke kundene sine så mye det er muligheter til.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

ITAvisen... Jeg hadde faktisk glemt at de eksisterer.  :rofl:

 

Uansett, det å utsette 3950X kan like gjerne tolkes som en svært kundevennlig handling. Om de hadde fulgt planen med å lansere dem nå i september, men da med svært begrenset opplag, så ville det drevet opp prisene, og filk som ikke fikk handlet ville blitt forbannet og skreket høyt... Som vi jo har sett mange ganger før her på forumet. Og de hadde uansett blitt klandret for å drive med "papir lansering". Å slippe i november i stedet, med forhåpentligvis nok eksemplarer til alle som vil kjøpe, er ikke en dårlig ting. Med mindre man virkelig virkelig trenger den med en gang. AMD var uansett i en "Damned if you do, and damned if you don't" situasjon. Og jeg tror de valgte det minst "skadelige" alternativet her...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan godt hende, men noen tror også at om det står anbefalt produkt på noe så er det fordi butikken anbefaler det produktet fordi det er bra, mens de egentlig anbefaler det fordi de tjener mest på det. Derfor er jeg også skeptisk til slike sorterings verktøy hos de forskjellige kjedene.

 

AMD selger mer enn de klarer og levere det er uansett sikkert. TSMC er sprengt når det gjelder produksjonen av 7nm og klarer ikke produsere nok til etterspørselen.

 

https://www.tomshardware.com/news/tsma-7nm-lead-time-undersupply,40419.html

 

Ikke bare det, men det henger f.eks. igjen måneder og noen ganger år gamle anbefalinger på forskjellige nettbutikker, gjerne også de som har fysisk salgslokale i tillegg. Da gjerne anbefalinger gitt av synsende VG-skribenter i Tek.no mediahuset.

Lenke til kommentar

Da ser det endelig ut til at Power får 3900x på lager, antatt 1. oktober. Bestilte CPU der i midten av august (på DNB supertilbud). En del venting gitt, men nå nærmer det seg.

 

Noen som kan anbefale et bra kabinett? Har kjøpt en 360mm AIO vannkjølingsgreie, så trenger plass til den. Har sett på NZXT H700 og Fractal Design Define C.

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale et bra kabinett? Har kjøpt en 360mm AIO vannkjølingsgreie, så trenger plass til den. Har sett på NZXT H700 og Fractal Design Define C.

 

Flere bra kabinetter som har plass til en 360mm AIO. Kommer an på hva annet du skal putte i det. F.eks skal du ha E-ATX eller ATX hovedkort? Som et sånt generellt råd : Fractal Meshify S2. Sett AIO i toppen og bytt ut vifta i front med 2 eller 3 bedre vifter, gjerne noen med høyt statisk trykk.

Lenke til kommentar

Med AIO hade jag skaffat Lian Li O11 Dynamic och satt 360 rad på sidan, alternativt i toppen om den får plats och fått in frisk luft från sidan. Finns desvärre inga luftkylare som är bra som får plats i det kabinettet. Det är som gjort för AIO och 360 rads.

 

Noctua U12A får vel plass, og den er bra. Men kabinettet er laget for AIO og custom loop.

Lenke til kommentar

Da ser det endelig ut til at Power får 3900x på lager, antatt 1. oktober. Bestilte CPU der i midten av august (på DNB supertilbud). En del venting gitt, men nå nærmer det seg.

 

Noen som kan anbefale et bra kabinett? Har kjøpt en 360mm AIO vannkjølingsgreie, så trenger plass til den. Har sett på NZXT H700 og Fractal Design Define C.

Define C er en god del mindre enn NZXT H700, Define S2 er omtrent like stort.

O11 Dynamic er selvfølgelig solid, men det er enda større igjen, du må kjøpe egne vifter, og er ikke veldig optimert for luftflyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...