Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere til 5 3600, men er litt usikker på hvilken kjøler jeg skal velge. Jeg ser Cooler Master har en AIO-kjøler som er på salg nå som frister litt: https://www.komplett.no/product/917202/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-240?offerId=KOMPLETT-310-917202. Noen som har erfaringer med denne?

 

Jeg har noe stramt budsjett, så ønsker gjerne å holde prisen nede om mulig. Jeg har fra før av god erfaring med Noctua-kjølere og foretrekker i grunn luftkjøling fremfor lukket vannkjøling, men det viktigste er uansett at den kjøler bra og er relativt stillegående. Er det noen som har en rimelig kjøler å anbefale?

 

Jeg har liten kjennskap til hvor varme disse CPU-ene blir og hvor stort behovet er for en god kjøler. Jeg ser for meg å ha muligheten til å overclocke også, som jo setter litt større krav til kjøleren.

Jeg har den kjøleren og kan ikke anbefale den med viftene som følger med. Jeg var snar å byttet de ut til noen Noctua vifter jeg hadde liggende. Var en merkelig skrangle lyd når viftene spinnet opp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nizzen: Hvordan kjøler du ned ditt 3900X oppsett? Har du sånn ca kjøleanlegg og ca temp?

 

Akkurat nå har jeg en billig vannblokk og 2x 360 radiatorer. Testbenken står i garasjen, så cpuen blir kald :D

 

Husker ikkje temps i vanlig innetemperatur nå i farta, da det ikkje er temperatur som har stoppet overklokken noen gang.

Lenke til kommentar

Vurderer å oppgradere til 5 3600, men er litt usikker på hvilken kjøler jeg skal velge. Jeg ser Cooler Master har en AIO-kjøler som er på salg nå som frister litt: https://www.komplett.no/product/917202/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-240?offerId=KOMPLETT-310-917202. Noen som har erfaringer med denne?  

 

Jeg har noe stramt budsjett, så ønsker gjerne å holde prisen nede om mulig. Jeg har fra før av god erfaring med Noctua-kjølere og foretrekker i grunn luftkjøling fremfor lukket vannkjøling, men det viktigste er uansett at den kjøler bra og er relativt stillegående. Er det noen som har en rimelig kjøler å anbefale?

 

Jeg har liten kjennskap til hvor varme disse CPU-ene blir og hvor stort behovet er for en god kjøler. Jeg ser for meg å ha muligheten til å overclocke også, som jo setter litt større krav til kjøleren.

 

https://www.dustinhome.no/product/5010549540/nh-c14

 

Jeg har denne og har akkurat kjøpt et kit for å bruke samme kjøler på  en Ryzen 3600. Det er det fine med Noctua at de sener jo gratis kit hvis du skal bruke samme kjøler på nytt. Regner med at den kjøleren er bedre enn den som følger med og fremfor atl mindre lyd.

Lenke til kommentar

Jeg klarer meg fint med luftkjøler på 3900x også, men vil ikkje anbefale det fordeom :D

 

Forferdelig bråk under load :p

var det stock-kjøleren til AMD du brukte forresten? Den er dårligere enn f.eks CM 212 evo til 250,-. Både Noctua NH-D15 og Be Quiet Dark Rock pro 4 ligger på rundt 40dB under full rpm, men under 35dB i vanlige scenarioer.

 

Amd prism kjøleren som følger med 3700/3800/3900 er på nivå med Cryorig C7cu, ganske langt under DRP4 og NH-D15 som er bedre enn mange vannkjølere.

https://www.techpowerup.com/review/deepcool-castle-360ex-aio-liquid-cpu-cooler/6.html

Lenke til kommentar

Vurderer å oppgradere til 5 3600, men er litt usikker på hvilken kjøler jeg skal velge. Jeg ser Cooler Master har en AIO-kjøler som er på salg nå som frister litt: https://www.komplett.no/product/917202/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-240?offerId=KOMPLETT-310-917202. Noen som har erfaringer med denne?

 

Jeg har noe stramt budsjett, så ønsker gjerne å holde prisen nede om mulig. Jeg har fra før av god erfaring med Noctua-kjølere og foretrekker i grunn luftkjøling fremfor lukket vannkjøling, men det viktigste er uansett at den kjøler bra og er relativt stillegående. Er det noen som har en rimelig kjøler å anbefale?

 

Jeg har liten kjennskap til hvor varme disse CPU-ene blir og hvor stort behovet er for en god kjøler. Jeg ser for meg å ha muligheten til å overclocke også, som jo setter litt større krav til kjøleren.

Hvor høy klaring har du i kabinettet til kjøler? Er du på budsjett ville jeg valgt Scythe Ninja 5 eller Be Quiet dark rock slim. De koster rundt 5-600, støyer lite og yter bare såvidt dårligere enn de beste luftkjølerne. Jeg har Dark rock slim selv og er meget fornøyd, vifta på psu og bakvifta på kabinettet bråker mer. Etter langkjøring i blender peaka den på 54C og 40% viftehastighet vs godt over 70C med stockkjøleren som hørtes it som et fly på veg til å ta av ;)
Lenke til kommentar

var det stock-kjøleren til AMD du brukte forresten? Den er dårligere enn f.eks CM 212 evo til 250,-. Både Noctua NH-D15 og Be Quiet Dark Rock pro 4 ligger på rundt 40dB under full rpm, men under 35dB i vanlige scenarioer.

 

Amd prism kjøleren som følger med 3700/3800/3900 er på nivå med Cryorig C7cu, ganske langt under DRP4 og NH-D15 som er bedre enn mange vannkjølere.

https://www.techpowerup.com/review/deepcool-castle-360ex-aio-liquid-cpu-cooler/6.html

Brukte stock kjøleren mens jeg venta på am4 vannblokka.

Lenke til kommentar

Hva slags temps får dere som har 3900X? Jeg ligger på ca. 50c ved normalt/lett bruk som noen faner i Chrome+youtube eller film på siden og hopper opp til 70-77c ved spilling. Er vel ikke akkurat skremmende høyt eller unormalt for Ryzen 3900X, føles bare uvandt for meg ettersom jeg fikk mellom 55-60c under spilling med 1700X. 

Lenke til kommentar

Er 2 luftkjølere jeg pleier å anbefale folk, og det er Noctua U12A eller D15S. Noctua skal visst etterhvert komme med sorte utgaver også, men ikke hørt når de kommer.

 

Hvorfor ikke Be Quiet dark rock slim? Antar du tenker på klaring til ram og komponenter med valgene. DRS yter svært nærme U12A (2-5C varmere på alt), ser i mine øyne bedre ut, koster betraktelig mindre (var på tilbud til 350 da jeg kjøpte den, koster vell rundt 550 nå), tar lite plass og støyer og en del mindre (38dB under max last vs 42 på 15S og 45 på U12A.) Når det er sagt er begge de nevnte kjølerne svært gode de og, men prisen er en smule stiv i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Be Quiet dark rock slim? Antar du tenker på klaring til ram og komponenter med valgene. DRS yter svært nærme U12A (2-5C varmere på alt), ser i mine øyne bedre ut, koster betraktelig mindre (var på tilbud til 350 da jeg kjøpte den, koster vell rundt 550 nå), tar lite plass og støyer og en del mindre (38dB under max last vs 42 på 15S og 45 på U12A.) Når det er sagt er begge de nevnte kjølerne svært gode de og, men prisen er en smule stiv i mine øyne.

 

Joda Dark Rock til Be Quiet er også et godt alternativ. Kjøleytelse og støy er ikke alt som betyr noe heller. Festemekanismen til kjøleren f.eks er en ting mange glemmer, samt kvaliteten på viftene. Noctua er bare jevnt over bra. Enig at de til Be Quiet ser bedre ut, men vi får håpe at Noctua får ræva i gir og kommer ut med disse "Blackout" versonene sine :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...