Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

La oss si at man eier et x570 hovedkort i mid-range prisleie. Vil man kunne få mange prosent igjen for det på bruktmarkedet om man finner en interessert nok kjøper. Kan hende om man selger med CPU at noen blir mer interessert. Men hva kan man forvente å få igjen etter at man har brutt jomfruhinnen på kort + CPU, og hva kan man få før jul. Eller f.eks. til neste vår eller når noe erstatningsdyktig HW skulle dukke opp i markedet så man kan bli av med det fra i sommer 2019?

 

CPU, så er det vel 65 Watt'eren som frister litt, som en mellomstasjon. Hovedkort har jeg egentlig ikke gjort meg opp en mening om. Men et av dem må jeg ha. Og da går jeg like godt for et litt støyende X570.

 

Forstår deg godt på det med hyperakusis. Vet hva det går i ja.

Har et snev av det selv på enkelte lyder, mer i form av misofoni muligens, eller hva faguttrykkene er. Er så mange varianter. Trekker meg litt unna noen uutholdelige lyder, men er ellers "nokså" robust på støy heldigvis (men liker selvsagt ikke støy). Er visst en del følelser tilknyttet lyder og sikkert noe en må jobbe med å avlære seg om en mestrer det. Eller spill noe musikk eller noe som får deg litt unna en hvinende chipset-vifte..  ;)

 

Ble selvsagt selv veldig skeptisk til støyen når man lyttet til tyskeren pumpe opp prosent bruk på PCI-bus i youtube-klippet.

 

Men må ha et eller annet hovedkort. Noe annet går ikke for meg som også har sittet mange år på gjerdet med en lusen laptop-ytelse over flere laptop-er..

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper de tar inn nok CPU og hovedkort til alle. Eller tar jeg glatt en utenlandstur bare for å sikre meg disse tingene. Selvsagt med et rimelig flyledd innbakt  :wee: (om det er tilgjengelig i Europa da vel og merke).

 

Lovet de nok til alle ved lansering?

Lenke til kommentar

Så hvem kjøper hva i morra?

 

Eller venter dere til høsten?

 

Jeg venter på lydtester av de chipset viftene under ulike load scenarioer. Så venter jeg på å finne ut hvordan RAM hastighet skalerer og sweetspoten her. Gidder ikke betale for dyrere RAM brikker enn jeg må, men samtidig vil jeg ikke at RAM skal være en flaskehals heller. Her vil jo dine tester også hjelpe siden jeg vet du skal bestille nå :)

 

Her er det jeg ser for meg :

- 3900X eller 3950X

- Asus Crosshair 8 Hero (TBD...)

- G.Skill 2 x 16GB kit på 3733-4000 Mhz CL17

Lenke til kommentar

Seriøst MSI MEG X570 Godlike til 8000 kr?

Glad for jeg ikke er på utskikk etter hovedkort.

Det er tåpelig å ha så dyrt hovedkort til ryzen, threadripper kan jeg til vis grad forstå det.

Eller ser jeg ingen poeng å bytte hovedkort ennå, er ganske dumt faktisk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Seriøst MSI MEG X570 Godlike til 8000 kr?

Glad for jeg ikke er på utskikk etter hovedkort.

Det er tåpelig å ha så dyrt hovedkort til ryzen, threadripper kan jeg til vis grad forstå det.

Eller ser jeg ingen poeng å bytte hovedkort ennå, er ganske dumt faktisk.

Følger med 10gbit eksternt kort og eksternt m.2 kort. Kanskje mere greier også. Så om man trenger dette, så er ikkje prisen hinsides all fornuft.

Lenke til kommentar

Følger med 10gbit eksternt kort og eksternt m.2 kort. Kanskje mere greier også. Så om man trenger dette, så er ikkje prisen hinsides all fornuft.

 

Det er sant, men hva om man ikke trenger alt extra dillet og bare vil ha hovedkortet fordi det har overlegen VRM eller whatever? Kan si det samme om topp kortet som Asus kommer med. Jeg liker kortet, jeg har bare ikke bruk for å kunne koble på vannkjøling til VRM kjølinga. Ergo derfor jeg "må" ned til Hero kortet.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det er sant, men hva om man ikke trenger alt extra dillet og bare vil ha hovedkortet fordi det har overlegen VRM eller whatever? Kan si det samme om topp kortet som Asus kommer med. Jeg liker kortet, jeg har bare ikke bruk for å kunne koble på vannkjøling til VRM kjølinga. Ergo derfor jeg "må" ned til Hero kortet.

Da er det ikkje synn på deg :p

 

Trenger du 4 space pci-e x16 til Sli med luft, så er også dette et must. Ikkje sett andre som har det enn godlike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følger med 10gbit eksternt kort og eksternt m.2 kort. Kanskje mere greier også. Så om man trenger dette, så er ikkje prisen hinsides all fornuft.

Men nå koster jo ikke 1 eller 2 TB SSD disker så mye, SFP+ har jeg hatt i 5 år, så litt sent med 10 gigabit ethernet eller 2.5 gigabit.

Så med mindre X370 er håpløst med ryzen 3700 og nyere, ser jeg ingen grunn å oppgradere hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...